Az ötödik osztály tanulói meghallgattak egy tanmesét az optimista békáról, akit optimizmusa végül győzelemre vitt.
Ezután a tanulók kis csoportokba rendeződtek, mindegyik csoport kapott két szituációt. A tanulóknak a pozitív tanulságokat kellett megtalálniuk, majd minden csoport felolvasta a saját véleményét az adott szituációkról.
Ezután a tanulók elmesélhették az optimizmussal kapcsolatos személyes élményeiket.
Végül megbeszéltük, hogy az optimizmus döntés kérdése, és ha úgy tartja kedvünk, bátran szemléljük a világot optimista szemüvegünkön keresztül.
Az optimizmus gyakorlása
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
Nagyon gazdag volt a hónapunk.
Október 1-én: A zene világnapján az első óra előtt közösen énekeltünk az iskola előtt.
„A zene az kell, mert nem adjuk fel, egy ritmus vagy jel, csak ne vesszünk most el,
a zene az kell, mert körülölel, ha van elég szív, a dal az csak így lesz szép!” Nemes István
Október 3-án: A mosoly világnapján igyekeztünk nagyon sok mosolyt átadni, továbbítani egymásnak. „A mosoly egy görbe vonal, amely egyenesbe hozhat mindent.” Phyllis Diller
Október 15-én: Az ölelés világnapján megölelgettük egymást. „Egy ölelés ideális ajándék. Mindenkire illik a mérete, és senki se ellenzi, ha továbbadják.” Hugo Ball
Október 11-én a Népligetben VILÁG GYALOGLÓ (HÓ)NAPON 8km-t túráztunk az osztállyal.
„Minden a gyaloglással kezdődik. Az ember gyaloglásra termett. Az élet nagy és apró eseményei akkor történnek meg velünk, amikor a többi ember között sétálunk. Az élet a maga sokszínűségében gyaloglás közben bontakozik ki előttünk.” Jan Gehl
Október 12-én Családi Piknik volt az iskolánkban. Bográcsoztunk és jobbnál jobb programok voltak, amiket nagyon élveztünk. Jó volt együtt lenni a családokkal.
Október 12-én a Családi Piknik után a Rákosmenti tanösvényen a VILÁG GYALOGLÓ (HÓ)NAPON 5km-t gyalogoltunk a családokkal.
„A gyaloglás a legjobb orvosság.” Hippokratész
Október 14. Gyárlátogatáson volt az osztály a Kőporc-ban, ahol festhettünk még porcelánt is.
Október 22-én Papírgyűjtés volt az iskolában. Kati néni 388 kg -ot gyűjtött. 😊
Október 25én PUSZILVA nappal zártuk a hónapot.
„Az anya is úgy vigasztalja a gyerekét, aki lehorzsolta a térdét, hogy puszit ad a bibire. A gyereknek nagyobb szüksége van erre, mint ásványvízre meg sebtapaszra. A puszi nem állítja el a vérzést, de orvosolja a magányt és a bánatot.” Rachel Naomi Remen
A sok-sok együtt töltött idő arra utal, hogy szeretünk együtt lenni…… és ez így jó!
„Hiába no, egyeseknek hogy kijut a jóból! Mindig rájuk ragyog a nap. Vagy ők maguk a fény.”
Finy Petra
,,Mitől jó egy nap? Attól, hogy képesek vagyunk meglátni a jót. Hogy örülni tudunk. És attól, hogy holnap is lesz egy nap. Lehet, hogy még jobb, mint a mai.”
Az idézet elolvasása után a gyerekekkel megbeszéltük, hogy mit jelent az optimizmus és miért fontos, hogy minden dologban meglássuk a jót. Az optimista hozzáállás segít bennünket abban, hogy adott helyzetben a legjobbat hozzuk ki magunkból. Mindenki a saját életéből hozott példákkal is alátámasztotta, hogy milyen sokat számít az, hogy ne csak a rosszat vegyük észre, hanem figyeljünk oda a dolgok jó oldalára is. Befejezésül optimista jelvényt terveztek a gyerekek.
A boldogságóra program, optimizmus című témáját a Kisvirág csoportban a következő módon dolgoztuk fel. A gyermekek érdeklődését a gyere velem… című mondókával keltettük fel. Ezt követően mi is imitáltuk a „saját varázsszemüvegünk felvételét” és ezen keresztül néztünk körbe kis világunkban… Majd az optimizmus szimbólumát jelképező mosolygós arc felmutatásával összegyűjtöttük a mosolyra, jókedvre derítő okokat amelyek nap mint nap érnek minket. Ezután a szomorúságot jelképező arc szimbólumát beszéltük át, hogy mi és miként okozhat szomorúságot és ezen az érzésen hogyan tudunk felülkerekedni, és hogyan tudjuk a szomorkodókat megvidámítani (rámosolygunk, megsimogatjuk, megöleljük, ha elesett felsegítjük, ha sír zsebkendőt nyújtunk neki). Ezt követően két csapatot alkottunk: a szomorúak és a jókedvűek álltak egymással szemben, azzal a céllal hogy a jókedvűek be tudják tölteni a szomorúak lelkét örömmel, és a jókedvű gyerekek a korábban átbeszélt gesztusokkal felvidították szomorú társaikat és ezzel megtapasztalták milyen könnyen fel tudnak vidítani másokat és milyen jó segíteni szomorú társaiknak. Majd ezt követően elénekeltük közösen a „Ha jó a kedved” című dalt, és előkerült a boldogságórás mesetarisznyából Tódi törpe varázsszemüvege című mese is, amit a gyerekek nagy érdeklődéssel követtek. Ezt követően a mese élményei alapján átbeszéltük, hogy mi mire használhatnánk a jót megláttató varázsszemüvegünket és azt, hogy milyen fontos, hogy a rossz dolgokban is fel tudjunk fedezni valami jót és az esetleges kudarcok, negatív tapasztalatok ne tántorítsanak el minket és merjünk újrapróbálkozni és mindig megtalálni a jót és a szépet mindennapjainkban. Ezután mi is elkészítettük saját varázsszemüvegünket, amivel a rossz dolgokban is megláthatjuk mindig a jót.
A boldogságóra program, optimizmus című témáját a Kisvirág csoportban a következő módon dolgoztuk fel. A gyermekek érdeklődését a gyere velem… című mondókával keltettük fel. Ezt követően mi is imitáltuk a „saját varázsszemüvegünk felvételét” és ezen keresztül néztünk körbe kis világunkban… Majd az optimizmus szimbólumát jelképező mosolygós arc felmutatásával összegyűjtöttük a mosolyra, jókedvre derítő okokat amelyek nap mint nap érnek minket. Ezután a szomorúságot jelképező arc szimbólumát beszéltük át, hogy mi és miként okozhat szomorúságot és ezen az érzésen hogyan tudunk felülkerekedni, és hogyan tudjuk a szomorkodókat megvidámítani (rámosolygunk, megsimogatjuk, megöleljük, ha elesett felsegítjük, ha sír zsebkendőt nyújtunk neki). Ezt követően két csapatot alkottunk: a szomorúak és a jókedvűek álltak egymással szemben, azzal a céllal hogy a jókedvűek be tudják tölteni a szomorúak lelkét örömmel, és a jókedvű gyerekek a korábban átbeszélt gesztusokkal felvidították szomorú társaikat és ezzel megtapasztalták milyen könnyen fel tudnak vidítani másokat és milyen jó segíteni szomorú társaiknak. Majd ezt követően elénekeltük közösen a „Ha jó a kedved” című dalt, és előkerült a boldogságórás mesetarisznyából Tódi törpe varázsszemüvege című mese is, amit a gyerekek nagy érdeklődéssel követtek. Ezt követően a mese élményei alapján átbeszéltük, hogy mi mire használhatnánk a jót megláttató varázsszemüvegünket és azt, hogy milyen fontos, hogy a rossz dolgokban is fel tudjunk fedezni valami jót és az esetleges kudarcok, negatív tapasztalatok ne tántorítsanak el minket és merjünk újrapróbálkozni és mindig megtalálni a jót és a szépet mindennapjainkban. Ezután mi is elkészítettük saját varázsszemüvegünket, amivel a rossz dolgokban is megláthatjuk mindig a jót.
A harmadik osztály októberi alkotása a Mi már optimistán látjuk a világot! 😊 címet kapta.
Az októberi boldogságórát elkészítette: Madácsiné Szalánczi Éva
A második A osztály októberi alkotása az Optimizmus gyakorlása 2.a 😊 címet kapta.
Az októberi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Október hónapban a remény-optimizmus, kitartás témaköréről beszélgettünk. Csoportomban megismerkedtek a gyerekek Szomorú Szilárddal, és Boldog Blankával, valamint Tódi Törpe varázs szemüvege című mesét is meghallgathatták melyről sok egyéni élmény hallgathattunk meg.
Minden gyermek elkészíthette varázs szemüvegét melyet kedvére díszíthetett, s ha felvették a gyermekek segített számukra jóra fordítani az átélt élményeket. A gyermekeket örömmel töltötte el hogy a Boldogság várának második lépcsőfokára felhelyezhettük az optimizmus jelét.:)
Az októberi hónapban nagy sok esemény történt óvodánkban, tele voltunk jobbnál jobb hangulatú programokkal: a zene világnapján közösen zenélt az ovi a hangszerbemutató után, az állatok világnapja alkalmából állatsimogatón vehettek részt a gyerekek, csatlakoztunk a Mosoly napja alkalmából szervezett mosolysétán, amit összekapcsoltunk a Világgyalogló (hó)nap kihívásával, amiket sikeresen teljesítettünk. A boldogságóra foglalkozásra a hónap végén került sor, amikorra a katicák egy kissé lefogyatkoztak betegség miatt. Bevett szokásunk, hogy reggelente a következő (Balla Piroska) mondókával hangolódunk a napra, a közös játékra: „Jó reggelt, jó reggelt elindult a nap. Kíváncsian várom, hogy ma mit tartogat. Szomorúság, vidámság hozzám tartozik, ha mérges vagyok ölelj meg és mindjárt elmúlik.” Ilyenkor megölelik egymást az egymás mellett ülők, és megfogalmazhatják éppen milyen a kedvük. Aki szomorú vagy mérges elfogadjuk és arra biztatjuk,hogy vegyen részt a közös játékban és majd meglátja, hogy vidámabb lesz a végén. A rávezetést követően a hiányzó gyerekekre is gondoltunk és nekik is egy-egy ölelést küldtünk. A gyerekek könnyen hangolódnak a relaxációs gyakorlatokra, melyből most az „Együtt az Á, O és U hangokban!” hangok közös hanggyakorlatot próbáltuk ki,valamint az „Égig érő fa vagyok” és a „Domborítok, mint a cica” gyakorlatokat. Sikerült kellően ellazulniuk, megnyugodniuk a mesehallgatáshoz. A gyerekek megismerkedtek Todi törpe varázsszemüvege című mesével, aminek verses része nagyon tetszett nekik és kérték, hogy mondjuk el. Megértették, hogy süni mitől lett vidámabb optimistább. A mese végén én is elővarázsoltam három vicces szemüveget, amiket a gyerekek lelkesen próbáltak fel. Megkérdeztük egymástól: -„Te mit látsz szebbnek? Ugye könnyebb így, hogy van rajtad optimista szemüveg?” Mindenkinek már attól jobb kedve lett, hogy felvette a szemüveget, persze grimaszolni is egyből tudtak benne. Amikor megmutattam, hogy ma mi is készíthetünk ilyen optimista szemüvegeket papírból, éljenezve jöttek az alkotó asztalhoz. Kedvük szerint díszítették, ragasztották minél színesebbre. Közben meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt, ami a hónap dala. Nem feledkeztek meg a társakról, családtagokról sem, nekik is szívesen készítették a szemüvegeket és boldogan vitték meglepetésként haza illetve a gyerekek öltözőszekrényéhez. Egy következő napon tökfaragással telt a napunk és arra gondoltunk csatlakozunk egy újonnan kialakult kis helyi kezdeményezéshez. Éva kitett a ház elé egy piros biciklit, néhány kis díszt. Azóta aki arra jár, hozzá tesz valamit és egyre csak szaporodik a sok portéka, velük együtt pedig a kisvárosiak szeretete és jókedve. Jó érzéssel töltött el minket is, hogy két kis faragott tökkel kedveskedhettünk. Az optimizmus jelét természetesen a mosolysétára is magunkkal vittük, útközben a járókelőknek pedig pozitív idézeteket osztogattunk. Továbbra is magunkon hordozzuk a reménykedő realista szemléletet, mert megtanultuk, hogy „Ugyanaz a mosoly mindenkire ráillik!”
Október az optimizmus hónapja. Sok szép programot meg tudtunk valósítani.
Minden órát a pozitív gyerek vagyok dallal indítottunk. Köznem nagy mozgásokat végeztük, hogy oldjuk a feszültséget. A dal nagyon fülbemászó és nagyon jó hallani, amikor a gyerekek a folyosón spontán énekelgetik, hogy ,,bármikor bármire képes vagyok,,.
A dal után következtek a foglalkozások. Az elsősökkel és másodikosokkal elolvastuk a Szomorú királylány mesét és el is játszottuk. A harmadikosokkal és negyedikesekkel megpróbáltuk kigondolni, hogy miért lehetett szomorú a királykisasszony és hogyan tudnánk megvigasztalni. Párban dolgoztak a gyerekek és fantasztikus ötleteik voltak. Pl. azért szomorú, mert nincsenek barátai. Vigasztalás: áthívom az én barátaimat, hogy játsszunk együtt és felajánlom, hogy legyenek az ő barátai is.
Ismerlek téged? Mindenki húzott egy kártyát a Pozitív gyerek vagyok kártyacsomagból! Most nem azt kellett elmondaniuk, hogy mennyire jellemző rájuk a kártyán látható állítás, hanem az volt a feladat, hogy keressétek meg azt a személyt az osztályban, akire a kártyán szereplő állítás a legjobban illik. Nagyon szép pillanatok voltak.
Mi sül ki ebből? Felolvastam a könyvben található kijelentéseket. A tanulóknak az volt a feladatuk, hogy az esemény lehető legjobb következményéről beszéljenek. (például az „Egész este tanulnom kellett.”- másnap épp ötösre feleltem.)
Optimista esernyőt is készítettünk.
Avar találkozót is sikeresen eljátszottuk.
Készítettünk mosolygós lufi fejet.
Készítettünk varázs-szemüveget és elmondták, hogy mi az amit a mai napban szépnek látnak ezen keresztül.
Kipróbáltuk a hála-híd kártyajátékot is.
Az órákat a meditációs foglalkozással fejeztük.
Az ötödikeseimmel az önbizalom programot kóstolgatjuk.
Október a pozitív énkép hónapja.
Nagy kedvencünk az óra eleji 5 perces mindfulness gyakorlat. A tükörgyakorlattal indítottuk az órát.
Megcsináltuk a Képzeletbeli utazást. (Hol van az a hely, ahol mindenki kedves velük? Volt, akinél a család, volt akinél a boldogságszoba.)
Ma melyik jó tulajdonságod kerül fókuszba? A munkafüzetben található szókeresőből választottak egy jó tulajdonságot, ami jellemző rájuk és ezt példával alá is támasztották.
Voltam, vagyok, leszek foglalkozásban egy olyan jó tulajdonságot kellett keresni, amely jellemző volt rájuk a múltban, a jelenben is és a jövőben is el tudják képzelni. Ezzel megerősítettük az adott pozitív tulajdonságot.
Az órát az öleld át magad gyakorlattal fejeztük.