A foglalkozás megkezdéséhez ismét relaxációs gyakorlatokat végeztünk, majd meghallgattuk a hónap dalát. Beszélgettünk arról, hogy milyen is az, ha valaki optimista. Kiszíneztük Szomorú Szilárdot és Boldog Blankát, majd utánoztuk őket. A gyerekek meghallgatták Tódi törpe meséjét, közben elkészítettük a varázsszemüveget, amin keresztül jobbnak, szebbnek láttuk a világot. Tükörjátékot játszottunk, felsoroltuk a gyerekek erősségét, pozitív tulajdonságát.
Az optimizmus gyakorlása
Októberben az optimizmus témakörét jártuk körbe az 1/9.D osztállyal. A témát a fogalom megbeszélésével kezdtük, majd a beszélgetést az optimizmus hatásaival folytattuk. A tanulók több területet is felsoroltak, ahol úgy gondolták, hogy optimizmussal kedvező hatást érnek el (baráti körökben, konfliktuskezelésben, céljaik elérésében, tanulásban).Beszélgettünk arról, hogy milyen boldogságfokozó tevékenységeket tudnak végezni, ami segít a pozitívabb látásmód kialakulásában. Az alábbi tevékenységek kerültek szóba: beszélgetés, motorozás, számítógépes játék, kutyasétáltatás, zenehallgatás, mozi/filmnézés, kerékpározás.
Az óra második felében megnéztük Tali Sharot TED előadását, majd röviden megbeszéltük a hallottakat.
Az óra végén a tanulók kitöltötték az Oxfordi boldogságmérő kérdőívet.
Az optimizmus fogalom felidézése után, arcjátékkal fejezték ki magukat. Napilapokból gyűjtöttek optimista képeket, melyből egy mosolygó smile-i született a plakáton.
A csoportunk második alkalommal vett részt a boldogóra foglalkozáson. A téma az optimizmus gyakorlása és a pozitív gondolkodás volt. Többször megfigyeltem a gyerekeknél, hogy hamar elkeserednek, és nehezen tudnak bízni abban, hogy jó dolgok fognak történni velük. Ez a foglalkozás nagyon segítette azt kialakítani, mindig bízzanak abban, hogy az életben jó dolgok várnak rájuk. Az optimizmus, mint szó megértetését beszélgetés útján tisztáztuk. Már néhányan képesek voltak megjegyezni a szót és felfogták, tisztába lettek a szó jelentésével. A foglalkozást relaxációval indítottam a Napimádást választottam a gyakorlatok közül, mert nagyon jól illeszkedik a témához a feszültséget és bánatot kiengedtük és csak a jó dolgokat szívjuk be a Nap imádásával. Utána meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című zenét, amelyet nagyon tetszett a gyerekeknek, még többen a fejüket is mozgatták a ritmusára. Kérték, hogy játsszam le nekik újra a dalt. Lehetőséget adtam, hogy táncoljanak rá. Nagyon élvezték a dalra való mozgást. A zene után a Boldog Blanka és Szomorú Szilárd játékot játszottuk. Két csapatot alakítottunk ki. Egy szomorú és egy vidám emojit hurkapálcára rögzítettem. Megtanulhatták metakommunikációs eszközzel, mimikával direkt módon kifejezni érzelmeinket. A játék során a szomorúságból vidámságot varázsolunk. Bár már annyira jó hangulat alakult ki, hogy a végén már mindenki vidám volt. Elhelyezkedtünk a meséhez. Figyelmesen hallgatták a gyerekek. Felvettem az optimista szemüvegemet. Elmondtuk és mutogattuk a mese végén található mondókát. Mese után ösztönöztem a gyerekeket, hogy az általam kivágott szemüvegformákat díszítsék fel. Így mindenkinek sikerült optimista szemüveget készíteni. A következő alkalommal elhelyezkedtünk a szőnyegen és Tükörjátékot játszottunk. A játék célja az volt, hogy vegyék észre magukon a szépet és mondják el, mi tetszik saját magukon. Nehezen indult a játék, mert többnyire utánozták egymást mondanivalóját. Aztán rövid beszélgetést kezdeményeztünk arról, hogy kinek mi tetszik a másikban. Így már elkezdték önmagukban is észrevenni a szépet. A következő feladathoz leveleket vágtam ki. Egy szivacsból készített fára gombostűvel raktuk fel a leveleket, így elkészült az „Értékeim fája”, amelyre ráírtam a gyerekek által közölt értékeket, amire úgy gondolják, hogy büszkék lehetnek magukra, és amiben ügyesek. Így elkészült a fa, amelyet megörökítettünk és kihelyeztük a szülők számára is megfigyelhető legyen. A következő feladat a bábozás volt. Ezt a bábjátékot is könnyen megtanulták a gyerekek miután előadtam néhányszor. Alig várják, hogy eljátszhassák. Nagyon szeretik a bábozást. Csoportunkból többen járnak a Mesekuckó tehetségműhelybe, ahol nagyon sok hasznos játékot tanulnak az önkifejezésre. Igyekszünk mi is olyan dráma játékot alkalmazni a mindennapok folyamán, amely segít az érzelmek kimutatásában, segít megfogalmazni a gyerekek érzéseit. Ez konfliktus megelőzési forrás lehet, ha beszélünk arról, hogy kinek mi esik jól kinek mi megfelelő. Pozitív megerősítést alkalmazunk. Az optimista gondolkodást igyekszünk nemcsak a boldogóra foglalkozásokon, hanem a mindennapok folyamán is előtérbe helyezni. Bíznunk kell abban, hogy a jövő, csupa jót tartogat a számunkra. Nagyon örülök, hogy megismerkedtek azzal, hogy tudatosan is lehet így gondolkodni, a játékok ráirányították a figyelmet arra, hogy pozitívan értékeljék önmagukat, foglalkozzanak egymás érzelmeivel, fedezzék fel a világban a szépet és tegyenek érte, hogy szép is maradjon.
Csodapókjaimmal pozitív hónapot tartottunk. Mindenki megfogalmazta bíztató gondalatait, motiválós mondatait. A kialakult jó hangulatot élvezve motivációs posztert készítettünk.
Légy pozitív🥰
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Az októberi hónap témája lehetőséget adott, hogy különbséget tegyünk az optimista és pesszimista ember szemléletében. Szituációs játék formájában több olyan helyzetet állítottam fel, amikor a pozitív gondolkodás szembe állt a negatív szemlélettel. Például: egy osztálytársad hiányzik , el kell mondani a feladatokat, édesanyád elküldött vásárolni, rendet kell tenni a szobádban, stb. Két tanuló érvelt az ellentétes gondolkodási móddal. Elmondtuk többször a pozitív mondókánkat. Egy nagy őszi befőttes üveget rajzoltunk, amelyben magunkat elképzelve beleírtuk, hogy milyenek vagyunk.
Október hónapban az optimizmus témájával foglalkoztunk.
Megbeszéltük, milyen fontos a pozitív gondolkodás. Átkereteztük a „nehéz dolgokat.”
Smile- figurákat készítettek a gyerekek, amikre pozitív üzeneteket írtak egymásnak.
Munkáikat kitettük a terembe: a ” Boldog falra”.
A gyerekeknek pesszimista és optimista embert ábrázoló képet mutattam meg. Megkértem őket, hogy utánozzák a mozdulatokat, majd megkérdeztem milyen érzéseket, emlékeket idéz fel bennük. Elhangzott a szomorúság, idegesség, fájdalom érzése illetve a boldogság, vidámság, minden jó, süt a nap kifejezés. Ezután meghallgattuk a Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát és közösen elénekeltük. A munkafüzet ajánlásából elolvastuk és meg is néztük az Aranyszőrű bárány című mesét, s megoldottuk a hozzá kacsolódó feladatot. Ezután játék következett a Mókamesterek című, grimaszokat vágva kellett egymást megnevettetni. Készítettünk „varázstükröt”, mely a gyerekek saját tenyere volt, s ebbe mindenki a mosolygós önarcképet rajzolta bele. Zárásként kedvenc dalaikat kerestük meg az interneten, meghallgattuk és el is énekeltük azokat.
Az értelmileg akadályozott gyerekek csoportjában, szintén meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát, majd táncoltunk rá. Megbeszéltük, hogy hogyan érezzük magunkat a tánc után. Mindenki vidám és jókedvű lett. Aztán érzelemkártyákkal játszottunk. Utánoztuk a különböző hangulatot kifejező arcokat és eldöntöttük, hogy jó vagy rosszkedvet fejez-e ki. Megnéztük az Aranyszőrű bárány című mesét és próbáltuk kitalálni, hogy mitől lehetett rosszkedve a királylánynak. Az optimizmust és a pesszimizmus szót, érzést időjárási jelenséggel szemléltettük. Viharfelhőket színeztük, ami eltakarta a napot. Szomorú idő ( rossz hangulat, levertség) De a rossz idő is elmúlik és kisüt a nap, az eső után megjelenik a szivárvány az égen. ( vidámak és boldogok leszünk.) A viharfelhőket összegyűrtük és eldobtuk, hogy helyét átvegye a sokszínű szivárvány. Az óra végén pedig kacagóversenyt rendeztünk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás elején megbeszéltük a gyerekekkel, mit is jelent az optimizmus szó. Ennek alapján a saját életükből meséltek el történeteket. Majd egy jóságkereket forgattunk meg. Itt megtudhatták, mit kell tennünk azért, hogy mások is jól érezhessék magukat. Ezután újságokból vágtak ki mosolygós-nevetős gyerekarcokat. Ezekből csoportonként montázsplakátot készítettek. Végül kedvenc dalaikra mozoghattak, táncolhattak. Ismét egy vidám, optimista foglalkozást tudtunk megtartani.