Október – Optimizmus gyakorlása
Gyalogtúra a zalai dombok között:
• Élvezd az utat: Minden lépés egy lehetőség a friss levegő, a természet hangjai és látványai élvezetére. Az apró részletek, mint a madárcsicsergés vagy egy virágzó bokor, pozitív élményként rögzülnek.
• Figyelj a képességeidre: a meredek emelkedőre kihívásként gondolj, amit képes vagy leküzdeni. A „tudok én ezzel megbirkózni” hozzáállás erősíti az önbizalmat.
• Társas élmények kiemelése: Ha nem egyedül mész, élvezd a beszélgetést, nevetést, közös célok örömét. Az énekszó számunkra egy pozitív töltet az út során.
• Pozitív várakozás: Tervezéskor örömmel várd a tájat, a kilátást, a pihenőhelyeket vagy a sikerélményt a végén.
• Hála: Figyelj a pillanatra: a napfényre, a szélre, a fáradtság ellenére is a mozgás örömére.
• Humor és rugalmasság: Ha valami nem úgy alakul, mint tervezted (hosszú út, eltévedés, nehéz terep), inkább nevess rajta és tekintsd kalandnak.
Aradi vértanúk:
• Hősiesség és példamutatás kiemelése: a vértanúk bátorságukkal, elkötelezettségükkel és hazaszeretetükkel példát mutattak.
• Örökség és szabadság értékének ünneplése: a megemlékezés a szabadság, az összefogás és az önálló gondolkodás értékét hangsúlyozza.
• Tanulság és jövőbe tekintés: a hősiesség nem csupán múltbéli esemény, hanem mindennapi életünkben is jelen lehet: bátorság, igazságosság, kitartás.
• Közösségi összetartozás: Együtt emlékezünk, együtt erősödünk, és együtt viszünk tovább egy örökséget, ami nemcsak múlt, hanem jelen is.
Mesevilág:
• A mesék főszereplői gyakran nehézségekkel, kihívásokkal szembesülnek: Apóka a répa kihúzásával, Maugli a dzsungelélet megismerésével, elfogadásával. A bátorságuk, kitartásuk és találékonyságuk kerül előtérbe.
• Probléma kezelése, a megoldás és a kreativitás ereje mutatkozik meg.
• A mese végén a pozitív kimenetel és a tanulság adhat reményt és ösztönzést.
• A hangsúly a jó cselekedetek jutalmán, a szeretet és együttműködés erején van.
• A szereplők közötti barátság, családi szeretet, közösségi összefogás kiemelése erősíti a mese pozitív üzenetét.
• A nehézségek ideiglenesek, és a pozitív kimenetel várható.
Bozakom-kör:
• A kutyák is érző lények, és legtöbbjük csak barátkozni szeretne. Emlékeztesd magad arra, hogy a kutyák általában kedvesek, és a szeretetet viszonozzák.
• Nem kell sietni, lépésről lépésre is elég haladni. A bizalom idővel alakul ki, minden apró közeledés siker.
• A kutya is megérzi, ha nyugodt vagyok. Ha te nyugodtan viselkedsz, az állat is biztonságban érzi magát, és ez kölcsönösen hat.
• A félelem nem gyengeség, csak egy érzés, ami megváltoztatható. Minden érzés múlandó, és gyakorlással átalakítható.
• Sok kutya segíti az embereket – ők is a barátaink lehetnek. A terápiás kutyák bizonyítják, milyen sok jót hozhat a jelenlétük.
• Ha megismerem, már nem lesz ismeretlen – és nem lesz ijesztő. A félelem legtöbbször az ismeretlentől ered. Egy nyugodt, barátságos kutyával való találkozás átírhatja a régi tapasztalatokat.
• Én döntöm el, mennyire engedem közel – az irányítás az én kezemben van. Ez segít visszaszerezni a biztonságérzetet és a kontrollt.
Dányády farm:
Ellátogattunk egy állatfarmra, és ez az élmény teljesen feltöltött energiával és örömmel. Rövid túránkat követően a gazda elvitt minket traktoron a birtokára és utánfutóról nézhettük meg a gyönyörű marháit. A farmon tett séta során rengeteget tanultunk az állatok életéről, szokásaikról és arról, hogyan gondozzák őket. A friss levegő, a napsütés és a zöld környezet még élvezetesebbé tette az egész napot. Minden pillanatban éreztük, hogy a farm nemcsak az állatoknak, hanem nekünk, látogatóknak is ad valami különlegeset: boldogságot és békét. A nap végén hálásak voltunk ezért a lehetőségért, tele lettünk pozitív érzésekkel, új tudással és emlékekkel.
Tanulóink értelmileg akadályozottak, és életkoruknak megfelelően az optimizmus gyakorlása leginkább a felnőtt mondatatival, pillanatok kiemelésével történik meg. Meghallgattuk a hónap zenéjét, amire örömmel táncoltunk, a szöveget segítséggel értelmeztük. Esőtáncot jártunk, az esernyő mozdulatait kellett követni. Hagyományosan a képnézegetés következett, kiválasztottuk a kollázshoz a képeket, felelevenítettük az élményeket, hangsúlyoztuk újra a pozitív gondolatokat (nehezített helyzetekben is – félelem leküzdése). Óra végén moziba invitáltuk a gyerekeket, diafilmvetítés következett A kismalac és a farkasok címmel. Eljátszottuk, hogy hogyan kell viselkedni udvariasan a jegyvásárlásnál (sorban állás), meghallgatni a mesét fegyelmezetten. Megbeszéltük a malacka tulajdonságait:
• okos – átveri a farkast,
• talpraesett – gyorsan reagál a veszélyre,
• bátor – nem ilyed meg, pedig egyedül van a házban,
• vidám – nevetve énekel a végén.
” Van a magyar nyelvben egy szó, melynek nincs párja a világon.
KEDVES. Sem az angol, sem francia, sem a német, sem a spanyol nem bír ezzel a szóval. Amikor azt mondja valakire vagy valamire, hogy KEDVES, ez már magában foglalja a mosolyt, amit jelenlétével szívünkre és arcunkra varázsol. Azt a szép, meleg érzést, ami nem csupán elviselhetővé teszi, de megszépíti körülöttünk a világot valami egyszerű, bűvös érzelmi varázslattal” /Wass Albert: Magyar szemmel- részlet/