Az egészséges életmód híveként fontosnak tartottam, hogy valamilyen módon be tudjam csempészni a témát a Programba. Erre az Optimizmus témát tartottam a legmegfelelőbbnek, ugyanis az optimizmus, az optimista gondolkodás és szemlélet jót tesz a szívnek. Egy “Egészség délután” keretében a gyerekekkel különféle gyümölcsöket és zöldségeket kóstoltunk meg és beszélgettünk azok jótékony hatásairól.
Az optimizmus gyakorlása
Konyári Óvoda Napocska csoport
A boldogságórák a csoportban mindig nagyon jó hangulatban telnek a gyerekek szívesen részt vesznek benne. A téma feldolgozását egy beszélgetéssel kezdtük ahol a gyerekek elmondták, hogy voltak-e már szomorúak és miért. Egy kisfiú elmesélte, hogy ő azért szomorú mert ő még nem tud megállni féllábon. A gyerekek megtanították a technikát és a hétvégén már sikerült, ezt az örömteli pillanatot örökítettük meg a gyerekek a sikernek együtt örültek. A pozitív optimista nézetet sikerült megismertetni a gyerekekkel az által, hogy fokozatosan megerősítettem bennük az érzést, hogy képesek elérni amit akarnak, hogy hibáinkkal és gyengeségeinkkel együtt szeressék magukat és ugyanúgy tekintsenek másokra is.
Izgatottan várták a gyerekek az októberi Boldogságórát, hiszen a korábbi órákon is nagyon jól érezték magukat. Egy kicsit többet kellett magyaráznom, mert az optimizmus szót le kellett fordítanom a nyelvükre. Több feladatot is megoldottunk, ami nem is tűnt feladatnak számukra, hiszen énekelni, rajzolni, nevetni nagyon szeretnek.
Kipróbáltuk a „Hogy vagy?” feladatot, majd a „Most hogy vagy?” is következett. Természetesen változtak az arckifejezések, később már mindenki mosolygott és jól érezte magát. Ehhez hozzájárult az is, hogy beiktattuk a nevetésversenyt, amin én mulattam a legjobban, mert mindkét csapatot láthattam :).
Érdekes feladat volt elkészíteni a „Valóra vált álmok tablóját”, mert 20-30 év távlatában még nem is gondolkodtak eddig a napig. Az számomra volt nagyon meglepő, hogy – tisztában vannak képességeikkel, illetve korlátaikkal – nem fantáziáltak, maradtak a „hétköznapi” dolgoknál.
A foglalkozás végén elkészültek a varázs szemüvegek, amit azonnal ki is próbáltunk!
A diákok a virágok belsejébe írták azokat a terveket, célokat, amelyeket a közeli és távoli jövőben szeretnének elérni, megvalósítani.
A diákok a virágok belsejébe írták azokat a terveket, célokat, amelyeket a közeli és távoli jövőben szeretnének elérni, megvalósítani.
Konyári Óvoda Maci csoport
Ma a szőnyegen épített vár összedőlt. Nem keseredett el senki. Összefogva, együttes erővel még szebbre még nagyobbra építettük. Közben arról beszélgettünk, hogy bármi is történik velünk, minden helyzetre találhatunk megoldást, amivel nemcsak magunknak, de másoknak is örömet szerezhetünk.
Októberben az optimizmus témát dolgoztuk fel. A foglalkozásokat relaxációval kezdtük, majd elénekeltük többször a pozitív vagyok című dalt. A témát Szomorú Szilárd és Boldog Blankáról való beszélgetéssel vezettük be. Elmeséltem a gyerekeknek Tódi Törpe varázsszemüvegének történetét, megtanulták Tódi törpe Szebben látó mondókáját. Készítettünk varázsszemüvegeket, amiket felragasztottunk egy plakátra. Kiszíneztük az optimizmus jelét. Jó hangulatban teltek a foglalkozások.
A hónap témája az optimizmus.
A gyerekekkel beszélgető körben megbeszéltük egy-egy élethelyzetüket. Ebben volt természetesen negatív is. Fontos volt,hogy annak pozitív megoldását is megtaláljuk. A reális helyzetlátás, problémamegoldás képessége. Lehetnek rossz dolgok az életünkben,hibázhatunk, de fontos megoldást találni. Ebben a beszélgetések során segítettük egymást.
Az a féle hozzáállás, hogy ha valami negatív dolog történik, akkor belátjuk, hogy “igen, ez most nem jó”, de úgy gondoljuk, hogy képesek vagyunk kiutat, megoldást találni.
Most hogy vagy?
Kérdést mi mindennap kis labdákkal látjuk egymáson. Különböző színű labdák vannak az asztalomon ,ahonnan a gyerekek elveszik a hangulatuknak megfelelőt.
piros-boldog,
zöld-nyugodt
narancssárga-fáradt
citromsárga- vidám
sötétkék-szomorú
Természetesen ezek az érzelmek a nap folyamán változhatnak.
Varázsszemüveget készítettünk ,de mi bele is rajzoltuk,hogy milyen világot szeretnénk. Ezeket raktuk fel a tablónkra. Maradt egy a gyerekeknél,amit ha feltesznek próbálják jóra fordítani az előzőleg általuk elmesélt történetüket,
Köszönöm a sok segédanyagot. Várjuk a következő téma feladatait.
Üdvözlettel: Breuer Anikó
osztályfőnök
Az Október az optimizmus téma feldolgozásának jegyében zajlott. Játékosan, kreatív feladatokkal, zenével, alkotó tevékenységek által igyekeztünk megéreztetni az optimista szemléletet, érzést, annak testet és lelket melengető hatását. Úgy érezzük, hogy a gyermekek felszabadultan, önként, boldogan vettek részt a tevékenységekben, bátran vállalták gondolataikat, véleményeiket a témával kapcsolatban.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
Gábor ötödikes tanuló. Az egyik legszerényebb, legcsendesebb diákom. Én komolyan meglepődtem, amikor elárulta nekem, hogy katona szeretne lenni. Sok sikert kívánok neki a célja eléréséhez. Az biztos, hogy ő lesz a legkedvesebb, legmegfontoltabb katona. 🙂 Azt hiszem erre nagy szükség is van. 🙂