
Az optimizmus gyakorlása


Havi téma: Optimizmus gyakorlása
Téma szerinti boldogságóra és feladat teljesítése
Felelős pedagógus: csoport óvónői
A téma bevezetése: optimista szemléletformálás relaxációval -„Napimádás, Égig érő fa vagyok,megnövök, mint a nagyok…, Totyog a liba, nagy a galiba… „
A téma feldolgozása mesével – Tódi törpe varázsszemüvege
– mondóka gyakorlása a mese közben, interaktív játék
– kérdések a mese kapcsán – Voltál már szomorú? Kik segítettek megnyugodni? Mit láttok szépnek a világban? Mi az, amit másképp szeretnétek? Mi az, amin változtatnátok, ha megtehetnétek?
Játékok
1. Tükörjáték – mi szép, mi jó bennem: önbizalom növelő játék. A gyermekek körbeadják a tükröt és elmondják mi az ami szép, mi az ami jó bennük. Akinek nem sikerül, annak segítenek társaik , elmondják, hogy mi az erősségük.
2. Varázsszemüveg készítése – ha felvesszük, meglátjuk a rossz dolgokban is a jót. Mesélj el olyan esetet, amikor valami rossz történt veled. Majd tedd fel a szemüveged, és mind el, hogy ezen keresztül hogyan tudod jóra fordítani a történetet, illetve meglátni a jó oldalát. (Szülőket is bevonhatjuk otthon)
3. Értékeim fája – mindenki ügyes valamiben- a fa ágai a közösen megbeszélt erősségek, készségek, képességek, értékek… A gyermekek jeleikkel jelölik, ki miben ügyes.( öltözködés, terítés, cipőkötés, rajzolás, építés….) A játék célja, mindenki találja meg a helyét valamelyik ágon, mert mindenki jó valamiben.
A foglalkozás lezárása: optimizmus jelek színezése
A foglakozás záró éneke : Bella: Pozitív gyerek vagyok
A foglalkozás továbbadása: Bevonjuk az óvoda munkaközösségét bemutató foglalkozás keretében.
TARTALOM
A varázsszemüvegen keresztül megtörtént a varázslat. Mindenki el tudta mondani, hogy lenne igazán jó és szép a világ.
A gyermeki beszélgetésekben elhangzottak a következők:
A veszekedős gyermekek megígérték, hogy nem okoznak fájdalmat társaiknak.
A szomorú, sírdogáló gyermekeket megvigasztaljuk, játszunk velük.
Mindent megosztunk a társainkkal.
Segítünk egymásnak.
Jó cselekedeteket végzünk, jók vagyunk ezzel is örömet okozva másoknak.
A csoport összetartó erejét megjelenítettük azzal, hogy a „szeretet kekszet „ átadtuk egymásnak, miután mi is törtünk belőle. Míg körbeért a köszönés szavai hangzottak el. Megható pillanat volt, ahogy a gyermekek egymás szemébe néztek. Tükröződött egyszerre a köszönet, a hála, a tisztelet, a megbánás, a boldog egymás mellett élés. Hiszen célunk, hogy Nyuszi csoportunk mindennapjait élménygazdag játékokkal színesítsük, ami hozzásegíti gyermekeinket önmaguk elfogadásában, társaikkal, felnőttekkel való kapcsolatteremtésük pozitív élményállapotának megteremtésében.
SZTEJKI Weöres Sándor általános Iskola
Biztató SMS-ek
1. Egy osztálytárs, akinek az édesanyja kivizsgálásra megy, mert lehet, hogy rákos
Ne aggódj, még nem biztos, hogy nagy baj van, lehet, hogy jóindulatú a daganat. Az én nagybátyámnak is rákja volt és ő is meggyógyult. Írj rám, ha kiderül valami, ne szomorkodj, majd talizunk holnap és beszélgetünk.
2. Egy barátom nővére állásinterjúra megy
Tuti sikerülni fog neki, ő mindig olyan jó tanuló volt. Mindenkinek szimpatikus, akivel találkozik, biztos ott is el fogja tudni adni magát Mondjad neki, hogy képzelje el többször magában, hogy ő kapja meg az állást. Aztán majd ünnepelünk… szorítok neki
3. Egy osztálytársam rossz jegyet kapott, és fél elmondani a szüleinek
ÁÁÁ, úgyse fognak leszidni nagyon, tudják, hogy nem vagy jó matekból. Meg különben is mondta a tanár, hogy lehet belőle felelni, ha rosszul sikerül. Mondd azt nekik, hogy ki fogod javítani és legközelebb jobban fog sikerülni, mert többet fogsz tanulni. Remélem azért elengednek holnap moziba
A hatodik osztályosok svéd életbölcsességeket fejtettek meg egy rejtvényből. Megismerték A lakatlan sziget c. történetet és annak tanulságát: Minden rosszban van valami jó! Ezután optimista SMS-ket írtak egymásnak.
A 7. osztályosok csoportban optimista, nagyító rajzokat készítettek.
Az 5. osztályosok feladata mondatbefejezés volt, pesszimistán és optimistán.
Két SMS szövegét másolom ide, amit az ötödikeseim fogalmaztak meg:
” Kedves Hanna! Tudom, hogy most el vagy keseredve a rossz jegy miatt, amit ma kaptál, de ki fogod javítani, ebben biztos vagyok. És ne felejtsd el, rám bármikor számíthatsz. Segítek neked. Puszi: Lilla”
„Peti! Én is ott voltam a meccsen, ahol kikapott a csapatod. Nem kell szomorkodnod emiatt, hisz a te játékod remek volt. Legközelebb nyerni fogtok, biztos vagyok benne. Helóka”
Győri Váci Mihály Általános Iskola
Októberben az optimizmus témakörét jártuk körbe a gyerkőcökkel. Az órát relaxációval kezdtük, és mivel 1 osztályosokkal voltam így meg beszéltük először mit is jelent az optimista szó. 🙂 Majd felolvastam a diákoknak A szomorú királykisasszony történetét. Sokan óvodából emlékeztek rá. A feladat pedig az volt, hogy le kellett rajzolni a mese legboldogabb jelenetét. Nagyon élvezték az órát! 🙂
Kazinczy Ferenc Református Általános Iskola
Megbeszéltük a gyerekekkel a két szó jelentését, majd megadott pesszimista mondatokat optimista magyarázatokkal fejeztek be. Aztán mindenki elkészítette a saját jövő-vonalát.