Beszélgetünk a szeretetről
Az optimizmus gyakorlása
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Mesét néztünk a gyerekek és beszélgettünk a szeretetről.
1. Relaxáció – Tüdőtakarítás
A csoport közösen végzi a feladatot. „I, É, Á, O, U”
2. Bevezetés – beszélgetés, építés
A gyermekeket egy előre megépített fatorony várta a sószobában, amit váratlanul ledöntöttem. Beszélgetést kezdeményeztem. Kíváncsi voltam, hogy a gyermekek mennyire lesznek megdöbbentek, szomorúak és milyen megoldás jut eszükbe, hogy a torony újra megépüljön.
3. Téma feldolgozása mesével – A békák versenye
A mese elmesélése, majd annak rövid feldolgozása.
4. Optimista orcánk megrajzolása
Eszközök: színes ceruza
A gyermekek megrajzolták, majd kiszínezték az optimista orcácskájukat.
5. Mosolyogj, és a világ visszamosolyog rád!
Téma továbbadásaként a gyermekek egy-egy szemüvegsablont vihettek haza, amit otthon feldíszíthetnek és ha rossz kedvük van nekik vagy valamelyik családtagjuknak, akkor felvehetik és jobb kedvre derülnek majd.
6. Az optimizmus jelének kiszínezése
Zárásképpen a gyermekek az optimizmus jelét színezhetik ki és ragaszthatják fel a Boldogságvár második lépcsőfokára.
7. Foglalkozást záró éneklés – „Pozitív gyerek vagyok”
A gyerekek elkészíthették a saját optimista szemüvegüket és a tanteremben elérhető helyen van elhelyezve így bármikor elő vehetik amikor kicsit rosszabb napjuk van .
Az osztályunkban elég mozgalmasak a hétköznapok. Amellett, hogy tanulunk az órákon, a szünetekben élénk társasági élet folyik, ami konfliktusoktól sem mentes. Ezért is volt érdekes és hasznos feladat összegyűjteni, mit várunk a barátságtól, milyen legyen a jó barát. A legtöbben azt mondták, hogy kedves, megértő, barátságos. A beszélgetések során kerültek elő azok a tulajdonságok, amik a mélyebb barátságot jellemzik, mint pl a hűséges, titoktartó, együttérző, őszinte, támogató. A barátságláncra mindenki ráírta a számára legfontosabb elvárásokat. Most ez a lánc díszíti az osztályunkat és ezzel is készülünk a szeretet ünnepére.
A gyerekek elkészíthették a saját optimista szemüvegüket és a csoport szobában számukra elérhető helyen van elhelyezve így bármikor elő vehetik.
A Boldogságórás témákkal hosszú időn keresztül szoktunk foglalkozni, akár egész hónapon át. Így történt az optimizmus kérdéseivel is.
A hónap elején Mesekártyákkal (Czirják Erika kék kártyái) ismerkedtek a gyerekek. Egyszerű szabályokat alkottunk, a bőség zavara ellen. Egyszerre csak 3-3 lapot vizsgáltunk meg.
Beszélgettünk a szereplőkről a képek alapján.:
Mit látsz a képen? Ki ő? Mit gondolsz, milyen tulajdonságai lehetnek – ezt miből gondolod? Ez a szereplő vajon segít vagy akadályoz a mesében- hogyan? Viselkedhet-e másképp? Milyen jó tulajdonságai lehetnek?
Beszélgettünk a mesei varázseszközökről:
Mi lehet ez? Hogyan működik? Máshogyan is működhet? Mire való? Válaszd ki, melyik segíthet! Kinek segít ez az eszköz?
Nagyon érdekes volt hallgatni a gyerekek beszélgetését. Nagyon sok részletet megfigyeltek a kártyalapokon, eldöntötték, hogy számukra szimpatikus-e, és bizony előfordult, hogy ugyanarról a képről mást gondoltak, és azt remekül indokolták is.
Következő alkalommal mesét mondtam a gyerekeknek néhány kártya alapján, majd ők következtek. Kártyalapokat választottak, és saját történetük szerint az asztalra tették a következő kártyát. Jól használták a varázseszközöket, ügyesen határozták meg a működését is.
A mese történetének önálló alakítása nagy szellemi igénybevételt jelent, 4 gyerek meséje után el is fáradtak.
A mesét illetően semmiféle megkötésem nem volt, a gyerekek szabadon szőtték a történetüket. Abban mindegyik mese megegyezett, hogy
– valami nehézség miatt változásra volt szüksége a főszereplőnek,
– találkozott valakivel, aki segített neki jótanáccsal vagy varázseszközzel,
– a főszereplő megküzdött az akadállyal,
– és végül győzött.
*
Néhány nap „pihenés” után a hétköznapi életünk apró dolgaival foglalkoztunk varázsszemüvegen keresztül.
Elmeséltem a gyerekeknek, hogy a saját varázsszemüvegemen keresztül mi mindent láttam az elmúlt napokban. Először pozitív példákat említettem: Őszi reggel láttam a gyönyörű színes falevelek hogyan peregnek a fáról; Szétnéztem a szobámban, és rengeteg könyvet láttam különböző történetekkel; A parkban sétáló emberek vidámak voltak, a kutyusok boldogan szaladgáltak; stb.
A beszélgetés után majdnem mindenki varázsszemüveget készített magának. Varázsigét mondtunk rá, hogy valóban legyen varázsereje.
Záró beszélgetésünkben újra felvettük a szemüveget. Most olyan példákat hoztam, melyeket nem mondhatunk egyértelműen pozitívnak. Esik az eső – lehet, hogy nekünk rossz, mert nem tudunk kimenni az udvarra játszani, de a növényeknek fontos; Várakozni kell valahol – ezalatt lehet beszélgetni vagy új embereket megismerni.
Arra kértem a gyerekeket, hogy járjanak nyitott szemmel, és a következő találkozásunkkor beszélgessünk arról, mit mutatott nekik a varázsszemüveg.
Novemberi boldogság óráinkat érzelmeink tisztázásával kezdtük. Sokszor vettük elő az érzelem párosító kocka játékunkat, színeztünk különféle érzelmeket megmutató arcokat, videón is követtünk gyerekeket, akik más-más arcot vágtak és megtanultuk az ilyen az arcom dalt is.
Megtanultuk a hónap erősségmondókáját is.
Az egyik legszebb érzelmet, a baráti szeretetet meg is „gépesítettük”. Készítettünk egy barátságokat összekötő gépet. Mindenki nevét felírtuk egy papírcsíkra, majd beletettük egy zacskóba. Ezt a gép egy-egy rekeszébe betéve egy hosszú kartoncsík segítségével véletlenszerűen kinyomhattuk. Akit kihúztunk azzal kellett egész nap lennünk és még jobban megismernie.
Barátságok megerősítését szolgálta a barátságfüzérek elkészítése. Kisebb baráti csoportok fűzték össze így is iskolai életük mostani részét.
A hangunkkal is kifejeztünk érzelmeket. Játszottunk az amilyen az „adjonisten” játékban, majd később a helló napon.
A köszönés másik formáját, a napindító terem előtti üdvözlést, szeptember óta minden nap eljátszuk.
Osztálykalendáriumot is készítettünk és kitettük a faliújságunkra. Először 8-án a dominó-napon készítettünk óriás dominókat. Majd 11-én Márton napoztunk. Levelet írtunk a Mikulásnak, ellátogattak hozzánk a volt óvó nénijeink. Közösen vettünk részt az országos rajzfilmünnepen. Nov. 25-én közös focival ünnepeltük a Magyar Labdarúgás Napját. 26-án a városi Generációs Táncház keretén belül adtuk elő néptánc koreográfiánkat. Hatalmas ajándékkosarakat és a legjobban előadott koreográfia díjával ajándékoztak meg bennünket. Osztályunk két tanulója egy városi rajzpályázaton lett díjazott.. Az ő sikerüknek is nagyon tudtunk örülni. A hónapot egy tea délutánnal zártuk, ahol a ne vásárolj semmit jelszóval megunt játékainkat cseréltük el egymás között. A tánc mellett játszottuk a székes játékot és a szigeteset is.
A gyerekekkel a barátságról beszélgettünk, s a barátság füzért szerettük volna elkészíteni. Készültek a színes korongok a feliratokkal, s továbbgondoltuk az alapötletet. Kibővítettük egy szép mandalává. Ez látható a beküldött fotónkon.
Október a remény, az optimizmus hónapja a boldogságóra programban. Azt jelenti, hogy képesek vagyunk a dolgok naposabb oldalát nézni. Bízunk abban, hogy a jövőben valami jó dolog történik, célokat fogalmazunk meg, terveket készítünk, hogyan érhetjük el ezeket, és ennek megfelelően is cselekszünk. A 2.a és 2.b osztály tanulói nagyon nyitottak voltak a témára. Elmeséltek apró bosszúságokat, amelyek érték őket. Ezeket átfordítottuk a pozitív, optimista szemlélet szerint. Le is rajzolták a legjobb következményt! ( Minden jó, ha jó a vége!) Elkészítettek egy olyan varázsszemüveget, amelyet ha felvesznek, meglátják a rossz dolgokban is a jót! Zárásként saját tükörképét is lerajzolta mindenki, melyen sugárzik róla az optimizmus! Az órák nagyon felszabadultan, vidáman teltek. Rávilágítottunk arra, hogy mindennek van jó oldala. Meséltek sikereikről, ami igazán pozitív hangulatba hozott mindenkit, és az erősségeikre is ráirányította a figyelmet.