Relaxációs gyakorlat: „Kincset rejtek, nem mutatom, kincset rejtek, megmutatom”
Dal: Jó emberré csak a szívemmel válhatok.
Hogyan okozhatnék örömöt? – spontán beszélgetés
Interaktív mese: Mentovics Éva: Mióta van csillag a karácsonyfák csúcsán – irányított beszélgetés
Mesebeli segítők – munkafüzeti feladat megoldása szóban
Jócselekedet-pörgettyű készítése
Minden megvan? feladat megoldása
Adventi terveink – A pörgettyű segítségével minden nap két jótettet megvalósítunk
Jó okom van rá
Záró meditáció: „Ha jót teszek, jobbá leszek…”, A naplóban megjelennek a jótettek is rajzzal.
Boldogító jó cselekedetek
December
Sok, sok pozitív érzelem, küldetés, szolgálat, a három legfontosabb szó, amit kiemelnék a decemberi Boldogságórákról. Hálával tölt el, hogy a saját napközis csoportomon kívül iskolánk vezetőjétől lehetőséget kaptam arra, hogy több osztályban is megismerhetik a gyerekek a Boldogságórák anyagát.
Saját csoportomban heti egy órát, a Boldogság klubban heti két órát és a felső tagozatban heti két órában szervezhetek foglalkozásokat osztályfőnöki órák (közösségi nevelés) keretében. Mindegyik óra alapos felkészülést igényel. A tervezésnél törekszem a Boldogságóra Integrált Program megvalósítására. A foglalkozásokon helyet kap az alapprogram, mindfulness gyakorlatok, az önbizalom erősítése és az erősségek felfedezése.
A sok, sok kedves szó, az egymásnak írt pozitív üzenetek mellett ebben a hónapban a következő programokat emelném ki:
Az algyői 75 év feletti idős emberek minden évben csomagot kapnak az önkormányzattól. Szeretettel készítettünk ezekbe a csomagokba a saját csoportommal képeslapot rajzzal és egy-egy hála üzenettel.
Az Algyői Generációk Egyesülete „Karácsonyi jótékonysági gyűjtést” indított a helyi családok megsegítésére. Ebbe is örömmel kapcsolódott be iskolánk.
Az Ágota Alapítvány „Hozz egy csokit az iskolába!”felhívására is érkezett csokoládé az iskolánk tanulóitól.
Hálával írhatom, hogy ebben a hónapban sok mindent tettünk egymásért, másokért.
A december hónap az adventi, karácsonyi várakozással telt. Erre a hónapra már nagyon elfáradnak a tanulók, mégsem feledkeznek meg a családi, testvéri szeretetről, amit egymás iránt éreznek. Ilyenkor a tanulótársak, az idegen emberek felé is jobban nyitnak, ismerkednek, barátkoznak. A hónap témájával kapcsolatos tudnivalókat átismételtük, rendszereztük. Meghallgattuk a boldogságóra program dalait, zenéit. Elkészítettük, kiemeltük a számunkra fontos feladatokat, programokat. Kihasználtuk a hónap adta lehetőségeket. Gyakoroltuk a kedvességet, az érzelemnyilvánítást. Sok tanulságos véleményt, következtetést vontak le a tanulók.
BOLDOGSÁGÓRA- DECEMBER
A foglalkozás témája: Boldogító jó cselekedetek
A foglalkozás helye:Aprófalva Óvoda, Vajszló, Pacsirta csoport
Korcsoport: Mini-kicsi
A foglalkozást vezeti: Márkus Gyöngyi
A foglalkozás időpontja: 2024. december 10.
Felhasznált irodalom:
– Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke- Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
– Lukács Elvira: Örömvár/ Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése
– Pintér Krisztina: Csillagtündér/ Csillagtündér és az érzések
– Bagdy Bella- Veres Lukács Lilla: Önbizalom könyv
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA
1: Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök kihelyezése jól látható és megközelíthető helyre.
Friss levegő biztosítása a zavartalan kivitelezéshez.
2: ELŐZMÉNYEK:
Megkezdtük az ismerkedést a SZUPERERŐ kártyacsomaggal., hogy a gyerekek minél előbb megismerhessék a saját erősségeiket, hogy azokra építkezve egyre tartalmasabb életük legyen majd.
Nagyon gyakran használtam a reggeli kezdéseknél a „Tündér- melegedő” című játékot, amit hamar megkedveltek a kicsik.
Szintén több ízben tartottunk „Kedvesség napot”, ahol arra törekedtem, hogy kedves szóval és bánásmóddal viseltessenek egymás iránt. Mivel ebben a hónapban érkezett még a csoportunkba 2 új kisgyermek, ez lehetőséget adott arra, hogy mindenki kipróbálhassa magát abban, hogy mennyire tud kedves lenni az újonnan érkezőkhöz, hogyan tudják segíteni a beilleszkedésüket a közösségünkbe.
A hónap aktuális erősségdalát/ Szeretet/ szintén gyakran hallgattattam meg és beszélhettünk az érzéseinkről a dallal kapcsolatban is.
Szeretet folyósót is alkottunk, amit hamar megkedveltek és ők maguk is kértek.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Bella relaxációs gyakorlatai közül:
– Tüdőtakarítás
– Arcizom lazítás játékosan
– Meglengetem a karom, pedig nem is akarom..
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalára közösen végzünk már jól begyakorolt mozdulatokat
A TÉMA BEVEZETÉSE
– Beszélgetőkör alakítása, ahol a jó cselekedeteinket idézzük fel.
– Simogatás, ölelés, puszi továbbadása
– A Szupererő könyv ide tartozó versikéjét mondom el:
„ Szeretetet adni, szeretetet kapni, csodálatos érzés ezt megtapasztalni.
Amerre csak járok, szívemet kitárom, így én vagyok a leggazdagabb ezen a világon”
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL
Megjelenik Boldog Dóra, ami már tudatosítja a gyerekekben, hogy most következik a mese.
A mese címe:A csillagtallérok
A mese előadása után beszélgetünk a mondanivalóról és válaszolok a feltett kérdésekre.
Tevékenykedtetés:
-Csillagok színezése, amikkel „felöltöztetjük a mesében szereplő kislányt.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA
A jó cselekedetek jelének kihelyezése a Boldogvárunk következő lépcsőfokára
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS
Bagdy Bella:Öröm tölti be szívem c. dalára közös ringatózás
A TÉMA TOVÁBBADÁSA
-Vond be az óvodát!
Minden csoportnak készítettünk egy karácsonyi jókívánság képeslapot, amit az utolsó héten kiosztunk az intézmény csoportjaiban.
– Vond be a családot!
Munkanapot szervezünk az Adventi héten, ahová meghívunk minden szülőt
REFLEXIÓ- DECEMBER
Ebben a hónapban nagyon sok eseményünk volt, mozgalmasan teltek a napjaink, hiszen az Advent időszakába léptünk,így nagyon szívünkhöz közelálló témát is tudtunk érinteni.
Mikulás napi rendezvényünket nagyon várták már a picik, hiszen életükben először találkozhattak intézményi keretek között a Télapóval, aki nagyon megdícsérte őket, hiszen szépen beszoktak már az óvodába.
Luca napján búzát ültethettek, amit majd haza is vihetnek a családjuknak.
Természetesen meglátogattuk a falunk karácsonyfáját és Adventi koszorúját is egy séta keretében, amit élvezettel nézek meg.
A szülők bevonására is figyelmet fordítottunk és szerveztünk nekik egy Advent váró munkadélutánt, ahol szebbnél szebb ajándékok készülhettek ,ezekkel is emelve az ünnep hangulatát.
Minden csoportnak vittünk Karácsonyi jókívánság képeslapot, amiért nagyon hálásak voltak a többiek.
A Szupererő kártyákat is elkezdtük használni, persze a kicsik szintjének megfelelő játékokkal.
Több olyan mesét választottam ebben a hónapban, ami megnyitja a gyerekek szívét, sokat meséltem a délutános műszakomban a Csillagtündér című könyvből, ami nagyon jól megérteti a kicsikkel az érzések jelentéseit.
December egy kicsit az elcsendesülés időszaka, így többször relaxáltunk, hogy ennek segítségével is ráhangolódjunk az ünnepi hangulatra.
A mozgást sem hanyagoltuk el, hiszen egészséges testben lesz egészséges a lélek., ezért sokat sétáltunk és jókat játszottunk a tornateremben.
Élményekben gazdagon megyünk el a téli szünetre, és bizom benne, hogy újult erővel térünk majd vissza januárban.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
December havi Boldogság Óránkat a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről szóló mesével kezdtük, majd a Jócselekedet-pörgettyűvel a gyerekek pörgettek, és annak megfelelően cselekedtek. Egymásnak kedves szavakat mondtak, vagy elmesélték mikor segítettek társaiknak, kiscsoportosoknak, felnőtteknek. A játék hevében egyre több emlék bújt elő amikor rájöttek, hogyan osztozkodtak, kedveskedtek másokkal.
A pozitív énkép kialakításához apróbb léptekkel tudtunk haladni. Minden gyermeknél a személyes értékekre és a pozitív tulajdonságokra fokuszáltunk, hogy ez is segítséget nyújtson az önbizalom építésében. A Tükörmeditációk során lehetőséget kaptak, hogy tükör előtt hangosan is kimondják ezt, erősítve az önmagunkhoz fűzött kapcsolatot.
A szeretet megélése nélkülözhetetlen mindenkinek, de sokan nem tudják kimutatni ezt az érzést. Az adventi várakozás időszakában sokat beszélgettünk a szeretettről, a családról, barátokról, társakról. Ösztönöztük a gyerekeket, hogy szeretetet adásra és elfogadásra.
Csoportunkban vannak peremhelyzetű gyerekek, ezekben a játékokban is őket helyeztem középpontba, hogy a többiek felfedezhessék az értékeiket.
A szeretetfolyosón bekötött szemmel mentek végig, miközben a társaik simogatva kedves szavakkal terelgették őket
Fuss! Ölelj! játékban karácsonyi zenére mozogtak a gyerekek, amikor a zene elhalkult a legközelebbi társukat ölelték meg, és mondtak kedves szavakat.
Sok Katicásnak van „mágikus cimbora” a zsebében vagy a szekrényében, amit bármikor magával hozhat.
Nagy hangsúlyt fektetünk a szociális kompetenciák fejlődésére, a személyes interakciók minőségére, amelyek hatással vannak az életminőségünkre. Sok közös élményt biztosítunk a gyermekek számára, mely erősíti az összetartozás érzését, közben alakulnak az erkölcsi tulajdonságok is, például: az együttérzés, a segítőkészség, a figyelmesség, az önzetlenség. A csoportomba járó, sajátos nevelési igényű gyermekek önállóságának fejlődése lassabb ütemben történik, az önkiszolgáló tevékenységekben, és szinte minden területen sok segítséget igényelnek, ezzel szemben ők is szívesen nyújtanak segítséget a maguk módján, amit támogatunk, és erősítünk bennük.
Az adventi készülődés kapcsán, beszélgetést kezdeményeztem a családról, a szeretetről, az ajándékozásról. Beszélgettünk a családtagokról, és arról, hogy otthon kinek mi a feladata, ki milyen házimunkát szokott végezni, ki szokott segíteni otthon a felnőtteknek. A foglalkozást a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”, és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Ezután, Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg, melyre táncolni kezdtünk. A gyermekek rendkívül kedvelik a zenét, nagyon szeretnek a zenére mozogni, táncolni. A tánc, a mozgás után kellően elfáradtunk, leültünk a szőnyegre, és elmeséltem Bezzeg Andrea: Szívem, kertje című meséjét. A mesehallgatás után segítettünk Amáliának, kiszíneztük a ruháját. Szituációs játékok segítségével megtapasztaltuk, hogy milyen jó érzés bajba került társainkon segíteni. Beszéltünk a betegség miatt hiányzó társainkról, majd készítettünk számukra gyógyító szivecskéket, melyből a szomorkodó társaink is kaptak. Később, az állatoknak segítettünk a kicsinyét megtalálni, párosító játék során. A témával minden nap foglalkoztunk, például, aki segítséget nyújtott a társainak, az a gyermek kapott egy szívecskét. Az karácsonyi készülődés egy része, a szülőkkel közös, mézeskalácssütéssel zajlott. Az ünnepi készülődés közben, jó volt látni és átérezni, hogy a szülők a gyermekeknek, egymásnak segítséget nyújtottak. Minden közösen készült, jó hangulatban telt a délelőtt és a szülők is részesei lehettek a Boldogságórának.
A decemberi Boldogságóra kicsit más volt, mint a többi, mert meghívtuk a szülőket, hogy töltsék velünk a délutánt. Nagy örömünkre 17 szülő eljött és egy kistesó.
Az óra elején beszélgettünk arról, hogy kit mire neveltek régen a szüleik, most mit szeretnének átadni a gyerekeiknek? Milyen érzés az, ha valaki boldog, miket vált ki belőle?
Majd relaxációval folytattuk: „Hervad a virágom, éled a virágom…”
A hónap is dalát meghallgattuk közösen: Jó emberré csak a szívemmel válhatok…
Majd Mese a karácsonyi csillagokról és az öreg fenyőről c. mesét felolvastam nekik és beszélgettünk róla.
A záró részben csoportokban dolgoztak a gyerekek a szülőkkel. Mindenki a saját elképzelése, ötlete alapján elkészítette a csoport karácsonyfáját. Kérésem volt feléjük, hogy írjanak a díszekre jó cselekedeteket és tegyék a fára. Egyéni ötletekkel is megleptek a csoportok.
A kész munkákat egymásnak bemutatták a csoportok. Mindenki mosolyogva, boldogan ment haza.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
” ADNI ANNYI, MINT A LEGMAGASABB SZINTEN ÉLNI…”
A 2. számú mellékletben szereplő pörgettyűt használtuk a mindennapok során. A gyerekek számára újdonság volt ez az eszköz, de nagyon kíváncsian fogadták. Minden napra pörgettünk. Ezen kívül jó cselekedet csillagokat gyűjtöttek a karácsonyfára. 13-án búzát vetettünk, népszokásokat elevenítettünk fel a középső csoportosokkal együtt. Közösen elkészítettük ragasztásos technikával a csoport Luca angyalát is.
E havi mottónk: „A jó cselekedetek apró magok, amelyek idővel hatalmas fák lesznek. Mindig tegyél jót, függetlenül attól, hogy látod-e az eredményét.” (Mahatma Gandhi)
Mottónk jegyében, osztályunkban a december fantasztikus, érzelmekben gazdag hangulatban telt. A gyerekek örömmel gyakorolták a jó cselekedeteket. Pl. Ha valaki tüsszentett, zsebkendőt vittek neki. Ha valaki otthon felejtette a ceruzáját vagy a radírját, szívesen adtak neki a sajátjukból. Volt, aki a kabátot segített feladni vagy épp a cipőfűzőjét kötötte be osztálytársának. A boldog várakozás, az egymásra figyelés és a jó tettek öröme jellemezte mindennapjainkat.
Elsőként egy védőpajzsot készítettünk termünk ajtajára, ami azt jelképezi, hogy kizárunk minden rossz és negatív dolgot. Nálunk csak a pozitív gondolatok és cselekedetek érvényesülhetnek.
Ebben a hónapban ajándékot készítettünk és verset tanultunk iskolánk egy másik osztálya részére, nagy örömet okozva ezzel az ott tanuló diákoknak.
Az órán felolvastam egy mesét, melynek címe: Egérke új háza. Megbeszéltük, hogy ez a mese hogyan kapcsolódik a jó cselekedetekhez.
Átbeszéltük, hogy mi milyen jó cselekedeteket vittünk véghez ebben a hónapban.
Egy sapkából neveket húztunk és apró ajándékokat készítettünk egymásnak karácsonyra.
Majd kiszíneztük a karácsonyi angyalkáinkat és elhelyeztük a Boldogság-Várunk következő lépcsőfokára.