Nem csak kapni jó, hanem bennünket is boldoggá tesz, ha másoknak adunk. Mézeskalácsainkkal a családtagjainknak szereztünk örömöt.
Boldogító jó cselekedetek
Szeptember 30. A népmese napja
1. Ráhangolódás
A földön szétszórt színes papírok, mindegyik hátulján egy képdarab. Alkossatok csoportokat a színek szerint és rakjátok ki az asztalra a kapott képet! Kit ismertetek fel a képen?
( A képeken egy-egy meseszereplő látható: Hófehérke, kiskakas, Piroska, Misi Mókus)
2. Előzetes ismeretek felidézése
Mi a közös bennük? (kitalált személyek, meseszereplők)
Hol találkozhatsz velük? –mesékben
Mit jelent ez a szó, MESE? Mit tudunk már a mesékről? Beszélgetés a mesefajtákról, a mesék keletkezéséről.
Mi minden van a mesékben? Miért fontos a mese?
3. Kalandozás a Mesék birodalmában
Lépjünk is be egy kedves varázsigével! (Kicsi mese, nagy mese, nincs lehetetlen semmise.)
A.,
Igaz- Hamis állítások a mesékről a táblán.
Ha hamis, a varázstollunkkal eltűntetjük egy varázskoppintással.
B.,
Elveszett tárgyak és meseszereplők keresése a betűrengetegben.
Digitális táblán betűhalmazban vízszintesen és függőlegesen szavak bújtak el. Keresd meg őket és a varázstollunkkal rajzoljuk körbe!
C.,
Az asztalon lévő varázsborítékban találtok egy titokzatos papírt, amelyen mesejelenetek láthatók. Írjátok a képek alá a mesék címét!
4. A Mesefa elkészítése
Egy levél formájú lapra rajzold le a legkedvesebb mesejelenetedet!
Az elkészült munkákat felrakjuk a Mesefára
Október 15. Az ölelés világnapja
1.Célkitűzés
Az ölelés szerepének megismerése a mindennapi életben.
2. Ráhangolódás
Mikor öleltél meg utoljára valakit? Milyen érzés volt?
Rövid beszélgetés a személyes élményekről.
Röviden elmondom az Ölelés Világnapja történetét
3. Ölelés, mint kommunikáció
Rövid beszélgetés, mit üzenhet egy ölelés (támogatás, szeretet, vigasztalás, öröm stb.).
4. Páros munka
Találjatok ki a padtársatokkal egy mini történetet, ahol az ölelés fontos szerepet kap!”
Néhányan bemutatják a történetet.
5. Reflektálás
Közös megbeszélés: „Mikor esne jól egy ölelés a legjobban?”
Házi feladat: Amikor hazaérsz, minden családtagodat öleld meg sok szeretettel!
Az óra folyamán a gyerekek készítettek karácsonyfadíszt, melyre pozitív dolgokat írtak, amivel egymást megajándékozhatták. Nagy örömmel készültek az ajándékok, és a fogadtatás is mosolyt csalt az arcokra. Feladatként kapták, hogy apró meglepetésekkel, figyelmességekkel lepjék meg egy-egy osztálytársukat.
Agócsy László Alapfokú Művészeti Iskola
Zeneiskolai 1. osztályos szolfézs csoporttal dolgoztuk fel a jó cselekedetek témakörét, mesével, saját élményekkel és sok-sok vidám, hasznos ötlettel. Művészi alkotások és egyéni kezdeményezésű beszélgetések is kikerekedtek a témából. Örömteli időt töltöttünk együtt mindannyiunk boldogságára.
Az advent közeledtével az ünnepvárásról beszélgettünk. Elmondta mindenki, hogy mit szeret ebben az időszakban. Kezdetben az ajándék kívánságaikat említették. Később az együtt töltött idő, az ünnepi készülődés és az öröm is szóba került. Így a szülőknek apró ajándék készítésével próbáltunk örömöt szerezni.
Esztergomi Erzsébet Királyné Óvoda
A Boldogság Virága
Egyszer volt, hol nem volt, egy kicsi falu szélén állt egy aprócska házikó. Ebben a házikóban élt egy vidám kislány, Lili.
Lili mindig mosolygott, mert hitt benne, hogy a boldogság olyan, mint egy kisvirág: ha szeretettel gondozzuk, egyre szebben nyílik.
Egy nap Lili sétálni indult az erdőbe, és egy különleges magot talált a földön. Olyan volt, mint egy apró aranyszem. Óvatosan felemelte, és hazavitte.
– Anyukám, nézd, mit találtam! – mutatta izgatottan.
– Ez egy varázsmag lehet – mondta mosolyogva az anyukája.
– Ültesd el, és gondozd szeretettel!
Lili gyorsan talált egy kis cserepet, beletette a magot, és minden nap öntözte. De nem csak vizet adott neki, hanem mesélt is neki, énekelt, és mindig szeretettel simogatta a leveleit.
Egy reggel, amikor kinézett az ablakon, ámulva látta: a magból egy csodaszép, szivárványszínű virág nőtt! És tudod, mi történt még? Ahogy Lili boldogan megérintette a szirmait, a virág apró, fénylő porocskákat szórt szét, és mindenki, akit elért, mosolyogni kezdett!
Az egész falu nevetett és örült. Az emberek kedvesebbek lettek egymással, segítettek, megölelték egymást. Lili rájött: a boldogság olyan, mint ez a varázsvirág.
Ha szeretettel ápoljuk, és másokkal is megosztjuk, egyre nagyobb és szebb lesz. Így történt, hogy az egész falu a boldogság falujává vált, és Lili élete végéig gondozta a csodavirágot – és mindenki szívében elültette a boldogság magját.
Itt a vége, fuss el véle!
JÓ CSELEKEDETEK GYAKORLÁSA
Az órát relaxációval indítottuk, a nyugtató Csillaglégzés technikáját gyakoroltuk.
A téma bevezetéseként mindenki sorban húzott a képes kártyák közül, melyek különböző társas szituációkat ábrázoltak, majd elmesélték mit látnak a képen. Ha jó cselekedetnek ítélték meg, akkor a mosolygós archoz rakták, ha nem, akkor a szomorúhoz.
Ezt követően arról beszélgettük, ők mikor tettek valamilyen jócselekedetet, és az milyen érzés volt számukra és milyen érzés volt annak, akinek ezzel segítettek.
A téma feldolgozásához A tündér újévi ajándéka c. mesét választottam. A mesében a gyerekek a tündértől egy fehér lapokból álló könyvet kaptak, amelyben a lapok minden jócselekedet után arany, ezüst színben pompázó, gyönyörű mintákkal díszített lapokká váltak, és amibe sajnos időnként egy-egy csúnya paca is került, ha a gyermekek veszekedtek, irigykedtek.
Ezt követően különböző szituációs játékot játottunk, melyek befejezését rájuk bíztam.
Arra biztattam ők maguk is kitalálhatnak vagy akár felelveníthetnek egy történetet, mely velük történt meg. Én magam is mindenkiről feleéevenítettem egy-egy olyan szituációt, amikor nagyon figyelmes, segítőkész volt valakivel, megerősítve ezzel is őket.
Megoldottuk a zoknipárosító feladatot, majd a foglalkozás lezárásaként meghallgattuk és közösen eljátszottuk a Ha boldog vagy… dalt és felragasztottuk a jócselekedetek jelét a Boldogság várához vezető utunk 4. lépcsőjére.
Az óra bevezető részében relaxáltunk és énekeltünk.
Az óra további részében Jó cselekedeteket gyűjtöttünk és összeszedtük a jó cselekedetek tulajdonságait, rejtvény is fejtettünk.
A gyerekek meghallgatták A kőleves című mesét, megbeszéltük a történetet a jó cselekedetek és a boldogság szempontjából és rajzot készítettek.
Énekléssel zártuk a jó hangulatú órát.
A foglalkozás célja a gyermekek érzékenyítése a jócselekedetek és a segítségnyújtás iránt, a közösségi érzés erősítése játékos, interaktív formában és az empátia, az együttműködési készségek fejlesztése. Az ünnepek közeledtével nagyon aktuális a hónap témája, a boldogító jócselekedetek. A ráhangolódás érzékenyítő beszélgetéssel történt: „Mi az a jócselekedet? Tudod, mi az a jócselekedet?” Példákat gyűjtöttünk és egyszerű történeteket meséltünk, amelyekben valaki segített másokon. Játékkal folytattuk „Mosoly kör” alakításával minden gyermek mondott egy kedves dolgot a mellette ülőről, majd a szeretet jelét , a szivecskét a gyermekek tenyérlenyomatával készítettük el.
A foglalkozás végén megbeszéltük: „Hogyan érezted magad? Milyen érzés jót tenni másokkal?” Meghallgattuk a szeretetről és segítségről szóló Gryllus Vilmos Mosolyogj rám címűdalt.