Az egyik gyermek huzamosabb ideig otthon maradt betegség miatt, ezért a csoporttársak közösen kiszíneztek egy rajzot a beteg kisfiúnak, amiből képeslapot csináltunk, jókívánságot írtunk bele és elküldtük neki postán. A kisfiú nagyon örült a képeslapnak, a szülők is hálásak voltak a kedvességért, figyelmességért.
A szüleik számára is készítettek a gyermekek egy-egy képeslapot, amiket szintén postán adtunk fel a Karácsony előtti héten. A gyermekek titokban tartották, így a szülők számára meglepetés volt a képeslap.
Boldogító jó cselekedetek
Boldogságóra: Miért jó jót cselekedni és hálásnak lenni?
December: Jó cselekedetek hónapja. Hála. Készülődés az ünnepre.
Ma a 9. C. óvodai nevelő osztályban tartottam Boldogságórát.
R: Ráhangolódás az órára.
Hangulatjelentés. Ki, hogy érzi ma magát? Gyors feltérképezés az aktuális érzelmi, fizikai, lelki állapotunkról. (Számomra mindig jó kiindulópont.)
Leginkább fáradtságról számoltak be a diákok.
Folytatás a ráhangolódásra: Advent és a jó cselekedetek volt a mai óra témája.
Célom az érdeklődés felkeltése volt, elsősorban kérdések és beszélgetés útján.
Az adventről és a karácsonyról kérdeztem a csoport tagjait. Mi az ünnep jelentése, mit jelent számukra, fontos-e, és ha igen miért?
A vélemények megoszlottak. Többen várták az ünnepet, sajnos volt, aki nem. Ezt is megértem. Itt előkerült a veszteségélmény, a családok szétszakadása, a hozzátartozók elveszítése. Saját példámat is felhoztam, hogy megértem az érzéseiket, mert én is elvált szülők gyermeke vagyok, a szüleim sem élnek már, ezért jobban tudtunk egymáshoz kapcsolódni és átérezni a kettétörtséget.
J: Az adventi időszakból legtöbben a karácsonyt említették, ezért ezt a témát beszéltük át.
Gyújtottunk gyertyát is a hagyomány ápolására, a közösségi életünk, a meghitt hangulat megteremtéséhez. (Úgy gondolom, sok diáknak ez otthon nem része az ünnepkörnek, ezzel is szerettem volna esetleg egy szép emléket, érzést, hangulatot teremteni.)
A diákok a táblára felírták, hogy mi számukra a legfontosabb az ünnepben:
Többen a család, az ajándékozás, a szeretet, a barátok és szerelem, az együtt töltött idő, a sütés, főzés és evés hangulatát ragadták ki.
A lelki várakozásra igyekeztem a hangsúlyt helyezni. Arra, hogy az előttünk álló 4 hétben miként tudjuk a lelkünket felkészíteni a karácsonyra, Jézus eljövetelére, a szeretetre.
A hangsúlyt az önmagunk lecsendesítésének lehetőségére és az embertársainkra való nagyobb odafordulásra helyeztem. Ez az időszak lehetőség számukra is, hogy jobban figyelhessünk befelé, önmagunkba és kifelé a társaink irányába is. Megengedhetjük magunknak a lelassulást, nagyobb hangsúlyt helyezhetünk a környezetünkben élő emberekre, szüleinkre, rokonainkra, barátainkra és osztálytársainkra, házi kedvencükre. Több figyelmességgel, elfogadással, szeretettel lehetünk egymás iránt.
J. folytatása: Jó cselekedetek időszaka a mostani.
Mit jelent jót cselekedni és kivel cselekedtél jót legutoljára?
Kérdések és saját élmények elbeszélése útján folyt a beszélgetés.
Egy lány elmesélte, hogy ő az édesanyjának segített az otthoni munkákban. Kávét készített reggel számára és elmosogatott. Más, idős embereknek adta át a helyet a tömegközlekedési eszközökön. Volt, aki a barátnőjét vigasztalta, mert szomorú volt. Sok diákot megérint a hajléktalanok élete. A szociális érzékenység úgy érzem, ott lakik mindannyiuk szívében, és ez nagyon jó érzés volt számomra. Tanulmányuk végén emberekkel fognak foglalkozni, segítő szakemberekké válnak és úgy gondolom ehhez szükséges ez a fajta érzékenység. Én is elmeséltem nekik, hogy a Flórián térnél egy idős, szolid asszony szokott ülni a hidegben egy dobozon, és magam is szoktam segíteni. Sokszor egy mosoly, egy kedves szó is meg tudja változtatni pozitívan a hangulatot. Annak is, akinek adjuk, és a magunkét is. Ajánlottam a diákoknak, hogy próbálják ki, és használják minél többször ezt az egyszerű cselekedetet és figyeljék meg utána mit éreznek.
A hálát is kapcsoltuk a jó cselekedeteinkhez.
Beszéltünk arról mi mindenért lehetünk hálásak a mindennapjainkban. Másként tudjuk szemlélni a saját életünket, hogyha tudjuk látni, hogy nekünk van fedél a fejünk felett, van ételünk ami táplál, ruhánk ami melegít, családunk akihez hazatérhetünk és ezért hálásak lehetünk. Sajnos vannak, akiknek nincs családja, ezért rájuk figyelni, kiemelt feladat lehet az ünnepek alatt. Úgy érzem ez az összehasonlító szemlélet is elindíthatja a hála érzését mindannyiunkban.
Fontosnak tartom leírni, hogy az iskola diákjai jártak idősotthonba, karácsonyi műsort adtak elő, karácsonyi csomagokat állítottak össze, és hajléktalan konyhán is szolgáltak az advent heteiben, ami nagyon szép szolgálat és hálás feladat. Kollégáimmal én is részt vettem rászoruló családok számára tartós élelmiszer gyűjtésében, ami szintén kapcsolódási pont és megélése és átélése a diákok és közöttem a segítő szándék és részvétel tekintetében is.
Feladat a beszélgetés után:
Jó cselekedetek a társainkkal.
Feladat volt, hogy minden diák felírta a nevét egy papírra, beletettük egy szív alakú dobozba és húztak belőle.
Kértem, figyeljék meg azt a személyt, akit húztak 1 héten keresztül, milyen erősségeket használ. Írjon neki arról az erősségéről/erősségeiről egy elismerő levelet, melyben a látott és hallott erősségét írja le, konkrét példákkal, kifejezve, miért lehet rá büszke.
Kértem őket, hogy a következő alkalommal hozzák magukkal az írásukat. Legyenek figyelmesek és szemfülesek, használják az erősségtáblázatot is! Kíváncsian várom a megfigyeléseiket.
R: Az óra témája lehetőséget teremtett, hogy megfigyelhettem a diákokban meglévő szociális érzékenységet. A kérdésekre megnyílt a diákok többsége és a karácsonyi ünnepekre váró várakozás mellett felszínre kerültek a veszteségélmények is. Úgy éreztem ez is nagyon helyénvaló volt, mert ami az életünk részét képezi, ami fájdalmas, és elkerülhetetlen és ebben az érzésben is tudtunk osztozni, megérezni és átérezni a másikat és önmagunkat, mely szintén kapcsolódási pontot teremtett a diákok és közöttem.
Bízom abban, és hiszem, hogy egy mosoly egy jó szó megszépítheti a mások és a magunk napjait és ennek értékét, fontosságát és szépségét a beszélgetések a téma mondanivalója által is közvetíteni tudom a diákoknak.
Azt érzem, hogy ezeknek az óráknak van egy bensőséges hangulata, mert valós érzések, gondolatok hatják át. És ezek megtapasztalásáért hálás vagyok.
Bp. 2024. december
Loványi Tünde
MMSZ Óbudai Technikum és Szakképző Iskola
Az Adventi időszak elejèn mebeszèltük az ünnep lènyegèt. Bevezettük a jó cselekedetek tábláját, melyen szívecskèket gyűjtöttünk. A szívecskèket egymásnak ajánlották, ha úgy èreztèk a màsik jót cselekedett velük. Így jobban összpontosítottak a jóra! Külön örömmel töltötte el őket, hogy a nem szàndèkos jócselekedetet is èszre vettèk egymàs felè.
Scoala Gimnaziala Benedek Elek Cetariu/Benedek Elek Általános Iskola, Hegyközcsatár
A legszebb ajándék amit szeretettel készítünk. Mi is ezt tettük.
Scoala Gimnaziala Benedek Elek Cetariu/Benedek Elek Általános Iskola, Hegyközcsatár
A legszebb ajándék amit szeretettel készítünk. Mi is ezt tettük.
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Decemberben a boldogító jó cselekedetek témakört dolgoztuk fel a harmadik osztályos gyerekekkel.
Elmondhatták rájuk milyen hatással van, ha segítenek valakinek, ők mikor, hogyan tettek jót valakivel.
Megbeszéltük, hogyan lehet örömet szerezni valakinek akkor is, ha nem tudunk személyesen találkozni.
Adventi gondolatokat és általuk megfogalmazott gondolatokat fogalmaztak meg.
Jobb adni, mint kapni. Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk.
Karácsony közeledtével az osztály tanulói Jézus születésének örömhírét vitte ajándékba városunk több iskolájába. Ők így tapasztalták meg az ajánékozás örömét miközben boldogító jó cselekedeteket vittek végbe.
Tanítónő: Leiti Mónika
A december amilyen rövid olyan sűrű hónap nálunk. Szalagavató, Mikulás, Karácsonyi műsor… Folyton készülünk valamilyen táncos produkciókkal de közben pedig igyekszünk minél több jótékonysági kampányban részt venni és meglepni saját társainkat, tanárainkat.
Idén is működött a csoki gyűjtés kórházban lévő gyerekeknek.
Egy beteg kisfiú kezelésének költségeire is gyűjtöttünk (mentsük meg Benit alapítvány licit oldalán)
Osztály szinten pedig megpróbáltunk úgy ajándékot csempészni a padokra, hogy ne derüljön ki, kitől is származik. Ez több esetben is napokig tartó rejtélyt okozott 😁 A pedagógusok gyerekeinek is rendkívül színvonalas Mikulás műsort – ajándékozást rendeztünk.
Szolfézs csoportommal az advent idején többször beszélgettünk arról, hogy a jó cselekedeteinkkel adni tudunk másoknak. Mielőtt cselekszünk, el kell döntenünk, hogy kivel szeretnénk jót tenni és azt mikor hajtjuk végre. Felmerült a kérdés, hogyan tudunk mi adni? A művészeti iskolába járó gyerekek hangszeres, illetve zenei tudásuk birtokában élményt tudnak adni szeretteiknek. Növendékeimmel a komlói színház színpadás a Kökönyösi Gimnázium Erkel Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola karácsonyi hangversenyén léptünk fel. A színvonalas koncert nagy sikert aratott családtagjaink és a közönség köreiben. Mindenki kapott egy felemelő, lélekmelengető élményt az est során.
Decemberben a boldogító jó cselekedetek volt a témánk. Feldolgoztuk a Suszter manói mesével, beszélgettünk, hogy tudnak ők maguk otthon segíteni otthon, miben szoktak segíteni otthon, hogy tudnak társaiknak segíteni az óvodában.
Készítettünk karácsonyi ajándékot a szülőknek, sütöttünk a hálabefőttben gyűjtött lisztből hálasüteményt, amelyet a karácsonyi műsorunk után fogyasztották el a családok.
Kiszíneztük a boldogító jó cselekedetek jelét és felragasztottuk a következő lépcsőfokra. Közben hallgattuk Bagdi Bella témához kapcsolódó dalát.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
December hónap az ünnepi készülődés jegyében telt. Részt vettünk a Csúnya karácsonyi pulcsik világnapján, vetettünk Luca búzát, írtunk karácsonyi kívánság listát és sokat beszélgettünk a közelgő karácsonnyal kapcsolatban. Meghallgattuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát. Megbeszéltük, hogy mik azok az ajándékok, amik nem kerülnek pénzbe, bármikor adhatók.