A karácsony előtti időszak tökéletes alkalom arra, hogy figyeljük egymásra és segítsük társainkat. Ebben az időszakban sok esemény van, amely lehetőséget ad a gyerekeknek a közös élmények szerzésére. Ilyen például a Mikulás várás, a csoportszoba díszítése, a mézeskalács sütés vagy a Luca napi búza ültetése. Óvodánkban minden évben megrendezésre kerül a Madarak karácsonya program, amelyre együtt készültünk a gyerekekkel. Madáreleségeket és madáretetőket helyeztünk ki az udvarra, ezzel is megkönnyítve, hogy a madarak élelemhez jussanak a hideg időben. A karácsonyi időszakban kiemelt figyelmet kap a család fogalma. Az advent heteiben karácsonyi dalok mellett Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát is minden délelőtt meghallgattuk. Egy hétfői napon kezdetét vette a „Legjobb szívű gyermek” cím elnyeréséért folyó játék, amelyet az a gyermek nyerhet el, aki a legtöbb jó cselekedetet követi el a napok során. A játék előtt a szőnyegen ülve beszélgettünk a gyermekekkel a témáról. A karácsonyi készülődés során karácsonyfákat díszítettünk különböző színű és alakú formákkal. Többek között szív forma is található volt a választható alakzatok között. A legtöbb gyermek a szeretet jelét használta díszítőelemként. Az elkészült fenyőfákat egymás mellé helyeztünk, amelyből egy nagy karácsonyfát formáztuk. Az alkotásokat a gyermekek hazavihették szüleiknek. Megbeszéltük a gyerekekkel a szeretet, együttérzés és a jó cselekedetek fogalmát. A hét végére összegyűjtöttük a sok jó cselekedetet, majd kihirdetésre került a „Legjobb szívű gyermek” cím nyertese, aki egy szívecske nyomdát és ruhára ragasztható szívecskét kapott.
Boldogító jó cselekedetek
Az adventi készülődés, karácsonyvárás az egyik legmeghittebb időszak az óvodai ünnepkörünkön belül.
Érzelmi ráhangolódások sokszínűségein belül valósítottam meg a Boldogságóra negyedik témáját a Boldogító jó cselekedetek gyakorlását.
Csengőszó hívogató hangjára , már mindenki felfigyel. Bezzeg Andrea: Szívem kertje c.mese bemutatása után a lányok kiegészítették , hogy Amália még mennyi mindent tudna segíteni , s ők milyen jó dolgokban segítőkészek. A fiúk is élménygazdagon kapcsolódtak be , de ők Amália helyett új nevet találtak ki , kis egyeztetés után a Boldi nevet választották . Közös beszélgetésünkben a közelgő ünnepvárás készülődései is felidéződtek. A családi élmények felelevenítése mellett a sok- sok tennivaló, amiben már ők is tevékenyen kitudják venni a részüket .
Jó cselekedetek jelét a kis piros szívecskét az általuk színezett hópelyhek közepére ragasztották, majd a boldogságfánk ágaira raktuk fel közösen. Így került fel a kis létránk negyedik fokára a jó cselekedetünk piros szíves hópelyhe , jelezve , hogy egy fokkal közelebb kerültünk a kitűzött célunkhoz.
Bagdi Bella dalai mindig lendületes táncra , közöz mozgásra ösztönözte a gyerekeket.Boldog vagyok c. dalának motivációs ereje most is kellemes hangulatot alakított ki a csoportban.
Ez a hét is sikeresen telt el , témajavaslatok újbóli feldolgozásával a felgyógyuló gyerekek is részesei lehettek az élmények befogadásának .Az ünnepi készülődésünk a legtartalmasabb lehetősége volt témahetünk megvalósításának.
Az adventi készülődés, karácsonyvárás az egyik legmeghittebb időszak az óvodai ünnepkörünkön belül.
Érzelmi ráhangolódások sokszínűségein belül valósítottam meg a Boldogságóra negyedik témáját a Boldogító jó cselekedetek gyakorlását.
Csengőszó hívogató hangjára , már mindenki felfigyel. Bezzeg Andrea: Szívem kertje c.mese bemutatása után a lányok kiegészítették , hogy Amália még mennyi mindent tudna segíteni , s ők milyen jó dolgokban segítőkészek. A fiúk is élménygazdagon kapcsolódtak be , de ők Amália helyett új nevet találtak ki , kis egyeztetés után a Boldi nevet választották . Közös beszélgetésünkben a közelgő ünnepvárás készülődései is felidéződtek. A családi élmények felelevenítése mellett a sok- sok tennivaló, amiben már ők is tevékenyen kitudják venni a részüket .
Jó cselekedetek jelét a kis piros szívecskét az általuk színezett hópelyhek közepére ragasztották, majd a boldogságfánk ágaira raktuk fel közösen. Így került fel a kis létránk negyedik fokára a jó cselekedetünk piros szíves hópelyhe , jelezve , hogy egy fokkal közelebb kerültünk a kitűzött célunkhoz.
Bagdi Bella dalai mindig lendületes táncra , közöz mozgásra ösztönözte a gyerekeket.Boldog vagyok c. dalának motivációs ereje most is kellemes hangulatot alakított ki a csoportban.
Ez a hét is sikeresen telt el , témajavaslatok újbóli feldolgozásával a felgyógyuló gyerekek is részesei lehettek az élmények befogadásának .Az ünnepi készülődésünk a legtartalmasabb lehetősége volt témahetünk megvalósításának.
A gyermeki önzetlenség az ő jócselekedetük, cipős dobozva rakott minden kis napsugár egyet a saját játékából, hogy más, nehezebb sorban lévő gyermekhez elküldhesse karácsonyra, ezzel örömet szerezve a másiknak. Mert nem csak kapni, de adni is öröm!
Az óvodában a decemberi hónap a Mikulásvárás, a karácsonyi készülődés, az advent időszaka. Mind-mind olyan ünnep, amelyekben kedvességet, segítőkészséget, nagylelkűséget, gondoskodást élhetünk át. Éppen ezért a jócselekedetek gyakorlását az egész hónapra terveztem, beleszőve mindig az adott témahétbe.
Beszélgettünk a Mikulásról, aki a jó gyerekeknek csokoládét, cukrot hoz. Kértem őket, mondják el, szerintük ki a jó, és mi az, ami jó cselekedetnek számít? Majd elmesélték azt, hogy ők mikor és hogyan szoktak jót tenni másokkal. Mint minden évben, idén is készítettünk a gyerekekkel közösen egészséges kókuszgolyót (zabpehelyből és almából) a Mikulásnak. Közben Bagdi Bella dalait hallgattuk a Repülj velem cd-ről. Amikor a gyerekekkel felfedeztük a kis csomagokat az ablakban, örömmel láttuk, hogy a kókuszgolyókat „megtalálta és elvitte” a Mikulás. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek érezzék az ajándékozás örömét, hiszen nemcsak az örül, aki kapja, hanem az is, aki adja.
Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát sokszor hallgattuk. A dalhoz mozdulatsorokat találtunk ki és kézenfogva sétáltunk a teremben.
A gyerekeknek elmeséltük a Szívem kertje c. mesét. Beszélgettünk a szelektív hulladékgyűjtésről és arról, hogy mi mit tudunk tenni a Földünkért, mert a Földünknek a mi segítségünkre van szüksége ahhoz, hogy fennmaradjon.
Beszélgettünk arról is, hogy ki mit segít otthon a szüleinek. Kértem őket, hogy képzeljék el azt, amikor anyukájuk és apukájuk fáradt. „Miben tudnátok segíteni nekik?” A gyerekek mímes játék keretében eljátszották a cselekvést. A többiek pedig kitalálták, hogy a társuk mit játszott el, miben segített a szüleinek.
Többször játszottunk olyan kapcsolatteremtő bizalomjátékot, ami által az odafigyelést, a segítőkészséget gyakorolhatták a gyerekek. Az egyik játékban a kör közepén álló gyereknek bekötöttük a szemét, majd elindult a körön belül. Amikor a körben álló gyerekekhez ért, ők a kezükkel óvatosan továbbterelgették, irányították, nehogy nekiütközzön valaminek vagy valakinek. A másik játékot párban játszottuk. A gyerekek választhattak párt. Az elöl álló gyereknek bekötöttük a szemét, a hátul álló társa pedig vezette őt a csoportban úgy, hogy ne ütközzön neki semminek. Minden játék után megbeszéltük, hogy hogyan érezték magukat a gyerekek. Jó volt látni, ahogy kedvesen, odafigyelve segítették egymást.
Végül közösen, kooperatív munkában elkészítettük a csoport karácsonyfáját, amire a gyerekek rajzolták meg a díszeket.
Sajnos, a karantén miatt a többi betervezett játékot, tevékenységet nem tudtuk megvalósítani, de bízunk benne, hogy a gyerekeknek így is tartalmasan telt ez a néhány nap.
Az óvodában a decemberi hónap a Mikulásvárás, a karácsonyi készülődés, az advent időszaka. Mind-mind olyan ünnep, amelyekben kedvességet, segítőkészséget, nagylelkűséget, gondoskodást élhetünk át. Éppen ezért a jócselekedetek gyakorlását az egész hónapra terveztem, beleszőve mindig az adott témahétbe.
Beszélgettünk a Mikulásról, aki a jó gyerekeknek csokoládét, cukrot hoz. Kértem őket, mondják el, szerintük ki a jó, és mi az, ami jó cselekedetnek számít? Majd elmesélték azt, hogy ők mikor és hogyan szoktak jót tenni másokkal. Mint minden évben, idén is készítettünk a gyerekekkel közösen egészséges kókuszgolyót (zabpehelyből és almából) a Mikulásnak. Közben Bagdi Bella dalait hallgattuk a Repülj velem cd-ről. Amikor a gyerekekkel felfedeztük a kis csomagokat az ablakban, örömmel láttuk, hogy a kókuszgolyókat „megtalálta és elvitte” a Mikulás. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek érezzék az ajándékozás örömét, hiszen nemcsak az örül, aki kapja, hanem az is, aki adja.
Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát sokszor hallgattuk. A dalhoz mozdulatsorokat találtunk ki és kézenfogva sétáltunk a teremben.
A gyerekeknek elmeséltük a Szívem kertje c. mesét. Beszélgettünk a szelektív hulladékgyűjtésről és arról, hogy mi mit tudunk tenni a Földünkért, mert a Földünknek a mi segítségünkre van szüksége ahhoz, hogy fennmaradjon.
Beszélgettünk arról is, hogy ki mit segít otthon a szüleinek. Kértem őket, hogy képzeljék el azt, amikor anyukájuk és apukájuk fáradt. „Miben tudnátok segíteni nekik?” A gyerekek mímes játék keretében eljátszották a cselekvést. A többiek pedig kitalálták, hogy a társuk mit játszott el, miben segített a szüleinek.
Többször játszottunk olyan kapcsolatteremtő bizalomjátékot, ami által az odafigyelést, a segítőkészséget gyakorolhatták a gyerekek. Az egyik játékban a kör közepén álló gyereknek bekötöttük a szemét, majd elindult a körön belül. Amikor a körben álló gyerekekhez ért, ők a kezükkel óvatosan továbbterelgették, irányították, nehogy nekiütközzön valaminek vagy valakinek. A másik játékot párban játszottuk. A gyerekek választhattak párt. Az elöl álló gyereknek bekötöttük a szemét, a hátul álló társa pedig vezette őt a csoportban úgy, hogy ne ütközzön neki semminek. Minden játék után megbeszéltük, hogy hogyan érezték magukat a gyerekek. Jó volt látni, ahogy kedvesen, odafigyelve segítették egymást.
Végül közösen, kooperatív munkában elkészítettük a csoport karácsonyfáját, amire a gyerekek rajzolták meg a díszeket.
Sajnos, a karantén miatt a többi betervezett játékot, tevékenységet nem tudtuk megvalósítani, de bízunk benne, hogy a gyerekeknek így is tartalmasan telt ez a néhány nap.
December elejétől nálunk már digitális oktatás volt, ezért a gyerekek otthon szüleik, nagyszüleik vagy nagyobb testvéreik segítségével madáretetőket készítettek.
Szívesen és szeretettel készítették el azokat azért, hogy a nem költöző madarak ne éhezzenek. Rendszeresen élelemhez juttatják őket: magvakat, kenyeret, szalonnát tesznek az etetőbe.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A hónap téma elkísér bennünket egész életünkben, de természetesen ebben a hónapban kiemelt figyelmet szentelünk neki. A vírushelyzet miatt most csak a családok, és egymás iránti jó cselekedetekre fókuszáltunk. Készítettünk, díszítettünk mézeskalácsot, festettek, díszítettek fenyőt, alkottak. MI pedig egy hóemberrel, és egy kis angyalkával ajándékoztuk meg őket. Az ünnepi hangulat megteremtését a csoportszoba díszítése, a kis adventi meglepetések tovább fokozták.
Tégy jót másokkal és szeretteiddel! Ajándékokat készítettünk és sütit szeretteinknek.
Tégy jót másokkal és szeretteiddel! Ajándékokat készítettünk és sütit szeretteinknek.