Bezzeg Andrea – Tódi törpe varázsszemüvege című történeten keresztül feldolgozzuk az optimizmus téma körét, majd köre adunk egy tükröt és mindenki elmondja, hogy mi az a dolog, amit szépnek lát magán (tükör játék).
Az optimizmus gyakorlása
Október témaköre: Az optimizmus gyakorlása
(október 21.)
A 6. órát közös énekléssel kezdtük, majd jött a relaxáció.
A gyerekek teljes mértékben tudtak azonosulni ’A szomorú királykisasszony’ című mese főszereplőjével. Megbeszéltük, hogy hogyan szokták egymást jó kedvre deríteni. Elmondták, hogy ők nem szeretnek rosszkedvű emberek társaságában lenni, mert akkor egy idő után ők is szomorúak lesznek. Nagyon aktívan dolgoztak, sikerült őket már az óra elején motiválni, így sokan jutottak szóhoz az órán. Mivel tetszett a diákjaimnak a történet, ezért érdeklődéssel fogadták a szituációs feladatokat. Az egész órán remekül együttműködtek, senki sem volt kiközösítve, közösen segítették egymást. Az óra közben többször felhívtam a figyelmüket arra, hogy kit, hogyan lehetne bevonni a munkába. Úgy láttam, hogy az órám elérte célját, hiszen a diákjaim megértették a történet tanulságát és ezzel kapcsolatban el is mondták véleményüket.
Készítettünk közösen egy tornyot, amit szépen kidíszítettek.
Az órák után azt vettem észre, hogy gördülékenyebben oldják meg még akár a nehezebb feladatokat is. Kölcsönösen segítették egymást, ami az éppen adódó nehézségek megoldásában is sokat jelentett számukra. Az óráimnak, úgy érzem, hogy pozitív nevelő hatása volt a gyerekek viselkedésére, illetve az önértékelésüket is sikeresen befolyásolta. Optimistábban álltak hozzá a különböző feladatokhoz. A legjobb élményem az volt, hogy boldognak és aktívnak láttam őket a feladatok oldása közben. Sok jutalomkártyát tudtam kiosztani az óra végén.
Meditációval zártuk az órát. Majd elénekeltük ’Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok’ című dalát. Boldog voltam, mert igazán jó hangulatban teltek az órák.
A hét minden napját „Boldogságórás” napimádással: relaxációs, légzéstechnikai gyakorlatokkal kezdtük, majd a beszélőkörben megfogalmaztuk, hogy milyen az optimista gyermek, milyen napi teendőink lesznek a héten, (Manó Marci tanácsai) hogy boldogok legyünk. Az otthonról hozott plüss Sünit elneveztük Sün Aladárnak, aki megismerkedett Manó Marcival, Boldog Dórával és Mókus Lucával. A meseszőnyegen Aladár találkozott testvérével Sün Balázzsal a mesén keresztül. A mesevégén megbeszéltük, hogy a szereplők közül kinek milyen volt a viselkedése, örömet szereztek-e egymásnak, ki volt a legkedvesebb. Másnapi teendőink a mozgásos feladatok megvalósításán keresztül történt, melyet „Manó Marci” ismert varázslatos mondókájával (hipp, hopp hopp…)folytattuk, a varázslatos szemüvegen át-nyugtató, bátorító szavakat mondogattunk egymásnak, s a már ismert Bagdi B: Boldog vagyok c. dalát énekelgettük, így erősítettük egymás önbizalmát. Következő nap az erdőben utat, házat építettünk termésekből és a sűrűben egy kis sün eltévedt, akit bekötött szemmel, hangadás alapján a gyerekek, „Borostyán Tündér” és „Boldog Dóra” segítségével odavezettek az anyukájához. A héten szerzett élményeket, érzelmeket igyekeztünk többféleképpen megfogalmazni, majd a boldogságtáblánkon (így éreztem magam a héten!) smile-fejek kiválasztásával jelöltük érzéseinket és teljesítettük a második lépcsőfokot.
Az Optimizmus témakör feldolgozása alkalmával az egyik kedvenc dalunkkal kezdtük a Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok kezdetű zenével. Jól megmozgattuk magunkat. Ezután Boldog Dóra mondókájával elmentünk a „Kerekerdőbe” mesét hallgatni. A Tódi történetét meséltem el. Ezután beszélgettünk az álmainkról, félelmeinkről, boldogságról szomorúságról. Melyik tölt el minket jó érzéssel? Mit érzünk mikor jól érezzük magunkat? Mit tehetünk, hogy pozitívak legyünk? Nagyon érdekes kis beszélgetés volt! Ezután Szomorú Szilárddal és Szomorú Blankával.
Októberi boldogságóráinkon beszélgettünk a hónap jeles napjairól, milyen programokban tudunk részt venni és mi mindent fogunk együtt csinálni.
Részt vettünk a Világ Gyalogló programban: 5 km távot teljesítettünk, regisztráltunk is.
Az Állatok Világnapján részt vettünk az esztergomi Gátőrház által megrendezett programon, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. (fotók mellékelve)
Kipróbáltuk a NIA táncot is
Megfejtettük a „kódos táblázatot
Elolvastuk a mesét, amely nagyon tetszett a gyerekeknek.
Készítettünk rajzot a varázsgömbbe, melyet kitettünk a faliújságunkra. (fotó mellékelve)
„Adj egy ötöst” példagyakorlatot is csináltunk párban, körbe rajzoltuk a kezeket, úgy írtuk az ujjakba a fejlődéseket.
Nagyon mozgalmas és eseménydús BOLDOG Októbert zárunk
Októberi boldogóra témánk az optimizmus gyakorlása volt. Tevékenységünket Bagdy Emőke: Napimádás relaxációs gyakorlatával kezdtük, majd megbeszéltük, mit is jelent ez a szó, mi rejlik mögötte, és mi hogyan lehetünk optimisták. Konkrét példákon keresztül gyakoroltuk a „citromból limonádé készítés” technikáját. Utána rögtön két részre osztottam a csoportot, és a Szomorú Szilárdokat fel kellett vidámítania a Vidám Violáknak. Segítségnek két kis pálcika bábot hívtam, amiket váltogatva mutattam nekik, mikor ki legyen vidám vagy szomorú. Ez a játék nagyon jókedvűvé tette őket. Aztán elmeséltem a gyerekeknek a Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét. Megkérdeztem, miket látnak szépnek a világban, és ez milyen érzéseket kelt bennük. Sok jó gondolatot meg tudtak fogalmazni. Elő is vettem egy hatalmas napszemüveget, amit egyenként felpróbálva mindenki mondhatott egy szép, vagy vidám dolgot, amit ezen keresztül látott. Végül mindenki elkészíthette saját optimista varázsszemüvegét az asztaloknál. Mindegyik egyedi díszítést kapott, és volt, aki azt mondta, az ő szemüvege még jövőbe látó is.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A Világ Gyalogló nap keretében túráztunk az iskola többi tanulójával, amit hozzá tudtunk kapcsolni az optimista út témájához. Előzetesen elolvastam a gyerekeknek a mesét Úgysemegy és Debizonyról. Nem mindenkinek volt kedve sétálni, de a mese felkeltette a motivációt, hogy tényleg, láthatunk bogarakat, őszi terméseket gyűjthetünk, rúgdoshatjuk a faleveleket, egészséges innivalót és gyümölcsöt viszünk magunkkal. Nagyon szép őszi időben gyalogolhattunk, gyönyörűek voltak a színes levelek a fákon, az út akadályokkal teli, csipkebokor, egy-két gödör, keskeny út, olykor kerítés állt az utunkban. A kitartás segítette a gyerekeket, sokat nevettek, beszélgettek útközben a diákok, szinte észre sem vették, hogy 5 km-t tettünk meg a falu széléig és vissza. Közben madarak és a majmok mozgását is utánozták a diákok. Kellemesen elfáradva, kipirult arccal érkeztünk meg az iskolába.
Az októberi Boldogságóránk középpontjában az optimizmus állt. Az Úgysemmegy és Debizony című mese segítségével ismerkedtünk meg a fogalommal, majd megnéztük „A remény, optimizmus virága az erősségek kertjében című kisfilmet, és táncra perdültünk a hozzá kapcsolódó erősségdalra és az Örömtáncra is. Egész hónapban igyekeztünk optimistán tekinteni a világra: a pályaorientációs napon vidáman terveztük a jövőnket. Állatvédelmi témahéten állatoknak gyűjtöttünk élelmet és takarókat, hogy nekik is reményt adjunk, végül pedig egy vidám szüreti mulatsággal zártuk a hónapot. A gyerekek saját illusztrációkat is készítettek a meséhez, és puzzle-darabkákra rajzolták, mit jelent számukra az optimizmus – így raktuk össze közösen az örömteli, optimista októbert.
Először részben a Segédanyagban feltüntetett kártyák némelyike alapján kezdtünk arról beszélgetni, hogy mi is az optimizmus. Tisztáztuk, hogy az optimizmus nem jelenti a mindenáron mindent pozitívan látást, nem nélkülözi a realitást. (Ezzel ugyanis többen nem voltak tisztában.) Majd egy szintén a Segédanyagban található Winston Churchill és egy Martin Seligman idézetet értelmeztük, és megbeszéltük azt is, hogy az, hogy hogyan látjuk a helyzetünket az a fejünkben dől el, és a hozzáállásunktól függ.
Ezután párokban előadták, hogy mik lehetnek a pesszimista és az optimista reakciók azokban a szituációkban, amik az Optimista reakciók című feladatban voltak felsorolva. Ismét összegeztük, hogy a feladatból is nyilvánvaló, hogy rajtunk múlik, hogy miként értékeljük azt a szituációt, amiben vagyunk. S ha valakinek nehezebben áll rá az agya a pozitív gondolkodásra, ezt gyakorlással alakítani tudja.
Ezt követte a közmondások vizsgálata, láttuk, hogy ezek is alapvetően pozitív életszemléletet tükröznek. Majd bárányfelhőket vágtak ki és fehér filccel optimista üzeneteket írtak rá. Ezeket is kitettük a faliújságra.
Visszatértünk a népi hagyományokhoz a jókívánságokhoz, regölőkhöz, termékenységvarázsló mondókákhoz, s felfedeztük a bennük rejlő jövőbe vetett hitet, bizalmat. Majd ugyanezt láttuk a tavaszköszöntő hagyományokban is.
4 népmesét vizsgáltunk meg csoportmunkában, s azt találtuk, hogy ezek is optimista szemléletűek, hiszen a leghátrányosabb helyzetű szereplők (a szegények, a legkisebbek, a legalacsonyabb rangúak) lesznek sikeresek, mert nem adják fel, hisznek magukban.
A népmesékből is láttuk, hogy a karaktererősségek közül a bátorság, a kitartás és a lelkesedés a legfontosabbak a pozitív gondolkodáshoz. Ha mindezeket átfordítjuk a saját életünkre, és keressük az összefüggéseket azt mondhatjuk:
Nem az a bátor ember, aki soha nem fél, hanem az, aki a félelem ellenére is cselekszik. Például amikor valaki új városba költözik, a szüleitől távol, új, felsőbb iskolába megy, vagy egy iskolai feladatként kiáll az osztályközösség elé beszélni – mindehhez bátorság kell. Az optimizmus erőt ad ehhez, hiszen, ha hiszel abban, hogy az új vagy nehéznek érződő helyzet végül jól alakulhat, könnyebb megtenni az első lépést.
A lelkesedés az a belső tűz, ami akkor lobban fel, amikor valami iránt igazán érdeklődsz vagy fontosnak tartod. Ez az a pozitív energia, ami előrevisz, és ami miatt örömmel végzed a dolgaidat. Például: ha valaki imád rajzolni, és órákon át elmerül egy rajzban, vagy ha egy diák izgatottan készül egy iskolai projektre, mert érdekli a téma – az mind a lelkesedés jele. Az optimista hozzáállás segít ebben, mert ha hiszel abban, hogy a dolgok jól alakulnak, akkor könnyebben találsz örömet abban, amit csinálsz.
A kitartás azt jelenti, hogy akkor sem adod fel, ha valami nehéznek tűnik, vagy hosszú időbe telik elérni a célodat. A kitartó ember nem hagyja, hogy az akadályok eltántorítsák – inkább tanul belőlük, és tovább próbálkozik. Például, ha valaki megtanul egy új hangszeren játszani, és akkor is gyakorol, amikor eleinte nem sikerül, az a kitartás. Az optimizmus itt is fontos szerepet játszik, mert ha hiszed, hogy a fáradozásaidnak meglesz az eredménye, akkor sokkal könnyebb folytatni az utat.
Az optimista ember hisz abban, hogy a nehézségek ellenére is jó dolgok várnak rá, ezért mer bátor lenni, lelkesedni és kitartani. Ezek az erények együtt segítenek abban, hogy az élet kihívásaival könnyebben megküzdjünk, és boldogabbak legyünk.
Ezt követően a népművészetben a reményt, a megújulásban való hitet, a pozitív jövőképet kifejező szimbólumokat kerestük. Ezek közül a Napot alkottuk meg faliújságunkra közösen, úgy, hogy mindenki készített körmöcskével fonalhurkákat, s ebből állítottuk össze a mosolygó Napot, majd köré raktuk a korábban a felhőkre írt optimizmusra bíztató gondolatokat.
Mindezzel az iskola technikai dolgozóinál is sikert arattunk, mert a takarító nénik azt mondták, hogy jó ránézni a mosolygó napra (valójában nem olyan vastag a szája, mint a képen látszik), az egyik portás néni pedig azt, ha rossz a kedve idejön elolvas egy-két gondolatot a felhőkről, és rögtön összekapja magát.
Az önbizalom program kapcsán átbeszéltük, hogy hibázni nem hogy rossz, hanem fontos dolgokat tanulhatunk meg így, olyan készségeket, amik hasznosak az életben. Sokan ott rögtön kiválasztottak hármat a módszerek közül, tehát átgondoltak egy ilyen esetet, vagy a jövőben alkalmazni fogják, ha elkeserednek elsőre a hibázás miatt. Remélem, a Mindfulness gyakorlatot is megcsinálják, s reggel jól indítják a bíztató mondatokkal a napjukat.
📝 REFLEXIÓLAP – OPTIMIZMUS
Név (opcionális): ______________________________________ Dátum: ______________
1. Kvíz – Igaz vagy hamis? Jelöld, hogy igaz (✅) vagy hamis (❌) Válaszod indokold!
1. Az optimista ember mindig nevet, akkor is, ha fáj a lelke.
2. A bátor ember nem fél semmitől.
3. A kitartás azt jelenti, hogy akkor is folytatod, amikor nehéz.
4. A magyar népmesék gyakran boldog véget érnek.
5. A Nap a népművészet fényt, életet, megújulást kifejező motívuma.
6. A „Minden rosszban van valami jó” egy optimista közmondás.
7. A lelkesedés nem fontos, ha okos vagy.
8. A „legkisebb királyfi” gyakran feladja a küldetését.
9. A népi világ pesszimista volt, mert sok nehézséggel kellett megküzdeni.
2. Kapcsolódás a népi kultúrához Hogyan tanítanak az optimizmusra a népmesék?
Melyik három karaktererősség segíti az optimizmus kialakulását?
Milyen szimbolikus elemek fejezik ki a népművészetben a reményt és az optimizmust?
Melyik népszokások kapcsolódnak a jövőbe vetett hithez és reményhez? Mit tanulhatunk az optimizmusról a népi világból a mai életünkre vonatkozóan?
3. Saját gondolat
1. Írj egy helyzetet, ahol segített volna, ha optimistábban állsz hozzá:
________________________________________
2. Írj le egy példát, amikor valaki más optimizmusa segített neked:
________________________________________
3. Ma mit tanultál magadról az optimizmus kapcsán?
________________________________________
4. Milyen pozitív gondolatot tudsz mondani magadnak legközelebb, ha elbizonytalanodsz?
________________________________________
Gyakorlási lehetőségek a következő alkalomig: Önbizalom program- Mit tegyek, ha hibázom? Gondolj egy hibára, amit mostanában elkövettél! Válassz ki három stratégiát ebből a listából, amit szívesen kipróbálnál! Bármikor, amikor hibázol vagy elakadsz, visszatérhetsz ehhez a listához, hogy segítsen neked tervet készíteni. Mindfulness – Reggeli jó szó magadnak
Írj vagy mondj ki magadnak reggel három bátorító mondatot (pl. „Képes vagyok megoldani a mai kihívásokat.”). Figyeld meg, hogyan változik a hangulatod! A népmesék hősei is „indulás előtt” kaptak bátorító útravalót (pl. kalács, hamuban sült pogácsa, jó szó).
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola
Az optimizmus gyakorlása
Az optimisták a problémákkal szembenéznek és nem adják fel.
Mit jelent az optimizmus? Milyen az optimista ember?
Mi az optimizmus ellentéte?
Optimizmus: Optimista az olyan ember, aki azt gondolja az emberekről, a világról, hogy az jó. Hisz abban, hogy a dolgok bármilyenek is legyenek, majd jóra fordulnak. Az optimizmus egy pozitív életszemlélete a világnak.
Pesszimizmus: A pesszimista ember abban hisz, hogy a dolgok alapvetően rosszak és rosszra fordulnak. A pesszimizmus negatív életszemlélete a világnak.
Meghatároztuk a fogalmakat. Szituációs játékkal dramatizáltuk A lakatlan sziget című történetet. A példázat és a saját tapasztat alapján a tanulók választottak maguknak tulajdonságot. Bemutatták az optimista és a pesszimista ember kontrasztját.
Ez egy optimista osztály!