Ebben ahónapban több alkalommal foglalkoztunk az optimizmussal:
Optimista szemüveget vettünk fel,
Hálásak voltunk az esőért, mert láttuk, mi benne a jó, szivárványt csodáltunk az esőben.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus témakörével foglalkozó Boldogságórát a szabadban tartottam meg. Pár nappal voltunk a gyerekek október 23-i fellépése előtt, ezért sokan izgatottak és kissé idegesek voltak a közelgő szereplés miatt. A pozitív hozzáállás erősítésére bevetettem az érzelemkártyáimat: mindenki választhatott egy érzést, amit kifejezhetett és megoszthatott a többiekkel. Az optimizmus témája éppen kapóra jött, így beszélgettünk arról is, hogy a reggeli megerősítések milyen fontosak, különösen stresszes helyzetekben. Ki is próbáltuk a mantrázást, ami nagy érdeklődést váltott ki a csoportból.
Az órán megismerkedtünk az optimizmus fogalmával és gyakorlásának jelentőségével. Azután következett a „tükörfeladat,” amely során mindenki belenézett a tükörbe, és elmondta, melyik testrészét tartja a legszebbnek. Ez segítette a pozitív önkép kialakítását és növelte az önbizalmukat. Az órát az időjárásmese-feszültségoldó játékkal zártuk, amely során körbe állva, egymás hátára „mesélték” a történetet, közben pedig masszírozták egymást – így nyújtva támogatást és feszültségoldást a többieknek.
Különösen nagy büszkeséggel tölt el, hogy október 25-én a mi csoportunkat kérték fel, hogy a Boldogságóra Címátadó rendezvényén segédkezzenek a regisztrációnál. A gyerekek hatalmas örömmel és lelkesedéssel végezték a feladataikat, és kérték, hogy jövőre is legyen lehetőségük önkénteskedni.
Optimista Kerékpározók!
Ráhangolásként átbeszéltük hogyan tudnánk gondolkodásmódunkat pozitív irányba terelni. Ebben segítettek minket a segítségül megadott tippek. Majd az október hónap utolsó tanítási napjának délutánját nem gyaloglással, hanem a Hármas-Körös folyó gátján elindulva a Peresi bemutatóház megtekintésével egybekötött, majd a Hortobágy-Berettyó főcsatorna árvízkapuja útvonalon megtett kerékpártúrával tettük emlékezetessé.
A gyermekekkel már nagy örömmel vártuk a következő boldogságóra foglalkozást. Októberi hónapunk az optimizmusról szólt. Meghallgatták a gyermekek a szomorú gomba és a vidám tündér meséjét. Nagyon szomorú volt a gyilkos galóca mert őt senki nem szerette csak bántotta, kerülte és csúfolta. A tündér segített megmutatni neki az értékeit. Onnantól kezdve a gomba is boldog volt. A gombának elmesélhették a gyermekek, hogy mi okozott nekik szomorúságot az utóbbi időben és ki volt az a személy, aki segített nekik, hogy jobban legyenek. Arra fújta a szél egy falevelet. A tündér fújta oda, hogy a gyermekek így tudjanak kedveskedni egymásnak, hogy megsimogatják egymás arcát a falevéllel. A hétvégefelé az egyik lány mesélni szeretett volna, meséje a már megismert gomba és a tündér mese volt, majd ezt a mesét szőte tovább amit a csoporttársai szeretettel hallgatták. Következő alkalommal megismerkedtünk a kis hobótos Szikla Szilárddal a kiadott a gyermekeknek egy tükröt amibe belenézve elmondhatták, hogy mit szeretnek magukban. Az egyik lány versmondó versenyen kapott oklevelét mutatta meg a csoporttársainak. A csoport együtt örült a sikerének és öleléssel mutatták ki érzéseiket. Egy másik lány elkészítette a gomba szemüveget melybe belenézve boldognak látják a gyermekek és a felnőttek a világot. Hónap végén elkészítettük a saját erőség falunkat, ahol a gyermekek jeleikkel jelezték, hogy mit tartanak erőségüknek. Az erőségük helye változhat, ha úgy gondolják, továbbá aki úgy érzi, hogy több minden az erősége azok a gyerekek több helyre is rakták a jelüket.
Október az Optimizmus hónapja volt. A fogalom ismertetése után játékba kezdtünk, vonatozásba kezdtünk, ahol mindig más volt a masiniszta. A vezetőnek ki kellett találnia egy célt, ahova elvisz minket (ajtó, ablak, … fantáziavilágban is utaztunk: Balatonig is mentünk). Ezzel a játékkal nagyon lehetett érzékeltetni, hogy a kitűzött céljainkat el lehet érni. Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát többször meghallgattuk, közben lehetett táncolni is, ki hogyan szerette volna.
Az óra végén rajzokat készítettek, hogy ki mit szeretne csinálni, mit szeretne elérni a jövőben.
Játékba hívó dallal-Ki játszik ilyet…- ösztönöztem a gyerekeket egy közös játszásra majd egy relaxációval elcsendesedtünk.
Meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok … című dalt, együtt megpróbáltuk elénekelni.
Játszottunk: Tükör játék- mindenki egyenként belenézett a tükörbe és elmondta, hogy ő milyen gyereknek látja magát. A kisebbeknek segítettem.Minden gyereket meghallgattunk.
Csengőszóval hívtam mesehallgatásra a gyerekeket Boldog Dóra bábbal.
Mese hallgatás: Tódi törpe és Sün Artúr története az optimista szemüvegről.
Ismét játszottunk! : XY szomorú aki elmondja miért. Feladat egy kiválasztott gyermek vigasztalja meg szavakkal, vagy ahogyan szeretné. Nagy koncentráció és figyelem volt látható minden gyermeken.
Zenét hallgattunk-mozogtunk: Boldog vagyok! ( Bagdi Bella )
Amit fejlesztett: Érzelmi intelligencia fejlesztése, hallásfejlesztés, szókincsbővítés, türelem, fegyelem, képzelet, szociális készségek, érzékenyítés, egymás elfogadása, zenei hallásfejlesztés
Eszközök amiket használtunk: Tódi törpe sík báb, Sün Artúr sík báb, Boldog Dóra csengővel kesztyű báb, interaktív tábla, tükör
Módszereim: szemléltetés, beszélgetés, mesemondás, bemutatás.
Az együtt játszás nagy öröm volt minden gyermek számára!
Nagyfügedi Arany János Általános Iskola
Az optimista gondolkodás pozitív hatással lehet az egészségünkre. Októberben, a boldogságórákon az optimizmus gyakorlása volt a téma. Először meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, majd sokat beszélgettünk az optimizmusról, arról, hogy bizony ez a fajta gondolkodásmód tanulható. Ki is próbáltunk néhány gyakorlatot, játékot. Készítettünk optimistán látó szemüveget. Miután kis csoportunk minden tagja már optimistán nézett a jövőbe, úgy gondoltuk iskolánk többi tanulójának és persze dolgozójának is mosolyt csalunk az arcára. A gyerekek pozitív idézeteket írtak, amiket ki is színesítettek és mindenki örömére, elárasztottuk vele az iskola falait.
Eljátszottuk az Ideális jövő bál feladatot, ezután nagyon jót mulattunk az Ez fantasztikus, mert…! című játék folyamán.
Többször meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt és a Pozitív mondókát.
Elkészítettük az optimista szemüveget, hogy még pozitívabban láthassuk a világot.
Szent Imre Katolikus Általános Iskola Mórahalom
Másképpen látunk
A hétköznapok során számtalan helyzetben élhetnek meg a gyermekeink feladathelyzetekben megtorpanást, csalódást. Mi lehet az oka annak, hogy ezt olyan nehezen tudják kezelni? Mennyivel könnyebb elfogadni a kudarcblokkokat a különböző személyiségeknek.
A foglalkozásunk alatt a gyerekek megkapták a kész papírszemüveget, ami nem komfortérzetük pozitív megerősítését segítette, hanem sokkal inkább a belső látásukra, érzékelésükre irányította a figyelmüket. A központi téma egy közösen megélt tapasztalat felelevenítése volt. (Gólyatábor utáni teremdíszítés).
Utána a gyerekek a szemüveget díszíthették, a saját gondolataik, terveik szerint. Amikor a terem másik pontjába mentünk és úgy vettük fel a szemüveget érdekes észrevételeket fedeztek fel. Egy megváltozott nézőpont, egy újabb személyes kötődés, élmény képes volt megváltoztatni ugyanannak a tanteremi történetnek a lényegét.
Jó volt a gyerekekkel végig csinálni, egy –egy helyzethez való viszonyulásukat.
A személyiségünkből fakadó erőforrásainkból, a belső motivációnk által születnek bennünk a helyes megoldások. A daltanulás megerősítette a tapasztalatainkat.