Decemberben több alkalommal is beszélgettünk a Boldogító jó cselekedetekről – miért fontos, hogyan hat ránk és másokra, milyen érzések vannak bennünk ilyenkor. Beszélgettünk arról hogy ilyenkor nem kell nagy dologra gondolni, egy apró figyelmesség, egy kedves gesztus mennyire sokat adhat másoknak. Szorosan összekapcsolódik a téma a Hála gyakorlásával, a fotón pedig egy anyuk számára elkészített “hála-befőtt” látható – az ajándéknak nagy sikere volt.
Boldogító jó cselekedetek
December 19-én különleges karácsonyi boldogságórát tartottam, amelynek fő témája a boldogító jó cselekedetek, pozitív énkép és szeretet volt. A célom az volt, hogy a közelgő ünnepekre hangolódjunk közösen, egy szeretetteljes, meghitt légkörben. Az óra különlegessége, hogy nemcsak a gyerekek, hanem a szüleik is részt vettek, így összesen 34-en gyűltünk össze a tanteremben.
Köszöntés és ráhangolódás
Az óra kezdetén a köszöntés után az egyik kedvenc mondókánkkal, az „Ezzel látok, ezzel is…” kezdtünk. Ez a rövid, kedves rituálé már a kezdetektől meghitt hangulatot teremtett, és láthatóan megérintette a szülőket, hiszen többen is meghatódtak. Ezután egy közös feladattal folytattuk: szeretetláncot alkottunk szavakkal. Minden gyermek mondott egy kedves gondolatot a szüleinek, például: „Szeretem, hogy mindig meghallgatsz.” A szülők pedig szintén kifejezték szeretetüket gyermekeik iránt: „Szeretem, hogy mosolygós vagy.” Mindezt egymás kezét fogva tettük, ezzel is erősítve az érzelmi köteléket.
Boldogságfa és közös alkotás
A következő tevékenység az osztály karácsonyi boldogságfájának elkészítése volt. Minden gyermek-szülő páros kapott egy karácsonyfadíszt, amelyre egy jókívánságot vagy kedves gondolatot írtak. Ezek a díszek, tele szeretetteljes üzenetekkel, színesítették a fánkat, amely így az osztály közös boldogságának szimbólumává vált. A díszítés közben „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című Bagdi Bella-dal szólt, és mindenki mosollyal az arcán dolgozott.
Érzelmek és tanulságok a mesén keresztül
A fa elkészítése után egy rövid karácsonyi animációs filmet néztünk meg. A film tanulságait közösen beszéltük át, és a gyerekek meglepően érett gondolatokat fogalmaztak meg arról, hogy az egyes szereplők milyen nehézségekkel küzdöttek, és mi segített nekik a megoldásban. Ez a beszélgetés segítette a gyerekeket abban, hogy jobban megértsék az együttérzés és a segítségnyújtás fontosságát.
Szeretetkosár és boldogságcsillag
Az óra egyik legmeghatóbb része a szeretetkosár készítése volt. Minden résztvevő írt egy üzenetet egy másik személynek, amely így kezdődött: „Köszönöm, hogy…” Ezeket az üzeneteket egy kosárba helyeztük, majd véletlenszerűen kihúztuk és felolvastuk. A kiválasztott üzenet címzettje boldogan fogadta a kedves szavakat, és ez az egyszerű gesztus is erősítette az osztályon belüli szeretetközösséget.
A boldogságóra emlékére boldogságcsillagot készítettünk. Erre a csillagra olyan gondolatokat írtunk, amelyek boldoggá tesznek minket, például: „Boldog vagyok, amikor együtt játszunk,” vagy „Boldoggá tesz, hogy szerethetlek.” Ezek a csillagok emlékeztetni fognak minket az együtt töltött időre és az ünnep igazi értékére.
Zárás és búcsú
Az óra végén a gyerekek egy karácsonyi jókívánságot választhattak szüleiknek, amelyeket saját szavaikkal adtak át. Az utolsó percek csendes meghittsége szinte tapintható volt, hiszen többször láttam könnyeket az arcokon – mind a gyermekek, mind a szülők szemében.
Összegzés
Ez a boldogságóra nemcsak a karácsonyra való hangolódásról szólt, hanem a szeretet, az egymás iránti tisztelet és megbecsülés kifejezéséről is. A szülők és gyerekek között elhangzott kedves szavak, a közös élmények és alkotások mind hozzájárultak ahhoz, hogy emlékezetes, szívmelengető élményben legyen részünk. Ez az óra számomra is különleges volt, hiszen láthattam, hogyan erősödik az összetartozás érzése a közösségben. Büszkeséggel tölt el, hogy részese lehettem ennek a meghitt pillanatnak, és már most várom, hogy hasonló órákat tarthassak a jövőben.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Decemberi témaként a boldogító jó cselekedeteket választottam. Ez így az ünnepek környékén méginkább nagyobb hangsúlyt kap. A csoport számára is ez volt az üzenet, jót cselekedni, és jót tenni másokkal.
Foglalkozás indítója most is Csupaszív volt, akit a mese- és beszélgetőkör elején mindenki egy öleléssel üdvözölt. Bezzeg Andrea: A szívem kertje meséjét olvastam el ezután a gyerekeknek. Ebben Amália történetével ismerkedhettek meg.
Ezután beszéltünk róla, hogy ha megbántunk másokat, hogyan is tudjuk jóvá tenni, és azt, hogy jóvá is lehet tenni bármit. Általában a hétköznapokban is figyelmet fordítunk rá, hogy ha valaki megbánt valakit, vagy akár szándék nélkül csinál olyat, ami a másnak rosszul esik, akkor kérjen bocsánatot.
Az óra eleji relaxációt követően egy tanmesét hallgattak meg és dolgoztak fel a gyerekek, különféle páros és csoportos, valamint drámafeladatokkal. Az óra fő pontja az volt, hogy a gyerekekkel megnéztük, hogy mindenük megvan-e ahhoz, hogy jótevők legyenek. Feldolgoztuk és elénekeltük a Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalt.
Karácsony közeledtével a fő témánk, a boldogító jó cselekedetek voltak. Beszélgettünk arról a gyermekekkel, hogy mit jelenthet az, hogy jó cselekedet, hogyan tudunk jól cselekedni, mivel okozhatunk a társunknak, szüleinknek örömöt. Körbejártuk maga a boldogság fogalmát is. Megbeszéltük, hogy kinek mit jelent a boldogság, mikor vagy boldog. Rengeteg válasz született, mint pl.: amikor senki nem veszekedik, amikor kapok játékot, amikor jót tudok játszani, amikor kapok csokit… Megbeszéltük azt is, hogy a karácsony nem csak az ajándékokról szól, hanem a szeretetről és a jó cselekedetekről is. Apró, boldogító jó cselekedetekkel mosolyt csalhatunk azok arcára, akiket igazán szeretünk.
A téma zárásának alkalmával boldogító szíveket készítettek a gyermekek a szüleik segítségével. Melyből az óvoda karácsonyfájára is került, valamint készítettek egyet, amit odaajándékozhattak a gyermekek, a szüleiknek.
A decemberi témakört a ,,Napimádás” relaxációs gyakorlattal vezettem be. A madarak téli életéhez kapcsolódóan a jó cselekedetek gyakorlását a kismadarak etetésével kezdtük. Kimentünk az óvoda udvarára, ahol a már korábban kihelyezett madáretetőket megtöltöttük madáreleséggel. Beszélgettünk a madarak téli életéről, és arról, hogy miért fontos számukra a gondoskodás ebben az időszakban.
Ezután a csoportszobában a Mesetündért hívtuk, aki a „Szívem kertje” című történetet hozta el nekünk, amiben Amália történetét a gyerekek nagy átéléssel hallgatták végig. Kérdéseimre a mese végeztével ügyesen válaszoltak. Beszélgetéskor mindenki elmondhatta, hogy az utóbbi hetekben/napokban milyen jó tettért dicsérték meg otthon a szülei.
Az ünnepekre készülődve többen elmesélték, hogy miben segítenek otthon szüleiknek és hogyan próbálnak jót tenni. Kiszínezhették saját szívecskéjüket, melyet hazavihettek, megköszönve szüleiknek a sok gondoskodást, szeretetet.
Nagy szorgalommal készítették el a gyermekek az otthonra szánt karácsonyi ajándékukat.
Elmeséltem Mentovics Éva: Miòta van csillag a karácsonyfák csúcsán c. meséjét. A mese nyomàn beszélgettünk arròl mik a jò cselekedetek.Mindenki lerajzolta a mesében lévő fenyőfát csillaggal a tetején.
„Fuss és szeress” című játékkal kezdtük az órát. Majd szokás szerint mesével folytattuk. Orsovai Mária: „Mese a jó és a rossz tündérről” című történetet olvastam fel a gyerekeknek, melyben a jó tündér jó, a rossz tündér rossz cselekedetekre tanítja az embereket. Természetesen, mint minden mesében a jó győzött. A meséhez rajzokat készítettünk, dramatizáltunk, végül „Jó cselekedet befőttet” készítettünk. A gyerekek papírcsíkokra jó cselekedeteket írtak, melyek a befőttbe kerültek. Naponta húztak belőle és teljesítették az abban leírtakat.
Bagdi Bella Öröm tölti be a szívem dalával kezdtük ezt a napot. Beszélgetéssel folytattuk a foglalkozást, amikor a gyerekek elmondták, hogy számukra egy nagyon kedves embernek hogyan tudnának örömet szerezni, segíteni. Majd A kőleves című mesét hallgattuk meg, és beszélgettünk róla. Délután a munkafüzet 54.oldalán lévő színezőt színeztük ki. A foglalkozás végén kihelyeztünk egy Adventi kalándáriumot, amin minden nap volt egy kihívás, amit teljesítenünk kellett. Ezt a hónap a szeretethónapja volt. Nagyon megérintette őket.
A december hónap témája a boldogító jó cselekedetek. A csoportban több karácsonyi dalt hallgattunk ez által is közösen családias légkört teremtve készülődtünk az elkövetkező ünnepekre. Meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok Bagdi Bella dalát. Elmeséltem a Szívem kertje című mesét, melyet aztán közösen feldolgoztuk. Figyelmet fordítottam a szókincsbővítés során az idegen szavak megbeszélésére. Érzelmek megbeszélésére, utánzására.
Nagy alakú kartonra a karácsonyi mintákat ábrázoló gömböket rajzoltam, illetve a gyerekek karácsonyi kinyomókkal kicsi mintákat készítettek és edényekbe gyűjtötték. Ezekkel díszíthették szabadon a karton gömböket. Figyeltem legyen sikerélménye a gyerekeknek a játékban.
A jó cselekedetek téma feldolgozásához kicsi és nagy szíveket nyomtam a forma kinyomóval, többet, mint a gyerekek létszáma. Beszélgető kör előtt, meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalt, beszélgetőkört ebből kezdeményeztem. Ekkor a szívről, jószívűségről, barátságról társalogtunk, arról, hogy milyen érzés a jó-rossz cselekedet a barát felé. Akartuk-nem akartuk megbántani, mindig meg kell beszélni közösen. Bocsánat kérés, ölelés fontosságát. Beszélgető kör végén a kinyomott nagy szív osztása, oda rakja a gyermek az asztaloknál, ahol a számára legjobb barátja ül. Nehéz döntés volt! A gyerekek közül 3 kapott 2db szivecskét, 1-et többen és 3 gyermek egyet sem. Nekik a végén én adtam egy-egy jó cselekedetét említve.
Mindenki egyénileg kidíszíthette cukormázzal és színes dekor cukorkákkal a saját maga által készített mézes kalács szív figurát, melyet haza is vihettek.