A hónap idézete: beszélgetés az idézetről, kinek mit jelentenek a megfogalmazott gondolatok?
„A szeretetnek melege van a természet hidegében, világossága van az élet sötétségeiben, és a szeretetnek ajkai vannak, amik mosolyognak velünk az örömben, és lecsókolják könnyeinket a fájdalomban.” (Gárdonyi Géza)
Beszélgetés: A hónap nevezetes napjairól: Mikulás, Szent Miklós (közös kvíz feladatok,történtek) Közös mézeskalács sütés:) Nagyon finom lett, ajándékba is csomagoltunk haza. Csúnya karácsonyi pulcsik világnapja: közös fotózkodás volt az iskolában:) Meghallgattuk: „Jó emberré csak szívemmel válhatok” című dal Bagdi Bella előadásában.
Interaktív mese: Mesék a karácsonyi csillagokról, az öreg fenyőkről és a hógömbökről, nagyon szép rajzok születtek, el is játszottuk a történetet. Szeretet/ jó cselekedetek kuponok készítése:
Boldogító jó cselekedetek
Elmaradás: Boldogító jó cselekedetek
Az a gyönyörűség, amelyet a jó cselekedet okoz, az életnek egyetlen igazi boldogsága.
Lev Tolsztoj
A mi kis osztályunk egy „titkos” akcióba kezdett. Csatlakoztunk egy adománygyűjtéshez, melynek „Egy csoki, egy mosolyért” a neve. Ez a gyűjtés a Békés vármegyei, különleges bánásmódot igénylő gyermekek, gyermekotthonok, lakóotthonok, különleges iskolák és óvodák részére szerveződik minden évben. Több, mint 30 tábla csokival és sok-sok különböző édességgel leptük meg a kampány egyik csokigyűjtőjét manóját, aki a kisfiaival érkezett, közülük az egyik különleges bánásmódot igénylő gyermek. A gyerekekkel elbeszélgettünk, hogy fog hozzánk érkezni egy „különleges” kispajtás, akivel aznap játszhatnak, kértem mindenki foglalkozzon vele és meglepetésként készítsenek neki valamilyen kis alkotást. Boldogan néztem, ahogy ,az összes tanulóm igyekezett odafigyelni rá. Aztán ez a jó cselekedet szárnyra kapott, és iskolaszintűvé vált, szinte minden napossá vált, hogy hozták át nekünk a csokikat az osztályba, mert ők is szeretnének segíteni. Így az egész iskolát felbuzdítottuk egy igazán szívet melengető. boldogító je cselekedetre.
Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy a téli szünetben mindannyian bevállalunk egy-egy jócselekedetet, s ezeket az ötleteket hópehelyhekre írjuk. Az összegyűjtött, titkos jótéteményeket feltűztük a hóemberes plakátunkra.
Januárban pedig felolvastuk, hogy ki tudta teljesíteni az ígéretét.
Mozgalmas hónapunk volt. Rengeteg programon vettünk részt: – Csokit gyűjtöttünk az árváknak. -Adventi műsorokkal kedveskedtünk az iskolánknak. -Adventi kihíváson vettünk részt napi szinten. -Karácsonyi műsorral leptük meg a nyugdíjasokat. -Városi karácsonyi műsorban szerepeltünk. -Adventi vásárt rendeztünk. -Játszóházban vettünk részt. -Ovisokat vártunk Télapó műsorral. – Megajándékoztuk egymást. A tea világnapja alkalmából kézműveskedtünk– BOLDOGOK VOLTUNK!!!!!
December hónapban karácsony közeledtével sokat beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy tárgyi ajándékokon kívül mivel tudunk még egymásnak örömet szerezni. Összeállítottam a csoportnak egy 30 napos kedvesség kihívást, amiből szabadon választhattak a gyerekek. A foglalkozásokon meséltek a sikereikről, illetve új ötletek is születtek közben. A szobában kiragasztottunk egy 100 jócselekedet szívecskés papírt, amit az év végéig (vagy hamarabb 🙂 ) igyekszünk kiszínezni. Egy-egy szív egy-egy jócselekedetet jelent. Aki az elmúlt héten segített valakinek, jót tett valakivel, az színezhet szívecskét. Minden héten egyre bővül a kis táblánk, hamarosan ki is kerülhet a faliújságra a csupaszív emlék.
A boldogságóra Alapprogram havi témája: Jó
cselekedetek. A “Nefelejcs” csoporttal a
“Jócselekedet-pörgettyűt” választottuk ki. Minden
gyerek nagyon lelkes volt. Olyan is akadt, aki betegen
is bejött az óvodába, hogy a meglepit behozza a
barátnőjének.
Interaktív mese: -Mese a karácsonyi csillagokkal és az öreg fenyőkről
*Bevezető:-Utánozzák a fenyőt és a csillagot
( „Legyél csillag/fenyőfa !”)
– Figyelemfejlesztő játék: Fenyő-csillag
*A mese bemutatása: -gyertyagyújtás (csillagtartós gyertyatartó)
-kérdés- felelet :-Mit érezhetett a csillag?
( „félt, bizonytalan volt, szomorú ,sírt…”)
-drámajáték: -A fenyő és a csillag ( párt alkotva beszélgettek, eljátszották az eddig hallottakat)
Közösen fejeztük be a mesét, eljátszottuk jutalomként a” hullócsillagokat „és egyet meg is tarthattak.
Befejezésként a gyerekek lerajzolták a fenyőfát és a tetejére fényes csillagot ragasztottak.
A decemberi hónapban kiemelten nagy hangsúlyt fektettünk a szociális kompetenciák fejlődésére, fejlesztésére. A gyermekek számára sok közös élményt biztosítunk, mely által erősítjük bennük az összetartozás érzését, együttérzést, segítőkészséget, figyelmességet. Sokat beszélgetünk az adventi időszak kapcsán a családról, szeretetről az ajándékozás öröméről, nézegetünk fényképeket az gyermekek családtagjairól, ilyenkor lehetőséget biztosítunk az érzéseik kinyilvánítására. Megbeszéljük kinek mi a feladata, miben szokott otthon segíteni a szüleinek. Relaxációkat végeztünk, meghallgattuk többször Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát. Ennek a témának kapcsán több mesét is hallgattak. Sokat beszéltünk a szeretetről, a jó cselekedetekről. Jó lehetőséget nyújt ez arra, hogy megtapasztalják milyen kapni, tudni, hogy valaki gondol ránk és örömet szerez nekünk. Próbáltam minél több tevékenykedtetést az adventi időszak aktualitásai mellett a boldogító cselekedetek téma köré szervezni. A jó hangulatú beszélgetések, kezdeményezések, mesék, játékok, énekek segítségével egy igazán boldog hónapot tudhatunk magunkénak mind a gyerekek, mint pedig a csoportban dolgozó felnőttek egyaránt. Most már második éve az óvodai karácsonyfát nem díszekkel díszítjük fel, hanem a szülőket és vendégeket kérjük meg, hogy írják fel egy papírra, ki miért hálás és boldog.
JÓ CSELEKEDETEK
1. Relaxáció – „Fújj, fújj”
A csoport közösen végzi a feladatot.
2. Bevezetés – útvesztő
Eszközök: útvesztő, színes ceruza
Minden gyermek saját útvesztő feladatlapon segíthet a kutyusnak hazatalálni a házába.
Töreked arra, hogy a gyerekek önállóan végezzék el a feladatot. Jó cselekedetként megjelenhet az egymásnak való segítés.
3. Téma feldolgozása szituációs játékokkal és mondókával
Szituációk elmondása a gyermekeknek és azok megbeszélése közösen. Mit tehettünk a adott szituációban, helyzetben?
– Anya este fáradtan ér haza, de otthon még nagyon sok munka vár rá.
– A barátos az óvodában szomorkodik, mert az alvókáját otthon felejtette.
– Otthon a kutyusod nagyon ugat. Észreveszed, hogy üres a vizestálkája.
– Az egyik csoporttársadnak nem sikerül felvennie a cipőjét.
– Nagymamáddal elmentek a boltba. Mama kosara nagyon nehéz, neked pedig üres a kezecskéd.
4. Jóság szívek készítése anyagdarab ragasztással
Eszközök: szív forma, ragasztó, anyagdarabok
A gyermekek előre kivágott szívformára színes anyagdarabokat ragaszthatnak. Az elkészült szívet odaadhatják a szüleiknek, ezzel megköszönve szeretetüket.
5. Foglalkozás lezárása – A jó cselekedetek jelének kiszínezése
Eszközök: jó cselekedetek jele, színes ceruza
6. Téma továbbadása a Mf. 26. oldalán található feladat mintájára
Átbeszéltük a gyerekekkel, hogy mi a jó cselekedet és hogy ki milyeneket szokott végrehajtani.
Majd felolvastuk a mesét és az alapján készítették el rajzaikat.