A tanulókkal meg kell tanítani a pozitív gondolkodást. Nagyon sok tanuló nyitott rá, de vannak olyanok, akik mindenben csak a negatív dolgot látják meg. Nekik egy picit hosszabb folyamat az optimizmus kialakítása.
Az optimizmus gyakorlása
Az októberi boldogságórákat minden alkalommal relaxációval kezdtük és meditációval zártuk. A tanórákon meghallgattuk és megtanultuk a hónap dalát. Interaktív feladatokon keresztül ismételtük át az előző években tanultakat. Szerepjátékokat játszottunk. A hónap feladatai közül az rajzos feladatot választottuk.
A foglalkozás fogalomtisztázással kezdődött – az optimizmus szót a résztvevők közül 2 gyermek hallotta, jelentésével egyik sem volt tisztában, a pesszimizmus szó új volt számukra. A példák mellett A lakatlan sziget című történet volt az, amely mindenki számára tisztázta, hogy mi a jelentése. Ezt követően beszélgettünk arról, hogy ki az aki inkább optimista és ki az aki inkább pesszimista. Ezt követően a színek és az attitűdök közötti kapcsolatra világítottunk rá – falevelekről készítettek lenyomatot zsírkrétával, majd kivágták és A/1-es kartonra ragasztották. Ezzel párhuzamosan lélekemelő idézeteket gyűjtöttek a gyerekek az internetről, melyeket a falevelek közé leírtak, közben meghallgatták a hónap dalát. A foglalkozás során elmélyülten dolgozott olyan gyermek is, akit egyébként nehéz bevonni a munkába, érzéseiről igen nehezen beszél. A közösen elkészített alkotás fejlesztette az együttműködési készségeiket – ami esetükben talán még fontosabb.
Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola
A gyerekek nagyon várták ezt a feladatot is. A Titkos füzetükbe naponta felírták céljaikat, vágyaikat, terveiket, amiket már az optimizmusról folytatott sok-sok beszélgetés, élménybeszámoló is támogatott. Kis csapatokban, vagy párokban alkothatták meg saját várukat, örömmel, céltudatosan együttműködve, egymást segítve tanácsokkal kedves, motiváló szavakkal. Elmélyült, örömteli alkotással flow-ban készültek el a gyerekek csodaszép várai, melyekbe beépítették az optimizmus építőköveiként a főbb tulajdonságokat jelölő mellékneveket.
Számomra is különleges élményt nyújtott az örömteli együttműködés boldog látványa.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Az optimista esernyőt választottuk megvalósítandó feladatnak, nagycsoportosaimmal. A gomba alatt című mesét elolvastuk, majd dramatizáltuk. Megbeszéltük a mesében a gomba az esernyőhöz hasonlóan megvédi az állatokat. ezután elkészítettük közösen a csoport nagy esernyőjét, amely megvéd bennünket. A gyerekek nagyon élvezték a téma feldolgozását.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Tódi törpe meséje után után “Varázsszemüveg” készítettünk. A sablonokat előre elkészítettem, és ki-ki tetszése szerint díszíthette ki. Napokon keresztül dolgoztak a gyermekek a szemüveg készítésén. A varázsszemüveg elérhető helyen ven a gyermekek számára, amit bármikor elővehetnek, „varázslásra”- önbizalom erősítésére.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Boldogságóránk témája Az optimizmus gyakorlása volt.
Relaxálással kezdtünk. A gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy mitől lehetnek boldogok,bizakodóak, magabiztosak, mi az ami védi őket. Esernyőket ragasztottunk amely megvédhet az erős napsütéstől és az esőtől is. Optimista esernyőnek neveztük el, amely megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Őszi hónapunk témája az optimizmus gyakorlása. Játékos feladatokkal ismertettük meg a gyermekek számára, hogy mitől lehetünk optimisták. Őszi borongós, hűvös esős időben is lehetünk boldogok. Az egyik ilyen feladatunk volt, hogy esőcseppeké váltunk a „Csipp, csepp csepereg…” gyermek dalra, így ha rossz is az idő odakinn, mi már nem szomorkodunk.
Nagyon tetszett a gyerekeknek az aktuális téma, melyet többféleképp valósítottunk meg. Foglalkozásunk alkalmával megbeszéltük a szó jelentését, párhuzamot állítottunk az esernyő, vár, védelem, optimizmus között, s a hónap dalát is többször meghallgattuk, miközben mindenki elkészíthette a neki tetsző feladatot, tükrözve a sokszínűségüket is.