Tavaly hagyományteremtő céllal szerveztük meg első iskolai „Jót tenni jó” jótékonysági vásárunkat. Idén is nagy izgalommal készültek a diákok. „Jót tenni jó” kuponokért összegyűjtötték otthon a már feleslegessé vált játékaikat, könyveiket, használati tárgyaikat, vagy leírták a saját jó tetteiket. Ezekért a kuponokért a vásárban számukra kincset érő új dolgokat szerezhettek be. Idén is fantasztikusan jó volt jót tenni, örömet okozni a gyerekeknek. Az iskola Boldogságóra csapatával készítettük el a faliújság karácsonyi dekorációját. Piros szivecskére olyan tulajdonságokat írtak a gyerekek, amelyek szebbé, boldogabbá varázsolhatják az ünnepi időszakot. Ezek felhasználásával közösen elkészítettük az adventi koszorúnkat, amely az általunk tervezett, s készített kandalló fölé került. Nagyon hangulatos és szép lett, sok dicséretet kaptunk.
Boldogító jó cselekedetek
Boldogító jó cselekedetek
Decemberben az egyik szombati munkanapon több témát is feldogoztunk. Ez volt a második téma. Pozitív üzenetkártyákat készítettünk. Mindenki eldönthette családtagnak vagy osztálytársnak készíti.
A tanulók leltárt készítettek jó cselekedeteikről.
A Mf. 60. oldalán található virágmotívumot használták a tetteik felsorolásához, majd feladatként kiszínezték.
Hosszasan beszélgettünk a címben is megjelenített közmondás (Jobb adni, mint kapni.) jelentéséről.
Kerestük a választ, hogy miért jó az adakozás.
Házi feladatként pozitív üzenetkártyákat készítettek a gyermekek egymásnak.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 2. c osztálya mesefeldolgozással és dramatizálással dolgozta fel a boldogító jó cselekedetek hónap témáját. Kiemeltük a segítőkészséget és önzetlenséget, elfogadás szerepét.
A foglalkozás célja, hogy a gyermekek felismerjék: mindenki képes jót tenni másokkal, és ezek az apró figyelmességek boldoggá tehetnek minket is. A középpontban a jó cselekedetek állnak – olyan hétköznapi tettek, amelyek örömet okoznak másoknak, és amelyekre a gyermekek már saját életükben is képesek.
A beszélgetés során közösen gyűjtöttünk ötleteket: Mi számít jó cselekedetnek? A gyerekek maguktól is említettek példákat, mint „segítettem felvenni a kabátját”, „adtam játékot másnak”, vagy „megöleltem anyát, amikor szomorú volt”. Ezután egy mesét hallgattunk meg a jószívű kisnyusziról, aki segített az erdő lakóinak – a történet segített érzékeltetni, hogy a jóság nem pénz, hanem figyelem kérdése.
A foglalkozás kreatív része a „Jó cselekedet fája” volt. Készítettünk egy nagy fát (rajz vagy kartonpapír), amelyre minden gyermek egy-egy levelet ragaszthatott fel. Ők vágták ki a saját levelüket. A levelekre rárajzolták vagy – a felnőtt segítségével – ráírtuk a legutóbbi jó tettüket. A gyerekek örömmel mesélték el, miért tették, amit tettek, és milyen érzés volt segíteni másoknak.
Tapasztalataim szerint a gyerekek büszkék voltak saját jó cselekedeteikre, és inspirálták egymást is. Többen mondták: „Holnap is csinálok valamit, hogy legyen új levelem a fán!” A foglalkozás hozzájárult az empátia, a segítőkészség és az érzelmi tudatosság fejlődéséhez, és erősítette a pozitív viselkedési mintákat a csoportban.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az órán azt jártuk körbe, milyen örömet okozhat mások segítése és a jószívű viselkedés. Mindennapi jó cselekedeteket gyűjtöttünk, amiket könnyedén megvalósíthatnak valamennyien -például egy kedves szó, segítség a társaknak… Többen elmesélték, milyen jó érzés volt, amikor ők tettek valami jót másokért. Az óra rámutatott arra, hogy hogy a boldogság sokszor egy mosollyal kezdődik.
Nem csak az osztályon belül gyűjtöttük a kis szívecskéket, ha valaki valami jócselekedetet csinált, hanem meghirdettük az egész iskolában. Karácsonyra gyönyörű piros szívekkel díszített kis fenyőfák aranyozták be az iskola épületét.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Ez a hónap a várakozásé és a jó cselekedeteké volt. Mikulás napján pirosba öltözve vártuk a Télapót. Luca-napján a népszokáshoz kötődve Lucázók jártak nálunk. Karácsonyra várva mézeskalácsot sütöttünk. Teadélutánt tartottunk az osztályban. Karácsonykor megajándékoztuk egymást, ami már hagyománnyá vált osztályunkban. Meghitt nyugalomban telt a december.
Azért, hogy a tanulók boldogító jó cselekedeteket hajtsanak végre, készítettünk egy szerencsekereket. Minden reggel pörgettünk a gyerekekkel és aznap figyelni kellett arra, hogy az adott „szabályt” betartsák.
A gyerekek várták a reggeleket, mi lesz az aznapi próba. Egyes próbának nehezebb teljesíteni, de boldogság töltötte el őket, amikor sikerült.
A boldogságóra foglalkozást a decemberi hónapban mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük, ami illett a téli évszakhoz: „Puha, meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok”
Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok.” dalára kreatív mozdulatsorokat találtunk ki a gyerekekkel közösen. Az adventi időszakban a gyerekek a beszélgető körben örömmel mesélték el, hogy milyen jó cselekedeteket tettek. A ‘Cipős doboz akcióban” aktívan vettek részt gyermekeink családjaikkal, hogy más gyermekek karácsonyát szebbé tehessük, megtapasztalva, hogy nem csak kapni, hanem adni is jó. Együttérzéssel gondoltak azokra a gyerekekre, akiknek így jutott ajándék karácsonyra.
Bezzeg Andrea: Szívem kertje meséjét a kolléganőmmel közösen meséltük el a gyerekeknek: „Mutass utat, hogy tegyek jót, Legyen szebb a föld, mint előtte volt!”
A témához kapcsolódó szimulációs játékokat nagyon kedvelték a gyerekek, sok kedves ötlettel tudtak segíteni társaiknak, szüléiknek. Közösen elkészítettük a jól cselekvő gyerekek szivecskéjét. Óvodánkban a 4. gyertya meggyújtáskor Betlehem történetét a mi csoportunk játszotta el. A készülés folyamatát is végig áthatotta a szeretet, az adakozás öröme a Biblia történet alapján.