Téma: Boldogító jó cselekedetek.
„Minden ember legnemesebb öröme, ha valami olyant cselekedhetik, amelynek tisztaságában nem kételkedik. Sem a cselekedet idején, sem a cselekedet után.” (Tamási Áron)
Korcsoport: 4-5 évesek
A negyedik téma a boldogító jó cselekedetek volt a boldogságóra keretében. Szervesen illeszkedett a tervezett projektjeinkhez -jeles napok, adventi készülődés.
Cél, feladatrendszer: A gyermekek, amikor jó cselekedeteket hajtanak végre, érezzék meg, hogy empatikusabbnak, és szerethetőbbnek látják magukat is, erősödik önbizalmuk, fokozódik boldogság érzésük.
A jó cselekedetek gyakorlása az egész adventi időszakot átölelte. A karácsonyváró beszélgetőkörök alkalmával eleinte nehezen fogalmazódott meg a gyerekekben, milyen jó cselekedeteket tapasztaltak mások részéről vagy tettek másoknak, de a többszöri alkalmak, gyakori beszélgetések segítettek számukra észrevenni mások jó szándékát és a beszélgetések alatti megerősítések, dicséretek tovább ösztönözték őket az újabb jó cselekedetekre. Már maguk is észrevették, hogy ki segített nekik az öltözködésben, ki vigasztalta meg azt, aki szomorú volt, ki segített az asztalok terítésében, díszítésében, játékok pakolásában, otthon ki mit segített, mivel szerzett örömet családtagjainak.
A boldogságóránk témájának feldolgozásához :
Bezzeg Andrea: Szívem kertje c. mesét dramatizáltam el.
Kezdő relaxáció: „én hangom”, „tüdőtakarítás”, „együtt az Á, O, U hangokban”
Kezdő éneklés: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel vállhatok, Repülj velem c. dal
Munkafüzetben lévő „ jó cselekedetek jelét”, „ hálás vagyok a barátaimért” kiszíneztük, megrajzoltuk.
Bevontam a családokat- Boldogvárat készítettek otthon kartonpapírból, amivel játszani tudtak a csoportban a gyerekek.
Kártyajáték: Kalandok kapuja.
A gyerekek mindennapjaiba beépült a tudatos jócselekedetre koncentrálás, egyre többször önállóan felfedezték a lehetőségét annak, hogy valakinek segíthessenek, örömet szerezzenek. Mézes kalácsot gyúrtunk, szaggatunk, sütöttünk, ajándékoztunk egymásnak. Egész héten át tartó Mikulás hetünkön számtalan jó cselekedetek történtek. A helyi korházunk gyerekosztályán gyógyuló gyerekek részére csokoládét gyűjtöttünk. A rászoruló családoknak segítséget nyújtottunk ruha és játékok gyűjtésében, osztásában. A napok múlásával erősödött a tenni akarás, a másik gyerekre való odafigyelés. Sokat játszottunk a témában, drámajátékokat találtunk ki, apró ajándékokat készítettek egymásnak a gyerekek. Jeles és születésnapokat ünnepeltünk együtt rajzokat ajándékozva (Mikulás, adventi gyertyagyújtások, betlehem megtekintése a téren, karácsony-ünnep) A csoport játékokat kapott karácsonyra, melyet testvériesen megosztottak egymással és örömmel tevékenykedtek együtt. Az emberi kapcsolatok mélyültek, szorosabbá váltak, a közösség együtt élte át a várakozás és a beteljesülés örömét, megosztottuk egymással a boldogságot.
Boldogító jó cselekedetek
Boldogító jó cselekedetek
1. A gyerekekkel gyakran felelevenítjük azt a mondást, hogy „Jobb adni, mint kapni”. Karácsonyhoz közeledve a beszélgetőkörök alkalmával még inkább aktuálissá vált ennek a mondásnak a jelentésének átbeszélése. A nagyok ,már példákon keresztül közelítették meg a témát.
2. Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok „ című dal meghallgatása mozgásos koreográfiával.
3. Szívem kertje című mese meghallgatása, tanulságok levonása, beszélgetés a mese történetéről, a szereplők tulajdonságairól. Mondjatok hasonló történetet.
4. Szituációs játékok:
– Utazás buszon. Felszáll egy idős néni. Nincs ülőhely. Te mit tennél? Mit illik tenni?
– Felszáll egy fiatal kismamam. Nincs ülő hely. Te mit tennél? Mit illik tenni?
– Mondjatok hasonló példát jó cselekedetekre.
– Itt az óvodában együtt volt e már valamilyen jó cselekedetünk?
– Igen: Madáretetés, Állatok világnapján gyűjtés az állatmenhelynek, karácsonyi doboz gyűjtés rászoruló gyerekeknek. Szelektív hulladékgyűjtés. Szomorkodó társunkat megvigasztaljuk.
– Otthon volt már jó cselekedetek? És olyan cselekedet, ami nem volt szép és szégyelltétek?
– Karácsonyhoz közeledvén mindenki várja a karácsonyt, az ajándékozást. Számít, hogy mekkora ajándékot kapsz? Mi a legfontosabb? Nagyon kedves válaszokat adtak a gyerekek pl: A legfontosabb a szeretet, hogy együtt van a család. A legjobb amit mi készítünk a saját kezünkkel,stb.
5. Anyalka hajtogatása, átadása társnak, felnőtteknek, szülőknek.
6. „Mit tettem jól?” Úton a boldogság várhoz. Csak akkor léphettek egy lépcsőfokot, ha tettetek valami jót. Mindenki elmondja a körben, hogy aznap, vagy előtte nap tett-e valami jót. Ha mindenki elmondta közös örömtáncot járnak.
7. Jótett- tisztás rajzolása
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A decemberi boldogságóra keretén belül a gyerekek meghallgatták a mellékletben csatolt Karácsonyi csillagről és az öreg fenyőről szóló mesét. A mesét az árnyszínház módszer segítségével valósítottam meg, mutattam be a gyerekeknek. A meséhez kellő, megfelelő légkört teremtettünk, azáltal, hogy megépítettük szivacsokból a meseszőnyeget, amelyre a gyerekek rátelepedtek. A mesét követően a gyerekek különböző technikákkal készíthették el a mesében szereplő csillagot. Az egyik asztalnál só-liszt gyurmából szaggathatták ki, a másiknál pedig kivághatták és karácsonyfadiszt készíthettek belőle.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Jót tenni jó! Boldogító jócselekedetek
Foglakozás időpontja: 2024. 12. 16., 20h
Foglalkozás vezetője: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A Boldogságóra célja volt: kollégistáink ismerjék fel, hogy az altruizmuson keresztül, jó cselekedetek gyakorlásával fokozhatjuk öröm és boldogságérzetünket!
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként megtekintettünk közösen egy Youtube videót, mely hétköznapi jócselekedetekről szólt. A videó kapcsán beszélgettünk arról, hogy ki, milyen hasonló cselekedetet, cselekedeteket csinált már élete során. Megfogalmaztuk, hogy ezeknek az apró jócselekedeteknek van igazán hatalmas jelentősége.
Ezután meg kellett határozniuk egy mondatban, hogy miért boldogítanak a jó cselekedetek.
Ezt követően – egy a foglalkozásvezető által összeállított PPT-n – vettük számba, hogy a jóság valóban erősebbé tesz-e? Ezen kívül pedig azt, hogy kerülhet a jó cselekedet az öröm és a boldogság közelébe. Egy új fogalmat ismertettem meg a résztvevőkkel, ez pedig az altruizmus volt. Az önzetlenség, önkéntesség, szolgálat, mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a jóság erősebbé tegyen bennünket.
Még ismereteket kaptak arról is, hogy miért boldogítanak a jó cselekedetek.
Utolsó feladatként még kitöltöttek egy tesztet, melyből megtudhatták, hogy ők mennyire segítőkészek másokkal. (Segítő attitűd mérés; Helping Attitude Scale by Gary S. Nickell)
A foglakozás vége előtt mindenki elmondhatta, szerinte mire volt jó az esti találkozásunk.
Tartalmas válaszokat kaptam a feladatokkal kapcsolatban. Jó érzés volt hallani, ahogy megnyilvánultak a jó cselekedetek lélektani hatásával összefüggésben. Ügyesen dolgoztak minden feladatban. Hiszik, hogy jót tenni jó! 🙂
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A csoport életét átszőtte ebben a hónapban az ünnepre történő ráhangolódás, a szeretetteljes várakozás izgalma, az adventi hangulat. A hit, a remény, az öröm és a szeretet, melyet az adventi koszorú négy gyertyája szimbolizál minden ember számára nagyon fontos, és ezekkel a fogalmakkal és érzésekkel ismerkedhettek meg a gyerekek.
A szeretet, az egymásra történő odafigyelés, az önzetlen segítségnyújtás, apró figyelmességek készítése minden nap jelen voltak. Ildikó óvónéni készített a csoport számára egy olyan csodákkal teli adventi naptárt, melynek kis zsebei egy-egy apró figyelmességet, „élményt” megfogalmazó kártyát rejtettek, mely minden gyermeknek mosolyt csalt az arcára, örömet szerzet nekik. (Ilyenek, mint például: „Forró csokizás egy általad kiválasztott felnőttel!” vagy „Ebéd utáni pihenés a varázskuckóban!”) Minden nap izgatottan várták, ki húzhat a naptár következő zsebéből, kinek a napi jó cselekedete érdemel jutalmat. – Mindenki sorra került, hiszen a Gomba csoportba csak jó gyerekek járnak, és igyekeztek arra törekedni, hogy ezt viselkedésük is tükrözze.
Beszélgetőkörünk – Gombakör – változatlanul megjelent a tevékenységek során. Sokat beszélgettünk a legszebb ajándékról, mi adható, a szeretetről – mely pénzbe nem kerül-, és annak a legapróbb kifejezéséről (puszi, ölelés), az ajándék készítés és a megajándékozás pozitív érzéseiről, a figyelmesség fontosságáról. „Jó kapni, de még jobb adni!”
Karácsony közeledtével minden gyermek készített egy képeslapot szülei számára, melyet mi óvónénik kiegészítettünk egy „dobozkába” rejtett fényképpel saját gyermekükről, kik pajkosan mosolyognak a mikulássapkában. Meghitt pillanatot volt, mikor átadták kis munkájukat, s jó volt látni a szülők meghatottságát is.
Játék során „megépítettük” a szeretet folyosót, amit mindenki kipróbált, bizalommal ment végig rajta. A gyerekek nagyon ügyesen és sokszínűen fogalmaztak meg jó tulajdonságokat, pozitív gondolatokat társaikról.
A csoport kohéziója sokat erősödött ebben a hónapban, egyre mélyebb barátságok, állandósult társas kapcsolatok alakulnak ki, „szerelmek” szövődnek, és senki nincs kirekesztve, perem helyzeten, elfogadták egymást, figyelnek egymásra, együtt éreznek társaikkal.
„A karácsony azt üzeni: szeretni és szeretve lenni a legcsodálatosabb és legvarázslatosabb dolog a világon.”
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
December a várakozás, örömteli készülődés időszaka. A hónap elején színes, ünnepi díszeket raktunk ki a terembe, majd először vidáman készültünk a Mikulás érkezésére. Ezután egy karácsonyfa is a termünk éke lett, így reggelente még hangulatosabb környezetben tudtunk a közelgő ünnepekre készülni: meséket, verseket olvastunk, énekeltünk, beszélgettünk.
Ezen egyik alkalommal olvastuk el Mentovics Éva: Mióta van csillag a karácsonyfák csúcsán? című történetét is. Megbeszéltük, hogy mekkora örömet tud jelenteni egy aprócska csillagfény a fenyőfán, illetve mi milyen apró „jócselekedetekkel”, figyelmességekkel – melyeket a mindennapokban is gyakorolhatunk-, vagy akár kézzel készített, szívből jövő ajándékokkal tudjuk egymás iránt kifejezni a szeretetünket.
A következő órán elkészítettük a csillaggal díszített fenyőfákat – kétféle lehetőség közül lehetett választani-, és még néhány kézzel készített ajándékot, melyeket a gyerekek karácsonykor adtak át a családtagjaiknak. 🙂
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
5. osztály, Manók
Az óra elejét beszélgetéssel kezdtük. Példákat gyűjtöttünk arra, hogy mi milyen jótetteket cselekedhetünk. Összegyűjtöttük, hogy kivel tehetünk jót. Zenehallgatás, tánc, rajz készítése, közös mesealkotás. Jól éreztük magunkat. Hálás vagyok!
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A Mesék a karácsonyi csillagokól, az öreg fenyőkről és a hógömbökről c. mesék jól előkészítették érzelmileg, lelkileg a gyerekeket, hogy beleélhessék magukat a történetebe, a kis csillagocska helyzetébe.
Az ajándék csillag készítésekor meghatározó volt az előzetes beszélgetés témája, az osztályteremben lévő műfenyő megszemélyesítette a szereplőt, amin a csillag megakadt. Fontos volt, hogy nagy, csillogó és fényes legyen, ami a remény, az örökkévalóság, halhatatlanság jelképe, szerencsehozó motívum, mint ajándék.
Az adventi időszak, mondhatni melegágya a jócselekedetek gyakorlásának, mely nemcsak a családban, de intézményes keretek között is hihetetlen sokrétűen és változatosan megvalósítható. A társas kapcsolatok ápolása egy nagyon jó alapot adott nekünk, hiszen észrevehető volt a változás, mely a jó szándékú közeledéssel, toleranciával és a segítségnyújtás gyakoriságával volt mérhető.
– Időseknek karácsonyi műsorral készültünk.
– Mézeskalácsot sütöttünk ajándékba.
– Gyertyát készítettünk a szülőknek.
Közben pedig arról beszélgettünk, hogyan lehetne boldoggá tenni a szeretteinket. Öröm volt hallgatni, hogy a segítőkészség, figyelmesség, gondoskodás és szeretet aprócska csírája kivehető volt mondataikból. Megfogalmazásuk, szóbeli kifejezőkészségük és szókincsük az elmúlt hónapok során jelentős pozitív változáson ment keresztül. Végezetül pedig meghallgattuk „Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dalát.
A decemberi jó cselekedetek témakörben a gyerekekkel az online segédanyagban megtalálható interaktív meséket dolgoztuk fel beszélgetés, saját élmények, rajzolás módszerekkel. A Jó emberré csak szívemmel láthatok című dallal kezdtük a boldogságórát, majd egymás kezét fogva egy relaxáló mondókát mondtam nekik.
A jó cselekedetek kimeríthetetlen tárházából kimeltem decemberben az idősek otthonába való eljutást a gyerekek karácsonyi műsorával.Az 5 csoportos óvodánkból 18 gyereket tudtunk elvinni, de ezt majd igyekszünk bővíteni) Mindenkinek egy újabb élmény, pozitív energia az idősektől a gyerekeknek és fordítva. Szeretném, ha a gyerekek több alkalommal találkoznának az idős korosztállyal, mert a jótékony hatása vitathatatlan.
A gyerekek érzik, hogy adni nem csak kézzel fogható módon lehet, hanem adhatunk egy szívből jövő verssel, énekkel és tánccal.
Áldott, boldog új évet kívánok mindenkinek!