Az októberi boldogságóra témája az optimizmus volt, amelyet első osztályosaimmal játékos és élményszerű formában dolgoztunk fel a Tódi törpe varázsszemüvege című mese segítségével. Mindenki elkészítette saját varázsszemüvegét és sokat beszélgettünk arról, mit jelent a pozitív gondolkodás, és hogyan tudjuk a nehéz helyzetekben is a jó oldalát meglátni a dolgoknak. A szemüveget hazavitték és megkérték szüleiket, hogy ők is próbálják ki. Varázsgömbbe rajzolták mindazt, aminek megvalósulásában reménykednek. Vidám pillanatokat éltünk át együtt és megtanulták, hogy a mosoly és a kedvesség mások napját is szebbé teheti. A foglalkozás jó hangulatban telt, sok nevetéssel és biztatással, miközben a gyerekek felfedezték, milyen jó érzés optimistán tekinteni a világra.
Az optimizmus gyakorlása
Közös relaxációval indítottuk a témát, mi voltunk a napocskák, ktártuk karunkat és beengedtük a szeretetet, a kellemes érzéseket, a boldogságot, hogy együtt vagyunk. Nagyon hatásos volt, a szülőkről nehezen leváló kicsiknek, mert lelküket megnyugtatta, hogy együtt játszva, énekelve, minden könnyebben átvészelhető, nincsenek „elhagyatva egyedül”. Az optimizmus fogalmát közös beszélgetéssel próbáltuk körüljárni, amit Tódi törpe történetének bemutatásával tettünk teljessé. A szeretet, barátság már most fontos ovisainknak, hiányolják egymást ha betegek. Az akadályok leküzdésében a felnőtteken kívül kis barátaikra is számítanak. A mese feldolgozása után elkészítettük a „varázsszemüvegeket” és az optimista és pesszimista jelképeinket. A végén mindenki kiválaszthatta,melyik illik az aktuális lelkiállapotához.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
„Az optimista azt mondja: igen, nehéz – de lehetséges.
A pesszimista azt mondja: igen, lehetséges – de túl nehéz.” Bertil Marklund
Októberi Boldogságórán az optimizmus gyöngyét fűztük fel a megkezdett gyöngysorunkra. A hálavonatozás és a Boldogságfitnesz után jól megmasszíroztuk egymást Palya Bea dalára. LearningApps és Wordwall játékkal azonosítottuk az osztályunkban gyakran megjelenő érzelmeket. Megbeszéltük, hogy melyek azok, amiket szívesen látunk, és melyek azok, amikre nagyon figyelnünk kell, mert mérgezik kapcsolatainkat. Megosztottuk egymással azokat az élethelyzeteket, amelyek most nyomasztanak bennünket, majd feltettük a szebbenlátó szemüveget és átkereteztük, megkerestük bennük a pozitív érzéseket. Nagyon örültem, mert mindenki megszólalt, nyíltan beszéltek félelmeikről. A Nyugi légzés kártyák közül a háromszög légzést és az ujj légzést választottuk mesehallgatás előtt, így csendesítve le elménket. Aranyosi Ervin Életreszóló tanmese az optimizmusról és a kitartásról című meséjét olvastam fel a gyerekeknek, majd megfogalmaztuk a mese tanulságát, mi szerint ne hallgassunk a kétkedő, pesszimista megjegyzésekre, csak saját optimista belső hangunkra figyeljünk. Az Igen! Nem! De! Csak azért is! játék nagy figyelmet igényelt a gyerekektől, sikerélményhez juttatta őket. A pozitív meditáció kisiskolásoknak gyakorlat nagyon tetszett a gyerekeknek, szívesen ismételték a pozitív megerősítéseket.
Előkerült a ládikánk, amiből kihúzott mondatokról megállapították a gyerekek, hogy optimista vagy pesszimista. Megtanultuk a SHINE ÖRÖMTÁNCOT is, mert tudtuk, hogy KÉPESEK VAGYUNK RÁ!
Technika órán pozitív üzenetet tartalmazó képeslapokat készítettünk, azzal a céllal, hogy a Világ Gyalogló Nap felhíváshoz csatlakozva, a sétánk során bedobjuk az útbaeső postaládákba, így szerzünk örömet városunk lakóinak. Sok pozitív visszajelzést kaptunk a közösségi felületeken, amitől nagyon boldogok lettek a gyerekek. Beszámolónkat ezen a linken nézhetitek meg:
Elöljáróban meghallgattuk a „Pozitív gyerek vagyok” dalt, illetve felolvastam, hogyan elmélkedik Micimackó, mindkettő nagyon tetszett nekik.
Egy másik napon elkészítették az ,,optimista esernyőt,, ,melyet tele rajzoltak optimista jelekkel, képekkel. Eljátszották az ,,Igen!Nem! De! Csak azért is! Játékot. Nagy sikere volt.
Kíváncsian várjuk a következő hónap témáját,feladatait!
E hónapunk nagyon mozgalmasan és tartalmasan telt. A rengeteg program mellett (Zene világnapja, állatok világnapja) igyekeztünk beleszőni a Boldog órás tartalmakat is.
Így történt, hogy varázsszőnyegünkkel elrepültünk az állatok birodalmába, ahol sikerült belebújnunk az állatok bőrébe, és megpróbáltuk az ő erejükkel, hangjukkal, mozgásukkal felruházni magunkat, akár egy dalos játék vagy mese erejéig. Ezt meg is örökítettük, amikor a varázsgömbünkbe olyan állatot rajzoltunk, aminek szívesen viselnénk az erejét.
Többször keltünk útra a gyalogló (hó)naphoz csatlakozva: volt, hogy a faluban figyeltük meg az udvarok lakóit, de volt, hogy egy kedves meghívásnak eleget téve tértünk be egy baromfiudvar kellős közepére, hogy közelebbről is szemügyre vegyük őket, megetessük, simogassuk a lakóit.
Középső csoportosaink is aktívan részt vettek a Boldogságprogramban: ők is kirándultak az egyik helyi játszótérhez, miközben megfigyelhették és megismerhették közvetlen környezetüket. Velük együtt mi is kipróbáltuk a mezítlábas pakolást is. Sőt, versenyt is rendeztünk csapatokat alkotva, így még ösztönzőbb volt a lábbal pakolás.
Az Állatok Világnapja projekthetünk alatt rengeteg élményben részesültünk, sok új ismeretet, tapasztalatot szereztünk. Egy forgószínpad keretén belül zártuk le a hetet, ahol a gyerekek 2 helyszínen mérhették össze tudásukat és erejüket: a lényeg, hogy optimisták maradjanak, hogy képesek a feladatok megoldásában, még ha néha nehéznek is tűnt egy- egy megpróbáltatás.
A Boldogság Világnapjáról sem feledkeztünk meg, hiszen két különböző helyszínen is igyekeztünk boldogságot csempészni a szépkorúak szívébe, a megrendezett Nyugdíjas est alkalmából. A kis műsorunkkal hétfőn megörvendeztettük a kis- és nagycsoportosainkat is, akik szintén örömmel fogadták meghívásunkat és előadásunkat. A bevonulásunk egy ölelkezős népi mondóka volt, így rögtön mosolygó tekintetek és arcok fogadtak minket a színpadon 🙂
Október az optimizmus gyakorlásának a hónapja, ugyanekkor van a Gyaloglók Világnapja. Ebből az alkalomból kisétáltunk a Ligetbe. Majd körbe ültünk az avarban és arról beszélgettünk, hogy kinek, milyen tervei vannak, amit ebben a tanévben szeretne elsajátítani. Mivel BTM-es gyerekekről van szó, gyakran van kudarcélményük az iskolában. Először elmondták, hogy mi okozza számukra a legnagyobb nehézéget, majd közösen kitaláltuk, mit lehetne tenni a helyzet jobbítása érdekében. Ezután mindenki elmondta, hogy miben érzi magát a legügyesebbnek, ezen a területen, mit szeretne még elérni. Végül a gyerekek választottak egy-egy olyan dolgot, amit még egyáltalán nem tudnak, de szeretnék elsajátítani. Ekkor sokat beszéltünk arról, hogy egy új dolog kipróbálása gyakran jár nehézséggel, ami sokszor elveszi a kedvüket, de fontos, hogy pozitívan álljunk a dolgokhoz, higgyünk magunkban, hogy a sok gyakorlás végül eredményes lesz, példákat gyűjtöttünk, hogy mi volt az korábban, ami nem ment nekik, de végül mégis sikerült elsajátítani. Azt is megbeszéltük, hogy ez minek volt köszönhető. Megállapítottuk, hogy nem a szerencse segített, hanem a gyakorlás. Mivel az iskolánk részt vesz egy korcsolya programban, többen választották ezt célul, ugyanekkor bevallották, hogy félnek, mert az előző évben sokszor elestek, ügyetlenkedtek és elment a kedvük. Végül sikerült újra kedvet csinálni a korcsolyázáshoz és reális célokat kitűzni. Megbeszéltük, hogy senki nem fog kirohanni a pályáról, azért mert rögtön elesik, talpra áll és újra próbálkozik. Ekkor beszéltünk arról is, hogy mi a különbség a pesszimista és optimista hozzáállás között. Jó-e ha valaki pesszimista? A gyerekeknek kellett megválaszolni, hogy miért lesz az jó, ha valaki pesszimistán áll egy problémához. Pl: ha elesik és ezért abbahagyja a korcsolyázást, akkor amíg a többiek nevetve bukdácsolnak a jégen, addig ő kintről nézi rosszkedvűen. Megállapítottuk, hogy jobb optimistán hozzáállni a dolgokhoz.
Ezt a témát a gyerekek aktuális lelkiállapotára reflektálva felvezettük az óra meséjét, ami két faluról szólt. A mesét sikerült rávezető kérdésekkel feldolgozni. A mesére alapozva megbeszéltük kinek mi okoz örömöt illetve mitől érzi magát szomorúnak. Az alábbi kifejezésekre gyűjteni kellett példákat az osztály életét véve alapul: optimista gondolkodás és pesszimista hozzáállás.
Az órát végül azzal zártuk, hogy mindenki kapott egy tükröt és a tükörképének kellett egy pozitív gondolatot mondania és ehhez meghallgattuk Bagdi Bella, remény című számát.
Az órát relaxációval kezdjük. Téma bevezetése: Mi volt ma jó? Beszélgetés arról mi volt ma a legjobb dolog, minek örültél ma, ezzel segítem a gyerekeket hogy a pozitív eseményekre fókuszáljanak. Ezt követően felolvasok egy mesét melyet feldolgozunk, címe: A szomorú királykisasszony. Megbeszéljük a gyerekekkel az optimista és a pesszimista jellemzőket a szereplőkről. A legfontosabb hogy mi magunk mutassuk be az optimizmust, ha valami nem sikerül, mondhatod: „Ez most nehéz volt, de legközelebb jobban megy.”, „Kicsit bosszant, de biztos tanulunk belőle.”. Megkérdezem a gyerekektől hogy melyik szereplővel tudnak azonosulni.
Pozitív hősök meséje: egy történet amely a suliban történt, ahol a szereplők a nehézségek ellenére is kitartottak. Beszélgetés: Mit csináltak jól a történetben lévő szereplők?, Szerintük miért nem adták fel? (Ezzel ábrázoltam a reményteljes gondolkodást). Ezt követően készítünk rajzot örömteli pillanatokról. Az óra zárásaként közösen elénekeltük a Pozitív gyerek vagyok című dalt Bagadi Bellától.
Az optimizmus hete:
1. Hétfő: A jó dolgok napja (Észrevenni a jó a mindennapokban)
2. Kedd: A pozitív szemüveg (Megtanulni másképp nézni a nehéz helyzetekre)
3. Szerda: A hála napja (Felismerni, hogy sok mindenért lehetünk hálásak)
4. Csütörtök: Dicsérő nap (Észrevenni és kimondani a jót másokban)
5. Péntek: A siker napja (Megerősíteni a pozitív önértékelést)
2. Boldogságóra: Milyen szemüveggel nézzük az érem két oldalát?
Az egész iskola meghallgatta az iskolarádión keresztül a következő üzenetet, amit a 4. óra végén olvastak fel a diáknagykövetek.
Az optimizmusról és a pesszimizmusról
Jó dolog optimistának lenni? Hát persze – vágja rá az optimista, hiszen mindent pozitívan lát és nyitott az újdonságokra. Folyton lelkes és körül lengi valamiféle rózsaszín köd, aminek ráadásul vattacukor illata van.
És mi a helyzet a pesszimizmussal? Vajon jó dolog-e pesszimistának lenni? Hát persze – mondja Murphy – ha eleve a legrosszabbra számítasz, akkor nem is csalódhatsz. Ha nem csalódsz, nem sérülsz, ugyanakkor elégedett vagy, mert csak az történt, amire számítottál. És ha jobban alakulnak a dolgok, az sem baj.
Szeretünk optimisták lenni, mert a gyermeki lelkesedés jut róla eszünkbe. Egy pesszimistáról pedig sokkal inkább egy házsártos öregúr. De valójában mindkettő egy élhető hozzáállás, személyiségünktől függ, hogy melyiket helyezzük előtérbe. Valójában mindkettő bennünk van valamilyen százalékos eloszlásban.
Gyakran mutatnak rá efféle különbségekre személyiségtípusok között. Optimista-pesszimista, idealista-realista, nyitott-zárkózott. Mindkét oldalon elérhető a boldogság, csak tisztában kell lenned a saját típusoddal, és nem kell magadra erőltetni olyasmit, ami nem megy. Én például 70%-ban pesszimista vagyok és csak 30%-ban optimista, de 99%-ban elégedett. A két ellentét, nem a pozitív és a negatív különbsége, csak látásmódok: ki hogyan áll hozzá és dolgozza fel a világ ingereit. (A pesszimizmus nem egyenlő a depresszióval, ezt fontos tudni.)
Vajon melyik hozzáállás vezet el könnyebben a sikerhez?
Ez érdekes téma, mert úgy tűnik, hogy a sikeres emberek általában optimisták és pozitív beállítottságúak. Viszont az sem hátrány, ha meg van bennük a pesszimisták előrelátó óvatossága.
Miért van az, hogy a pozitív emberek sikeresebbek? Vajon tényleg azok? Vagy csak annak látszanak, mert a kudarcokat is apró sikereknek élik meg? Ha állást kéne foglalnom a témában, akkor azt mondanám, hogy a pozitív gondolkodás valóban hozzásegít a sikeres élethez. Számos pszichológiai kutatás is ezt bizonyítja.
Ha pozitív dolgokkal bombázod az agyad, akkor az elméd elhiszi azt, és meg is valósítja a gondolatot, amennyire befolyással van a témára. Ha negatív dolgokkal bombázod az agyat, ugyanígy tesz. Henry Fordtól származik az idézet:
„Akár azt hiszed, képes vagy rá, akár azt, hogy nem, igazad lesz.”
Hogyan függ össze mindez a boldogságérzettel?
Az optimizmus és a pesszimizmus alapvetően a jövőre irányuló nézőpontok. Az optimista jót remél, a pesszimista rosszat vár. A boldogságot viszont csak a jelenben tudjuk értelmezni.
Így egy pesszimista is lehet elégedett és kiegyensúlyozott, talán akkor is, ha már nem remél sokat. Amennyiben viszont a boldogsághoz hozzátartozik a remény érzése is, akkor a pesszimista bajban van, mert abból neki kevesebb jutott. Próbáljuk meg magunkban felturbózni az optimizmust, de ne legyünk vakok a veszélyekre sem!
Merjünk optimisták lenni. Nem kerül pénzedbe vagy idődbe. Ingyen van, és jobb kedvre derít, magabiztosabbá és energikusabbá tesz.” -Remez Sasson
Volt már úgy, hogy azt gondoltad, neked úgy se sikerül semmi, te nem vagy elég jó, hogy mindig ez van… érezted már, hogy a világ összefog ellened????
Hát persze, ki ne élt volna már át ilyen nehéz perceket.
De az, hogy te ezt hogyan kezeled, az csak rajtad múlik. Valakinek félig tele a pohár, és van, akinek még akkor is félig üres, mikor mindene megvan.
Miért? A válsz a Te hozzáállásodban rejlik.
Szemedbe könny, hogy nincs cipőd, de kimetél az utcára és egy embernek nem volt lába.
Tehát tartsd számon a jót és ne a rosszat!!!!
A pesszimista a problémát látja, az optimista a megoldást keresi.
Ne engedd, hogy a rossz gondolatok, a félelmek eltántorítsanak.
Azt mondod könnyű ezt mondani??? Azt mondom, a döntés a Te kezedben van. Hogy milyen nehéz egy kő???
Ha kinyújtod a két kezedet a levegőbe, amiben egy kicsi kavicsot tartasz, nem nehéz, 10 perc múlva már érzed a karod, fél óra múlva pedig a legapróbb kavics is ólomsúlyúnak fog tűnni.
Miért tartod???? Miért nem engeded el???
Ne gondolj a rosszra, ne foglalkozz azokkal az emberekkel, akik nem szeretnek, akik megbántottak. Ne engedd, hogy a negatív gondolatok megbénítsanak.
Mi az osztályommal a mai nappal lehúzzuk a negatív gondolatokat, kidobjuk a kukába, feltesszük az optimista szemüveget, és rágyújtunk a kedvenc nótánkra. Próbáljátok ezt ki ti is!
Gyújts rá a kedvenc nótádra, énekeld, azt mondják, miközben ezt teszed, vidámabb lesz az élet. És jól jegyezd meg, NE AGGÓDJ? A JÖVŐ MIATT. A holnap terheit, ha a tegnapéra rakják, és ma cipelik, az a legerősebb embert is lehúzza.
A történet meghallgatása után egy közös feladatra hívtuk az iskola tanulóit: Kezdjük tehát egy egyszerű feladattal!
Vár benneteket a faliújságon egy hatalmas „pénzérme”, aminek két oldala van. A pesszimista oldalon pár mondat szerepel, fordítsátok meg az érmét, és gondoljátok át ezeket a mondatokat optimista szemüveggel, majd írjátok fel az érme másik oldalára. Na persze, vár rátok majd egy apró huncutság is a feladatban. Sok sikert!!!
Szeretettel küldjük ezt a dalt, és aki kedvet érez magában annak egy feladatot is a hónapra.
VAJON MILYEN EGY OPTIMISTA???
Készítsetek egy szemüveget!!!
Írjátok bele a szemüvegbe milyen az optimista szín, étel, ital, zene, milyen ruhát vesz fel az optimista, rajzoljatok egy optimista fejet!!! És bármit, ami számotokra optimista tegyétek bele a szemüvegbe!!!
Valamit elhelyeztem az iskolai faliújságon egy „pénzérmét”, mint mindennek, ennek is két oldala van.
Az optimista, és a pesszimista oldal. A pesszimista oldalon olyan mondatokat láttok előre felírva, amit egy pesszimista látásmód képvisel, aki a nehéz feladatokban meghátrál. A feladatotok az lesz, hogy ezeket a mondatokat fogalmazzátok át, és írjátok fel az érme másik oldalára, persze azért lesz egy kis turpisság is a feladatban, NE TÁNTORÍTSON EZ EL SENKIT!!!!! HAJRÁ! (a turpisság az volt, hogy olya szemüveggel kellett felírni a pozitívra átformált mondatot, ami fejjel lefelé állítja a világot.
Október nemcsak az optimizmusról szól, hiszen ekkor ünnepeljük az Állatok Világnapját is.
Az elmúlt évben együttműködési megállapodást kötött iskolánk a Miskolci Állatkerttel egy megyei vetélkedő lebonyolítására, ezzel tisztelegve az Állatok Világnapja előtt. A verseny felelőse
A Miskolci Állatkerttel közösen rendeztük meg október 3-án a II. ZOOMÁNIA Vetélkedőt, mely az állatok világnapja előtt tiszteleg. A második alkalommal megrendezett vetélkedőre a regisztrált csapatok közül 71 csapat, vagyis összesen 284 diák jött el és mérettette meg tudását és ügyességét a vetélkedő egyes állomásain. Az állomásokon a Miskolci Állatkert zoopedagógusa, illetve a Kossuth Lajos Evangélikus Iskola tanárai, és 13. évfolyamos pedagógiai asszisztens hallgatói segítették a versenyzőket.
Előzetes feladatként minden csapatnak választania kellett egy ötletes állatnevet és ezzel szinkronizáló csapatzászlót is el kellett készíteniük. A 22 alsós csapatnak négy állomáson kellett ismereteikről és ügyességükről számot adni: Hidegvérűek, Tollas buli, Tanyaház és Nyom nyomozás állomásokon ügyeskedhettek. A felsősök 31 csapata és középiskolások 18 csapata már hat állomáson vetélkedtek, mert a bejárási menetlevelük kiegészült a Piszkos 12 és a Koponyák földjén állomásokkal.
A 17 miskolci iskola mellett csapatok érkeztek szirmabesenyői, tiszakeszi, felsőnyárádi, nyékládházi, sátoraljaújhelyi, bánrévei, arnóti, kázsmárki, sajószentpéteri, sajószögedi, bodroghalmi, kazincbarcikai, legyesbényei és tiszaújvárosi iskolákból is. Összesen 31 oktatási intézményből érkeztek diákok és kollégák a vetélkedőre.
A vetélkedő eredményhirdetése az Állatkertben történt és a dobogós csapatok a 11 szponzornak (Tóth Könyvkereskedés, Creppy Palacsintaház, MiBob Kft, Kreatív és Hobby Sarok, Mini Manó Játszóház, Biolchim Kft., Iskolaműhely Kft, Lillafüredi Libegő, Szeleta Park, Kisgergely Cukrászda és Elme Háza) köszönhetően átvették ajándékaikat. A vetélkedő napos, de hűvös és szeles időben zajlott, de az állatkerti büfé meleg teával támogatta a versenyzőket. A győztes csapatok egy évre hazavihették a Milu vándorserleget.
A versenyző csapatok a Majális parkból gyalog érkeztek: 1720m, 32min a google maps szerint, ami egy jó kis túra volt, mindemellett a csapatok a ZOO területén 5 óra alatt teljesítették az állomás feladatait
Egy kis összefoglaló videó a versenyről:
https://photos.app.goo.gl/5Xoufo2nCbV31nzW8
5.A Megnéztük osztályfőnöki órán a kisfilmet, és beszélgettünk arról, hogy mit jelet pozítívnak lenni. Körbejártuk az optimizmus és pesszimizmus fogalmát is. Hogyan gondolkodnak a két típusba tartozó emberek. Ezután pozitiv idézeteket gyűjtöttünk az interneten azzal a célal, hogy arra ösztönözzenek bennünket, hogy az élethez, a mindennapokhoz vidám álljunk hozzá.