Az osztály számára a napraforgó az optimizmus jelképe. Megbeszéltük, miért fontos optimistának lenni. Közösen elkészítettük a napraforgó képét.
Az optimizmus gyakorlása
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
A kiscsoportos gyermekek elképzelt szemüvegen át látták meg a szépséget és adták tovább az érzést. Kati báb érkezett hozzájuk akit megvigasztaltak.
Egy közös rajz során minden egyes szín életre kelt.
A foglalkozás címe: Lásd meg a szépet!
Ajánlott életkor: 3-6 éves
Csoport: Méhecske
Ismeretkör: Az optimizmus gyakorlása
Fő didaktikai feladatok: Új ismeretek kialakítása és elmélyítése, érzelmi és erkölcsi nevelés, Ráhangolás, Motiválás, Szemléletesség, Új ismeret közlése, Visszacsatolás
Foglalkozási átjárhatóság: Irodalmi nevelés, ének-zene, tánc, kézi munka
Felhasznált források (tankönyv, munkafüzet, feladat- és szöveggyűjtemény, digitális tananyag, online források, szakirodalom stb.): Bagdi-Bagdy-Tabajdi: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek 3-6 éveseknek (2017)
Relaxációs gyakorlat: Napimádás (37.o)
Bevezető éneklés: Pozitív gyerek vagyok (69.o)
Módszerek és munkaformák: csoportos, körben séta/futás – mozgás¬, motiváció
csoportos, bemutatás és gyakoroltatás
A téma bevezetése: Tükörjáték (75.o)
A téma feldolgozása: Tódi törpe varázsszemüvege (Bezzeg Andrea) című mese
Módszerek és munkaformák: csoportos, beszélgetés
csoportos, szemléltetés
A mese feldolgozása beszélgetéssel, kérdezéssel
Eszközök: papírtükör
A foglalkozás zárása: Optimista szemüveg készítése
A Boldogság várához vezető út első szakaszának közös festése.
Boldog vagyok című dal meghallgatása és éneklése. Közben tánc
Jutalom matricák kiosztása.
Módszerek és munkaformák: egyéni, szemléltetés, cselekedtetés, segítségadás igény szerint. Cselekedtetés, gyakoroltatás, szemléltetés, visszacsatolás, egyéni
Eszközök: előre elkészített szemüveg sablonok, matricák, színes ceruzák, festékek, ecset, hangszóró, laptop, matricák
O P T I M I Z M U S
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: Napra forgó a napra forgó….
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok…
3. Téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék
4. Mosolygós önarckép rajzolása mf. 11. oldal
5. Téma feldolgozása mesével: Kerek erdő kalandra hív téged….
Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege
Varázsszemüveg színezése amibe csodaszépnek látjuk a világot
Varázsgömbbe belerajzoljuk vágyainkat
6. A foglalkozás lezárása: Az optimizmus jelének kiszínezése, majd felragasztása a boldogságvár második lépcsőfokára.
Ének: Bagdi Bella: Világomban minden rendben van….
7. Téma továbbadása: Varázsszemüveg készítése másoknak: szülők, testvérek, barátok
Reflexió: A gyerekek nagyon várták a foglalkozást még a kisebbek is örömmel, pozitívan jöttek. Ma mindenki vidáman érkezett óvodába igy a hangulat csak fokozódott. A gyerekeknek nagyon tetszett a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék. volt aki tavalyról emlékezett rá. A mese után vidáman, örömmel készítette el mindenki a saját varázsszemüvegét. A csúcspont az volt amikor mindenki képzelete szárnyalhatott amikor a varázsgömbbe bele rajzolhatta vágyait. Ez a nap is pozitívan, élményekkel gazdagon zárult.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
A reggeli beszélgetés során a gyerekek elmesélték, hogy ma ki milyen arccal érkezett az óvodába, majd meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalát. Megbeszéltük, hogy mit jelent az a szó, hogy optimizmus. Ezt követően Boldog Dóra érkezett a csoportszobába, aki elmesélte Tódi törpe varázsszemüvege című mesét,majd megtanultuk Tódi törpe Szebben látó mondókáját.
A gyerekek elkészítetták saját Varázsszemüvegüket, amit a nap végén hazavihettek, hogy szüleikis kipróbálják, hogy ezzela szemüveggel szebben lehet látni a világot.
A nap végén néhány gyerek boldogan rajzolták meg a mosolygós smilet. Természetesen nem múlhat el egy olyan nap se, hogy ne csendüljön fel Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dala.
A Boldogságóra témája az optimizmus gyakorlása volt. Ennek során a gyermekek játékos, élményszerű tevékenységeken keresztül tanulták meg, hogyan lehet pozitívan gondolkodni, bízni önmagukban és másokban, és észrevenni a jót a hétköznapi eseményekben is. A foglalkozások célja az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják: a nehézségek, csalódások is múló dolgok, és sokszor új lehetőségeket hoznak.
A téma feldolgozását mesékkel, közös beszélgetésekkel és játékos gyakorlatokkal alapoztuk meg. A gyermekek lelkesen vettek részt a „Mi lehet a jó ebben?” nevű játékban, ahol váratlan vagy látszólag kellemetlen helyzetekre kellett pozitív választ találniuk. A válaszaik kreatívak, őszinték és derűsek voltak – sokszor egymást is megnevettették. A pozitív gondolkodást segítő megerősítő mondatokat (pl. „Meg tudom csinálni!”, „Majd legközelebb sikerül!”, „A próbálkozás is értékes!”) közösen tanultuk és gyakoroltuk – ezek több gyermeknél már a hétköznapi játékokban is visszaköszöntek.
Különösen élménydús és emlékezetes volt a foglalkozások során, amikor saját készítésű süteményt sütöttünk. A közös készülődés, a tészta keverése, díszítése, majd a sütés és kóstolás folyamata mind erősítette a gyerekekben az önbizalmat, a közösségi élményt és az öröm megélését. A sütés során többen megfogalmazták: „Ez nehéz, de megpróbálom!”, vagy „Még sosem csináltam ilyet, de most igen!” – ezek a mondatok remek példái annak, ahogyan az optimizmus megjelenik a gyakorlatban.
Az őszi napok során kukoricát is morzsoltunk, ami szintén közös, élményteli tevékenység volt. A gyerekek először néhányan nehéznek találták a morzsolást, de kitartóan próbálkoztak, bátorították egymást, és szinte mindenki sikerélménnyel zárta a tevékenységet. A beszélgetések során azt is megfogalmaztuk, hogy milyen jó érzés, amikor valamit sok próbálkozás után végül sikerül megcsinálni.
A gyermekek az élmények hatására egyre nyitottabbá váltak, bátrabban kezdtek bele új dolgokba, és egyre többször mondtak ki pozitív gondolatokat önmagukkal és társaikkal kapcsolatban is. A közösen megalkotott „Örömgondolat-falunkat” színes rajzok és derűs mondatok töltötték meg, amelyre büszkék voltak, és sokszor visszatértek megnézni, beszélgetni róla.
Minden évben gyalogtúrát szervezünk, közben községünk nevezetességeit is megismerjük, optimista szemléletemet igyekeztem átadni a résztvevőknek is: gyerekek, szülők, nagyszülők, munkatársak. Óvjuk, adjuk át a jövő nemzedéknek értékeinket, közben tegyünk egészségünkért a legtöbbet. Gyaloglás során vidáman mondogattuk: ”Optimista köszönés” Halihó, halihó, gyalogolni jaj, de jó! mondókát.
November hónapban az optimizmussal foglalkoztunk. Foglalkozás témájának bevezetéseként Bagdi Bella: „Pozitív gyerek vagyok” című dalára mozogtunk a gyermekekkel.
Mozgás után beszélgető körben beszélgettünk az optimizmus jelentéséről, valamint az ellentétéről a pesszimista szó jelentéséről.
Kérdéseket tettem fel a gyermekeknek, amelyekre egyesével válaszoltak:
-Mikor vagytok szomorúak?
-XY mi segít megnyugodni, ha szomorú vagy?
-Mi okoz nektek boldogságot, örömöt?
-Mik a vágyaink, kívánságaink?
A beszélgetés során a gyermekek elmondták, hogy mi az, amire nagyon vágynak, mi teszi őket boldoggá, miket szeretnének megvalósítani. Volt, aki tárgyi dologra gondolt volt, aki arra, mi szeretne lenni a majd nagy lesz, volt olyan is, aki utazásra gondolt.
Hogy ezek a vágyak teljesüljenek, minden gyermek a vágyak varázsgömbjébe ábrázolta kívánságait, majd kiállítottuk az alkotásokat a csoportunkban.
Tisztáztuk az optimizmus és a pesszimizmus fogalmát. Beszélgettünk arról, hogy mi jellemzi az optimista, és mi a pesszimista embert. Csoportokban dolgozva a gyerekek megoldották a kézikönyv 83. oldalán lévő táblázat alapján készített rejtvényt, megbeszélték, hogy mit üzennek számukra ezek a mondatok.
Játszottunk az optimista és pesszimista „szemüveggel”. A szemüveget nem akarták felvenni, így azok használata nélkül fejezték be az általam elkezdett mondatokat a pesszimista és az optimista ember felfogásában.
Az optimista ember mindig mosolyog, észreveszi mindenben a jót. Rámosolyog a világra és a világ is visszamosolyog rá.
Szembesítettem őket azzal, hogy milyen sokszor mondják, hogy nem tudom ezt, nem tudom azt.
Beszélgettünk arról, hogy miért jobb színesebben, boldogabban látni a világot? Mennyivel jobb, amikor ébredés után a tükörbe nézve mosolygunk. Az jusson az eszükbe, hogy szépek, ügyesek, okosak.