Adventi naptárat készítettünk a gyerekekkel, melyhez minden egyes nap tartozott egy mese, ami az ünnep közeledtét szimbolizálta. Nagyon érdeklődve, örömmel, várakozással a szemükben várták minden egyes nap, hogy milyen mesét fogok nekik felolvasni, mit tanulhatunk belőle. Sokat beszélgettük a jó cselekedetekről. Részt vett az egész osztályunk, szülők, nagyszülők a cipősdoboz akcióban, melyet nagyon élveztek a gyerekek.
Feldolgoztuk a hónap meséjét, illetve a 24 adventi kihívást is elrejtettük a naptárunkban, melyet minden nap más-más gyereknek kellett teljesítenie. Minden kisdiák lerajzolt egy jó cselekedetet, melyet beragasztottunk a naptárunkba.
Boldogító jó cselekedetek
Bajai Szakképzési Centrum Radnóti Miklós Kollégiuma
Felébredtem! Azt reméltem, hogy még álmodom, mert az álmaimban mindent megtehetek, amit csak szeretnék! Gyakran álmodom azt, hogy én egy fontos személy vagyok, rám mindig figyelnek, lesik minden kívánságom, beszélgetnek velem.
Aztán felébredek a cudar valóságba, és ráébredek arra, hogy ez egy álomkép csupán!
Hétfő! A hét legrosszabb napja! Az iskolába igyekeztem, amikor az osztálytársaimmal összetalálkoztam! Elhívtak, hogy menjek velük cigarettázni és balhét csinálni! Nem! –mondtam. Ezzel az egy szóval tettem pokollá az életem! Attól a naptól fogva nem tartoztam az osztályközösséghez! Mindig elsúgtak a fülem mellett, azt mondták rám, hogy nyomi, kretén, csak azért mert nem mentem el velük cigarettázni! Ezért aztán olvasni kezdtem! Az osztálytársaim szemében egy stréber számológép lettem, akik odadobták a házi feladataikat, hogy megcsináljam! Elegem lett ebből! Annyira megviselt, hogy öngyilkosságot követtem el! Felvágtam az ereimet! Anya talált rám és csak sírtam és sírtam! Közben értesítette a mentőket, és a kórházban kötöttem ki! Egy hétig bent voltam, és anyunak azt mondták, hogy ne hagyjon egy pillanatra sem egyedül! Azt éreztem, hogy az orvosok sajnálnak, szánalmat éreznek irántam és ekkor határoztam el, hogy kilépek a magányból, és alakítok az interneten egy csoportot, ami az ilyen helyzeteket átélt gyerekeknek segít, mint amilyen én is vagyok! Így jött létre a BESZÉLGETŐ csoportom. A gyerekek névtelenül írhatnak az oldalra, megoszthatják sérelmeiket, így könnyebben túllendülhetnek a problémáikon. Az oldalamat rövid időn belül több ezren tekintették meg! A suliban elmeséltem, hogy mit hoztam létre. Ma már más szemmel tekintenek rám. Ha szükség van rám, csoportos vagy egyéni foglalkozásokon, beszélgetéseken is részt veszek. Mindig vannak olyanok, akik nem engednek a csoportnyomásnak, akik nem tartanak a tömeggel. Nekik meg kell érteniük, hogy nem bennük van a hiba. Őszintén fel kell vállalnunk azt, amilyenek vagyunk. És persze minden rosszban látni kell a jót is. Ha nem csúfoltak volna, nem találtam volna meg önmagam! Ez tehát az én történetem!
Húsz év múlva.
Éva tíz éves volt, amikor meghalt az édesapja. Szomorú történet. Két év telt el azóta. Anya Kanadában kapott munkát, ezért oda kellett költözniük. Az egyik barátjától megkapta a gördeszkáját. Először nem akarta elfogadni, de azt mondta: vedd csak el, ha gördeszkázol, gondolj néha rám! Eljött az utazás napja, tízórás repülőút! Közben anya angolul beszélt Évához, mondván hogy most már odaát fognak élni az lesz az életük! A kis Éva nem akart új iskolát, nem akart elköltözni és nem akart elszakadni a barátaitól! Amikor megérkeztek Kanadába, egy roppant udvarias férfi fogadta őket, majd megmutatta az új otthonukat. De Évát nem érdekelte semmi, rosszul érezte magát, bántotta, hogy anya ennyire szeret itt lenni! Néhány hét után próbált közeledni az új osztálytársaihoz, de az iskolában irigységből belekötött egy gyerek, mert az egyik barátjával barátkozott. Megverte, de jött a gondnok, aki párfogásába vette. Sok éve ő is hasonlóképpen került Magyarországról Kanadába. A gondnok délutánonként karateedzéseket tartott, elhívta Évát is, hogy ne legyen egyedül. Vonakodva, de elment az első edzésre, az motiválta, hogy megbosszulja a verést, amit kapott. Éva azóta már túl van több karatebajnokságon, az edzője szerint nagyon tehetséges, egyre többször éremmel a nyakában tér haza. Persze a karate lényegét is megértette. Egyszer edzés után Éva megkérdezte, hogy miért volt olyan jó hozzá, amikor idekerült. Az edző azt felelte: Nos gyerekkoromban elveszettnek éreztem magam, nem voltak barátaim, céljaim sem. Nagyon visszahúzódó voltam, sokszor egész nap a számítógép előtt ültem. Egy nap írtam az egyik fórumra, BESZÉLGETŐ csoport volt a neve. Rengeteget leveleztem az oldal alapítójával és a tagokkal. Egy befogadó közösségre leltem, személyesen is találkoztunk egymással és ez gyökeresen megváltoztatta az életemet. Megtanultam azt, hogy először magamban kell rendet tenni, majd ezután önzetlenül segíteni, apró lámpásokat gyújtani a környezetemben. Ha ezt mindenki megteszi, akkor hamarosan apró lámpások milliói világítják be a Földet.
**************
Az előző írásunkhoz képest -ahol egy történet megírásához készítettünk gyűjtőmunkát, megismerve ezzel Öveges tanár úr munkásságát és korát- annyiban változtattunk, hogy kisebb csoportokban próbálkoztunk e témában írni. Az elkészült írásokat egy történetbe foglaltuk megkeresve az összefüggéseket, csatlakozási pontokat. Amikor beszélgettünk a témáról, akkor még utólag néhány felismeréssel, gondolattal egészítettük ki az írásunkat. Például a záró gondolatok és a cím is ekkor születtek meg. Elgondolkodtató, hogy a történetek bár kitaláltak, de részben saját élményeken alapulnak. Ezúttal is saját fotóval illusztráljuk írásunkat.
A hónap témája sokat segített egyik társunknak, aki balesetet szenvedett. Igyekezetünk minden nap segíteni cselekedetekkel, és szóban is. Ez megalapozta a karácsonyi ünnepkört is.
„Boldogító jócselekedetek” hónapja a Süni csoportban Előszálláson
Az egész decembert áthatotta az ünnepi készülődés. Most kicsit kibővítettük a jócselekedeteinket. Ezek látszólag külön szálon futottak,valójában ugyan arról szóltak. Csatlakoztunk a hagyj el egy Mikulás csomagot akcióhoz is. A szülőket az idei évben nem a gyerekeknek készített ajándékkészítő délutánra hívtam. A kérésem az volt, hogy a gyerekekkel együtt készítsenek képeslapokat a településünkön lévő idősotthon lakóinak és dolgozóinak. Hálásan gondolok arra,hogy milyen örömmel fogadták. Az elkészült lapok mellé kis karácsonyfa díszeket is készítettünk és kedves kis műsor után adtuk át a boldog „öregeknek”. A falu „karácsonyfájára” is készítettünk díszeket, és járultunk hozzá, hogy minél pompásabb legyen. Jó volt hallani,hogy az ajándékozás nem állt meg,kaptak jókívánságokat a szomszéd nénik, rokonok is. Így a minőségi együtt töltött idő, a szeretet hullám fodrozódott tovább nagytesók is csatlakoztak. Az óvoda felnőtt dolgozói „Angyali üzenetet „kaptak a hét minden napjára. Persze nagyon élvezték a jócselekedeteket, de boldogan állták körül a karácsonyfát és vették birtokba az ajándékokat is.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1. b osztályában a jó cselekedetek hónapjában az ajándékozás örömét érezték meg a kisdiákok. A gyerekek kihúzták egy osztálytárs nevét, akinek rajzoltak, színeztek és a szülőket is bevonva a feladatba, jókívánságokat írtak a rajzok, színezők mellé a kihúzott osztálytársnak. A hónap utolsó boldogságóráján mindenki átadta az ajándékot. Izgatottan várták a jókívánságokat, rajzokat. Nagyon boldoggá tett, hogy titokban tudták tartani, hogy ki kit húzott. Az átadáskor volt meglepetés, öröm, izgalom, igazi életre szóló jókívánságok.
EZ a téma is nagyon közel állt a gyerekekhez, nagy lelkesedéssel készítették a jó cselekedetek gyümölcseit, sőt még karácsonyfadíszeket is készítettek jó kívánságokkal egymásnak.
Az órát most is a beszélgetőkörrel kezdtük, amit most a végére is beiktattam, mert érzelmileg indokoltnak találtam a téma miatt. A gyerekek elmondták mi történt velük aznap, kiemelve a pozitív dolgokat. Egyre jobban megnyílnak, elmondják az érzéseiket, mióta ezt rendszeresen alkalmazzuk órákon.
Meghallgattuk a hónap dalát, majd az egyik javasolt feladattal folytattuk az órát. Kivetítettem a táblázatot, majd kis gondolkodás után mindenki vállalta, hogy elmondja a többiek előtt is az érzéseit.Általános volt, hogy a családtagjaikat vették bele. Anya, apa, testvérek…
Az óra további részében megírták először külön a kis történeteiket miközben a hónap dalát hallgattuk (ez külön kérik minden órán, ha önállóan dolgoznak) „A legszebb ajándék” címmel, majd ismét beszélgetőkört alakítottunk és egy közös művet alkottunk.
Íme:
A legszebb ajándék
Az a legszebb ajándék amikor együtt van a család, főként karácsonykor és szilveszterkor. Mindannyian együtt, csak akit elvesztettünk ők nincsenek itt velünk, csak gondolatban. Ilyenkor elszomorodunk egy kicsit.
Eszünkbe jut milyen sokat köszönhetünk a szüleinknek, hogy felneveltek minket. Vigyázni kell, hogy mi is csak jót adjunk nekik, nemcsak karácsonykor, amikor boldogok vagyunk. De főleg ilyenkor sok jót csináljunk. Ilyenkor minden rosszat elfelejtünk és biztonságban érezzük magunkat a szüleinkkel, tudjuk, hogy ők minden bajtól igyekeznek megvédeni minket.
A szívünk ilyenkor mindent megbocsát. Ez a legszebb ajándék, hogy velünk vannak a szüleink.
December, Karácsony, szeretet, jótékonyság…
Ebben a hónapban különösen figyeltünk egymásra. Minden nap húztunk egy nevet, aki felnyitotta az adventi naptár megfelelő ablakát és ő volt az a gyerek akinek kívántunk valami szépet és jót. Szünidő előtt elkészítették a gyerekek saját jókívánság üdvözlőkártyáikat és személyesen is átélhették az adakozás örömét, bekapcsolódva a karácsonyi adománygyűjtési akcióba.
Erzsébethelyi Általános Iskola
A mi gyümölcsfánkon szívecskék teremnek. A termésekben mosoly, ölelés, hála, köszönet, ajándék, szeretet…