A gyerekekkel arról beszélgettünk, hogy nem minden állatról gondoskodnak az emberek. Van, amelyik éhesen kóborol és menhelyre kerül. Számukra gyűjtést szerveztünk. Cserébe, mikor eljöttek az adományokért, megsimogathattuk a kutyákat. Reményünket, optimizmusunkat fejeztük ki, hogy a jövőben a felelős állattartással és a jó szándékú emberekkel nem lesznek éhező állatok.
Az optimizmus gyakorlása
A szemüvegek színezése előtt az érzelmekről beszélgettünk a gyermekekkel,amelyeket próbálták arckifejezéssel, testtartással is érzékeltetni. A gyerekek elmeséltékpozitív és negatív emléküket, élményüket, és azt is, hogyan oldódott meg az eset, mi volt benne a jó, hogyan vigasztalódtak meg. A szemüvegeket élvezettel színezgették, majd kivágták és próbálták fel. Ezzel kapcsolatban rögtön fel is hívtam a figyelmüket arra, hogy mennyi mindenre képesek, amiért hálásak lehetnek.
Boldog Dóra üdvözli a gyermeket: „Sziasztok Harangvirágok! Úgy örülök nektek, olyan boldog vagyok, hogy újra eljöhettem hozzátok. Játsszatok ma is velem.”
Mondóka: „Kerekerdő kalandra hív téged…”(kezdeményezés kezdő mondókája)
Boldog Dóra: „Kedves gyerekek, utazzatok velem egy mezőre, ahol mindenki elhiszi magáról, hogy jó valamiben. Az optimista mező vár ránk. Tegyük fel a képzeletbeli varázsszemüvegünket.”
Mese: Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege – mese élményszerű bemutatása kesztyűbábokkal
Mozgásos mondóka: Tódi Törpe szebben látó mondókája „Van kedvetek megtanulni Tódi Törpe szebben látó mondókáját?”
Varázsszemüveg készítése: „Ki szeretne varázsszemüveget készíteni? Hoztam nektek előre kivágott szemüvegeket, és különböző színű festékeket. Lehet ujjal is festeni, és ecsettel is, ki hogyan szeretné.
A mesében szereplő süni, nagyon szeret az avarszőnyegen bújócskázni, így aki szeretne, őszi levelet is készíthet, ragasztás technikájával.
Boldog Dóra elköszönése: „Köszönöm Harangvirágok, hogy újra ilyen jót játszhattunk együtt. Látom, nagyon szépen dolgoztatok, megdicsérlek titeket. Hamarosan újra találkozunk.”
A pozitív szemléletet a Pozitív gyerek vagyok játékhoz kapcsolódó angyalkártyákkal erősítettem meg. Amit kihúztak a gyerekek,azt a mondatot mantráztuk többször is a foglalkozás alatt. „Varázsfényképezőgép” segítségével a gyerekek egymásban megláthatták a pozitív tulajdonságokat, majd le is rajzolták saját magukat optimistán. A pozitív gyerek vagyok c. Bagdi Bella dalra táncoltunk a foglalkozás végén.
Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium , Általános Iskola Weöres Sándor Általános Iskola
Mindig arra gondolunk, hogy valahogy jókedvvel túllendüljünk a mindennapokon!
Mindenki azt ábrázolta, ahogyan érezte és látta ezt.
A tevékenységen Az erdei állatok című mesét dolgoztuk fel, Kett pedagógia módszerrel, játékosan. A gyerekek nagyon szívesen vettek részt benne, öröm volt látni, hogy élvezik, bele tudják képzelni magukat az adott szituációba, elcsendesednek. A tevékenység során rávilágítottunk az optimizmus fontosságára, arra, hogy minden rosszból ki lehet hozni valami jót is, ha úgy állunk hozzá. A gyerekek megértették a mese mondanivalóját, szívesen válaszoltak a kérdésekre, és helyesen megoldották a hozzá tartozó feladatlapot is! A mese végén a színesebbnél, színesebb alkotásaik csak fokozták a hangulatot. Egy sikeres, hangulatos tevékenységen vehettünk részt! Köszönjük a témákat, ötleteket!
Szerintem ez az a korosztály, akiknek a legtöbbet kell beszélni és gyakorolni a pozitív gondolkodást, hozzáállást egymáshoz, dolgokhoz. A hónap folyamán több gyakorlattal erősítettük ezt a képességet. A téma végén varázsgömbbe lerajzolta mindenki mi az amire vágynak! A Pozitív gyerek című dalt, pedig szünetekben is éneklik, más osztályoknak is szívesen tanítják!
Ebben a hónapban a reggeli találkozók alkalmával próbáltam ki a játékjavaslatokat: a Mosolydobást, a Ne nevess, ha tudsz játékokat. A gyerekeknek nehéz volt mikor csak egyedül kellett nevetniük, azt is nehezen állták meg, mikor nem szabadott nevetniük.
A mindfulness ötleteket is kipróbáltuk, a hullámlégzést, valamint a figyelem-gyakorlatot a csengővel. Vannak gyerekek a csoportunkban, akiknek jól esik ez a kis elcsendesedés, magunkra figyelés, de vannak olyan gyerekek is, akiknek még nem sikerül elcsendesedniük.
Köszönjük szépen a havi témajavaslatokat, játékötleteket!
Boldogság óra: Az optimizmus gyakorlása
(2024.10.04.)
Pedagógus: Nyerges Attila
Osztály, csoport: 4. Napközis csoport
Cél:
Az optimista gondolkodás fejlesztése, a pozitív életszemlélet kialakítása és fenntartása. A tanulók megtanulják, hogyan találhatnak reményt és pozitívumot a nehéz helyzetekben is.
________________________________________
1. Bevezető beszélgetés: Mi az optimizmus?
• Kérdés: Mit jelent optimistának lenni?
• Beszéljünk arról, hogy az optimizmus azt jelenti, hogy a dolgok jó oldalát nézzük, és bízunk abban, hogy a helyzetek jobbra fordulhatnak.
________________________________________
2. Játékos feladat: „Mi lenne, ha…?”
• A pedagógus mond egy kihívást jelentő helyzetet, pl.: „Eltörött a ceruzád.”
• A tanulók feladata, hogy mondjanak egy pozitív dolgot, amit az adott helyzetből kihozhatnak. Példa: „Legalább kipróbálhatom a tollamat!”
• További helyzetek: „Elromlott a játékod,” „Esik az eső,” „Elmaradt a kedvenc műsorod.”
• Ha szükséges, a pedagógus segít ötletekkel.
________________________________________
3. Kreatív tevékenység: „Optimizmus napló”
• Minden tanuló kap egy előre nyomtatott lapot, amelyen van egy mosolygó arc és három kérdés:
1. Mi történt ma, ami jó érzést keltett?
2. Miért vagy büszke magadra?
3. Miért várod a holnapot?
• A tanulók rövid válaszokat írnak vagy rajzolnak.
________________________________________
4. Záró gyakorlat: A pozitív mondatok ereje
• Minden tanuló mondjon egy bátorító mondatot, amit egy barátjának mondana, ha az szomorú. Példák: „Ne aggódj, holnap jobb lesz!” vagy „Ügyes vagy, meg tudod csinálni!”
• Beszéljük meg, hogy ezek a mondatok hogyan segítenek másoknak (és nekünk is).
________________________________________
SNI tanulók támogatása:
• Rövid, egyértelmű feladatok.
• Írás helyett rajzolási lehetőség.
• Segítség példák mutatásával, és bátorítás minden válasznál.
• Sikerek megünneplése dicsérettel vagy apró jutalmakkal (pl. matrica).
Eredmény:
A tanulók megismerkednek az optimizmus alapjaival, és megtanulják, hogyan lássák meg a pozitívumokat a világban és a saját életükben.
Diákjaink részt vettek a Tompa Mihály Vers-és Prózamondó versenyen Bátkában!
🥈Kárász Emília a 2.helyezést érte el!
Gratulálunk neki és a többi résztvevő diákunkak is: Berki Kamillának, Szajkó Jázminnak és Oláh Rolandnak! Nagyon ügyesek voltak!