A decemberi boldogságórát a „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című Bagdi Bella dallal kezdtük.
Ezután elolvastuk a Hófödte hegy történetet. Megbeszéltük, hogy miért a Szeretet maradt az utolsó pillanatig, és hogyan jelent meg a „jó cselekedet” mint fontos motívum a történetben. Visszaemlékeztünk arra, hogy az elmúlt évben milyen jócselekedeteink voltak, vagy hol láthattuk ezeket a közvetlen környezetünkben. Eldöntöttük, hogy ebben az évben is a korábbiakhoz hasonlóan személyre szabott ajándékokkal készülünk családtagjainknak, barátainknak, melyeket saját kezünkkel készítjük.
Az előző rajzórákon szép ünnepi rajzok születtek, melyekből montázst készítettünk. A boldogságórát közös karácsonyi énekekkel zártuk.
Boldogító jó cselekedetek
Az első osztályban nagyon izgatottak voltunk, amikor megérkezett a december. A tanító nénivel megbeszéltük, hogy a karácsony nemcsak az ajándékokról szól, hanem arról is, hogy örömet szerezzünk másoknak – akár egy kedves szóval, akár egy apró jócselekedettel.
Már a hónap elején megérkezett hozzánk a Mikulás. Verset mondtunk neki, énekeltünk, és ő megajándékozott bennünket egy kis csomaggal. Előtte mindenki lerajzolta, miben segített otthon vagy az iskolában – a Mikulás ezekből látta, mennyire igyekeztünk jónak lenni.
Később elkezdtünk készülni a karácsonyi műsorra, amit előadtunk az iskolában és az osztályban a szüleinknek.
Készítettünk saját kezűleg ajándékokat is. Mindenki húzott egy nevet az osztályból, és az illetőnek készített egy apró meglepetést – rajzot, díszt, képeslapot vagy saját készítésű mézeskalácsot. Nagyon boldogok voltunk, amikor átadhattuk egymásnak az ajándékokat, és láttuk, mennyire örül neki a másik.
Ez a decemberi időszak megtanított minket arra, hogy jót tenni jó érzés – és a legnagyobb ajándék néha egy mosoly vagy egy kedves tett.
Boldogító jó cselekedetek
Ünnepi ráhangolódás.
Szívecskék készítése.
Megajándékozás a szülőket, megköszönve szeretetüket
Bagdi Bella: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek dal.
A Boldogító jó cselekedetek témakör az adventi időszakot ölelte fel, ezért több foglalkozáson is feldolgoztuk. Beszélgettünk a karácsony ünnep jelentőségéről, a szeretetről, a család fontosságáról. Karácsonyi angyal nevet választottunk, nyomtatható karácsonyi kuponokat készítettünk, adventi kalendáriumi kihívást valósítottunk meg.
Cél: A jócselekedetek értékének és a belső önkép erősítése
Tevékenységek:
• Filmrészlet megtekintése; novella olvasása (pl. „A kedves idegen”) – beszélgetés: mitől jó tett egy jó tett?
• Néma akcióterv: Csoportok titkosan jótetteket terveznek az osztálynak, iskolának vagy más osztálynak.
• Tükörgyakorlat: Mindenki kap egy tükröt (vagy lapot a neve helyén), és ráírják: „Ezt szeretem magamban…”
• Zárás: Poszt-it fal: „Egy dolog, amit ma megtehetek valakiért.”
Kérdések:
• Mit gondolsz: a jó emberek születnek vagy válnak?
• Mitől leszel jó magadhoz?
• Új gyakorlat bevezetése: titkos jótevő (minden héten húzunk neveket)
Reflexió: Hogyan kapcsolódik az önszeretet a másokkal való viselkedéshez?
A jó cselekedet pörgettyűt elkészítettük a gyerekkel, majd közösen „játszottunk” vele és megbeszéltük .
Ebben az életben nem tehetünk nagy dolgokat, csak kis dolgokat tehetünk nagy szeretettel.” Így tettek a 4.osztályosok is…
Mozgalmas decemberi napok, hetek vannak mögöttünk. Zenés műsorral köszöntöttük a Télapót és az alsósokat. Majd elvittük a Mikulást az oviba is. A kicsiket ,,megtornáztattuk” majd addig énekeltünk, míg elkezdett hullani a hó.
Felelevenítettük a Luca-napi kotyolás hagyományát nemcsak az iskolában hanem a dunaszerdahelyi Žitnoostrovské osvetové stredisko v Dunajskej Strede központban is.
Végül az alistáli Idősek otthonában jártunk, ahol régi karácsonyi népénekeket énekeltünk. Saját készítésű üdvözlőlapokkal kívántunk áldott ünnepeket. Sikerült megénekeltetnünk az idős közönséget is, akik így búcsúztak: Gyertek máskor is!
Örül a szívem, hogy diákjaimat sikerült ,,megfertőznöm” a zene, az éneklés szeretetével és most már ők is tudják:
,,az ének szebbé teszi az életünket, az éneklők mások életét is.”
Egészséghetünk kiválóan alkalmas volt a téma megvalósításához hiszensok olyan emberrel találkoztunk, látogattak el óvodánkba, akik segítő munkakörben dolgoznak. Egyik nagy kedvenc volt a mentőápoló bemutatója.De meséltünk Loláról a titoktündérről és dramatizáltunk is. Természetesen a relaxáció sem maradt el,ami segít leküzdeni a feszültséget.
Beszélgetőkörünk ismét nagyon jól alakult. Mindig megdöbbentő számomra, hogy ezek az apró gyerekek milyen komolyan meg tudják fogalmazni gondolataikat, félelmeiket, vágyaikat. Most is így történt.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. osztályos tanulói arról beszélgettek, hogy hogyan szerezhetnek örömet másoknak. Dal, majd mese meghallgatása, megbeszélése következett.Ha szuperhős lennék, milyen jót tennék? Rajzot készítettek a tanulók magukról, mint jótevőkről. Apró ajándékot készítettek társaiknak, amit át is adtak egymásnak.