Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mit is jelent az optimizmus. A rajzfilm megtekintése után beszélgettünk arról, hogy kinek mit jelent az optimizmus? Mikor könnyű optimistának lenni? Vannak-e olyan időszakok, amikor nehezebb? Miért jó kitartónak lenni? Majd párokban húztak a gyerekek egy-egy kérdést, és megbeszélték, mit gondolnak róla.
Az optimizmus gyakorlása
Milyenek vagyunk? Nézzünk tükörbe! Igenis mosolygunk és boldogok vagyunk! Tudjuk megmosolyogtatni egymást, senki se legyen szomorú!
Az optimizmus témáját dolgoztuk föl a csoporttal, tükörjátékkal, mesével, és boldog önarckép készítésével. Igazán szép alkotások születtek!
Az optimizmus, a remény és a kitartás játékos feladatai egész hónapban jelen voltak a Boldogságóráinkon.
Sokat beszélgettünk arról, mit is jelent az optimizmus, és hogyan segíthet abban, hogy vidámabban és reménytelibben éljük a mindennapjainkat. Feldolgoztuk A szomorú királykisasszony című mesét, ami megtanította nekünk, hogy a boldogság nem attól függ, mink van, hanem attól, hogyan gondolkodunk. Ha észrevesszük a jót, hálásak vagyunk és kedvesek másokhoz, akkor mi is vidámabbak leszünk.
Megnéztük az Oscar-díjas Piper – A kis madár című kisfilmet, ami jól mutatta, hogy a bátorság és a kitartás hogyan vezethet sikerhez. Közösen gondolkodtunk arról is, hogyan látja ugyanazt a helyzetet egy pesszimista és egy optimista ember – így gyakoroltuk, hogyan tudjuk a dolgok jó oldalát meglátni.
A pozitív gondolkodás gyakorlására sok lehetőségünk volt: az ölelés világnapján rengeteg ölelést gyűjtöttünk be, szeretet-ölelős origamit készítettünk, és mindenki összegyűjtötte a saját pozitív tulajdonságait. Rendszeresen meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát, és vidám, biztató mondókáját is megtanultuk.
Emellett részt vettünk a Világ Gyalogló Hónap programján, ahol közösen, jókedvűen mozogtunk a friss levegőn.
Minden tevékenység jó hangulatban, szeretetteljes és derűs légkörben zajlott. A gyerekek aktívak, együttműködőek és vidámak voltak – igazi öröm volt látni, mennyi pozitív energia és nyitottság jellemezte őket.
Az optimizmus gyakorlása során megtapasztaltuk, hogy a pozitív gondolkodás fejleszthető készség.
A hála, a tudatos gondolatirányítás és a jó cselekedetek gyakorlása segítettek abban, hogy nyitottabb és derűsebb szemmel lássuk a mindennapokat.
Jánossomorjai Aranykapu Óvoda Újrónafői Tagóvodája
Motiváció:
Szállnak, szállnak peregnek a levelek…dal éneklése
Avar találkozó
„Helyezkedjetek el a szőnyegen szétszórtan, egymástól távolabb. Csendesedjetek el, vegyetek néhány nagy levegőt. Most képzeljétek el, hogy erdei állatok vagytok az őszi avarban. Hogyan mozognak, hogyan szuszognak a kisállatok? Hagyjátok, hogy a testetek állatkaként mozgolódjon. Egyelőre egyedül matattok, élvezitek a falevelek simogatását és a meleg talajt. Nagyon szeretitek az őszt, ami sok finom táplálékot ad nektek. Most közeledjetek egymáshoz, és lassacskán alkossatok egy nagy állatkupacot! Szeretnek az állatkák egymáshoz dörgölőzni? Ha jön a hűvös este, összebújnak, és úgy melegítik egymást! Kicsit forgolódnak is… És sustorognak! Mit gondoltok miről mesélnek egymásnak?
A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Ha boldog vagy…
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
A téma bevezetése: Sünike bemutatása, akinek elveszett a családja. Keressék meg együtt a gyerekekkel.
Vidám sünbirodalom
A sünik ősszel érzik magukat a legjobban. Készítünk papírból egyszerű süni figurákat a videó alapján! A süni tüskebundáját alakítsátok úgy, hogy az alkotásaitokat egy csokorba gyűjtve létrejöjjön a vidám és optimista sünbirodalom! Ti mit szerettek az őszben?
Fantasztikusan zajlott egész héten a levélseprés az udvaron, a sünik, a bogarak
„birodalmának” megfigyelése, elképzelése. Örömmel készítettek az avarba lakhelyet számukra. Felszabadultan hempergőztek a levelekben, dobálták fel a magasba.
A hónap témàjànak mondandójàt az alàbbi módon valósítottuk még a gyerekekkel:
„Barátságfa” készítése – az együttműködés és segítés fejlesztése
Bàr csoportunk létszáma a nyàr folyamàn nem vàltozott, a csoportunk egyharmada a nyàri időszak alatt nem jàrt óvodàba, így nagy hangsúlyt fektettünk a pozitív társas viselkedésre és a barátságos magatartás erősítésére.
Beszélgetést kezdeményeztem: Mit jelent az, hogy „barát”? Hogyan tudunk jó barátok lenni egymással?
A gyerekek elmondanak egy jó cselekedetet, amit tettek valakiért.
Elmondtàk tàrsuk miben volt kedves hozzàjuk (pl.: Jàtszott velem, mikor senki sem akart, Megvigasztalt amikor szomorú voltam.)
Mindenki felragasztotta egy tàrsa jellel ellàtott szívet a baràtsàgfàra, aki kedves volt hozzà, törődött vele.
A végén közösen megnéztük, milyen szép lett a fa a sok kedves tettől.
Zárás: közös mondóka: „Barát vagyok, segítek, jó szóval is építek.”
Októberben a kollégiumunk szervezésében részt vettünk a Világ Gyalogló Napon, és egy kb 6 km hosszú sétát tettünk meg, bejárva Mohács városának a mohácsi csatához kapcsolódó főbb helyszíneit. Megemlékeztünk a hősökről, és erőt merítettünk bátorságukból
Az elsősökkel most is több délután folyamán foglalkoztunk a témával.
Először körben ülve beszélgettünk arról, mi mindent tudnak már csinálni, amit kiskorukban még nem tudtak, majd körbe állva játszottunk egy játékot. Mondatokat mondtam, és akire érvényes volt, meg kellett csinálnia a hozzá tartozó mozdulatot.
A következő alkalommal a kitartás erősségmondókát tanultuk meg: tapsvisszhangban mondtuk, és beszélgettünk arról, mihez kell a kitartás.
Utána készítettem mókás szemüveg sablonokat. Mindenki választott egyet. Színezés közben zenét hallgattunk, és mikor mindenkinek elkészült a szemüvege, mondott egy két dolgot, amiben bizakodó.
A reggeli beszélgetőkör állandó vendégei Szomorú Szilárd és Boldog Blanka. Minden kisgyermek megmondja, vagy megmutatja, hogy a jelenlegi hangulata melyikükéhez hasonlít.
Nagyon ritka, hogy valaki a Szomorú Szilárdot mondja. Ilyenkor a gyermektől megkérdezzük, hogy miért rosszkedvű. A gyermekkel és a csoporttal is megbeszéljük, hogy mit lehet tenni, hogy jobb kedvünk legyen, és a Rosszkedv elűző dalocskát is meghallgatjuk, eltáncoljuk.