A foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek megtanulják a nehéz helyzetekben is meglátni a lehetőségeket és az élethez való hozzáállásuk hogyan befolyásolja boldogságukat. „Pozitív gyerek vagyok” című dal meghallgatásával kezdődött, amely lendületes és vidám hangulatot teremtett. Elolvastunk egy mesét a pozitív gondolkozásról. A történet tanulsága, hogy a rossznak tűnő dolgokban is megláthatjuk a jót, és ezáltal boldogabbá válhatunk. A gyerekekkel megbeszéltük a szavak jelentését, majd példákon keresztül ismerkedtek meg az optimista és pesszimista hozzáállás közötti különbségekkel. A tanóra végén elkészítették a saját optimista szemüvegüket.
Az optimizmus gyakorlása
Az osztály fájára faleveleket tettünk, melyekre optimista gondolatok sokaságát írták az osztály tanulói.
Miért érezzük jól magunkat ebben az őszi hónapban?
A közösségépítés minden gondolat alapja.
Az optimizmus gyakorlása (október)
A téma apropójaként elemeztük az optimista, valamint a pesszimista gondolkodást.
Miért kell törekedni arra, hogy a pozitív gondolatok kerítsenek hatalmukba?
Kifejtettük, hogy az optimisták könnyebben alkalmazkodnak a változó körülményekhez és gyorsabban túlteszik magukat a nehézségeken. Jobb mentális egészség jellemzi őket. Az egészséges optimizmus a valóság felismerésével és a problémák kezelésével párosul, nem pedig azok elkerülésével. Valamint taglaltuk a pesszimizmus hátrányait is.
A témával kapcsolatban keresztrejtvényt fejtettünk és produktumot készítettünk. Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát énekeltük és táncoltunk.
Egy emlékezetes órát töltöttünk el.
Csengeriné Fekete Ibolya
BOLDOGSÁGÓRA OKTÓBER: OPTIMIZMUS HÓNAPJA
BEVEZETÉS:
„A felhők fölött mindig süt a nap! Igen tudom, néha ezt nehéz elhinni, mert már annyi felhő van az életed égboltján, hogy reményét sem látod még egy kis napsugárnak sem. Hidd el, ilyenkor Isten munkálkodik. Ő ott van a felhők fölött és hatalmas kezével pont azon van, hogy a felhők, az esőcseppek szivárvánnyá váljanak.”
A gyerekekkel megbeszéltük mit jelent a fenti idézet, milyen érzések vannak bennük, mikor egy- egy nehéz helyzettel, szituációval találják szembe magukat. Megbeszéltük, hogy mit tudunk tenni, amikor nagyon nehéz dologgal szembesülünk.
Szinonimákat kerestünk a remény szóhoz. pl.: hit , bizalom, bizakodás, jóhiszeműség….
A gyerekek nagyon kreatívak, és együtt működőek voltak.
Megbeszéltük, hogy nagyon fontos, hogy KIRE vagy mire építjük a bizalmunkat, hitünket, reménységünket.
Közösen elénekeltük a Homokra házadat ne helyezd ….. című gyerekéneket.
Idézetek a reménységről, ezeket is közösen megbeszéltük: „Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok reménységet. Csak az Ő az én kősziklám és szabadítóm, erős váram, nem ingadozom.” Zsoltárok 62: 6-7.
Megbeszéltük a Noé bárkája című történetet. A legnagyobb reménytelenségben is mindig van remény. A történetben a remény szimbóluma a szivárvány, ami arra emlékeztet, hogy soha nem szabad feladni a reményt.
Feladat: fejezd be a megkezdett mondatot, hogy optimista, reménykeltő gondolataid legyenek.
Szivárvány színezése: a színekbe bele írták a gyerekek miben reménykednek, miben, Kiben bíznak.
Megbeszéltük, hogy nem elég csak reménykedni, a dolgok megvalósulásáért tenni is kell.
„A legjobbra számítok a jövőben, és mindent megteszek azért, hogy ez be is következzen.”
Közös dal: Élet van te benned, erő van te benned….
Meghallgattuk a Világomban minden rendben van című dalt, majd beszélgettünk a pesszimista és az optimista szó jelentéséről. Készítettünk egy félig teli és egy félig üres poharat. Mindenki kapott egy mondatot , a pesszimista gondolatokat a félig üres, az optimistákat a félig teli pohárba kellett a tanulóknak tenniük. Amikor valamennyi a megfelelő pohárba került, a pesszimista gondolatokat kiborítottuk, és úgy módosítottuk őket, hogy pozitív tartalmú mondatok legyenek belőlük. Ezután egy kirakó segítségével csoportokat alkottunk, kiscsoportos munka következett. A gyerekek kiegészítettek egy hiányos szöveget, a történet Opti Miskáról és Pesszi Miskáról szólt. Amikor készen voltak, bemutatták egymásnak a történetet. Ezután minden csoport kapott 5 szót, ezek segítségével kellett pozitív tartalmú rövid történetet alkotniuk. A foglalkozást meditációval zártuk.
Összeszedtük a pesszimista és optimista emberek jellemzőit. Szituációs játékokat játszottunk majd kitöltöttük és értékeltük a tesztet. A játékok kapcsán rengeteget beszélgettünk, nem csak az optimizmusról hanem minden másról is. Nagyon összekovácsolják ezek az órák ezt a csoportot, sokat megtudnak egymásról, ami egyébként nem jönne felszínre.
Relaxáció:
Süss fel nap, fènyes nap,
kastèlykertben a gyerekek
már várnak. – közös èneklès
Feldolgozás:
– Szomorú Szilárd ès Boldog Blanka bemutatkozik.
– Tükör játèk
– Mese:
A rèpa mese máskènt….tele optimista kijelentèsekkel,
– optimista sèta,
-optimista köszönès:
Mosolygós Katicás szèp napot !
Dal: Bagdi Bella: Ha boldog vagy,
mutasd….
Házirendünk, ami kint található a faliújságon:
Mindenki hibázik,
Mindenki megbocsát,
Mindig van ölelès,
Mindig van szeretet,
Mindig újra lehet kezdeni.
Zajzoni Rab István középiskola
A témák feldolgozása után elkészültek az optimista szemüvegeink is. Csodákat láttak a gyerekek.