
Az optimizmus gyakorlása


Beszédes József Általános Iskola
Optimizmus
A szó jelentésének megfogalmazás egy kicsit nehezen ment. Csoportokban dolgoztuk fel a témát. Élvezték a közös játékokat. Derűs Dóra megoldásaik érdekesek voltak. Sokat nevettünk. Élvezték, hogy pozitívan kellett dönteniük az események befejezésében. A dalt nagy szeretettel hallgatták, és énekelték. A képregényt választottuk közösen. Sok érdekes történet hangzott el. A rajzokat otthon fejezhették be. Csak néhányat tudok feltölteni közülük.
Boldogságóra 2. / Óravázlat
Téma:Az optimizmus gyakorlása
Feldolgozás a kézikönyv ajánlása alapján.
1. Bevezető játék: Müzli (3 perc)
2. Tulajdonságfa készítése (10)
3. Mit jelent az optimizmus? Milyen az optimista ember? Az optimizmus és a pesszimizmus fogalma. (3)
4. Optimista történetalkotás a megadott szavak felhasználásával (kis csoportos munka). (10)
5. Negatív gondolatok átformálása – szituációs játékok. Mi lenne a helyes megoldás? ( 14)
6. Az óra összegzése, Bagdi Bella Világomban minden rendben van c. dal meghallgatása (5)
Reflexió:
A bevezető játékot nagyon szeretik a gyerekek. Más témával kapcsolatban is használtam már ezt a fajta helycserélős játékot, és nagyon élvezik a tanulók.
Ez után elkészítettük a tulajdonságfát pozitív tulajdonságokkal. Nagyon örültem, mert a gyerekek nagyon aktívak voltak, és a fa így sűrű levélzettel készült el. A fát lefotóztam, és feltettük az osztály zárt csoportjának az oldalára, hogy a szülők is megnézhessék.
Az Értelmező kéziszótár segítségével pontosítottuk az optimizmus és a pesszimizmus fogalmát. Ezt előzetesen gyűjtőmunkának adtam ki a tanulóknak, az órán csak pontosítottuk a szavak jelentését. majd az órán rokon értelmű szavakat kerestünk.
Majd öt csoportot alakítottunk és az öt csoport húzott 1-1 borítékot, melyben 5-5 szó volt. E szavak felhasználásával kellett optimista történetet megalkotni.
A tanulók nagyon élvezték ezt a feladatot, és nagyon gyorsan sikerült megfogalmazni a történeteket, melyet a csoportok egy-egy tagja felolvasott.
Ez után a csoportok újra kártyákat húztak, melyeken negatív gondolatú szituációs feladatok voltak. Ezeket kellet eljátszaniuk, majd megbeszéltük, hogy mi lenne a helyes megoldás.
A gyerekek a feladatokat lelkesen végezték el. Teljesen jól érzik, hogy mikor mi a helyes megoldás.
Az óra zárásaként megbeszéltük, hogy ki hogyan érezte magát, végül meghallgattuk Bagdi Bella: A világomban minden rendben van című dalát.
A tanulók otthoni feladatnak kapták, hogy készítsenek optimizmus kártyát. Ezek egy része látható a képen.