Jót cselekedni nemcsak elhatározás, hanem alkalom, helyzet, reagálás. A legjobb jó is balul sülhet el, ha nem a megfelelő pillanatban és megfelelő módon tesszük. Ez alkalommal ezt próbáltuk megvilágítani a gyakorlatok során. Nagyon érdekes volt a gyerekek megfogalmazása arról, hogy mi a jó, hogyan lehet jót tenni úgy, hogy azt mások jó szívvel el tudják fogadni. Az interaktív mese nagyon hasznos volt ebből a szempontból, a beleéés, a más érzéseinek, kétségeinek,, szomorúságának vagy vidámságának átélése nagyon tanulságos volt.
Boldogító jó cselekedetek
Beszámoló
Boldogságóra: 4. Boldogító jó cselekedetek
Időpont: 2024. december 2.-20.
Résztvevők: 4. osztály
A december hónap teljes egészében a jó cselekedetek téma jegyében telt el. A karácsony közeledtével nagyon sokat beszélgettünk a jó cselekedetekről, a segítségnyújtásról. A testvérosztállyal megtartottuk a közös Mikulás ajándékozásunkat. Luca napján búzát vetettünk és az időjárást figyelve naptárt készítettünk a 2025-ös évre vonatkozóan. Hagyományosan 4.-esek lévén Betlehemes játékkal készültünk, melyet előadtunk a Nyugdíjas Klubban, az Idősek Otthonában és az iskolai műsoron is. Nagyon megható látni, hogy mennyire feltölti a gyerekeket a szereplés, s az is tudatosul bennük, hogy örömet okozni nemcsak drága ajándékokkal lehet. Vélemény fogalmazó játékban reálisan megfogalmazták, hogyan látják egymás viselkedését az osztályon belül, s sértődés nélkül elfogadták a megfogalmazott konstruktív gondolatokat. Társasjátékos napot is tartottunk, ami szintén jó közösségépítő programnak bizonyult. Jó cselekedetként madáretetőket is helyeztünk el az iskola területén. Így folyamatosan gondoskodunk a madarakról, hiszen a madáretetőket folyamatosan feltöltjük napraforgómagokkal. A hónap során végzett tevékenységekből a gyerekek megtanulhatták, hogy az elfogadás, segítségadás, jó cselekedet, jóság, nagylelkűség, kedvesség, támogatás során még értékesebb emberré válhatnak.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
A mesehallgatással és eljátszásával a jó cselekedeteket erősítettük a gyerekben. Elkészítettük a Jó cselekedet – pörgettyűt, ezzel is a jótetteket gyakorolhattak. A boldogságóránk rendhagyó volt, mert a délelőtt folyamán a gyerekek a szülőkkel együtt alkottak, készítettek különféle karácsonyi díszeket. Az együtt töltött idő hangulatát a „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című Bagdi Bella-dallal, megvendégeléssel,forró teával, és ajándékozással is próbáltuk fokozni.
A Boldogító jó cselekedet témakörben a gyerekek a karácsony ünnepére készülve egymásnak rajzot készítettek és ezt ajándékozták egymásnak. Karácsonyi estet rendeztünk és a gyerekek ezen adták át, az egymásnak készített rajzokat.
Olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a csoportunk szociálisan nagyon érzékeny. Gyermekeink segítőkészsége, együttérzése napi szinten megtapasztalható. A beszélgetőkör alkalmával nagyon jó gondolatokat osztottak meg az óvodásaink, mely a boldogító jó cselekedetek megfogalmazását célozta meg. Néhány ezek közül: „-szeretni egymást, -ha szomorú megvigasztaljuk, -ha segítünk, boldognak érezzük magunkat, -tesóra vigyázni, -szegénynek nincs játéka odaadom az enyémet, -angyalcsomagot a szegényeknek adni, -ha aki sír, megvigasztalni, -osztozni, -az öreg, ha nem tud felkelni, akkor felsegítjük… Falunkban van egy nyugdíjasház, felvetettük a gyerekeknek, hogy ott családjuk nélkül élnek az öreg emberek. Mit gondolnak ők erről? A gyerekek mind azt mondták, látogassuk meg őket, mert biztos unatkoznak és az ő nagyszüleik is mindig örülnek, ha ellátogatnak hozzájuk! Felvettük a kapcsolatot az intézmény vezetőjével, aki boldogan fogadta a megkeresésünket. Összeállítottunk egy vers, dal repertoárt és minden gyermek készített szívecskét, amit szeretettel adtunk át az idős embereknek. Nagyon kellemes hangulatban telt az ottlétünk, még közös „szeretet játékra”, zongorázásra is sor került. A szülők is örültek, hogy gyermekeik részt vettek ebben a szemléletformáló kezdeményezésben, terveink között szerepel, hogy többször is meglátogatjuk az időseket.
December hónapban folytattuk a jól bevált jó cselekedet „cédulák” húzását minden gyertyagyújtáskor. Mindig megbeszéltük ki mit húzott, s próbálta mindenki megvalósítani nemcsak a saját jó cselekedetét, hanem amik elhangzottak a felolvasáskor, mindet.
Idén csatlakoztunk egy országosan indított kedvességhez, az Adventi képeslapküldéshez.
Képeslapokat rajzoltak, a hátuljára megcímezve számunkra idegen gyerekeknek karácsonyi jókívánságokat írtak, amit postai úton jutattunk el a címzetteknek.
Óriási örömmel készítették. A legnagyobb meglepetés pedig az volt, amikor ők is kaptak az „idegen” gyerekektől képeslapot, hiszen nem tudtak arról, hogy kölcsönös a küldés.
Nagyon örömteli decembert tudhatunk magunk mögött az idén.
Ebben a hónapban az adventi időszakhoz csatolva foglakoztunk a jó cselekedetek témakörével. ehhez két mesét is kapcsoltunk:
1. Grimm: A Holle anyó
2. Karin Jackel: A legkisebb karácsonyi angyal
Mindkét mese több lehetőséget biztosított arra, hogy közösen feldolgozzuk, hogy mit is jelent számunkra a jó cselekedetek gyakorlása, és ez milyen hatást gyakorol a jó cselekedtetekben résztveőkre (” az adni” és a „kapni” örömteli pillanataira vonatkoztatva)
A szituatív játékok keretében a gyermekek önmaguk találták ki, majd játszották el azokat a konkrtét helyzetgyakorlatokat, amelyek során gyakorolhatták az óvodai hétköznapjaik során adódó segítségadás, támogatás pillanatait.
A foglalkozás eredményeként a „Tücsök” emblémánk még egy lépést „tett” a hegyen a lépcsőnkön a „Boldogságvárunk” felé. Ezt mindig közösen hajtjuk végre a gyermekekkel együtt a jól elvégzett feladat teljesítése jutalmaként.
Ebben a hónapban az adventi időszakhoz csatolva foglakoztunk a jó cselekedetek témakörével. ehhez két mesét is kapcsoltunk:
1. Grimm: A Holle anyó
2. Karin Jackel: A legkisebb karácsonyi angyal
Mindkét mese több lehetőséget biztosított arra, hogy közösen feldolgozzuk, hogy mit is jelent számunkra a jó cselekedetek gyakorlása, és ez milyen hatást gyakorol a jó cselekedtetekben résztveőkre (” az adni” és a „kapni” örömteli pillanataira vonatkoztatva)
A szituatív játékok keretében a gyermekek önmaguk találták ki, majd játszották el azokat a konkrtét helyzetgyakorlatokat, amelyek során gyakorolhatták az óvodai hétköznapjaik során adódó segítségadás, támogatás pillanatait.
A foglalkozás eredményeként a „Tücsök” emblémánk még egy lépést „tett” a hegyen a lépcsőnkön a „Boldogságvárunk” felé. Ezt mindig közösen hajtjuk végre a gyermekekkel együtt a jól elvégzett feladat teljesítése jutalmaként.
Ebben a hónapban az adventi időszakhoz csatolva foglakoztunk a jó cselekedetek témakörével. ehhez két mesét is kapcsoltunk:
1. Grimm: A Holle anyó
2. Karin Jackel: A legkisebb karácsonyi angyal
Mindkét mese több lehetőséget biztosított arra, hogy közösen feldolgozzuk, hogy mit is jelent számunkra a jó cselekedetek gyakorlása, és ez milyen hatást gyakorol a jó cselekedtetekben résztveőkre (” az adni” és a „kapni” örömteli pillanataira vonatkoztatva)
A szituatív játékok keretében a gyermekek önmaguk találták ki, majd játszották el azokat a konkrtét helyzetgyakorlatokat, amelyek során gyakorolhatták az óvodai hétköznapjaik során adódó segítségadás, támogatás pillanatait.
A foglalkozás eredményeként a „Tücsök” emblémánk még egy lépést „tett” a hegyen a lépcsőnkön a „Boldogságvárunk” felé. Ezt mindig közösen hajtjuk végre a gyermekekkel együtt a jól elvégzett feladat teljesítése jutalmaként.
Az adventi készülődés csoportunkban négy hetet ölelt fel. Így a négy hét alatt egy -egy témában mélyültünk el. A gyermekek cselekedtetését külső helyszíneken is megerősítettük, sok új élménnyel gazdagodtak.