A gyerekek karácsonyfadíszre rajzolták, írták a megvalósított jótetteiket.
Boldogító jó cselekedetek
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A relaxációs gyakorlat(Puha meleg, felengedek könyv 37.old./6) után beszélgtettünk a decemberi ünnepeinkről, arról, ki-, mit kapott a Mikulástól. Ezután Zelk Zoltán: Mikulás bácsi csizmája c. meséjét olvaltam el a gyerekeknek, majd a javasolt kérdések megbeszélése következett.
Hogyan tudnátok önzetlenül (jelentésmegbeszélés) jót cselekedni? kérdésre nagyon sok jó ötletet mondtak a gyerekek.
A játékunk a „Jócselekedetek memori” volt. Megbeszéltük minden kis kártyák jelentését – több olyan is volt közte, amit már elmondtak az előző beszélgetésben
– sétálunk a teremben Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalára, figyeld meg közben, kinél- melyik kártya van. Amikor a zene elhallgat, keresd meg a párod!
Kártya csere után többször eljátszottuk.
Befejezésként a 2. számú melléklet színezőjét választottam.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
Az adventi időszak kezdete óta tudatosabban figyeltünk a jócselekedeteinkre, azok gyakorlására. Megbeszéltük a gyerekekkel, milyen jót tehet egy kisgyerek otthon, az óvodában. Udvarra indulás előtt, az adventi koszorún meggyújtott gyertya meghitt fénye mellett mindenki elmondhatta, aznap milyen jót tett, észrevette-e valaki más jócselekedetét?
A hónap eleje óta gyűjtöttük a „jóság lisztet” (a lisztes zacskóból egy-egy kanál lisztet tehettek át az üvegbe azok a gyerekek, akik aznap nagyon figyelmesek, kedvesek, segítőkészek voltak), amiből a szülőkkel közös barkácsolós délutánra süteményt készítettünk.
Csoportszobánk ablaka előtt madáretető van. Sajnos a korábbi évekhez képest egyre kevesebb madarat tudunk megfigyelni, de a gyerekek számon tartják, figyelik, hogy időben fel legyen töltve eleséggel.
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát többször is meghallgattuk a hónap során.
Csoportunkban sajnos néhány gyermek erős „sztár allűrrel” rendelkezik, ezért ebben a hónapban aktuális volt a szerénység, alázatosság témával foglalkoznunk. A pozitív énkép megőrzése mellett hívtam fel a gyermekek figyelmét arra, hogy mindenki értékes, lehet, hogy valaki jobban, vagy ugyanolyan jól csinál valamit, mint mi. Megbeszéltük, hogy nem kell a feltűnést keresni, a tetteinkből úgy is kiderül, miben vagyunk jók.
Ehhez a témához a „Halló” ,és az „Elismerő szavak” játékot választottam.
Beszélgettünk a Luca napi hagyományokról is. Kis tálkát díszítettünk egyedi stílusban, majd elvetettük a búzamagokat. Mondókát tanultunk hozzá, melyet locsolás közben mondogattunk:
Mag, mag, búzamag, benne aluszik a Nap.
Mag, mag, búzamag, nőjél, nőjél hamarabb!
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Az óra során a jó cselekedetekről beszélgettünk. A gyerekek nagyon aktívan vettek részt a beszélgetésben, és sok szép példát mondtak arra, mikor és hogyan segítenek másoknak (ceruza adása, társ megsegítése, otthoni segítség az anyukának).
Egy mosolygós arcot adtunk körbe, és mindenki elmondta:
„Akkor vagyok boldog, amikor másoknak…” – a válaszokból kiderült, hogy a jóság és az odafigyelés örömet okoz számukra. Nagyon szépen, változatosan fejezték ki gondolataikat.
Ezután meghallgattuk Bagdi Bella „Ha boldog vagy” című dalát, majd az óra végén a gyermekek színeztek és rajzoltak. Az óra jó hangulatban, nyugodt légkörben zajlott, és hozzájárult a gyermekek érzelmi fejlődéséhez és empátiájának erősítéséhez.
A boldogságóra középpontjában a segítségnyújtás és az önzetlenség állt. A gyerekekkel közösen válogattuk ki az adománygyűjtésre szánt játékokat, majd együtt csomagoltuk be azokat. A tevékenység közben beszélgettünk arról, milyen jó érzés segíteni másokon, és miért fontos odafigyelni a rászorulókra. Megbeszéltük, hogy nem mindenkinek van annyi játéka, mint nekünk, és a megosztás örömet szerezhet másoknak. A gyerekek örömmel és nagy lelkesedéssel vettek részt a csomagolásban. Közben megfogalmazták saját gondolataikat arról, hogyan lehetünk kedvesek és segítőkészek. A közös munka erősítette az összetartozás érzését és az empátiát. A becsomagolt játékokat ezután együtt vittük el a gyűjtőhelyre. A gyerekek izgatottan beszéltek arról, hogy a játékok egy vidéki óvodába kerülnek. A foglalkozás során megtapasztalták az adakozás örömét és fontosságát. A boldogságóra hozzájárult a pozitív értékek és a segítő magatartás kialakításához.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Decemberben is érdekes témákkal foglalkozhattunk a Boldogságóra keretein belül. December 19.-én lesz a „csúnya karácsonyi pulcsik” világnapja. Az iskola tanulóival és pedagógusaival közösen, igaz kicsit korábban, de kitűztünk egy napot, melyen mindenki egy általa választott karácsonyi pulcsit vett fel. Az általunk kiválasztott témakör a „Jó cselekedetek” volt. A téma keretein belül elkészítettük az osztály plakát szerű karácsonyfáját közösen, melynek díszeibe megfogalmaztuk személyes jótetteinket/ tervezett jó cselekedeteinket. Mindezt követően közösen meghallgattuk „Szofi és a Mikulás” történetét. A mese megmutatta nekünk, hogy a jócselekedetek tényleg csak akkor jók igazán, ha azok szívből jönnek. Ráébredtünk arra, hogy az osztályból többen is vannak, akik hasonló cipőben járnak, mint Szofi.
Jó cselekedetek-Tartalom
Bevezetés:
1.Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dal hallgatása. A szavakat felidéztük emlékezetből.
2.Téli madáretetés című filmvetítés. Látottak megbeszélése.
3.Szuperhősök szemüvegkészítés.
Feldolgozás: Szuperhősök akcióterveinek készítése.
1.akció: madáretetés. A kisebb gyerekek képeket figyeltek meg, melyeknek egy közös nevet adtak. A nagyobb gyerekek egyeztették a képeket a szókártyákkal. Az egyeztetett képek és szókártyák az első oszlopba kerültek(Boldogságóra Munkafüzet 6-10 éveseknek-Szuperhősök jótettei) 2.akció:bolygóvédelem.A megoldás módszere az előzővel megegyező.
3.akció:egymás segítése. Itt is képekkel és szókártyákkal dolgoztak a gyerekek.
Befejezés: szívek készítése papírból, Boldogságvár lépcsőre ragasztás, jószívű versenyhez a nevek rögzítésére
Megvalósítás: a madáretetőt az elkészítés után még aznap kihelyeztük a kertbe. Cinkegolyót és almát vittünk még. Figyelemmel kísérjük a magok fogyását az etetőben. A bolygóvédelemben a víz-és áram takarékosság folyamatos munka. Az osztályban a szemét felsöprése napi feladat. Az udvaron hetente végezzük. Viráglocsolás szükség szerint az aulában. Egymás segítése-folyamatos, napi munka. A „Jószívű” cím elnyerése verseny indult a csoportban a téli szünet kezdetéig.
Mivel iskolákban megrendeztük a karácsonyi csúny pulcsik napját, így az osztály tanulói aktívan készültek erre a napra. Az osztály 80% karácsonyi pulcsit vett. Volt olyan aki maga készítette el karácsonyi pulcsiját. Karácsonyi pulcsit is terveztünk a következő évre.Illetve elkénekeltk közösen a dalt, amivel a karácsonyi műsorra készül az egész iskolánk.
Mivel iskolákban megrendeztük a karácsonyi csúny pulcsik napját, így az osztály tanulói aktívan készültek erre a napra. Az osztály 80% karácsonyi pulcsit vett. Volt olyan aki maga készítette el karácsonyi pulcsiját. Karácsonyi pulcsit is terveztünk a következő évre.Illetve elkénekeltk közösen a dalt, amivel a karácsonyi műsorra készül az egész iskolánk.
Mivel iskolákban megrendeztük a karácsonyi csúny pulcsik napját, így az osztály tanulói aktívan készültek erre a napra. Az osztály 80% karácsonyi pulcsit vett. Volt olyan aki maga készítette el karácsonyi pulcsiját. Karácsonyi pulcsit is terveztünk a következő évre.Illetve elkénekeltk közösen a dalt, amivel a karácsonyi műsorra készül az egész iskolánk.