Az októberi témánkat az Optimizmus gyakorlását dolgoztuk fel a gyerekekkel. Tisztáztuk a szó jelentését. Elkészítettük az optimista varázsszemüvegeket, melyet kedvükre díszítettek, színeztek. Megtanultuk a hozzá tartozó varázsigét is. A szemüvegeket felvéve meséltek olyan eseteket, amikor valami rossz történt velük, és hogyan látták meg a szemüveg segítségével a helyzet jó oldalát. Meséltek az optimista ébredésükről is. Az őszi szünet előtti utolsó tanítási napon (25-én pénteken) Halloween partit tartottunk az osztályban. Garantált volt a jókedv, a nevetés és a móka. A hangulat fokozását a jelmezek és a dekorációk és elősegítették. A kipróbált játékok, feladatok viccesek és mókásak voltak. A Halloween parti emlékezetes és élményekben gazdag pillanatokat szerzett a gyerekeknek. Feladatok: denevér készítése papírból, Halloween kvíz, Halloween memória párkereső játék, szellemcsalogató tölcsérrel, pókfutam szívószállal, zizi rakosgatása szívószállal, csokievés, szörpivás, almahalászat, karikadobálás tökre, páros tánc különböző testrészek összeérintésével, lufipukkasztó tánc, székfoglaló, múmiakészítés, tökfaragás és festés, sült tök fogyasztása.
Az optimizmus gyakorlása
A foglalkozás kezdéseként meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok dalát, majd együtt énekeltük a dalt.
A témát Tódi törpe varázs-szemüvege című mesével dolgoztuk fel, s a bábok segítségével beszélhettek a gyerekek álmaikról, vágyaikról, szeretetről, csodáról.
A szebben látó mondókát közösen elmondva, mindenki megcsodálhatta magát egy nagy tükörben,
s felfedezhette szépségjegyeit, jellemző külső jegyeit. Megbeszéltük kinek mi az erőssége, gyengesége, milyen szeretne lenni.
A téma zárásaként mindenki lerajzolta optimista tükörképét.
Szervezés, előkészítés:
Varázsszemüveg készítése: Az előre kivágott karton szemüvegeket a gyerekek kiszínezik, díszítik.
Ráhangolás:
Gyönyörű szemüveget készítettetek. Mindegyik egy különleges szemüveg, mégpedig varázsszemüveg. Ha ezen keresztül nézel, akkor minden jóra, szépre fordul.
A téma kifejtése:
Lássunk másképp!
Figyeld meg a kezedben levő képkártyát, meséld el mit látsz rajta! (Helytelen viselkedés, pl. a gyerekek veszekednek egy játék felett stb.) Most tedd fel a varázsszemüveged és mondd el, hogy tudod ezen keresztül jóra fordítani a történteket! A beszélgetés végén odaadom a képkártya pozitív párját. (A fenti példa esetében: a gyerekek megegyeznek a játék felett és békésen játszanak.)
Játék: Optimista séta: Körben járunk a szemüveget használva, jól szétnézünk: valami szépet, jót, vicceset keress a teremben! Mondd el mi volt az!
Játék: Optimista köszönés: Tenyereket lefele fordítva egymásra rakjuk egyik kezünket, „Jóóóóóóóóó, együtt lenni jó!” jelmondatra felfele emelve szétnyitjuk.
Lezárás: Zenehallgatás: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok, igény szerint táncolni is lehet.
– Ének: Ha jó kedved!
– Drámajáték: Legyünk haragosak, barátságosak, szomorúak, vidámak! (arcmimika)
– Drámajáték: Ajándékozzuk meg egymást egy mosollyal, öleléssel!
Hogyan köszöntsük még egymást? (Nagyok, felnőttek: Kezet fognak stb.) – javaslat, közösen megbeszéljük, hogy kezünkkel szívet mutatunk, s elküldjük egymásnak (naponta gyakoroljuk a reggeli beszélgetésnél.)
– Meglepi: ajándékdoboz, benne üvegszív elrejtve – ragyogás, melegség, gyógyerő árad belőle.
– Ha kezedben van, belenézel, varázsereje van: szebb, jobb lesz minden Pl. nem sír a bohóc, mert vannak barátai, játszótársai. Nem fél oviba jönni Nyuszi Zsuzsi, mert tudja, hogy itt jó, szeretik és sok játék várja.
– Rajz: Színezés: Boldog tök/Nevető száj a Szívnek.
Tapasztalatok: reggelente örömmel mutatják egymásnak a szívet, kérik, hogy megtapogassák az üvegszívet, megvígasztalják egymást.
Optimizmus I.
– Érzelmi ráhangolás: Drámajáték: Örülök, hogy itt vagy velünk! (vándorsimi)
– Vendégünk: Jancsi bohóc
– Beszélgetés: Mit gondolsz, miért szomorú? Te szoktál szomorú lenni? Mikor? (válaszok: hiányzik anya, elvesztettem az alvókám, elestem, beteg vagyok) -Légy szomorú, bánatos! (lekonyult száj)
– Ötlettár, problémahelyzet: Vidítsuk fel a bohócot! Hogyan? (Simogassuk meg! Énekeljünk! Öleljük meg!)
– Grimaszjáték: Nevettessük meg a bohócot!
– Drámajáték: Dobjunk mosolyt egymásnak! Örülünk, boldogok vagyunk! (taps, ugrás, kiáltás: Hurrá!)
– Felragyogott a napocska is – ének: Süss fel nap!
– Közös ének, örömtánc: Ha jó a kedved!
Tapasztalatok: nyitottság a gyerekek részéről, szívesen részt vesznek a beszélgetésekben és játékokban, van véleményük, egymás iránti figyelmesség, jókedv.
A nyolcadik osztályban számos nehézséggel kell szembenéznünk. Felvételi, továbbtanulás előtt állunk Az október 23-i megemlékezés próbái is megterhelőek voltak Az ölelés világnapján megöleltük egymást, mely oldotta a bennünk rejlő feszültséget
A közös túrázás segít a pozitív szemlélet kialakításában, a jelen megélésében.
Optimista, vidám tököket faragtunk egy osztálybuli keretében.
Boldogságóra: 2. osztály
Nincs is annál nagyobb boldogság, mikor jó kedvvel, optimistán kezdünk a tanévnek❣️ A Lelki egészség világnapján beszélgettünk arról, mit jelent Az ép testben ép lélek mondás. Lelkünket közös programmal ápoltuk, sütögetéssel, beszélgetéssel, játékkal.
„Az optimizmus azt jelenti, a poharat félig telinek látjuk. A remény, hogy van erőnk újratölteni”
A gyerekkel a témát különböző szituációk megbeszélésén és eljátszásán keresztül dolgoztuk fel, éltük át. Megvitattuk, hogy a rossz élményeket, hogyan tudnánk mégis egy pozitív, optimista szemüvegen keresztül látni. Megbeszéltük, hogy minket mi tesz boldoggá és mitől leszünk szomorúak. Erről plakátot is készítettünk.
A hónap dalát többször is meghallgattuk, sokszor ők maguk is énekelték. (Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok).
Végül a témát a Pozitív gyerek vagyok kártyával zártuk le. Itt nagyon megnyíltak a gyerekek. Sok saját példa került szóba, sokat meséltek önmagukról.