Adventi készülődés
Az ünnepek közeledtével nagyon aktuális a hónap témája a boldogító jó cselekedetek gyakorlása volt. A témára hangolódás beszélgetéssel történt: „Mi az a jócselekedet? Tudod, mi az a jócselekedet?” A foglalkozás során olyan fogalmakat gyűjtöttünk össze, amelyek a jó cselekedetekkel kapcsolatosak.
A téma feldolgozása a „Szívem kertje” című mese felolvasásával történt. Beszélgettünk: Mi történt? Mit csinált Amália? Miért jó másokkal jót tenni?
A kézműves tevékenység alkalmával elkészítettük a Jó cselekedetek karácsonyfáját. A gyerekek csoportmunkában kiszínezték a fenyőfát, majd kiválasztották a számukra tetsző jócselekedet képét és kiszínezték, majd a fa ágaira ragasztották.
A héten mézeskalács sütésre is sor került, melyet kidíszíthettek a gyerekek és meglepték vele a szüleiket. A gyerekek nagyon jól érezték magukat, figyelmük mindvégig fenntartható volt.
Boldogító jó cselekedetek
A Boldogságóra tevékenységei beépültek (hógömb készítés, jó cselekedetek, angyalok, mese) az adventi időszak élménygazdag feldolgozásába. Beszéltünk arról, hogyan tudjuk szebbé tenni a karácsonyt. A mese (Mesék a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről és a hógömbökről) feldolgozására nagy élményt jelentett a gyerekeknek. A kiskarácsonyfánk is megtelt angyalkákkal, egy-egy jócselekedet után felhelyeztük a gyerekek által kiválasztott angyalt, ezt az adventi időszakban folyamatosan történt, a gyerekek több nap után is emlékeztek miért kaptak angyalt.
A Decemberi hónapban a várakozás, ünnepi készülődés, szeretet, jó cselekedetek nagy hangsúlyt kapnak. Ellátogattunk a városi Mikuláshoz, akit a gyerekek már izgatottan vártak. Érkezésünkkor versekkel és dalokkal köszöntöttük őt, ezzel szerezve neki és magunknak is örömteli pillanatokat.
A hét elején tartott beszélgető körben elmondhatták a gyerekek a gondolataikat, egyéni élményeiket a jó cselekedetekről. Megbeszéltük, miért jó segíteni másokon és ösztönöztem őket arra, hogy ők is többször alkalmazzák az óvodában, otthon a családban is. A héten minden nap azzal kezdtük beszélgető körünket, hogy a gyermekek egyesével számoltak be arról milyen jó cselekedeteket hajtottak végre előző napon. Meghallgattuk egymás történeteit, a gyermekek örömmel, büszkén számoltak be ezekről.
Gyermekeinkkel idén csatlakoztunk a ‘Cipősdoboz akcióhoz’. Többen örömmel hoztak otthonról már nem használt, de jó állapotú ruhákat, játékokat, színezőket, hogy más gyermekek karácsonyát szebbé tehessük. Sok beszélgetés zajlott arról, milyen örömet szerezhetnek ezek az ajándékok azoknak, akik megkapják. A csomagolásba a gyerekek is aktívan bekapcsolódtak, lelkesen segítettek a dobozok összeállításában, együttérzéssel és örömmel a szívükben.
A gyerekekkel közösen mézeskalácsokat készítettünk, amelyeket utána a karácsonyfa díszítésére használtunk fel, nagy örömükre, hiszen különösen élvezték, hogy saját készítésű díszekkel tehették ünnepivé a fát.
Óvodánkban a négy adventi gyertyagyújtás során minden héten más-más csoporthoz látogattunk el, ahol meghitt, kedves műsorral fogadtak bennünket. Az idei évben a negyedik gyertyagyújtás megszervezésére a mi csoportunk kapott lehetőséget. E jeles alkalomból énekkel, tánccal és egy szívmelengető műsorral kedveskedtünk az óvoda valamennyi gyermekének és dolgozójának.
Gyulai Implom József Általános Iskola
Anyáknapi műsorunkba jócslekedetről választottak idézetet a gyerekek. Aztán felidéztek egy olyan jótettet, amit ők kaptak édeanyjuktól vagy ők adtak neki, és az meghatározó emléküké vált. sajátkezűleg készítettek képeslapot és dekorációt is szeretettel.
A gyerekek csoportokban beszélgettek arról, hogy kivel és milyen jó cselekedetet tudnának csinálni. Megvitatták, hogy ez rájuk milyen hatással lenne. Pozitív üzenetkártyákat készítettek egymásnak és a szeretteiknek. Maguktól felismerték, hogy a jó jót szül.
December 13-án az adventi koszorú harmadik gyertyájának meggyújtása alkalmából az osztály tanulói műsort adtak a falu tájházánál. Műsorukkal megörvendeztették a szülőket és a falu lakóit. Az előadás után szendvics és tea mellett beszélgethetett kicsi és nagy, valamint Luca-búzát is lehetett ültetni
Sajószentpéteri Kossuth Lajos Általános Iskola
Iskolánk és osztályunk elkötelezett híve az adományozásnak. Azt évben több célra is adományoztunk. Állatok világnapja – konzervek, tisztítószerek, jutalomfalatok gyűjtése
Mikulás – Karácsony- 1 tábla csoki minden gyermektől az árvaházban élők számára
Karácsony – megajándékozzuk egymást az osztályban
Mert kapni jó, de adni még jobb!!!!! Jelmondatunk ez a közhellyé vált szlogen, de agyerekek megértik milyen boldogságot tudunk adni egy apró semmiséggel is. (egy-egy jó szó, mosoly, ölelés, tárgyak, …) Nincs annál nagyobb öröm, mint látni más örömét, szemében a csillogást.
Kinek mit jelent a boldogság? Mitől lesz boldog? Önállóan megfogalmazták, leírták, én pedig név nélkül felolvastam. Ki kellett találni, ki írhatta? Volt, amelyiknél gyorsan kitalálták, de volt, aki maga mondta el, hogy ő írta.
Hagyományainkhoz hűen idén is kedves kis karácsonyi műsorral készültünk a szülőknek, melyet az osztálykarácsony után küldtem el a csoportban. Most is voltak kis angyalkáink, akik meglepték egymást valami kis aprósággal, kedvességgel.
Beszélgetőkör: Miért van szükségünk jó cselekedetek adására? Majd az asztalon található képekről elmondtuk, mi a közös bennük. Hogyan, mivel, milyen eszközökkel, formában tudnának segíteni, támogatni a rászorulókat. Segítő attitűdünket a Mennyire vagy segítőkész másokkal? c. teszttel mértük meg. Adventi kalendáriumot is elkészítettük közösen. Óránkat a hónap dalával zártuk.Mézeskalács süti is készült mindannyiunk keze által.
Boldogító jó cselekedetek
1.Foglalkozást kezdő relaxáció:( kb. 3 perc)
” Dagasztás”
2.A foglalkozást kezdő ének: ( kb. 4 perc)
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Eszköz: zenelejátszó
3.A téma bevezetése ( kb. 5 perc)
Beszélgetőkör kezdeményezése:
A téma feldolgozása a téli időszakra esik.Ebben az időszakban nagy hangsúlyt fektetünk a madárvédelemre, madáretetésre, madarakról való gondoskodásra.
Arról beszélgetünk, hogy miért számít ez jó cselekedetnek, illetve a gyerekek elmondhatják, hogy velük mikor, hogyan tett jót valaki.
4.A téma feldolgozása mesével: ( kb. 8 perc)
Bezzeg Andrea: Szívem kertje
5.Munkafüzet 24. oldalán található kép színezése ( kb. 5 perc)
Eszközök: nyomtatott feladatlapok, színesceruzák
6.Foglalkozás lezárása: ( kb. 3 perc)
A jó cselekedetek jelének kiszínezése (Mf.35.old)
Eszközök: nyomtatott feladatlapok, filctollak
7.A foglalkozást lezáró éneklés: ( kb.5 perc)
Bagdi Bella: Boldog vagyok..
Eszközök: zenelejátszó eszköz
8. Téma továbbadása:
Boldogságvár kertjének elkészítése otthon, építőkockákból.