Az Iskolai erőszak és zaklatás elleni világnaphoz kapcsolódóan megnéztük a feladatkártyát majd leírták, hogy mit gondolnak.
Megbeszélés után el is játszottuk, hogy a csoport egyik tanulóját kiközösítik, majd megbeszéltük az érzelmeket.
Az optimizmus gyakorlása
Tiszalúci Arany János Általános Iskola
Az órát a dal meghallgatásával kezdtük, majd megbeszéltük az optimizmus-pesszimizmus fogalmak jelentését. Ezután a gyerekek páros munkában dolgoztak, a kódok segítségével összerakták a szórácsból a motiváló mondatokat és elmondták számukra mit jelentenek, üzennek ezek a szavak. Az óra további részében szituációkat beszéltünk meg és minden helyzetben a jót, a pozitívat emeltük ki.
Az optimizmus témáját ebben az évben összekötöttük egy gyalogló túrával a közeli erdőben. A gyerekek lelkesen készítettek egy színes plakátot, örömmel készültek a sétára. A túra napján optimizmussal telve indultunk az útnak, kellett is a pozitív légkör, hiszen hosszú útra vállalkoztunk. A séta közben sokat nevettünk, beszélgettünk az erdőben élő állatokról, madarakról. Előadást is hallgattunk egy erdész tolmácsolásában. A végén 12 kilométert tettünk meg az optimizmus jegyében.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A 6.osztályosok Kitartás indulót írtak a Baj van a részeg tengerésszel c. dal dallamára. Az indulót számítógépen szerkesztették.
A saját céljukat scratch alkalmazással képben is megerősítették.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A 6.osztályosok Kitartás indulót írtak a Baj van a részeg tengerésszel c. dal dallamára. Az indulót számítógépen szerkesztették.
A saját céljukat scratch alkalmazással képben is megerősítették.
A Boldogság program mai feladatában a diákok párokban dolgoztak: egyikük megosztott egy negatív élményt, a másik pedig optimista szemszögből fogalmazta át.
A cél az volt, hogy megtapasztalják, hogyan lehet a nehézségekben is meglátni a lehetőségeket, és gyakorolják a pozitív átkeretezést.
OKTÓBER: OPTIMISTA VAGYOK!
Tapasztalatok az optimizmus gyakorlásának feldolgozásáról:
Saját példáimon keresztül mutattam be a csoportomnak az optimista gondolkodású óvónéni mintáját. Humorral igyekeztem maradandóvá tenni a szó jelentését a gyerekekben. Elmeséltem nekik, hogy milyen sokat kellett gyakorolnom ahhoz, hogy meg tudjam horgolni az első teknősbékámat. Mindenre hasonlított a sok próbálkozásom: tojásra, virágra csak éppen teknősbékára nem. Bosszankodtam, morgolódtam, de mivel nagyon szerettem volna horgolt, teknősbéka memória játékot a csoportnak, nem adtam fel a reményt. Ezzel a történettel hitelesítettem a további tanácsaimat, hiszen a próbálkozásom eredményével nap, mint nap játszanak a gyerekek.
A beszélgető körben nagyon megnyíltak felém. Néhányan olyan kudarcélményt is elmeséltek, amiről nem volt tudomásom. Ezeket sorba vettük és együtt ötleteltünk, hogyan lehetne eredményt elérni és optimistán gondolkodni. Ilyen kifejezések, bátorítások hangzottak el a gyerekek szájából:
„Ne add már fel, legyél oKtimista : )”
„Sikerülni fog! Jó lesz, ha gyakorolsz, majd segítek!”
„Ne legyél pesszimista, az a rosszat jelenti!”
„Anyukám is gyakorolni szokott, finom a palacsintája, csak néha ég oda!
„Próbáld meg, aztán megint próbáld meg és olyan leszel, mint én: tudok kicsit majom mászókázni!”
Fűz Nóra meséjének végén teljes átéléssel, lelkesen keresztelték újra „Úgysemegy” kismanót: hírtelen a sok jó név közül a következőket sikerült jegyzetelnem: Mostmármegy, Ügyesvagyok, Ezígyjólesz, Megdicsérnek, Ezazmanó.
Érdekesnek találták a félig üres, félig tele pohár példáját. Bizony szigorúan megvizsgálták, hogy valóban félig töltöttem-e a poharat! Miután tisztáztuk, hogy jól csináltam, rácsodálkoztak arra, hogy most akkor, az félig üres, vagy félig teli. Amikor a mindennapokban nehéz helyzetek adódnak, ügyesek nagyon. Mára már – időnként rávezető kérdésekkel ugyan, de- szinte mindig sikerül felismerniük, hogy egy helyzetben hogyan lehet optimistán vagy pesszimistán reagálni. Sokszor elhangzik bíztatásként ez a mondat egymás felé: „Gyakorold sokat, attól jobb lesz!”
Igyekeztem bevonni a szülőket is a téma feldolgozásába. A varázsgömbök megteltek mindazzal, amit gyakorlással el lehet érni. A faliújságra úgy tűztem ki, hogy a rajzokhoz fűzött gondolataik is láthatók legyenek. Jelet nem tettünk rá, így találgatniuk kellett. A folyosón jó kis beszélgetések alakultak ki a szülők és gyermekeik között.
Az októberi foglalkozásunkat az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok….” relaxációs gyakorlattal kezdtük, mely során jól megnyújtóztunk, elhittük, hogy felérhetünk az égig, ha igazán akarjuk. A Pozitív gyerek vagyok című dallal folytattuk, és a refrént közösen énekeltük már az első alkalommal. Mozgással kísértük végig az éneket, ez nagyon élvezetes volt a gyerekek számára. Tükörjátékkal vezettem be a témát – a gyerekek egymás után belenéztek a tükörbe, és elmondták, mi az, ami szép, ami jó bennük. Aki nem tudta megfogalmazni, annak társai segítettek, és elmondták a jó tulajdonságait, ezzel erősítették önbizalmukat. A téma feldolgozását a Tódi törpe varázsszemüvege című mesével folytattuk. Beszélgettünk róla, hogy ki mikor volt szomorú, ki segített neki megnyugodni és hogyan. Elmondták, ők mit látnak szépnek a világban, és mik azok a dolgok, amiken változtatnának. Elmesélték, hogy ha ők feltennék a varázsszemüveget, akkor milyennek látnák a világot. Mindenki elkészíthette a saját varázsszemüvegét, amit tetszőlegesen színezett és díszített, és haza is vihette, hogy anya és apa is kipróbálja. A foglalkozás lezárásaként kiszínezte mindenki a munkafüzetben azokat a képeket, amikre ő képes. Ez megerősítette őket abban, hogy képesek sikeresen elvégezni dolgokat, megoldani problémákat.
A tanulók megtapasztalták, hogy a nehézségek ellenére is lehet szépnek, derűsnek látni a világot, csak fel kell tenni azt a bizonyos varázsszemüveget.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Részt vettünk a Világ gyalogló napon. Tudtuk, hogy könnyedén megcsináljuk! Picit több, mint 4 km-t gyalogoltuk településünk határában lévő periglaciális talajszelvényhez, melyet iskolánk örökbe fogadott. Szerencsére szép napos idő volt, jókedvűen indultunk útnak, közben énekeltük, hogy „Pozitív gyerek vagyok!” majd kellemesen elfáradva értünk vissza.
Egy másik napon meghallgattuk Ugysemegy és Debizony manók történetét. Beszélgettünk arról, mit tehetünk, ha valaki ilyen negatívan áll hozzá a dolgokhoz, miért baj ez, hogyan segítsünk neki.
A „Boldogságóra” program keretében megvalósított „Optimizmus gyakorlása” című foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek felfedezzék a mindennapokban a közös mozgás és az őszi gyümölcsök pozitív hatásait az egészségükre. A tevékenység során arra törekedtem, hogy a gyerekek játékos, élményszerű formában tapasztalják meg a jókedv, a mozgás, a közös alkotás és az egymásra figyelés örömét.
A foglalkozást egy vidám mozgásos dallal, a Tapsolok itt dallal indítottam, ami segített a ráhangolódásban és a pozitív hangulat megteremtésében, a mozgás örömének átélésében. Már az első percekben érzékelhető volt, hogy a gyerekek felszabadultan, örömmel kapcsolódtak be a közös éneklésbe és mozgásba. A gyümölcsökről szerzett ismeretek felelevenítése és egészségüknek megőrzésének tudatosítása során lehetőségük nyílt a természet közelségének megtapasztalására, amely a megfigyelőképességet, kifejező, az együttműködési készséget, szókincset, a társas kapcsolatok alakítását, a türelem, empátia és tolerancia fejlesztését is segítette.
A gyümölcs süni elkészítése kedves része volt a foglalkozásnak. Fontosnak tartom, hogy a kézműves tevékenységek során ne csak a finommotorika fejlődjön, hanem az érzelmi intelligencia is, hiszen ezek az élmények mélyebb önismeretet alapoznak meg.
A Bagdi Bella: Szép nap dalának beépítése a foglalkozásba nagyon hatékony eszköznek bizonyult a jó hangulat fenntartásában és az optimista attitűd erősítésében. A mozgással kísért zenés játék oldotta a feszültséget, és segítették a gyerekeket abban, hogy kifejezzék önmagukat. A gyümölcssaláta készítés a közösségi élmény csúcspontja volt: a közös alkotás, a szenzoros érzékelések során szerzett tapasztalatok, az ügyesebb gyerekek társaik megkínálása, kiszolgálása maradandó élményt jelentett a gyerekeknek.
Összességében a foglalkozás elérte célját: a tevékenység feladatai jól illeszkedtek a gyerekek életkori sajátosságaihoz, és lehetőséget adtak a differenciálásra, így minden gyermek a saját tempójában és képességeihez mérten tudott bekapcsolódni. Pedagógusként megerősítést kaptam abban, hogy a boldogságórák nemcsak a gyerekek jóllétét, hanem a közösség összetartását, szociális kapcsolatait is erősítik.