Az optimizmus gyakorlása (október)
A téma apropójaként elemeztük az optimista, valamint a pesszimista gondolkodást.
Miért kell törekedni arra, hogy a pozitív gondolatok kerítsenek hatalmukba?
Kifejtettük, hogy az optimisták könnyebben alkalmazkodnak a változó körülményekhez és gyorsabban túlteszik magukat a nehézségeken. Jobb mentális egészség jellemzi őket. Az egészséges optimizmus a valóság felismerésével és a problémák kezelésével párosul, nem pedig azok elkerülésével. Valamint taglaltuk a pesszimizmus hátrányait is.
A témával kapcsolatban keresztrejtvényt fejtettünk és produktumot készítettünk. Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát énekeltük és táncoltunk.
Egy emlékezetes órát töltöttünk el.
Csengeriné Fekete Ibolya
Az optimizmus gyakorlása
BOLDOGSÁGÓRA OKTÓBER: OPTIMIZMUS HÓNAPJA
BEVEZETÉS:
„A felhők fölött mindig süt a nap! Igen tudom, néha ezt nehéz elhinni, mert már annyi felhő van az életed égboltján, hogy reményét sem látod még egy kis napsugárnak sem. Hidd el, ilyenkor Isten munkálkodik. Ő ott van a felhők fölött és hatalmas kezével pont azon van, hogy a felhők, az esőcseppek szivárvánnyá váljanak.”
A gyerekekkel megbeszéltük mit jelent a fenti idézet, milyen érzések vannak bennük, mikor egy- egy nehéz helyzettel, szituációval találják szembe magukat. Megbeszéltük, hogy mit tudunk tenni, amikor nagyon nehéz dologgal szembesülünk.
Szinonimákat kerestünk a remény szóhoz. pl.: hit , bizalom, bizakodás, jóhiszeműség….
A gyerekek nagyon kreatívak, és együtt működőek voltak.
Megbeszéltük, hogy nagyon fontos, hogy KIRE vagy mire építjük a bizalmunkat, hitünket, reménységünket.
Közösen elénekeltük a Homokra házadat ne helyezd ….. című gyerekéneket.
Idézetek a reménységről, ezeket is közösen megbeszéltük: „Csak Istennél csendesül el lelkem, tőle kapok reménységet. Csak az Ő az én kősziklám és szabadítóm, erős váram, nem ingadozom.” Zsoltárok 62: 6-7.
Megbeszéltük a Noé bárkája című történetet. A legnagyobb reménytelenségben is mindig van remény. A történetben a remény szimbóluma a szivárvány, ami arra emlékeztet, hogy soha nem szabad feladni a reményt.
Feladat: fejezd be a megkezdett mondatot, hogy optimista, reménykeltő gondolataid legyenek.
Szivárvány színezése: a színekbe bele írták a gyerekek miben reménykednek, miben, Kiben bíznak.
Megbeszéltük, hogy nem elég csak reménykedni, a dolgok megvalósulásáért tenni is kell.
„A legjobbra számítok a jövőben, és mindent megteszek azért, hogy ez be is következzen.”
Közös dal: Élet van te benned, erő van te benned….
Meghallgattuk a Világomban minden rendben van című dalt, majd beszélgettünk a pesszimista és az optimista szó jelentéséről. Készítettünk egy félig teli és egy félig üres poharat. Mindenki kapott egy mondatot , a pesszimista gondolatokat a félig üres, az optimistákat a félig teli pohárba kellett a tanulóknak tenniük. Amikor valamennyi a megfelelő pohárba került, a pesszimista gondolatokat kiborítottuk, és úgy módosítottuk őket, hogy pozitív tartalmú mondatok legyenek belőlük. Ezután egy kirakó segítségével csoportokat alkottunk, kiscsoportos munka következett. A gyerekek kiegészítettek egy hiányos szöveget, a történet Opti Miskáról és Pesszi Miskáról szólt. Amikor készen voltak, bemutatták egymásnak a történetet. Ezután minden csoport kapott 5 szót, ezek segítségével kellett pozitív tartalmú rövid történetet alkotniuk. A foglalkozást meditációval zártuk.
Összeszedtük a pesszimista és optimista emberek jellemzőit. Szituációs játékokat játszottunk majd kitöltöttük és értékeltük a tesztet. A játékok kapcsán rengeteget beszélgettünk, nem csak az optimizmusról hanem minden másról is. Nagyon összekovácsolják ezek az órák ezt a csoportot, sokat megtudnak egymásról, ami egyébként nem jönne felszínre.
Relaxáció:
Süss fel nap, fènyes nap,
kastèlykertben a gyerekek
már várnak. – közös èneklès
Feldolgozás:
– Szomorú Szilárd ès Boldog Blanka bemutatkozik.
– Tükör játèk
– Mese:
A rèpa mese máskènt….tele optimista kijelentèsekkel,
– optimista sèta,
-optimista köszönès:
Mosolygós Katicás szèp napot !
Dal: Bagdi Bella: Ha boldog vagy,
mutasd….
Házirendünk, ami kint található a faliújságon:
Mindenki hibázik,
Mindenki megbocsát,
Mindig van ölelès,
Mindig van szeretet,
Mindig újra lehet kezdeni.
Zajzoni Rab István középiskola
A témák feldolgozása után elkészültek az optimista szemüvegeink is. Csodákat láttak a gyerekek.
Az optimizmus egy nagyon közkedvelt téma volt a másodikosok körében. Rendkívül tetszett nekik Vidámfalva története a varázsszemüveggel, amit aztán természetesen mi is elkészítettünk.
Az optimizmus egy nagyon közkedvelt téma volt a másodikosok körében. Rendkívül tetszett nekik Vidámfalva története a varázsszemüveggel, amit aztán természetesen mi is elkészítettünk.
A tanulókkal közösen megbeszéltük az előző alkalommal kitöltött oxfordi boldogságtesztet, melyet emlékbe el is tettek.
Ezt követően a Békamese került terítékre, ahol megbeszéltük a tanulságokat és élethelyzetekről beszélgettünk, amelyek velük estek meg.
Ezt követően idővonalat készített mindenki, melyen jelölni kellett, hogy mit szeretnének elérni az elkövetkezendő 4 évben. Legalább 4 célt kellett felírniuk.
A célok kitűzése után Ördög-Angyal játékot játszottunk. A szituációs feladathoz egy főszereplőre volt szükség, a csoportot pedig két táborra osztottam (ördögökre és angyalokra). A szituációban az ördögöknek csak negatív – hátráltató – az angyaloknak pedig csak pozitív – megoldást nyújtó, segítő – megjegyzéseket volt szabad tenniük. A szituációk mindegyike után megbeszéltük az érzéseket és a felmerülő kérdéseket.
Szituációk:
1. Iskolai dolgozat
Szituáció: Egy diák nem sikerült jól egy fontos dolgozata, és most elkeseredett, mert attól tart, hogy emiatt nem fog jó jegyet kapni az év végén.
Angyal: „Ne aggódj! Most tanultál belőle, és a következő dolgozatra jobban felkészülhetsz. Kérhetsz segítséget a tanárodtól vagy barátaidtól, hogy javítsd a jegyeidet.”
Ördög: „Nincs értelme próbálkozni, úgysem fog sikerülni. Teljesen felesleges több energiát belefektetni, inkább hagyd az egészet.”
2. Új osztálytárs érkezése
Szituáció: Egy új diák érkezik az osztályba, és a csoport egyik tagja nem tudja, hogyan közeledjen hozzá, fél attól, hogy kínos lesz a helyzet.
Angyal: „Légy kedves és barátságos! Kérdezd meg, hogy van, és mutasd meg neki az iskolát. Ha te segítesz neki beilleszkedni, hamarosan barátok lehettek.”
Ördög: „Miért törődnél vele? Úgyis idegen, lehet, hogy nem is passzol hozzátok. Hagyd, hogy megoldja magának.”
3. Kimaradt egy baráti programból
Szituáció: Egy gyerek megtudja, hogy a barátai nélküle mentek el egy közös programra, és most csalódott és megbántva érzi magát.
Angyal: „Beszélj velük! Lehet, hogy véletlenül maradtál ki, és legközelebb biztosan meghívnak. Szervezhetsz te is valami közös programot.”
Ördög: „Ez azt jelenti, hogy nem is igazi barátaid. Ne barátkozz velük többet, hiszen úgysem törődnek veled.”
4. Sportversenyen való részvétel
Szituáció: Egy gyerek sportversenyre készül, de nagyon ideges, mert attól fél, hogy nem fog jól teljesíteni, és elveszíti a versenyt.
Angyal: „A lényeg, hogy mindent beleadj, és élvezd a játékot. Ha keményen dolgozol, akkor büszke lehetsz magadra, akármi is történik.”
Ördög: „Miért izgulsz? Úgyis veszíteni fogsz, jobb lenne, ha inkább el sem mennél. Csak csalódni fogsz.”
5. Segítségkérés házi feladatban
Szituáció: Egy gyerek elakad egy házi feladatban, és nem tudja, hogy kérjen-e segítséget a tanárától vagy a szüleitől.
Angyal: „Nyugodtan kérj segítséget! Mindenki néha elakad, és fontos, hogy tanulj a hibáidból. Minél többet kérdezel, annál többet tanulsz.”
Ördög: „Ha segítséget kérsz, azzal csak azt mutatod meg, hogy nem vagy elég okos. Jobb, ha inkább megpróbálod magad megoldani, vagy egyszerűen hagyod.”
6. Osztályelőadás vagy beszéd tartása
Szituáció: Egy gyerek ideges, mert osztályelőadást kell tartania, és fél, hogy kinevetik vagy elrontja a prezentációját.
Angyal: „Gyakorolj sokat előtte, és ha magabiztosan állsz ki, biztosan sikerülni fog. Mindenki izgul ilyenkor, de ha bízol magadban, jó lesz.”
Ördög: „Biztosan mindenki nevetni fog rajtad. Ha elrontod, az kínos lesz, inkább találj ki egy kifogást, hogy ne kelljen beszédet tartanod.”