Az októberi hónap témája lehetőséget adott, hogy különbséget tegyünk az optimista és pesszimista ember szemléletében. Szituációs játék formájában több olyan helyzetet állítottam fel, amikor a pozitív gondolkodás szembe állt a negatív szemlélettel. Például: egy osztálytársad hiányzik , el kell mondani a feladatokat, édesanyád elküldött vásárolni, rendet kell tenni a szobádban, stb. Két tanuló érvelt az ellentétes gondolkodási móddal. Elmondtuk többször a pozitív mondókánkat. Egy nagy őszi befőttes üveget rajzoltunk, amelyben magunkat elképzelve beleírtuk, hogy milyenek vagyunk.
Az optimizmus gyakorlása
Október hónapban az optimizmus témájával foglalkoztunk.
Megbeszéltük, milyen fontos a pozitív gondolkodás. Átkereteztük a „nehéz dolgokat.”
Smile- figurákat készítettek a gyerekek, amikre pozitív üzeneteket írtak egymásnak.
Munkáikat kitettük a terembe: a ” Boldog falra”.
A gyerekeknek pesszimista és optimista embert ábrázoló képet mutattam meg. Megkértem őket, hogy utánozzák a mozdulatokat, majd megkérdeztem milyen érzéseket, emlékeket idéz fel bennük. Elhangzott a szomorúság, idegesség, fájdalom érzése illetve a boldogság, vidámság, minden jó, süt a nap kifejezés. Ezután meghallgattuk a Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát és közösen elénekeltük. A munkafüzet ajánlásából elolvastuk és meg is néztük az Aranyszőrű bárány című mesét, s megoldottuk a hozzá kacsolódó feladatot. Ezután játék következett a Mókamesterek című, grimaszokat vágva kellett egymást megnevettetni. Készítettünk „varázstükröt”, mely a gyerekek saját tenyere volt, s ebbe mindenki a mosolygós önarcképet rajzolta bele. Zárásként kedvenc dalaikat kerestük meg az interneten, meghallgattuk és el is énekeltük azokat.
Az értelmileg akadályozott gyerekek csoportjában, szintén meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát, majd táncoltunk rá. Megbeszéltük, hogy hogyan érezzük magunkat a tánc után. Mindenki vidám és jókedvű lett. Aztán érzelemkártyákkal játszottunk. Utánoztuk a különböző hangulatot kifejező arcokat és eldöntöttük, hogy jó vagy rosszkedvet fejez-e ki. Megnéztük az Aranyszőrű bárány című mesét és próbáltuk kitalálni, hogy mitől lehetett rosszkedve a királylánynak. Az optimizmust és a pesszimizmus szót, érzést időjárási jelenséggel szemléltettük. Viharfelhőket színeztük, ami eltakarta a napot. Szomorú idő ( rossz hangulat, levertség) De a rossz idő is elmúlik és kisüt a nap, az eső után megjelenik a szivárvány az égen. ( vidámak és boldogok leszünk.) A viharfelhőket összegyűrtük és eldobtuk, hogy helyét átvegye a sokszínű szivárvány. Az óra végén pedig kacagóversenyt rendeztünk.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás elején megbeszéltük a gyerekekkel, mit is jelent az optimizmus szó. Ennek alapján a saját életükből meséltek el történeteket. Majd egy jóságkereket forgattunk meg. Itt megtudhatták, mit kell tennünk azért, hogy mások is jól érezhessék magukat. Ezután újságokból vágtak ki mosolygós-nevetős gyerekarcokat. Ezekből csoportonként montázsplakátot készítettek. Végül kedvenc dalaikra mozoghattak, táncolhattak. Ismét egy vidám, optimista foglalkozást tudtunk megtartani.
A mókuskák csoport tanulóival megbeszéltük az optimizmus szó jelentését, és az optimista életszemléletet. Figyelmesen hallgatták A szomorú királykisasszony c.mesét. Elbeszélgettünk arról, hogy milyen érzés felvidítani egy szomorú embert. Mindenki egyetértett azzal, hogy jobb megosztani másokkal a problémákat, mert biztosan van valaki, aki tud segíteni.😊
A mókuskák csoport tanulóival megbeszéltük az optimizmus szó jelentését, és az optimista életszemléletet. Figyelmesen hallgatták A szomorú királykisasszony c.mesét. Elbeszélgettünk arról, hogy milyen érzés felvidítani egy szomorú embert. Mindenki egyetértett azzal, hogy jobb megosztani másokkal a problémákat, mert biztosan van valaki, aki tud segíteni.😊
A kis osztályommal a boldogságot kerestük a mindennapjainkban. Számukra a hála a boldogsághoz vezető út. Hálásak a dolgaikért, ezért boldogok. Ha ők boldogok és örömet éreznek, akkor többet tudnak adni másoknak. Örömtelivé tehetik ezáltal mások életét. Tudják nem jó szomorúnak lenni, mosolyt kell csalni szeretteik arcára. Ezt a Mosolyra csaló játékkal sikerült is kifejezniük. Majd a Boldogság madara című mese feldolgozásával rájöttek, hogy sosem szabad feladni a vágyaikat, bármi jöhet az életben a céljaikért küzdeni kell.
A gyerekek nagyon szeretnek énekelni a mese után egy kis lazításként a Tükördalt hallgattuk meg. Nagyon tetszett ez a fülbemászó dal, háromszor is le kellett játszani. Közben elkészítettük a saját boldogság madarunkat és körbe vettük a hálakuponjaikat. Jó volt látni, hogy tényleg örülnek, boldogok és bizakodóak. Mindenkinek ennyi pozitív erőt kívánok a munkájához!
A beszoktatás időszakában, mindig sokat segít egy optimista szemüveg. A gyermekekkel közösen készítettük el a varázsszemüvegünket és amikor szükség volt használtuk is azt. Segítséget nyújtott reggel a búcsúzkodáskor, a nap folyamán a vigasztalásnál vagy a szokások-szabályok betartatásánál.
A szemüveg mellé elkészítettük a levélmanóinkat, akik egész nap figyeltek minket, milyen szépnek és jónak látjuk a világot.
Optimizmus gyakorlása 2022.
Mini csoportosok vagyunk, és 2. hónapja járnak a gyermekek az óvodába. Célunk, hogy derűs, szeretetteljes, bizalomteljes légkört alakítsunk ki, ehhez majd biztos nagy segítséget nyújtanak a boldogságórák is. A hét folyamán resztoratív körben többször beszélgettünk a jó,-és rossz tulajdonságokról, cselekedetekről. Valamint arról, hogy voltak-e már szomorúak, és ki vigasztalta meg őket, mitől boldogok? Az élménygazdag feladatok segítségével, saját példaadásunkkal, az életkori sajátosságaiknak megfelelő szinten megalapozzuk, és gyakoroljuk az optimista szemlélet kialakulását. Az őszi gyümölcsök közül az almát választottuk heti témánknak. Megízleltük, só-lisztgyurmából elkészítettük, mindezt optimista szemlélettel tettük, bíztunk abban, hogy az alma jó ízű, valamint abban, hogy a gömbölyítés technikáját elsajátítva elkészülnek az almák. Közben őszi hangulatot is varázsoltunk Gryllus Vilmos: Őszi falevél dalának meghallgatásával, valamint az „Őszi hangulat kicsit másképpen” játékkal. Boldog Blanka báb hozott a gyermekeknek egy varázsszemüveget, amellyel a síró gyerekeket is sikerült, nagy örömünkre megvigasztalni. A tevékenységek, és beszélgetések segítségével tudatosítottuk a gyermekekben, hogy mindenben észre kell venni a jót, a szépet.
Nagyon sok pozitív élménnyel, tapasztalattal gazdagodtak a héten is a gyermekek, ez rendkívül fontos óvodai évek alatt, amelyek lehetőséget nyújtanak a gyermekeknek a bizalom kialakítására, sikerélmények átélésére, hogy majd ezek segítségével boldogságra képes emberekké váljanak, erre biztatjuk a szülőket is.