Októberben az optimizmus gyakorlását az optimista szemüvegünk elkészítésével kezdtük. Megbeszéltük, hogy mi is az az optimista szemléletmód. A félig teli, vagy félig üres pohár szemléletén keresztül minden diák el tudta dönteni, hogy pesszimista, vagy optimista szemlélettel renedkezik-e. Megpróbáltunk módszereket is keresni a pesszimista felfogás megváltoztatására. Iskolánkkal csatlakoztunk a „Piros lap nap” megmozduláshoz is! Melynek keretében pedagógusaink, és diákjaink kis jeleneteket adtak elő a zaklatás, csúfolódás, online zaklatás példáira, megmagyarázva gyerek nyelven, hogy ezeket miért kell elkerülnünk. Minden tanuló és iskolai dolgozó piros felsőben volt aznap! Az iskolai sport napon is építettük az önbizalmunkat. Csapatversenyekben és egyéni számokban is helyt álltunk! A témakör zárásaként mini divatbemutatót tartottunk, különböző kiegészítőket vettünk fel, és persze remekül szórakoztunk közben. Megbeszéltük, hogy hogyan növelhetjük önbizalmunkat a megfelelő ruházkodással. Saját stílus kialakításával!
Az optimizmus gyakorlása
A „Fújj, fújj relaxációs gyakorlatot követően Nevetésversenyt rendeztünk, amit minden tanuló nagyon élvezett. Ezután kezdtünk el arról beszélgetni, miért jó vidámnak lenni, derűsen, optimistán hozzáállni a mindennapi eseményekhez. Mindenki kiszínezte az optimista szemüvegét, közben hallgattuk egymás történeteit, élményeit. A kész szemüvegekkel szituációs játékot játszottunk: Hogy viselkednél, ha az optimista szemüveggel reagálnál? Mi lenne, ha pesszimista módon (szemüveg nélkül) oldanád meg a problémát? Óra végén mindenki szemüvegben próbálta megfogalmazni, miért jó optimistának lenni.
November hónapban egy olyan órát szeretnék kiemelni ahol semmi nem sikerült úgy ahogy szerettem volna. Készültem powerpoint-al, fát szíveket vágtam, befőttes üveget díszítettem, kártyákat készítettem. Amikor a székeket pakoltuk olyan mélységű beszélgetés alakult ki köztem és a gyerekek között, amibe bekapcsolódott az órát hospitáló kolléga is, hogy mindent félretettem és hagytam, hogy vigyen magával az áramlás.Szerintem a legjobban sikerült boldogságóra volt,mert gyógyultam és gyógyítottak
Az optimizmus témakör tetszett a gyerekeknek.Arra törekedtünk ebben a hónapban, hogy mindenki legyen bizakodóbb,ne veszítse el a reményt, hiszen sajnos van akinél becsúsztak gyengébb jegyek és azok a gyerekek elkeseredtek. Felírtuk együtt az optimista ember tulajdonságait kis lapokra és látható helyre raktuk ki az osztályban,mely bíztatásul is szolgált az iskolai mindennapokban. A kérdéskártyákat is szeretjük, mert ezeknél mindenki elmondhatja a saját válaszát, véleményét a kérdéskártyájára.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Mi is regisztráltunk! Mi is kipróbáltuk! Jól szórakoztunk! LOGIRINTUS!!! Megcsináltuk!!!!
Tevékenységeink októberben:
Október elsején a Zene világnapját ünnepeltük meg. Csodálatos közös élmény volta hangszerek megismerése, kipróbálása, és a végén a közös zenélés, éneklés. Nagyon jó érzés volt látni a gyermekek figyelmét, a zene iránti szeretetüket. Nagyon sokfajta ritmus hangszert használtunk, és soknak a hangját ismertük fel.
Október 04-én az Állatok világnapja alkalmából állatokkal játszottunk, a gyerekek is átváltozhattak állatokká. Vetélkedőt szerveztünk az iskolásokkal együtt, ahol állatokkal kapcsolatos játékokat kellett közösen eljátszaniuk.
Részt vettünk a szüreti felvonuláson a hfaluban, ahol a gyerekekkel együtt táncoltunk, vígadtunk, nagyon jól éreztük magunkat.
Az ölelés világnapja alkalmából szeretet ölelés volt a csoportban. Jó érzés volt egymást megölelni, a gyermekekből áradt a szeretet barátaik társaik és a mi irányunkba.
Az Origami világnapja alkalmából az egyik szülő elhozta origami gyűjteményét, amit kiállítottunk, és mi is hajtogattunk őszi leveleket.
Eljátszottuk a Mit súg a párnád? játék. Érdekes volt hallgatni, ki milyen helyzetet mesélt el! Volt, aki nehezen tudott mondani valamit, annak segítettünk. Volt aki csak tovább adta, de a végén ő is súgni akart a párnának.
Alvás előtt mindig mesélünk, majd bábbal altatódal éneklése mellett simogatunk. Most kiegészítettük a varázspor szórással, miután elmondta egy reményét, vágyát. Érdekes volt hallgatni, milyen vágyaik vannak a gyerekeknek.
Nagyon tetszett a gyerekeknek az Aki… játék. Nagyon figyeltek a gyerekek, örültek a gyerekek, ha többször is elvégezhették az általunk mondott mozgást. Mindenki elvégzett legalább egy mozgást.
Gyerekjógába illesztettem bele a Hegylégzést, majd relaxáltunk. A gyerekek lefeküdtek a szőnyegre, becsukták a szemüket, és csak a hangomra figyeltek. Olyan relaxációs gyakorlatot végeztünk, ahol a gyermekek érzékeit mozgattam meg. Belső látás, hangok, illatok, érzések.
Hamarosan érkezik a nagy szakállú Télapó, így a manók munkába álltak. Amit tudni kell a manókról, hogy legtöbbször vidámak és optimisták. De mit is jelent ez munka közben?
Manós tevékenységek a vidámságért:
– Örömkereső nagyítók készítése ragasztással, díszítéssel. /WC papír guriga felhasználása, előre kivágott színes csíkok és kinyomott formák./
– Örömkereső használata a hét során bármikor- társak meglesése, felvidítása. Mosolygás az örömkeresőbe- „vidám fotó” készítése.
– Szegény manó barátunk megbotlott, miközben a Mikuláshoz sietett, így kiestek a kezéből a fontos ünnepi tárgyak, az örömkereső itt is a segítségünkre volt. Segítettünk a manónak megkeresni a szétszóródott tárgyakat a nagyító segítségével. /Megtanultuk, ha valami nem sikerül, akkor nem szomorkodni kell, hanem gyorsan kijavítani, megoldani azt./
Kiscsoportban kifejezetten fontos a kudarctűrés alakítása, elviselésének megtanítása. Ha nem sikerül valami, ne a sírásban, elkeseredésben lássák a megoldást. Egyéb opciók felajánlása, optimista hozzáállás formálása.
– Manó kiképző akadálypálya- A Mikulás a legtalpraesettebb manókkal dolgozik együtt. /Fel és átlépések gyakorlása, páros lábon ugrás, terpeszugrás gyakorlása, padon haladás, egyensúlyozás, ugrás guggoló támaszba érkezéssel./ Eszköz: kis labda (varázslabda)
A manók megtanulnak a tárgyakra vigyázni, ezt jelképezi a varázslabda. Úgy kell hordozni járás, futás és egyéb gyakorlatok közben, hogy nem ejtik el (pont, mint az ajándékokat). Itt gyakorolhatják, hogy lehet osonni, halkan járni, egyensúlyozni, akadályokon átjutni.
– „Varázstakaró”, ami jókedvűvé tesz szomorúság esetén. A takarót magával hozza a Mikulás kedvence, Csillag rénszarvas. Aki szomorú azt betakargatjuk vele és a mondókával jobb kedvre derítjük.
Varázsmondóka: „Táncol a szél, ragyog a fény. Mosolyra derül ma minden kis lény.!”
Az optimizmus, mint fogalom nem kézzelfogható a gyerekeknek, így ismét játékosan, keretbe foglalva igyekeztünk ezt a szemléletet átadni. Ez nem egy véget érő folyamat, hanem egy mindennapos feladat, hogy a gyerekek a későbbiekben hatékonyan tudjanak feladatokat, problémákat megoldani, és az ezzel járó hibákat és kudarcokat helyesen átvészelni. Az optimista szemlélettel pedig újrakezdeni.
A gyerekekkel sokat beszélgettünk az optimizmusról és arról, hogy ha kitartóak, megvalósulhatnak az álmaik. Ezt jelenítették meg a képeken.
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Az optimizmus hónapjában a boldogságórán mindenki húzhatott a kérdéskártyákból. Először a kártya tulajdonosa válaszolt, de hozzá lehetett szólni, így egy jó kis beszélgetés alakult ki. Ezután megkértem mindenkit, hogy írjon egy rövid élethelyzetet, történést, ami kilátástalannak, negatívnak tűnhet. Minden ilyen kis történetet megpróbáltunk optimista szemüveggel szemlélni, értékelni.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Optimizmus
Az októberi hónap témája az optimizmus volt. Először megbeszéltük a szó jelentését és sok-sok óvodai életből hozott példával szemléltetve a gyerekeknek sikerült is megérteniük a témát. Egy relaxációs játékkal felvezetve meghallgattuk és mozogtunk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok c. dalára, amely szintén segített megérteni az optimizmust. Játszottunk a tükörrel, amit minden gyerek a kezébe fogott és mondaniuk kellett egy pozitív tulajdonságot önmagukról, majd a másikról. Ezután 2 csapatra oszlott a társaság, és az egyik csapat megpróbálta felvidítani a másikat. Nagyon élvezték a játékot. Elbáboztam a gyermekeknek Tódi törpe varázsszemüvege c. mesét, mely a pozitív életszemléletet hangsúlyozta. Az asztalnál elkészítette mindenki a saját varázsszemüvegét, és kiszínezték az optimizmus jelét. A foglalkozás lezárása képen az optimizmus fájára mindenki színezhetett és ragasztott egy levelet, melyre ráírtam, amit a gyermekek mondtak magukról: miben vagyok a legjobb?