Az októberi hónapunk is nagyon izgalmasan telt, igaz , hogy rövidebb volt ez , mint a szeptember az őszi szünet miatt, de annál tartalmasabb volt! A gyermekekkel megismertettem , hogy mit is jelent az , hogy valaki optimistán gondolkozik és mit is jelent az , ha egy ember pesszimista.Ezt egy nagyon aranyos kis filmen keresztül szemléltettünk is, hogy mi is az , amit a gyermekek megértettek ebből.A pesszimizmust szembe állítottunk az optimizmussal és, mivel a pesszimizmus nagyon nem jó , ezért a gyerekek ki is nyílvánították hangosan , hogy ” nem kellesz nekünk pesszimizmus!” A filmünket A Bagdi Bella: „Pozitív gyerek vagyok” című zenével zártuk , amit szintén nagyon élveztek a gyerekek! Bellának minden zenéje, maga egy csoda, hiszen a gyermekek nagyon jól érzik magukat a zenehallgatás közben, sőt minden kis zenére egy egyszerű koreográfiát is készítünk, amitől még élvezhetőbbé válik az egész boldogságóra.
Ebben a hónapban megcsináltunk még egy feladatot , aminek a neve: ” Sólyomszemmel”.Néhány gyermek az osztályból készített egyéni technikával sólymot, aki nem akármilyen sólyom, hiszen az iskola tetejéről mindent lát, ami bent az intézményben történik! Ezért azt mondták a diákok, hogy: ” Nem szabad olyan dolgokat csinálni, ami csúnya dolog!”
Egy nagyon jó hónapot zártunk! Köszönjük szépen, hogy ennek a nagyon szuper programnak a részesei lehetünk!
Üdvözlettel: Konczné Szabó Szilvia / Szilvike néni/
Tildy Zoltán Általános Iskola
Szeghalom
Az optimizmus gyakorlása
Október az optimizmus hónapja az Optimista béka c. mese kapcsán.
Az optimizmus témakörben elsődleges feladat magának a szónak a megismerése volt.
Ezután különböző élethelyzetekben gyakorolták a gyerekek, mi is az az optimizmus.
Közös feladatként mindenki készített egy pólótervet.
Móri Radnóti Miklós Általános Iskola Nádasdy Tamás Tagiskolája
Csókakő 8074
Petőfi Sándor utca 5.
Osztály: 3. osztály
Létszám: 14 fő
Téma: Az optimizmus gyakorlása
Téma feldolgozása:
1. Órakezdő relaxáció:
– Meghallgatjuk a hónap dalát közösen.
– Beszélgetünk a dalban látottakról: de most nemcsak a szöveg a fontos, hanem amit látnak. A gyerekek viselkedése, arcmimikája, a kéztartás, az egymásra nézés, a háttér, a rajzok, a színek, az öltözet.
– Beszélgetés a program fontosságáról.
Szükséges eszközök: IKT, cd, tankönyv, munkafüzet
2. A téma bevezetése:
Beszélgetés: (közben relaxáció zene hallgatása)
– „Ismered-e a szót: optimizmus?” Kikeresik a Magyar Értelmező Kéziszótárból a jelentést.
– „Pozitív gyerek vagyok” kártyapakli: mindenki húz egy kártyát, és kap hozzá kettő kérdést: „Szerinted rád igaz- ez a mondat?” „Van, amikor megfeledkezel erről a hozzáállásról?”
– „A táblán felrajzolva látnak kettő poharat.” Álljanak azzal szembe, amelyikről úgy gondolják, hogy tele van. Beszélgetünk arról, hogy kinek milyen látásmódja van, ki mikor optimista és miért fogadjuk el, ha valaki máshogy gondolkozik akár a vízzel teli pohárról is. ( Félig van csak tele, de az valakinek elegendő, mert legalább van benne. Tele van, de lehet, hogy nem is finom, és azt akár meg is tudná osztani mással, aki nem látja a reményt sem arra, hogy neki is jut belőle. Így szebbé teszi és reményt adhat, optimistábbá tehetünk saját magunk is másokat. )
Szükséges eszköz: Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok személyiségfejlesztő kártyajáték, IKT, zene
3. A téma feldolgozása:
– Hármasával kapnak egy poharat. Gyurmával be kell borítani, majd optimista gyurmaszívvel töltik meg poharaikat.
Szükséges eszközök: pohár, gyurma, hurkapálca
4. Az óra lezárása:
Poharakat kiállítjuk. A gyurma miatt súlya lesz a poharaknak, amiket megkérem, hogy fogjanak meg.
„Mindennek súlya van.” Érezzék át, hogy minden, amit csinálnak fontos és ne feledjék, hogy mindennek van jó oldala is.
Mindenkinek szüksége van egy barátra, aki bölcs tanácsaival segít , ha problémánk van. Az optimizmus gyakorlásának a hónapjában a mi barátunk Optimiska Miska volt. A gyerekek bátran elmondhatták neki a problémáikat, s a Miska bőrébe bújva saját maguk találták meg a megoldásokat is.
Mivel ilyen jó barátnak bizonyult, gyurmából meg is formázták őt.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel a sólyomszemmel című feladatot készítettük el. Megbeszéltük hogy mit is látnánk ha sólymok lennénk és a magasba repkednénk. A gyerekek nagyon bele élték magukat a feladatban és több jó dolgot mondtak. Pl. Azt látná a sólyom hogy szeretjük egymást, ügyesek vagyunk, megöleljük egymást, szépen játszunk, olvasunk, énekelünk, rajzolunk, játékokkal játszunk.
Varázsszemüveget is készítettünk a gyerekekkel. Felvéve nem láttuk az esetleges problémákat. Csak a pozitív, szép dolgokat láttuk meg a szemüvegeket felvéve.
Erzsébethelyi Általános Iskola
A gyerekek szerint sok jó dolgot láthatna meg a sólyom…..pl.: barátságokat, az állataikat, az iskolát, a családjukat…..ezeket rajzolták le.
A hetedik osztályosokkal etika órán foglalkozunk a boldogságóra különböző témáival. Októberben az optimizmusról beszélgettünk, ezzel kapcsolatban játszottunk, oldottunk meg feladatokat, dolgoztunk fel a témát, közelítettük meg több oldalról, nézőpontból. Felhasználtuk a Pozitivity társasjátékot, ami jó időtöltésnek ígérkezett, mosolyt csalt az arcunkra, elgondolkodtatott. Hajlamosak a tanulók negatívan befejezni egy mondatot, megélni egy pillanatot, kevésbé reálisan értékelni magukat. Ehhez kaptak jó tanácsokat, ötleteket, új módszereket. Az előző hónap témáját is tovább vittük magunkkal, felszínen tartjuk, folyamatosan hálát adunk apróságokért is. Azt optimizmust is tanuljuk, hiszen minden rossz után jön a jó, mindenből tanulunk, minden erősít.
Zakladna Skola s VJM Alapiskola Fülekpüspöki
A mi kis sólymunk az iskola tetejéről a következők jó dolgokat látná: barátság, szeretet, megbocsátás, öröm, együttes munka, segítőkészség, mosoly, jó közösség.
Októberi témánk az optimizmus gyakorlása volt. A témakörhöz tartozó feladatok közül a Sólyomszemmel című alkotások kivitelezését vállasztottuk. Sokat beszélgettünk az optimizmus jelentéséről, arról, hogyan érhetjük el amit nagyon szeretnénk. Megfogalmaztuk céljainkat és hogy mit kell tennünk azok elérésének érdekében. Az akadályok, esetleges kudarcok feldolgozásának, legyőzésének lehetőségeit is számba vettük a gyerekekkel. A témakör feldolgozásához nagyon jól hozzájárultak a kapott játékötletek. Az optimizmus dalát is többször meghallgattuk az alkotó folyamat közben.