Közösen alkottuk meg jóságfánkat. Rajzolás közben sok szép történet jutott eszébe a harmadikosoknak, melytől még szebbé, még örömtelibbé vált az együtt töltött idő. A terem falára kitett alkotás mellett azóta is szívesen meg-megállnak tanulóink.
Boldogító jó cselekedetek
Hőstett
A fagyos téli éjszaka és a csúszós utak hátrálták Tomit kosáredzésre menet. A szokásosnál jobban sietett hisz, az előző heti edzésen azt monda az edző, hogy aki a következő alkalommal nem jelen meg vagy esetleg késik, az nem léphet pályára az idényben.
Ez az év nagyon fontos volt Tominak, mivel az volt az álma, hogy nagy sportoló lehessen, és ez a szezon eldönthette volna karrierjét.
Egy utcára járt az edzőteremtől és szokás szerint késésben volt, úgyhogy még jobban rágyorsított. A nagy sietség közepette észrevett egy embert ahogy mozdulatlanul fekszik a földön. Ekkor már 5 perce volt, hogy odaérjen az edzésre, de Ő gondolkodás nélkül odarohant, hogy segítsen az földön fekvő embernek. Amikor odaért látta, hogy egy öreg bácsi volt, aki valószínűleg megcsúszott és elesett. Tomi ebben a pillanatban lekéste az edzést. Látta, hogy a bácsi magánál van, de magától felállni nem tud, így hát felsegítette és leültette egy közeli padra. Az öregtől megtudta, hogy már majdnem 1 órája ott volt mikor segített rajta. Tomi felajánlotta, hogy hazakiséri, és a bácsi elfogadta ajánlatát. Az út hazafelé zord és még hidegebb volt, de az idős úr és segítője végig beszélgették az utat. A bácsi elmesélte, hogy a felesége elhunyt pár éve és a gyerekei messze laknak így Ő egyedül él és épp a napi sétáján volt mikor megcsúszott és elesett. Mikor a házához értek az öreg nagyon hálás volt de Tomi azt állította, hogy bárki más megtette volna ugyanezt.
Tomi rohant vissza az edzésre hátha a története meghatja az edzőjét. Sajnos nem így lett. Akármennyire kérlelte nem léphetett pályára abban az idényben. Akármekkora szomorúsággal töltötte ez el, tudta, hogy segített egy embernek kinek szüksége volt rá.
Barócsi Dávid
10.d
Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
December a boldogító jócselekedetek hónapja volt. A téma olyan szerteágazó, hogy összesen 7 órát foglalkoztunk vele. A témakör feldolgozásában a média is segítségemre volt, hiszen karácsony közeledtével mindenhol jócselekedetekre, adományozásra, a rászorulók támogatására buzdítják az embereket. Előtérbe kerülnek a pozitív gondolatok és érzések, az egymásra való odafigyelés. Az adventi várakozásról tanulva a hit, remény, öröm, szeretet fogalmak, és értelmezésük is folyamatosan megjelentek több tanórán, termékeny talajt előkészítve decemberi boldogság óráinknak. A fiataloknak egyes fogalmak értelmezése nehezített, így az életből vett példák és azok érzelmi oldalról való megközelítése könnyebbé tette feldolgozásukat. Érdekes, hogy a segítségnyújtás, a jócselekedet korántsem volt mindenki számára természetes. A foglalkozások végére azonban mindannyian megértették, hogy „Jónak lenni jó”, de hosszabb időnek kell eltelni, mire ez a felfogás belsővé fog válni – úgy érzem, fogékony lesz rá mindenki….
A boldogságórákat légzőgyakorlattal kezdtük, magunkba szívva minden jót, szépet, örömet, mosolyt, szivárványt és boldogságot, kifújva a rosszat. Végül a jó dolgokkal együtt a levegőt magunkban tartva, majd minden rosszat teljesen kifújva fejeztük be a gyakorlatot. Ezt bevezettem napi gyakorlatunkba is: egy tanult vers részletének elmondásával összekapcsolva, majd az említett légzőgyakorlattal kezdjük a kommunikáció óráinkat (ez minden nap az első óra). A légzőgyakorlat után következett a boldogságdal meghallgatása, miközben minden fiatalhoz odamentem, megöleltem és szép napot kívántam nekik. A jócselekedet fogalmának értelmezése után beszélgettünk arról, hogy ki milyen jócselekedetet hajtott már végre. Próbáltam olyan példák felé terelni őket, amit ők is képesek végrehajtani, de kibővítve minél több lehetőséggel, hogy legyen kis rálátásuk arra, mások hogyan cselekednek jót. Megbeszéltük, hogy a jócselekedet nem mindig adományozást jelent. Jelenthet segítségnyújtást családtagoknak, időseknek, elesetteknek, rászorulóknak. Jelenthet kedvességet, odafigyelést, egy mosolyt embertársaink iránt, mellyel örömet okozunk, kimozdíthatjuk rossz hangulatukból őket. Jócselekedet lehet az is, ha jól viselkedünk, jól tanulunk, hiszen ezzel is örömet okozunk szüleinknek, esetleg azoknak a felnőtteknek, akik velünk foglalkoznak. Jócselekedet lehet egy figyelmesség, például ha látjuk, hogy anya fáradt, főzhetünk neki egy teát. Jócselekedet, ha állatokon segítünk.
Rögzítésként a munkafüzet feladatlapját közösen megoldva (mivel az osztályban csak néhány fiatal tud írni, olvasni) adott betűvel kezdődően jócselekedeteket gyűjtöttünk.
Beszélgettünk arról, hogy ki kinek szokott segíteni és miben. Nekik segített-e már valaki? Milyen érzés volt? Mindenki vállalt egy feladatot, amellyel segít osztálytársainak napi feladataik elvégzésében. Aznap mindenki nagyon szorgos volt, de szerencsére többüknél a segítő szándék nem csak 1 napig tartott.
Néhány gyakorlatot, témakört, körbe ülve dolgoztunk fel, hiszen így közelebb kerülünk egymáshoz, jobban oda tudunk figyelni társainkra. Ilyen gyakorlat volt például az ” Adok neked szeretetet”, mely mondhat elmondásával megsimogattuk a mellettünk ülőt, mindkét irányba elindulva.
A különböző feladatok végzése közben jócselekedetekről szóló történetek kapcsán a hála és a társas kapcsolatok témakörét is összekapcsoltuk a hónap témájával. A foglalkozások során a „Napos Mesék” című könyv két történetét dolgoztuk fel, adaptálva tanulóimra, a végén értelmezve a „Jótett helyébe jót várj” kifejezést.
Zárásként az egyik munkafüzeti feladatlap segítségével felsoroltuk, elmutogattuk, hogy mire van szüksége egy jótevőnek, így nekünk is a jócselekedeteinkhez, később megoldottuk az ehhez kapcsolódó feladatlapot.
Végül piros szívet ajándékoztak az általuk kiválasztott társuknak, vagy pedagógusnak, amit mindenki boldogan fogadott, de a szokott közös ölelés sem maradt el.
Egyik boldogságórámat meglátogatták a Jobb Veled a Világ Alapítvány képviselői. Kedves hozzáállásukat, visszajelzésüket ezúton is köszönöm. Külön jó érzéssel töltött el a foglalkozás megtartása után küldött, kézzel írott, pozitív hangvételű levelük, mely a találkozást igazán személyessé és emlékezetessé tette.
A boldogság órák és a témákkal való foglalkozás tapasztalatom szerint nemcsak a gyerekeknek, fiataloknak adnak pozitív többletet, hanem úgy érzem, nekünk, felnőtteknek is.
A beszélgetéseink az ünnep, szeretet, jó cselekedetek témában folytak. Ehhez választottuk ” A jó cselekedetek gyümölcsei ” című rajzot. Az önálló alkotásokból összeállították a gyerekek a fát. Örömmel és lelkesen végezték a közös munkát.
Az osztály a hónap jó cselekedeteit gyűjtötte össze.
– Egyedül nem megy, együtt könnyebb!!!
– Közös játék után, közös pakolás is lehet jó!!!
– Elestem és sokan segítenek!!!
– Elveszett közösen keressük!!!
– Házi munka fiúknak és lányoknak!!!
– Ha problémám van, tudom, hogy van aki segít!
Jó volt adni és segíteni!!!
Az adventi decemberi készülődés „Boldogságóra” anyaghoz kapcsolódva a jó cselekedetek jegyében telt el. Első jó cselekedetünk a falu legidősebb nénijének 95. születésnapi köszöntése volt, akinek egy kis műsorral és ajándékkal is kedveskedtünk.
Következő jó cselekedetünk a karácsonyi ajándékkészítése volt a családtagok számára, amit a családi karácsony estéjén műsorral egybekötve adták át a gyermekek. Az estet Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dal közös énekével zártuk.
A boldogságóra e havi programját a falu karácsonyon való szerepléssel koronáztuk meg, ahol közösen szerepeltünk a „szépkorúakkal” és megleptük őket az általunk készített mézeskaláccsal és Bagdi Bella szívhez szóló dalával.
A gyermekek örömmel, boldogan készültek és adták át meglepetés ajándékaikat a szüleik és a „szépkorúak” számára.
Az adventi időszakban nálunk az ajándékozást egy mesedoboz váltja ki. A mesedoboz által a családokban az együttlét fontosságát tudjuk erősíteni. A boldogító jó cselekedetek témát úgy dolgoztuk fel, hogy mindennap egy kisgyermek a csoport közös mesedobozát vihette haza. A mesedobozba elrejtetettünk egy mesét, gyertyát és gyufát. A gyerekek családjuk körében ezt a dobozt kinyitották, meggyújtották a gyertyát és a szülők elmesélték a mesét (A három fenyőfa). Ezt követően valami apróságot elrejtettek a következő gyermeknek a dobozba. A következőket tették bele pl.: karácsonyi rajz, karácsonyi üdvözlőlap, szaloncukor stb.. Mindenki alig várta, hogy ő mikor viheti haza és mit rejthet majd el! Az utolsó alkalommal, a karácsonyfa alatt közösen meghallgattuk a mesét és megbeszéltük, hogy ajándékot adni vagy kapni volt-e jobb.
A december a meghittség, az elcsendesedés, és a szeretet hónapja. Ebben az időszakban még felemelőbb érzés adni és kapni is. Örökbefogadóink jóvoltából rengeteg adományt kaptunk. A gyerekek örömmel osztották meg egymás között a szebbnél szebb játékokat, nem volt konfliktus a játszás során. Mindenki gazdag ajándékcsomaggal térhetett haza.
Rajtunk múlik!
Boldogító jócselekedetek