Ráhangolódás az órára mesével, beszélgetés, rajzolás, színezés, faliújság közös díszítése.
Az optimizmus gyakorlása
Az óra elején az optimista és a pesszimista attitűd közti különbséget úgy érzékeltettük, hogy egy-egy állításhoz kellett a tanulóknak optimista és pesszimista megjegyzést fűzni. Majd megnéztük Tali Sharot „Az optimizmus megváltoztatja a valóságot?” c.előadását, és beszélgettünk a tanulók saját tapasztalatai alapján arról , hogy az optimizmus valóban megváltoztatja-e a szubjektív és objektív valóságot, vagy hogy egy jó dologra való várakozás, boldoggá tesz-e? Ezt követően mindenki húzott egyet az általam elkészített kártyákból, és a pesszimistán indított állításokat pozitív módon fejezte be. Egymás mondatait a tanulók meghallgatták. Végül megnéztük a Harry Potter c. filmből a mumus szekrény részletet, és zárásul a tanulók párban osztották meg egymással legnagyobb félelmeiket, és próbáltak tanácsot adni egymásnak abban, hogy lehetne úrrá lenni azokon.
Az októberi boldogságóra témája: Az optimizmus
A Bolygó c. projektünk után a gyerekekhez közelálló témával folytattuk, így a dínók világába kalauzoltuk el őket, mely igen nagy sikert aratott.
A hét első napján megismerhették a kitartás, türelem szó jelentését, melyet Nógrádi-Szinyéri Tünde: Tüsi, a kis dínó… mesejelenetén keresztül ábrázoltam és a hét minden tevékenységébe beleszőttem.
A dínók világát, típusait, fajtáit, életmódját ismeretterjesztő, tudományos könyvek nézegetésével, beszélgetéssel sajátították el a gyerekek, mely a közösen készített kép megalkotásával teljesedett ki.
A „szebben látó” szemüveg elkészítése után a” szomorú és vidám” játék mindenkit mosolyra késztetett, ebben segítségünkre volt a tükör, mely szintén jó játéknak, felfedezésnek bizonyult. A „Van nekem egy szemüvegem…” mozgással kísért mondóka pedig izgalmassá varázsolta a napunkat, festés művészetét. (szemüvegen keresztül vizes ecsettel varázsoltuk elő a képeket.) A szülők bevonása, kedvcsinálása a boldogságórákra a „szebben látó szemüveg” megmutatása és felpróbáltatására épült.
„Mitől vagyok boldog? Milyen az optimista gyermek?” kérdésre adott válaszaikban, a „pozitív gyerek vagyok…” önbizalom növelő kártyák segítségével fogalmazták meg, hogyan érzik magukat, milyennek látnak másokat. Legtöbbször a külső jegyek domináltak, de a hét végére már volt, aki más szemmel gondolta végig válaszait.
Képes vagyok rá!…és tudni fogom… ösztönző, motiváló tábla (közösen készített), jó cselekedet dobókocka társasjáték és mozgásos feladatok, akadálypálya a dínók völgyébe, választási lehetőséget biztosított minden gyermek számára, s a pozitív megerősítő szavak önbizalmukat, mozgáskészségüket erősítették. A hangulat fokozására a Bagdi Bella: „Világomban minden rendben van…c.” CD-ről az 1, 2, 5 és a 8. számú dalokat hallgattuk, énekelgettük és a párostánc sem maradhatott el. A jól ismert „Ha jó a kedved üsd a tenyered…” dalocskát is többször játszottuk el, figyelmük, emlékezetük megerősítésére.
Az utolsó napon a heti aktivitásukért pozitív gondolatokat sugalló megerősítő könyvjelzőket húzhattak a gyerekek, melyet hazavihettek és anya vagy apa elolvashatott nekik, így ők is egy kicsit részeseivé válhattak a folyamatnak.
Plakátot készítettek a gyerekek montázstechnikával magazinból kivágott képek és színes papír felhasználásával.
Az optimizmus témakörét első négy évfolyamán, beszélgetőkörrel kezdtünk, boncolgatva a téma tartalmát, miről is lesz szó ebben a hónapban.
Majd Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok számát hallgattuk meg.
Ez a dal olyan energiákat mozgatott meg bennük, amitől aktív és mosolygós gyerekek tekintettek vissza rám.
Minden évfolyamon feladatok megoldását preferáltam.
Az első évfolyamon gesztenyéből készítettünk szomorú és vidám smile-t, majd nekik kellett eldönteni, hogy melyiket választanák. Mindenki a mosolygósat választotta.
Válaszuk nagyon egyszerű volt, mert jobban szeretik, ha jó kedvük van.
Ezt előzte meg az őszi napsütésben egy séta, ahol az ősz szépségeiről és nehézségeiről beszélgettünk, és összegyűjtöttük a gesztenyéket az alkotáshoz.
Harmadik osztályamon, nagyon élvezték a táncolást, felszabadultak és csordultig telítődtek pozitív energiával, melyet magukkal is vittek, énekelve a dalt.
Negyedikeseimmel, már tovább gondoltuk és a rossz élményeiket felelevenítve kutattuk, hogy abban a szituációban, volt-e valami jó?!
Mindenki talált benne pozitív dolgot, nagyon kevés gyermeknek kellett segíteni.
A negatív és a pozitívvá formált tevékenységekből rajzot készítettek, amiből egy tabló lett.
Nem maradhatott el egyik osztályban sem, hogy játszunk a Pozitivity-vel. Egyre ügyesebbek voltak a gyermekek a társasjátékban is.
Ami az évfolyamokon közös volt, az, hogy pozitív tulajdonságokat kellett gyűjteniük az évfolyamukon a nevük kezdőbetűjével. Volt olyan osztály, ahol nagyon sok tulajdonságot tudtak összeszedni, alig fért a kis zsákjukba.
Ez a hónapunk is mozgalmasan telt. Élveztem, hogy a gyerekek ráéreztek arra, hogyan tudják áttranszformálni a negatív dolgokat pozitívvá.
Az optimizmus, pozitívan szemlélni a világot. Milyen nehéz is…
Egy kis gyereknek is sokszor nehézséget okoz, pedig nekik még igazán nincsenek is nagy élet gondjaink. Bár mondhatni azt is, hogy mindenkinek épp a saját maga gondja a legnagyobb.
Tudok e úgy állni a mindennapokhoz, hogy optimista vagyok? Bármit véghez tudok vinni, ha nem tudom az sem baj de megpróbálom.
A mostani gyerekeknek ez is gondot okoz, hiszen könnyebb azt mondani, hogy nem tudom, ez nekem nem megy és meg sem próbálja. Pedig lehet rá érezne az ízére. És igen is menne!!!
Itt az ősz, lehullanak a falevelek, többet esik az eső, borús az idő, köd van és hideg. Néha a mi kedvünk is ilyen borongós lesz. Hangulatunkat is befolyásolja az idő változása. Hogy is legyünk optimisták?
Hát úgy, hogy örülünk az őszi csodának : a le hulló levélnek, az eső cseppek kopogásának, a természet színességének. Örülünk a napnak, örülünk a szélnek, s kihozzuk a legjobbat mindenből.
Ha találunk egy kavicsot kiszínezzük, jó játék lesz belőle. Találunk egy gesztenyét lehet báb, aki mosolyog ránk. Levélkupacba hempergőzünk. Esőben szaladgálunk, pocsolyába szökdösünk.
Eljátszottunk a hangokkal : eső, szél és levél zizegés.
Rátapostunk őszi termésekre és nem csak, éreztük a talpunk alatt a leveleket, a köveket, a gesztenyét és diót. Be élvezetes is volt minden gyerek számára.
A világ jó és benne minden jó, csak meg kell lássuk benne a jót.
Igenis bármire képesek vagyunk, meg tudjuk csinálni, le tudjuk győzni a sárkányt, elnyerjük a királyságot.
Erősek vagyunk és optimisták. 🙂
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Beszélgettünk az optimizmus elméleti hátteréről: értelmeztük az optimista és a pesszimista szó jelentése közti különbséget, konkrét iskolai példákkal alátámasztva. Beszélgettünk az osztályközösségről, a tanulmányi és viselkedésbéli helyzetről: a gyerekek is tapasztalják, átélik, hogy a kamaszkorba érve kicsit felfordul az életük, passzívvá, közömbössé, befelé fordulóvá válnak. Próbáltam pozitív példákat, eseteket elmesélni nekik, amiből erőt, motivációt meríthetnek. Elkészítettük a lehető legjobb énem plakátot.
Székesfehérvári Kossuth lajos Általános Iskola
Mindenkinek vannak álmai, vágyai! A gyerekek elképzelései arról, hogy milyen életet
szeretnének élni felnőtt korukba.