Az optimizmus egy nagyon közkedvelt téma volt a másodikosok körében. Rendkívül tetszett nekik Vidámfalva története a varázsszemüveggel, amit aztán természetesen mi is elkészítettünk.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus egy nagyon közkedvelt téma volt a másodikosok körében. Rendkívül tetszett nekik Vidámfalva története a varázsszemüveggel, amit aztán természetesen mi is elkészítettünk.
A tanulókkal közösen megbeszéltük az előző alkalommal kitöltött oxfordi boldogságtesztet, melyet emlékbe el is tettek.
Ezt követően a Békamese került terítékre, ahol megbeszéltük a tanulságokat és élethelyzetekről beszélgettünk, amelyek velük estek meg.
Ezt követően idővonalat készített mindenki, melyen jelölni kellett, hogy mit szeretnének elérni az elkövetkezendő 4 évben. Legalább 4 célt kellett felírniuk.
A célok kitűzése után Ördög-Angyal játékot játszottunk. A szituációs feladathoz egy főszereplőre volt szükség, a csoportot pedig két táborra osztottam (ördögökre és angyalokra). A szituációban az ördögöknek csak negatív – hátráltató – az angyaloknak pedig csak pozitív – megoldást nyújtó, segítő – megjegyzéseket volt szabad tenniük. A szituációk mindegyike után megbeszéltük az érzéseket és a felmerülő kérdéseket.
Szituációk:
1. Iskolai dolgozat
Szituáció: Egy diák nem sikerült jól egy fontos dolgozata, és most elkeseredett, mert attól tart, hogy emiatt nem fog jó jegyet kapni az év végén.
Angyal: „Ne aggódj! Most tanultál belőle, és a következő dolgozatra jobban felkészülhetsz. Kérhetsz segítséget a tanárodtól vagy barátaidtól, hogy javítsd a jegyeidet.”
Ördög: „Nincs értelme próbálkozni, úgysem fog sikerülni. Teljesen felesleges több energiát belefektetni, inkább hagyd az egészet.”
2. Új osztálytárs érkezése
Szituáció: Egy új diák érkezik az osztályba, és a csoport egyik tagja nem tudja, hogyan közeledjen hozzá, fél attól, hogy kínos lesz a helyzet.
Angyal: „Légy kedves és barátságos! Kérdezd meg, hogy van, és mutasd meg neki az iskolát. Ha te segítesz neki beilleszkedni, hamarosan barátok lehettek.”
Ördög: „Miért törődnél vele? Úgyis idegen, lehet, hogy nem is passzol hozzátok. Hagyd, hogy megoldja magának.”
3. Kimaradt egy baráti programból
Szituáció: Egy gyerek megtudja, hogy a barátai nélküle mentek el egy közös programra, és most csalódott és megbántva érzi magát.
Angyal: „Beszélj velük! Lehet, hogy véletlenül maradtál ki, és legközelebb biztosan meghívnak. Szervezhetsz te is valami közös programot.”
Ördög: „Ez azt jelenti, hogy nem is igazi barátaid. Ne barátkozz velük többet, hiszen úgysem törődnek veled.”
4. Sportversenyen való részvétel
Szituáció: Egy gyerek sportversenyre készül, de nagyon ideges, mert attól fél, hogy nem fog jól teljesíteni, és elveszíti a versenyt.
Angyal: „A lényeg, hogy mindent beleadj, és élvezd a játékot. Ha keményen dolgozol, akkor büszke lehetsz magadra, akármi is történik.”
Ördög: „Miért izgulsz? Úgyis veszíteni fogsz, jobb lenne, ha inkább el sem mennél. Csak csalódni fogsz.”
5. Segítségkérés házi feladatban
Szituáció: Egy gyerek elakad egy házi feladatban, és nem tudja, hogy kérjen-e segítséget a tanárától vagy a szüleitől.
Angyal: „Nyugodtan kérj segítséget! Mindenki néha elakad, és fontos, hogy tanulj a hibáidból. Minél többet kérdezel, annál többet tanulsz.”
Ördög: „Ha segítséget kérsz, azzal csak azt mutatod meg, hogy nem vagy elég okos. Jobb, ha inkább megpróbálod magad megoldani, vagy egyszerűen hagyod.”
6. Osztályelőadás vagy beszéd tartása
Szituáció: Egy gyerek ideges, mert osztályelőadást kell tartania, és fél, hogy kinevetik vagy elrontja a prezentációját.
Angyal: „Gyakorolj sokat előtte, és ha magabiztosan állsz ki, biztosan sikerülni fog. Mindenki izgul ilyenkor, de ha bízol magadban, jó lesz.”
Ördög: „Biztosan mindenki nevetni fog rajtad. Ha elrontod, az kínos lesz, inkább találj ki egy kifogást, hogy ne kelljen beszédet tartanod.”
Az október hónapi boldogságórán az optimizmussal foglalkoztunk. A gyerekek egy plakátot készítettek, amin az állításokat a pesszimista vagy optimista oldalra ragasztották. Az állításokat a csoportban megbeszélték és még plusz gondolatokkal is kiegészítették szóban.
A gyerekeket megkértem mondják el mi is a boldogság,hogyan lássák ok a világukat. Elbeszélgetunk az optimista szó jelentésérol is. Babákba bele kellett irniuk is nekik mit jelent az optimista szó.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Az optimizmus témakör bevezetéséhez Boldog Dóra mesére hívó kis mondókáját hívtam segítségül, ez már azt jelenti, hogy egy mese fog következni. Ezt megelőzően Csupaszív nyitotta meg a beszélgetőkört, mindenkinél körbe járt, és öleléssel üdvözölték. Ezután Tódi törpe varázsszemüvege című mesét meséltem el a gyerekeknek. A történet végén beszélgettünk a mese tanulságáról, illetve milyen az, aki optimista. A varázsszemüveg, amit Tódi törpe adott a kis süninek, miért is volt varázslatos , és miért segít szebbnek látni a világot, a környezetünket, illetve hogy segít az aktuális hangulatunk javításában. Én fel is vettem a sajátomat, és mutattam, hogy nekem is működik (egy saját példával).
Az előre elkészített szemüvegek az asztalon várták, hogy belőlük is varázsszemüveg legyen, mindenki kiszínezte, mintázta kedvére. Szebbnél szebb, színes alkotások születtek. Izgatottan készítette mindenki.
Maci csoport
A gyerek megismerkedtek az optimista szemüveggel. Felvettem, körbe sétáltam és megálltam egy-egy gyermeknél mondtam mindenkiről valami pozitív gondolatot. Ezután a gyermekek is felvehették és mondhattak a társukról valami szépet, jót. Mit szeretnek a másikban, miben ügyes…
A 2. osztállyal az órakezdő relaxáció után (Tüdőtakarítás) a gyerekeknek felolvastam a Mese a kőről, aki mindig elégedett volt” című mesét. Ezt megbeszéltük, majd elérkeztünk az OPTIMIZMUS fogalmához, annak tisztázásához, valamint a PESSZIMIZMUS fogalmához, annak tisztázásához.
Páros munkában a gyerekek különböző szituációkat kaptak, azt kellett optimista, illetve pesszimista megközelítéssel eljátszani. „Optimista szemüvegek” készítésével zártuk az órát.
A héten az egészségünkről beszélgettünk. Boldogságóra keretében beszélgettünk a mentális egészségünkről, relaxációs zenét hallgattunk, és elkészítettük a saját optimista szemüvegünket. A foglalkozás végén a gyerekek fel is próbálhatták alkotásaikat, amik nagyon színesek lettek, és jó hangulatot teremtettek.