Karácsonyra hangolódva a négy gyertya meséjét dolgoztuk fel játékosan az órán. Mialatt elmeséltem a történetet mécseseket gyújtottam. Megbeszéltük közösen a gyerekekkel mit jelent nekik a hála, a szeretet, a béke és a remény. Majd a tűz víz repülő játékhoz hasonlóan egy mesét mondtam nekik. Miközben a teremben sétáltak hallgatták a történetet és ha elhangzott a béke szó le kellett feküdniük, a szeretetre megölelték egymást, a hálára imádkozó kéztartást vettek fel, a reményre felemelték a magasba a kezüket.
Boldogító jó cselekedetek
Decemberünk a mindennapi jócselekedetről és az egymásra való odafigyelésről szólt. A mese meghallgatása után beszélgettem a tulipán csoportos gyermekekkel a jó cselekedetekről és a rossz cselekedetekről is. Elmondhatta mindenki, ki mikor élt át ilyet és hogy érezte magát. A gyerekek szívesen számoltak be az élményeikről. A gyermekek kihúzták egymás jelét. Akinek a húzták a jelét annak a gyereknek irányítottan kellett kedveskedniük egy kedves szóval, rajzzal vagy segítségadással. A hét vége feléig titokban kellett tartaniuk, hogy kinek cselekednek jót majd a pénteki napon megbeszéltük, hogy ki, hogy kedveskedett a másiknak és a másik mit vett észre ezekből a jó cselekedetekből.
Behoztam nekik egy szívecskés színezőt amit akkor színeztek és vágtak ki, ha látták, hogy valaki szomorú a csoportban és oda adták neki, hogy örömet okozzanak számára.
A külön egymásra figyelés által erősödött a gyermekek közösségi érzése. Igyekeztünk jót cselekedni az itthon telelő madarainkkal is. Madáretetőket feltöltöttük és újabb madár etetőt helyeztünk ki. Segítettünk az udvarosunknak is a falevelek összegereblyézésében és a levelek elhordásában. Nyílt napon a gyermekek a szüleiknek adták a megszerzett jutalmukat és elmondták nekik, hogy mit szeretnek bennük. Decemberben az egymásra figyelést erősítette még, hogy meglátogattak minket a Látássérültek Észak-alföldi Regionális Egyesülete, akiket mozgáskorlátozott és hallás sérült tagok is elkísértek. A gyermekek szemléletét formálta ez a program. Megtanulták, hogy hogyan segíthetnek a mozgáskorlátozott vagy látássérült embereknek a közlekedésben. Ezt követően egymásra vigyázva tolhatták a másikat a kerekesszékben. A programot a vakvezető kutya szeretgetése zárta.
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
November második felétől a téli szünetig ismét „angyalkáztunk” az osztályommal. Nagy öröm évről-évre – most különösen, hogy már ilyen nagyok – hogy ragaszkodnak ehhez a hagyományunkhoz. Hétről-hétre mindig új neveket húzunk, hogy az Adventben jobban odafigyeljünk egymásra. Minden héten megpróbálják kitalálni, hogy kinek, ki volt arra a hétre az angyalkája, kitől kapott apróságokat, vagy ki törődött vele többet. Nagyon ügyesen titokban működnek az angyalkák, így sokszor nem is jönnek rá a jótevő kilétére. A téli szünet előtti utolsó napon, az osztálykarácsonyon beszéljük meg az utolsó heti angyalkákat.
A jó cselekedetek témában a karácsonyi csillagokról és az öreg fenyőről szóló mesét dolgoztuk fel. Ehhez kapcsolódóan színeztek a gyerekek.
A 7.b-vel a boldogító jó cselekedetekről beszélgettünk. A képen látható idézetből kiindulva a mások felé irányuló jótettek mellett a magunknak okozhatókról is szó esett, jó példákat hoztunk fel. A végén elolvastam a tankönyvben szereplő, A paralimpia c. olvasmányt.
Boldogságóra tervezet – december
A tevékenység címe: Jót tenni jó
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés.
Fő didaktikai feladatok: A gyermekekben a mások felé történő segítségnyújtás lehetőségeinek megéreztetése. Az egymásra figyelés erősítése. A szociális kompetenciák fejlesztése. Saját érzéseink megfogalmazása.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: Ének, zene, énekes játék, gyermektánc. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka.
Felhasznált források: Fazekas Anna: Öreg néne őzikéje https://www.google.com/search?q=%C3%B6reg+n%C3%A9ne+%C5%91zik%C3%A9je&rlz=1C1GCEA_enHU868HU868&oq=%C3%B6reg+n%C3%A9ne+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggBEAAYsQMYgAQyBggAEEUYOTIKCAEQABixAxiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQLhiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIQCAkQLhivARjHARiABBiYBdIBCTU0NjRqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:fbc59b9d,vid:H8JuhucG4I4,st:0) (Bagdi Bella: Jó emberrré csak a szívemmel válhatok
A tevékenység menete:
Párhuzamosan végezhető tevékenységek:
– érzelem társasjáték
– karácsonyi ajándék készítése a családtagoknak (képeslap, fenyőfadísz festése, mákgubó angyalka)
– tornapad között, bolyák között séta bekötött szemmel, úgy hogy a barátja fogja a kezét, vezeti őt.
Tevékenység megkezdése a csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően a mesére hívó mondóka segítségével:
„Egyszer régen nagyon régen kint jártam a meseréten, ahogy keltem, ahogy jártam tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét. Kezdem is a legelején.”
Megvárom amíg mindenki elhelyezkedik kényelmesen a padokon, szőnyegen.
Fazekas Anna: Öreg néne őzikéje c verses mese diavetítése a csoportban.
A mesét követően szituációs játék:
„Ha találnál egy sérült állatot te, hogy segítenél neki?”
„Anyukádnak sok munkája van otthon, hogy segítenél neki?”
„A barátodnak nincs alvós plüsse és szomorkodik. Hogyan tudtok segíteni neki?”
Tevékenység átvezetése rajzolás festés, mintázás, kézimunka tevékenységbe.
Gyógyító szívek rajzolása, mintázása, kivágása, színezése! Kinek adnád oda hogy jót tegyél számára, hogy boldoggá tedd?
A tevékenység közben Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok című albumról a Repülj velem c. dal meghallgatása.
Okozzunk örömet másoknak is!
Az idei èvben jelentkeztünk az Adventi ablaknyitogató programra. Az volt a cèl, hogy az adventi időszakban borítsuk fènybe a falut, melegsèggel, szeretettel várjuk a karácsonyt. Nálunk világosodott ki az első ablak. Sütemènnyel, teával, kis ènekkel, verssel vártuk az èrdeklődőket. Szívet-lelket melengető érzés volt látni a sok boldog arcot!🥰
Karácsonyi mèzeseket, kèpeslapokat kèszítettünk magunknak, egymásnak, a családnak.
Mert adni, jót tenni mindig jó!
A hónap témájának, a Szeretetnek, a feldolgozását szabadabb keretek között, a tornateremben oldottuk meg. A tornaszőnyegeken elhelyezkedve meghallgatták a diákok felolvasásomban a mesét, majd két csoportra osztva (fiúk, lányok) megválaszolták a történethez kapcsoló kérdéseket. Közös ötletelést követően a láncmesélést alkalmazva született meg a mellékelt modern mese, amely a Tudás hatalma címet kapta.
December a szeretet és az adakozás hónapja, ilyenkor különös hangsúlyt kapnak a jó cselekedetek. Ebben a szellemben idén karácsonyra (a hagyományos karácsonyi hangversenyünk után) tanítványaimnak különleges ajándékkal készültem: saját kezűleg készítettem karácsonyfadíszeket. Minden díszre a „A zene a lélek szabadsága” feliratot írtam, amely számomra a zene mélyebb értelmét és erejét szimbolizálja.
A díszeket különböző színekben álmodtam meg, hogy mindenki megtalálhassa azt, amelyik leginkább illik a személyiségéhez. A színek választása lehetőséget adott arra, hogy a tanítványaim ne csak az ajándékot érezzék magukénak, hanem a gondoskodást és a figyelmességet is, amelyet ezekbe a díszekbe belefoglaltam.
Úgy éreztem, hogy ebben a hónapban nekem is példát kell mutatnom a jótettek fontosságáról. Az apró ajándékokkal szerettem volna kifejezni, hogy a zene mellett a törődés és az egymásra figyelés is közösségünk alapja. Ezek a pillanatok emlékeztetnek minket arra, hogy a szívből jövő gesztusok adják a legnagyobb örömet, és talán az év minden napján szükség lenne rájuk.
Az Adventi teadélutánunkra választottuk ki az interaktív meséket a karácsonyi
csillagokról, az öreg fenyőkről, a hógömbökről és megoldottuk közösen hozzá kapcsolódó játékos feladatokat. A műsor közben a beszélgetőkörben kérdésekkel feldolgoztuk a meséket és így sikerült a szülők felé is bemutatnunk miről is szólnak a boldogságórás foglalkozásaink. Az interaktív mesélésbe, beszélgetésbe a vendégeink is bekapcsolódhattak. A visszajelzések szerint mindenkinek nagyon tetszett a foglalkozás és nagyon jónak tartották a tartalmát, az érzések kifejezését.