Nagyon nagy lelkesedéssel pörgettek és oldották meg a feladatokat.
Boldogító jó cselekedetek
Nevelési célok
• A gyermekek felismerjék, hogy a jó cselekedet önmagában is öröm.
• Fejlődjön empátiájuk, segítőkészségük és együttérzésük.
• Rögzüljön a pozitív, proszociális viselkedés.
Beszélgetőkör:
• Segítettél mostanában valakinek? Hogyan?
• Hogy érezted magad utána?
• Ki segített neked valamiben, és miért volt jó érzés?
Ahogy közeledett a karácsony, az osztályunk is ünnepi hangulatba került. Díszítettünk, karácsonyi zenéket hallgattunk, és megbeszéltük, mit is jelent számunkra ez az ünnep. Nemcsak a csillogó fényekről vagy az ajándékokról beszélgettünk, hanem arról is, hogy az igazi ajándék sokszor láthatatlan – egy kedves szó, egy ölelés, egy együtt töltött pillanat.
Idén úgy döntöttünk, hogy apró meglepetésekkel örvendeztetjük meg egymást. Házilag készített kis ajándékokat, rajzokat, idézeteket és jókívánságokat adtunk – szívből, szeretettel. Az ajándékozás nem a pénzről szólt, hanem arról, hogy gondoltunk egymásra.
Készítettünk egy adventi naptárt,amibe apró meglepetéseket rejtettünk. Minden nap más-más gyerkőc bontogatta.
Amikor átadtuk a csomagokat, sok mosoly, néha még meghatottság is megjelent az arcokon. Megtanultuk, hogy adni legalább olyan jó, mint kapni. És hogy a legszebb ajándék az, amikor valaki ránk figyel.
„Nem a csomag értéke számít, hanem a szeretet, amivel adjuk.”
A téli hónapokban is nagyon fontos számunkra, hogy sokat legyünk a szabad levegőn. A Boldogító Jó cselekedetek témakörben is lehetőséget adott erre. Azt tanultuk, gyakoroltuk, hogy milyen jó érzés a kedvesség, nagylelkűség, a segítőkészség. A gyerekek összeszedték az iskola udvarán a szemetet. Megfigyelhettük milyen jó hatással van ez a közösségre és ránk is.
A decemberi boldogságórát a „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című Bagdi Bella dallal kezdtük.
Ezután elolvastuk a Hófödte hegy történetet. Megbeszéltük, hogy miért a Szeretet maradt az utolsó pillanatig, és hogyan jelent meg a „jó cselekedet” mint fontos motívum a történetben. Visszaemlékeztünk arra, hogy az elmúlt évben milyen jócselekedeteink voltak, vagy hol láthattuk ezeket a közvetlen környezetünkben. Eldöntöttük, hogy ebben az évben is a korábbiakhoz hasonlóan személyre szabott ajándékokkal készülünk családtagjainknak, barátainknak, melyeket saját kezünkkel készítjük.
Az előző rajzórákon szép ünnepi rajzok születtek, melyekből montázst készítettünk. A boldogságórát közös karácsonyi énekekkel zártuk.
Az első osztályban nagyon izgatottak voltunk, amikor megérkezett a december. A tanító nénivel megbeszéltük, hogy a karácsony nemcsak az ajándékokról szól, hanem arról is, hogy örömet szerezzünk másoknak – akár egy kedves szóval, akár egy apró jócselekedettel.
Már a hónap elején megérkezett hozzánk a Mikulás. Verset mondtunk neki, énekeltünk, és ő megajándékozott bennünket egy kis csomaggal. Előtte mindenki lerajzolta, miben segített otthon vagy az iskolában – a Mikulás ezekből látta, mennyire igyekeztünk jónak lenni.
Később elkezdtünk készülni a karácsonyi műsorra, amit előadtunk az iskolában és az osztályban a szüleinknek.
Készítettünk saját kezűleg ajándékokat is. Mindenki húzott egy nevet az osztályból, és az illetőnek készített egy apró meglepetést – rajzot, díszt, képeslapot vagy saját készítésű mézeskalácsot. Nagyon boldogok voltunk, amikor átadhattuk egymásnak az ajándékokat, és láttuk, mennyire örül neki a másik.
Ez a decemberi időszak megtanított minket arra, hogy jót tenni jó érzés – és a legnagyobb ajándék néha egy mosoly vagy egy kedves tett.
Boldogító jó cselekedetek
Ünnepi ráhangolódás.
Szívecskék készítése.
Megajándékozás a szülőket, megköszönve szeretetüket
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dal.
A Boldogító jó cselekedetek témakör az adventi időszakot ölelte fel, ezért több foglalkozáson is feldolgoztuk. Beszélgettünk a karácsony ünnep jelentőségéről, a szeretetről, a család fontosságáról. Karácsonyi angyal nevet választottunk, nyomtatható karácsonyi kuponokat készítettünk, adventi kalendáriumi kihívást valósítottunk meg.
Cél: A jócselekedetek értékének és a belső önkép erősítése
Tevékenységek:
• Filmrészlet megtekintése; novella olvasása (pl. „A kedves idegen”) – beszélgetés: mitől jó tett egy jó tett?
• Néma akcióterv: Csoportok titkosan jótetteket terveznek az osztálynak, iskolának vagy más osztálynak.
• Tükörgyakorlat: Mindenki kap egy tükröt (vagy lapot a neve helyén), és ráírják: „Ezt szeretem magamban…”
• Zárás: Poszt-it fal: „Egy dolog, amit ma megtehetek valakiért.”
Kérdések:
• Mit gondolsz: a jó emberek születnek vagy válnak?
• Mitől leszel jó magadhoz?
• Új gyakorlat bevezetése: titkos jótevő (minden héten húzunk neveket)
Reflexió: Hogyan kapcsolódik az önszeretet a másokkal való viselkedéshez?
A jó cselekedet pörgettyűt elkészítettük a gyerekkel, majd közösen „játszottunk” vele és megbeszéltük .