Az optimizmus gyakorlása téma feldolgozása az elmúlt évben is izgalmasnak bizonyult. Kezdésként picit hosszabb ráhangolódást választottam, mivel az elmúlt egy két hét nagyon sok ingert hozott a gyerekek életébe. A Mindfulness tanfolyamról hozott tudatos mozgás gyakorlattal, majd légzésgyakorlatokkal próbáltunk lecsendesedni, végül egy rövid meditáció segítségével indítottuk el a témát. Miután mindenki feltöltődött pozitív energiával röviden átbeszéltük az optimista, pesszimista, pozitív szavak jelentését. Megelevenítettük azt a személyt, aki pozitív, megbeszéltük az ismérveit. Egy-egy gyerek eljátszotta, hogy milyen, amikor pozitív vagy optimista és milyen, amikor negatív vagy pesszimista. A többieknek ezt ki kellett találniuk, hogy mikor, melyik szerepben van. Megbeszéltük, hogy hogyan ismertük fel, hogy ki, milyen szerepben van, mik az optimista ember ismérvei. Meghallgattuk a hónap meséjét, majd együtt daloltunk, táncoltunk a hónap dalával. Azon a témán elindulva, hogy „más szemüvegen keresztül látja a világot” elkészítettük optimista szemüvegünket és meg is mutattuk, hogy tudunk benne optimistán járni. Célul kitűztük, hogy minden napban meg fogjuk keresni azt a jót, ami történt, hogy bizakodóak lehessünk a következő napokra is. Az órát meditációval zártuk, amiben rögzítettük, hogy mindenki tehet azért, hogy boldogabban, vidámabban, optimista szemüvegen keresztül szemlélje a világot.
Az optimizmus gyakorlása
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Nagykereki Tagóvoda
Boldogságóránkon meghallgattuk a “Pozitív gyerek vagyok” Bagdi Bella dalát, majd elkészítettük az optimista szemüvegünket. Megtanultuk a „varázsigét” is hozzá, mely így szólt: Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt, szebbé válik minden benne, amit megmutat! Elképzeltük, hogy ha a varázsszemüveg felvesszük, megláthatjuk a rossz dolgokban is a jót! Tettünk egy optimista sétát, ahol az optimista szemüveg segítségével a jó és humoros dolgokat vettük észre. Az optimista köszönés játékkal új köszöntési módot találtunk ki, amelyek szintén vidámságot, jó hangulatot hoztak a csoport életébe.
1.Mozgásalapú relaxációs gyakorlatok-agyféltekéket összehangoló mozgások
2.A téma bevezetése-Mf.24.o. Rajzolj vagy írj a napocska köré legalább 2 dolgot,ami Téged megnevettet!
3.Hogyan gondolkodik az optimista?Mf.23.o.Példákon keresztül optimista,pesszimista Mf.28.o.helyzetértékelések,nézőpont váltások
4.Kapcsolódó mese és megbeszélése
5.Játék az arckifejezésekkel (Legyen szomorú,majd vidám az arcod.Melyik esett jobban?)
„A mosoly,amit a világnak ajándékozol,visszatér Hozzád.”
6.Örök mosoly-Optimista tükörkép
készítése Mf.33.o.
7.Lezáró meditáció -„A napos oldalon járok,jót a rosszban is meglátok…”
A második téma az optimizmus gyakorlása volt, melyet heti tervnek megfelelően valósítottam meg. Cél, feladatrendszer: A gyermekek- felnőtt segítségével- legyenek kitartóak a kihívások során, győzzék le az akadályokat! Mindig mindenben találjanak valami jót!
Kiemelt fejlesztési terület, differenciált fejlesztést igénylők: az optimizmus gyakorlása, pozitív énkép formálása, siker-, kudarc esetén mutatkozó érzelmi megnyilvánulások, érzelmi képesség-érzelmek keltése, felidézése,
Hétfőn a relaxáció után a már megismert boldogság mondóka következett. Felelevenítettük, hogy mit jelent a hála, megbeszéltük az ezzel kapcsolatos egyéni élményeiket. Új gyermekeink azt fogalmazták meg, hogy mennyire szeretnek ebbe az új csoportba járni! „A másik csoport is jó volt, de ez sokkal jobb, mert ti mindig ölelgettek bennünket, és mindig figyeltek ránk, hogy mit szeretnénk!” Nagyon fontos a gyermekeknek a feltétel nélküli elfogadás, és a szeretet kifejezésének minden formája! A gyermekek ezt ösztönösen érzik, és egy nagyon gyors egymásra hangolódás, szeretet kapcsolat tud kiépülni. Ezek után áttértünk az optimizmusra. Mit is jelent számukra? Új gyerekeink még soha nem hallottak erről, csodálkozva hallgatták régi gyermekeinket, majd próbáltak bekapcsolódni a beszélgetésbe. Arra biztatjuk, tanítjuk őket, hogy lépjenek hamar túl a rossz érzéseken, mert azzal csak magukat mérgezik meg. Higgyenek a jóságban, abban, hogy minden rossz gyorsan elmúlik, hogy előbb – utóbb ki süt a nap! Legyenek kitartóak, ne adják fel vágyaikat! A végén pedig annál nagyobb a boldogság! A kudarc ne törje le őket, hanem küzdjenek céljaikért! Erre a régi gyermekeink már sok-sok példát tudtak mondani új társaiknak! Ezután következett a tükörjáték. Megbeszéltük ki miben ügyes, azt, hogy mindenki értékes! Nagyon változatosan fogalmazták meg a tükörben látottakat. Először többnyire külső jegyeket fogalmaztak meg, majd fokozatosan tértek át a gyermekek a belső tulajdonságokra! Ezután következett a Szomorú Szilárd, és a Boldog Blanka játék. Ez is nagyon tetszett a gyermekeknek! Rengeteget nevettünk! Ez a csapatjáték erősítette az összetartozást, a közös célt! Az udvari játék helyett ezen a napon elmentünk sétálni a gyönyörű őszi időben. Játszottunk, makkot szedtünk, számolgattuk, mókust láttunk, szaladgáltunk, gyönyörködtünk, nevetgéltünk. Kedden „Tódi törpe varázsszemüvege” című mesét hallgathatták meg a gyermekek. A mesét mindennap pihenő idő előtt is meghallgathatták a gyermekek. Tódi varázsmondókáját minden gyermek sokszor ismételgette. „Van nekem egy szemüvegem…” Elkészítette mindenki a saját optimista önarcképét. Elkészültek az optimista szemüvegek. Az új szülők először meglepetten látták. „Már farsang van?”- kérdezték félig viccesen. Nem értették! „Hiszen papírszemüveget farsangkor szoktak készíteni!” Ezek a belénk nevelt megszokások! Döbbenet volt számomra! Ezen nagyon elgondolkodtam. Az átlagtól való eltérés még a mai fiatal szülőkben is ezt hozza ki ösztönösen! Merjünk változtatni, kilépni megszokott kis világunkból, merjünk bátrak és mások lenni! Legyünk kreatívak, alkalmazzuk az önkifejezés minden formáját! Merjünk szabadok lenni, természetesen a társadalmi normákon belül! Mit is szeretnénk gyermekeinknek adni magunkból, a világból? Mi a célunk? A válaszom az: adni és kapni. A kölcsönösségen alapuló szeretet! Boldognak lenni! Az elkészült munkákkal játszottak, majd hazavitték. A hiányzó gyerekek is elkészítették otthon, és behozták az oviba megmutatni, játszani. Szerdán hallgattuk meg Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című énekét. Imádták a gyerekek! Újra és újra kérték, vele együtt énekelve, táncolva. Csütörtökön újra kérték a zenét, közben a rajz asztalnál alkottak minden félét, saját fantáziájuk alapján, közben jókat beszélgettünk az adott témáról is. Pénteken az óvoda udvarán termésekből kiraktuk az optimizmus jelét nagy méretben! A többi csoport kíváncsian nézegette, érdeklődtek iránta, így őket is bevontuk a közös alkotásba! A Boldogságvár második lépcsőfokára is felragasztottuk az optimizmus jelét!
Püspökladányi Petőfi Sándor Általános Iskola
Októberben mindegyik alprogramból szemezgettem egy kicsit, hisz annyi jó ötletet találtam a felületen. Bevezető órán beszélgettünk az optimista szemléletről. Kértem a gyerekeket, hogy mondjanak osztálytársuknak pozitív tulajdonságokat! Így kezdték a mondatot: Én azt szeretem benned, hogy….Ügyeltem, hogy senki ne maradjon ki!
Beragasztottunk a füzetbe 2 erősségmondókát, s amikor szükségét éreztem, elmondtuk közösen. Ha feszültséget tapasztaltam az osztályban, felfújtuk a lufinkat, majd útnak engedtük a rossz dolgokkal.
Az Önbizalom Program Pozitív mondókája nagyon tetszett a gyerekeknek. Manuális tevékenységek során számtalanszor meghallgattuk. Írásos feladatok előtt nyújtóztunk.
Az alapprogramból pedig az optimista szemüveg készítését választottam. Miután bemutattam az én varázsszemüvegemet és elmeséltem a történetemet, nagy lelkesedéssel vágtak bele a gyerekek a saját szemüveg elkészítésébe. Boldogan csodálták meg a világot a saját varázsszemüvegeiken keresztül. Szünetben a folyosón szaladgáltak benne boldogan. Az egyik kolléganőm viccesen meg is jegyezte: ” Így eltelt az idő, hogy már farsang van?”
Mesefeldolgozásra is jutott időnk. A szomorú királykisasszony címűre esett a választásom. Nagyon kreatívak voltak tanítványaim a megnevettetés eszköztárában.
Az optimzmus szó még mindig magyarázatra szorul. A mese meghallgatása, megbeszélése, a kisfilm megtekintése jó alapot a szó, az érzés megértésére. A nevetőverseny felszabadulttá tette a gyerekeket. A téma feldolgozása során rengeteg példát tudtunk mondani arra, hogy a számunkra kellemetlen, alapvetően nem jó kimenetelű dolgot hogyan lehet átformálni, abból a lehető legjobbat kihozni. Az optimista szemüveg más rálátást, a jó meglátását tette lehetővé.
A havi program feldolgozást az optimista szemüveg elkészítésével indítottam. A szabd játék ideje alatt kiszínezték, díszítették a gyerekek, majd segítséggel kivágták, és, hogy tartós legyen, le is lamináltuk gyorsan. Dorka és Vili megérkezésekor elmondták a gyerekeknek, hogy mit is jelent az optimizmus, és, hogy nekik van olyan szemüvegük, amibe ha belenéznek, máris szebb, jobb lesz a világ, és az a helyzet, amiben benne vannak. Ekkor árultam el a gyerekeknek, hogy amit ők készítettek, az is ilyen optimista szemüveg. Mindenki megkapta a saját szemüvegét, és bele is néztek. Megtanultuk a varázsigét is, és beszélgettünk arról, hogy hogyan tudjuk jóra fordítani a történteket. Egy középső csoportos kislányunk nagyon szépen megfogalmazta, hogy amikor először jött óvodába, akkor még szomorú volt, azt gondolta, hogy nem jó itt lenni, aztán később, mikor megismerte a gyerekeket, már szeret ide járni. Nagyon jóleső érzés volt ezt hallani, hogy ilyen hamar beépül a szemléletmód. A fejlődési szemléletmód témából a „Minden nehéz volt, mielőtt könnyűvé vált” játékot kezdeményeztem, beszélgettünk arról, hogy milyen helyzetben érezték azt, hogy először nehéz volt, majd hogy vált könnyűvé. A biciklizés, felöltözés, hintázás, rajzolás példák kerültek elő. Személyre szólóan érősítettem bennük, hogy a gyakorlások által lettek képesek rá. Folytattuk a fejlődési szemléletmódú nyújtás gyakorlattal mozgattuk meg magunkat, majd a kitartás erőssége feladattal folytattuk. Itt is egy nagyon pozitív élményt kaptam, ugyanis a kérdéseket végi vettem, a gyerekek sorra végezték is az adott utasításnak megfelelően. Azonban az „Aki össze szokta pakolni maga után a játékait” feladatra is mindenki feltette a kezét. Mivel a szülőktől tudom, hogy ez otthon nem így van, ezért megállítottam a játékot, és kértem, hogy most mindenki tegye a szívére a kezét, csukja be a szemét, és gondolja végig ezt a kérdést. Amikor kinyitották a szemüket, újra megkérdeztem a gyerekeket, hogy őszintén, csak az a kisgyerek tegye fel a kezét, aki TÉNYLEG elpakol otthon… Bizony, voltak, akik nem emelték fel a kezüket. Nagyon megdicsértem őket is, hogy őszinték voltak. A foglalkozás levezetése a mezítlábas pakolás volt, amikor elkezdtem szétszórni a játékokat, döbbenten kérdezték is, hogy most mit csinálok? Mondtam, hogy most én rosszalkodom. Nagyon értették a viccet, és örömmel vették le a zoknijukat, hogy össze tudják szedni a szétszórt tüske elemeket. Mindenkinek nagy élmény volt a Boldogságóra, nekem különösen pozitív visszajelzés volt, hogy így előjöttek az élmények, az őszinteség.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Beszélgettünk arról, hogy mit jelent az a szó, hogy optimizmus.
Az optimizmus gyakorlása témán belül az Optimista Gyaloglók feladatot választottuk.
Balatonfüreden tanulnak a gyerekek. Ez a város minden évszakban gyönyörű. Könnyű volt olyan dolgot észrevenni, meglátni, mely jó érzéssel tölt el bennünket.
A Boldogságóra program 2. hónapjának témája az optimizmus gyakorlása. A gyerekek már nagyon várták, hogy Boldog Dóra ismét hozzon nekik valami játékot, mesét, zenét. A múlt heti témánk kapcsán színekkel, anyagokkal foglalkoztunk és akkor merült fel bennünk, hogy Dóra számára készítsünk egy ülőalkalmatosságot. Filc anyagból mindenki kiválasztotta az ő kedvenc színét, majd kis négyzeteket vágtunk, összeragasztottuk és végül kis hintát alkottunk belőle. A mesét már ebben csücsülve indította el Dóra.
Szomorú Szilárd és Boldog Dóra játékánál érdekes volt látni, ahogy egymást is figyelik a gyerekek, utánozzák egymás gesztusait. A játék után hallgattuk meg Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, nem is egyszer, mert olyan nagy vidámság kerekedett, hogy a legtöbben táncra perdültek. Az is kiderült, hogy két ovisunknál otthon is hallgatják Bagdi Bella dalait.
Az optimizmus szót nem ismerték a gyerekek. Több „esetet” felsorolva értették meg a lényegét, majd már ők is tudtak az életükből példát mondani. Az optimista szemüveg nagy sikert aratott. Elkészítésénél több formát kínáltunk fel, és a színes kartonokból is mindenki maga választott. Vágás után filccel kedvükre díszíthették.
Maga az optimizmus szó magyarázata kissé nehézkes első évfolyamon, de sikerrel vettem az akadályt. Célom az volt, hogy a gyermekek egy bizonyos dolgot, helyzetet, szituációt hogyan tudják más szemszögből nézni, mint azok, akik pesszimistán gondolkodnak. Ahhoz próbáltam segítségek nyújtani, hogy pozitívan tudják kezelni a problémákat, kialakítsak bennük egy olyan gondolkodásmódot, hogy a nehéz helyzeteket is próbálják a saját jóllétük érdekében a javukra fordítsák.
Az órára készítettem egy ppt bemutatót, mely alapján színes képek segítségével magyaráztam el nekik, hogy mi az optimizmus és a pesszimizmus. Mikor tisztában lettek a két fogalommal egy szituációs játékkal folytattuk, amely ppt megtalálható a ppt-ben. A mindennapi életből válogattam helyzeteket és megbeszéltük, hogy mit tesz az optimista és a pesszimista. Például: Lekésed a buszt…A tanulóknak nagyon jó ötleteik voltak, íme néhány példa:
– Pesszimista: sír, dühös, mérges, földhöz vágja magát, káromkodik
– Optimista: Leül egy padra és élvezi a napsütést, megvárja a következő buszt, pihen, iszik egy kávét, üdítőt, szétnéz a környéken…
Az óra folytatásaként felolvastam nekik Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, amelyet tátott szájjal hallgattak végig. Átbeszéltük a történetet, szinte beleélték magukat az elhangzottakba.
Ezután tartottunk egy kis szünetet, mert szép napos idő volt és ki akartuk használni a napsütést, hiszen ezért is hálásak lehetünk. A feladat az volt, hogy ha vége a szünetnek, akkor mindenki menjen be a mosdóba és a legboldogabb mosolyával nézze meg magát a tükörben. Majd a Munkafüzet 11. oldalán található feladat alapján készített feladatlap alapján le kellett rajzolniuk, ahogyan a tükörben az imént látták magukat. Az alkotómunka közben többször meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyermek vagyok, ami olyan fülbemászó, hogy a gyerekek alkotás közben dúdolgatták. Mivel az őszi szünetre készültünk a gyerekek az óra zárásaként megkapták „Tódi törpe varázsszemüvegét’’, amit otthon kedvükre ki tudnak színezni, nem is hittem volna, hogy ekkora örömöt fogok okozni nekik, ezzel a kis papírszemüveggel. Kértem őket, hogy ha valami akadályba ütköznek vegyék fel és gondoljanak a mai órán „ tanultakra”.
A mosolygós rajzok ki fognak kerülni a Boldogságfalunkra és, ha valakit szomorúnak látok, odavezetem, hogy nézze meg a vidám önmagát. Mi így csináltunk „citromból limonádét” a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola 1.b osztályában.
Mészárosné Braun Szilvia