A gyermekek nagy örömmel készítették el a saját optimista varázsszemüvegüket. A szemüvegeket felhúzva sétáltunk az oviban és kimentünk az udvarra is. Séta közben megfigyelték a körülöttük lévő dolgokat és csak a szép és jó dolgokat mondtuk ki hangosan.
A gyermekeknek nagyon tetszett ez a játék, és biztosak vagyunk benne, hogy még sokszor elő fogjuk venni a szemüvegeket.
Az optimizmus gyakorlása
Ebben a hónapban az optimizmus gyakorlása volt a célunk minden tekintetben. Mivel a programot tavaly kezdtük a csoporttal, a fogalom már nem volt ismeretlen a gyerekek számára. A javasolt feladatok közül az „Optimista szemüveg” készítését választottuk, amelyről képet is töltök fel.
Ezen kívül az intézményben található bábokat használtuk különböző szituációk megjelenítésére: „optimista és pesszimista megközelítésben” vizsgáltunk mindennap előforduló helyzeteket.
Nagy örömmel játszották az „Angyal-ördög” játékot, és persze a meditációs gyakorlatok is nagy hangsúlyt kaptak.
Összegezve: szuper hangulatú boldogságórákat töltöttünk együtt ebben a hónapban is, köszönjük az ötleteket, a fantasztikusan kidolgozott anyagot!
Október hónap témaköre, az optimizmus gyakorlása. Nagyon jól illett a téma feldolgozásához, október 04-én tartandó Mosoly Világnapja, mi is csatlakoztunk a kezdeményezéshez. Plakátokat és kisebb ajándék kártyákat nyomtatunk ki. Az óvoda minden csoportja felkerekedett és szét osztotta a kártyákat a falú lakóinak. Könyvtár látogatás, boltok, utcán járó kelő emberek, önkormányzati dolgozók, postán, fagylaltozó stb. Az emberek örömmel fogadták a kártyán lévő jó kívánságokat, mi pedig örültünk, hogy mosolyt tudtunk csalni az arcukra. A gyerekekkel mi is nagyon jól éreztük magunkat, ezen a napot mi is sokat mosolyogtunk. Az optimizmus gyakorlásához előre elkészítettem a szomorú és a boldog arcot, hurkapálcika és papír karton segítségével. Együtt megbeszéltük, hogy ők a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka nevet kapják A téma bevezetését relaxációs gyakorlattal kezdtem az ellazulás érdekében. Ezt követte a téma feldolgozása. A gyerekek a szőnyegen kör alakban helyezkedtek el, ezzel is erősítve közösségi érzésüket. Beszélgetést kezdeményeztem, a téma miért lehetünk szomorúak, és miért lehetünk vidámak. A beszélgetés alatt körbe adtam két tükröt a gyerekek tükörbe nézve állapítsák meg milyenek látják magukat. Megbeszéltük, hogy a mosolygós arc, sokkal szebb, mint a szomorú. A két báb felhasználásával gyakoroltuk az arc mimikát, szomorú és mosolygós arcot utánozva. A mozgásigény kielégítésére meghallgattuk az optimizmus dalát Bagdi Bella. Pozitív gyerek vagyok, a Világomban minden rendben van című cd-ről. Az aznapi téma lezárásaként mindenki készített mosolygós arcot, kör alakú forma kivágásával és a szem és száj megrajzolásával, melyet haza is vihettetek
Egy másik alkalommal feldolgoztuk, Tódi törpe történetét. A gyerekek a beszélgető szőnyegen a mesét türelmesen meghallgatták. Megbeszéltük a szereplőket, a történet lényegét, mondanivalóját. A gyerekek elképzelésük szerint kiszínezték Tódi törpe házát, majd kiszínezték, az előre elkészített szemüveget. A szemüveg felvételekor csodálatos dolgokat láthatnak benne, minden szép, ha hisznek benne, a mondóka segít a varázslásban, s ha leveszik, akkor is boldogok lesznek már. A téma befejezéseként mindenki kiszínezte és kivágta az optimizmus jelét a mosolygós arcocskát és hazavihette.
Szabadon választható tevékenységek voltak:
Önarcképkészítés, rajzolják meg mosolygós önmagukat, a tükör segítségével
Kívánság, rajzolják le ,e a varázsgömbbe, hogy mire vágynak.
Színezés: Az élet napos oldalát látom
Ügyességi játékok: ki miben ügyes: színezés, rajzolás, építés, gombok szétválogatása, számolás.
A téma feldolgozása során, a beszélgetésekből kiderült, hogy a gyerekek többsége akkor szomorú, ha valami baj éri. Felborul a biciklivel, eltörik a lába, beteg lesz. Van, aki azért szomorú, mert meg bánt valakit, testvérét, szüleit, barátját, csoporttársát, vagy éppen valami rosszat tett, eltört valamit, vagy meg rongálta a játékot vagy bármi mást. Az egyik kisfiú, elárulta, hogy ő azért szomorú, amiért neki nincs testvére és ő nagyon unatkozik otthon. Megbeszéltük, hogy minden elmúlik egyszer a szomorú dolgokat majd követik a szép dolgok és ezeknek örüljünk és legyünk boldogok. Ha megsérülünk vagy eltörik a lábunk meggyógyulunk, ha megbántunk valakit tudjunk bocsánatot kérni és mi is tudjunk megbocsájtani. A gyerekek többsége akkor boldog, ha valami ajándékot kap, de annak is nagyon örülnek, ha valami jó cselekedetért jutalmat vagy dicséretet kapnak. A varázsszemüveg segítségével megbeszéltük milyen szép dolgokat láthatunk a környezetünkben, a csoportszobában és az udvaron. A tükörbe nézve a gyerekek pozitív én képét erősítettük.
Boldogságóra a Katica csoportban.
Ebben a hónapban az optimizmus fogalmával, lényegével ismertettem meg gyermekeinket.
Kicsit nehéznek, gyerekek számára nehezen érthetőnek gondolom.
Két egyszerű relaxációs mozgással kezdtük a foglalkozást.
Majd a Tódi törpe varázsszemüvege címü mesén keresztül közelítettem meg a témát.
Tódi varázsszemüvegén keresztül a kis süni szépnek, jobbnak látta a világot. Meglátta a benne rejlő jó dolgokat, szépségeket.
Én is meséltem a gyerekeknek arról, hogy kisfiam miért volt optimista. Bízott ,hogy egy játékot meg fog kapni. Addig mondogatta, addig bízott benne, amíg csodás módon, de megkapta. / Nem tőlem, hanem megnyerte egy versenyen./
A gyerekek számára készített papírszemüveggel már ők is szépnek látták a világot.
Elmesélték, ők miért optimisták.
Kis történeteket mondtak magukról.
Szomorú társaik arcára mosollyal vidámságot csaltak a szívükbe egy játék során.
Végül a varázsszemüveget kiszínezhették a gyerekek.
Lelkesen, számukra a legtetszetősebb mintával díszítették.
Délután már meséltek a gyerekek a szülőknek az optimizmusról.
Remélem sikerült pozitív gondolkodásra tanítanom kicsikéinket.
Az októberi hónap témája az optimizmus gyakorlása volt. Az első órán a ráhangolódás részeként beszélgettünk a gyerekekkel olyan helyzetekről, amikor valami új dolgot tanultak, és az első próbálkozások után úgy érezték, hogy ez talán sosem fog sikerülni. Először párokban beszélgettek ezekről az élményekről, majd mindenki megosztott egy ilyen tapasztalatot a többiekkel. Ezt követően a fejlődési szemléletmódú nyújtást gyakoroltuk, majd meghallgattuk és együtt mondogattuk a pozitív mondókát. Végezetül elkészítettük az „optimista szemüveget,” miközben a Pozitív gyerek vagyok című dalt hallgattuk.
A következő órát ismét nyújtással kezdtük, és mivel a gyerekek nagyon élvezték, a pozitív mondókát többször meghallgattuk és elmondtuk. Ezt az „ez fantasztikus, mert…” játék követte, majd felolvastuk a reményről és optimizmusról szóló erősségmondókát, és beszélgettünk róla, a gyerekek pedig kiszínezték a hozzá kapcsolódó képet.
A további órákon is közösen ismételtük a pozitív mondókát, elolvastuk és kiszíneztük a kitartás erősségmondókáját, valamint megosztottunk egy-egy sikerélményt. Egy alkalommal a közeli parkba is sétáltunk az „optimista szemüvegben,” ahol sokat beszélgettünk a gyerekek mindennapi sikereiről, aggodalmairól és arról, hogyan lehetnénk optimisták különböző helyzetekben.
Október hónap rövid a tanulók életében, de annál szorgalmasabban végeztük feladatainkat. Minden hónapban meghallgatjuk a boldogságóra dalát, megtekintjük a videókat, feladatokat, amelyek segítségül szolgálnak az adott hónap kijelölt témájának feldolgozásában. Az optimizmus gyakorlásának témakörében ügyes saját ötletekkel, véleményekkel álltak elő az osztály tanulói. Jó hangulatban telt a hónap, amelynek a végén a jól kiérdemelt őszi szünet megkezdésének örülhettek a tanulók.
Ez a témakör nagyon fontos, hiszen az optimista szemlélet nem jellemző a gyerekekre.
A foglalkozásokat minden esetben meditációval kezdjük, hiszen fontosnak tartom a nyugodt
légkör megteremtését.
Optimista szemüveget készítettünk, megtanultuk a varázsigét is, majd szemüvegünk segítségével tanulságos történeteket, szituációkat beszéltünk meg.
Az optimizmus gyakorlásának feldolgozása végig kísérte az egész hónapunkat. A mese egy telhetetlen hernyócskáról szólt, ahol a végén a hernyó meseszép pillangóvá változik. A mesével és az utána következő játékos beszélgetéssel a gyermekek önbecsülését, önbizalmát szerettem volna erősíteni, illetve remélhetőleg sikerült megértetni az optimizmus lényegét.
A gyerekek kedvence a hónap dala volt, ezt szinte mindennap meghallgattuk.
Megbeszéltük, hogy mindenkinek vannak értékes tulajdonságai. Vannak dolgok, amelyekben kiemelkedően jó teljesítményt nyújthatunk, ami hozzátartozik a boldog, sikeres élethez.
Nagyon jó hangulatban telt el ez a hónap is.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A gyerekek meghallgatták a Tódi törpe varázsszemüvege című mesét. A feldolgozás után elmondták, hogy milyen esetben voltak boldogok.
Belenéztek a saját tükrükbe, mosolyogtak, majd elkészítették saját optimista tükörképüket.
Szegedi Vörösmarty Általános Iskola
Mesét olvastunk: Vidám Tapsi és Mérges Tapsi kalandjait.
(A nyuszitestvérpár életének lebilincselően érdekes és tanulságos története finoman nevel a pozitív gondolkodásra, tehát a megoldáscentrikus hozzáállásra.) Sokat beszélgettünk arról, hogy sokkal boldogabbak lehetünk, ha pozitívan állunk a dolgokhoz. Le is rajzoltuk a két nyuszit.
Az egyik órán élő smile játékot játszottunk, sok fotót készítettünk és sokat mosolyogtunk.