Ráhangolódásként Bagdi bella Imádok élni c. dalát hallgattuk meg, majd optimizmussal kapcsolatos képeket elemeztek a gyerekek, és egy filmrészletet néztünk meg. Nagyon tetszett nekik a Yes Man c. film rövid részlete, elmondták, hogy ők mit tennének hasonló helyzetben. T- táblázatot készítettek csoportos munkában (optimista, pesszimista ember jellemzői), majd páros feladatként megbeszélték, hogy a lehető legjobb életük hogyan nézne ki 15 év múlva. A Kitöltötték a diákok a HUNOPTI – tesztet, majd megbeszéltük.
Megbeszéltük a beadandó feladatot, ez lett hf., amit a következő hétre el is készítettek a tanulók. Optimista idézeteket kerestek a tanulók, amit az osztály optimista képével tablóra ragasztottunk.
Az optimizmus gyakorlása
Csoportunk már izgatottan várta a következő Boldogóra-foglalkozást, amelynek témája az optimizmus gyakorlása és a pozitív gondolkodás volt.
Bevezetésként egy rávezető játékkal, a Tüdőtakarítással kezdtünk. A gyerekek elképzelték, hogy kilégzéskor minden rossz érzést – fáradtságot, feszültséget, izgalmat vagy bánatot – kiengednek magukból. A gyakorlatot legalább ötször megismételtük, lassan, figyelve arra, hogy a kifújás hangja jól hallható legyen. Ezután Pillanatkapitány kalandjai következtek. A mese remekül kapcsolódott a testünk témakörhöz és az érzékszervek gyakorlásához. Pillanatkapitány megmutatja, hogyan lehet „megállítani az időt”, amikor mindenki rohan, és felfedezni a pillanat csodáit – egy madárdalban, egy mosolyban vagy egy mély levegővételben. A történethez csákót is készítettünk, majd kényelmesen elhelyezkedtünk és meghallgattuk a mesét. A gyerekek figyelmesen hallgattak, majd megbeszéltük, hogy ha kellemetlen dolgok történnek velünk, az néha nehéz, de ha optimisták maradunk, minden jóra fordul. A szép időt kihasználva optimista sétára indultunk. Bár ekkor még nem készültek el az „optimizmus szemüvegek”, a gyerekek jókedvűen csodálták a természet szépségeit. Másnapra elkészültek a szemüvegek is, minden gyermek sajátot kapott. Közös képet is készítettünk bennük, hogy megörökítsük: „Mi optimisták vagyunk!” A „Szuper erős” színezőből a remény és optimizmus témájú képet választottuk, amit a gyerekek nagy lelkesedéssel színeztek ki. Megtanultuk a mellékelt kis mondókát is, majd a lapokat hazavihették, hogy otthon a szülőkkel együtt gyakorolják. Végül a második lépcsőfokra felragasztottuk a mosolygó fejet, ezzel lezárva a Boldogóra-foglalkozást. Az élmények azonban tovább éltek: a gyerekek más élethelyzetekben, még az udvaron is emlegették, hogy „mi optimisták vagyunk!”. Több szülő is visszajelzett, hogy otthon is hallották a gyerekektől, mennyire tetszett nekik a foglalkozás. A szülők támogatása is nagyon biztató: örömmel olvassák a BOLDOG faliújságot, sőt, van, aki le is fotózza a havonta megújuló pozitív üzeneteket, hogy otthon is inspirálódhassanak belőlük.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Októberben iskolánk is csatlakozott a Világ gyalogló hónaphoz. Több osztályunk is tett hosszabb, rövidebb túrát a hónap során. Mi is gyalogtúrával látogattuk meg a közelünkben újonnan megnyílt Hajdúzoo állatparkot.
A hónap során megtanultuk a remény, optimizmus erősségmondókát. Meséltünk egymásnak az elért sikereinkről és mindenki megalkotta a tenyér ötösét, amiben összegyűjtötték, milyen dolgokban fejlődtek. Szituációs játékokon élethelyzeteket mutattak be a gyerekek, hogy hogyan viselkedik az optimista és a pesszimista.
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
Egy előadás kapcsán, melynek címe : Lélekmadár gondoltam úgy, hogy mélyebben foglalkozom a témával. A darabbeli Lélekmadár a szívünkben él és sok-sok fiókja van. Külön fiók a kedvességnek, jóságnak, tiszteletnek….. az irigységnek, lustaságnak, haragnak….. . Szóval minden érzésnek. Nagyon szépen letisztítottuk a gyerekekkel, hogy ezen fiókok kinyitása és becsukása csakis a saját döntésük. Teljesen tudatosnak kell lenniük, hogy melyiket nyitják ki. Csak rajtuk áll.
Ennek kapcsán Lélekpiacosat is játszottunk. Pozitív és negatív kártyákat helyeztem el a piactéren. Választottak 3 negatívat, ami leginkább jellemző rájuk, majd elcserélték 3 pozitívra, amit szeretnék ha jobban megerősödne bennük. Végül mindenki megrajzolta a saját Lélekmadarát.
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
Csoportokat alakítottunk és a csoportok forgószínpad szerűen forogtak. 6 asztalnál válogattak a pozitív erősségek kártyákból. Mindenhol választottak egyet saját maguknak és a csoport tagok is választottak mindenkinek egyet. Így a kör végére 12 pozitív tulajdonság került a lapra ,ami leginkább jellemző rájuk. Majd ezekből én hármat emeltem ki, melyből egy erősségfát készítettem.
Ebben a hónapban is közös énekléssel, zenehallgatással
indítottuk a Boldogságóránkat. Bagdi Bella: Pozitív gyerek
vagyok c. dalát hallgattuk meg.
Ezt követően a Tódi törpe varázs szemüvege c. mesével dolgoztuk
fel az optimizmus témakörét. A mese bemutatása után,
megbeszéltük a történethez kapcsolódó kérdéseket. Arra kértem
a gyerekeket, hogy soroljanak fel olyan dolgokat, amelyeket
szépnek látnak a világban. A gyerekek ezeket a dolgokat
sorolták fel: a szivárványt az égbolton, az őszi faleveleket, a
nyári napsütést stb. A tevékenységünket egy optimista tükörkép
megrajzolásával zártuk. Az elkészült alkotásokat a gyerekek
hazavihették. Arra kértem a gyerekeket, hogy akinek van kedve
készítsen otthon egy optimista távcsövet és idézze fel a
foglalkozáshoz kapcsolódó mesénket.
A hónapban lévő állatok világnapja alkalmából játékos vetélkedőt tartottunk, kint az óvodánk körül. A feladatok teljesítése, esetleges kudarcai / hogy nem mindig én nyerek…./ jó alkalom volt arra, hogy mindenben meglássuk a szépet és a jót és az esetlegesen kudarccal zárult feladat se szegje kedvünket a következő teljesítéséhez.
Boldogságóránkat egy kis mozgással kezdtük.
Kedves őszi dalocskára végeztünk táncos mozdulatokat széken ülve.
Boldog Dóra ráhangoló versikéjével vezettem be a mesét.
Zsebemben elbújt,mozgolódni kezdett egy kis vendég.
A gyerekek érdeklődve figyelték ki bújik elő a rejtekeből. Egy ugri-bugri béka bújt elő .
Erről a békáról szólt a mesénk .
A béka bízott magában,hogy fel tud mászni a toronyba.. A többi béka hallotta a brekegéseket,hogy úgysem fog sikerülni.
Nem is sikerült nekik, hiába próbálkoztak.
A toronyba feljutó béka sajnos süket volt. Optimizmusát ezért nem csorbította a többiek szava.
Megbeszéltük,hogy bízni kell önmagunkban,mert így sokminden sikerülhet.
A gyerekek több példát is mondtak a mindennapokból.
Az optimista ember vidám is. Így a szomorú társunkat megpróbáltuk megnevettetni. Vicces feladat volt. Mindenkinek nagyon tetszett.
Végül próbatételeket tűztünk ki a gyerekeknek. Nehéz,de optimizmussal teljesíthető feladatok voltak.
Nagyon drukkoltunk, de így sikeresen teljesítették is a feladatokat.
Optimizmussal könnyebb az élet,boldogabb mindenki.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlására a „Fény vezetése” relaxációs gyakorlattal hangolódtunk rá, majd meghallgattuk a Világomban minden rendben van című dalt.
Megkerestük az Értelmező kéziszótárban az optimizmus és a pesszimizmus fogalmát.
Elemeztük a munkafüzetben található képet, majd kódok segítségével megfejtettük a svéd bölcsességet. A lakatlan sziget történetével foglalkoztunk, beszélgettünk a történet tanulságáról. Szituációs kártyákon lévő történeteket játszottunk el a negatív gondolatok átformálásával. Készítettünk „Tulajdonságfát” pozitív tulajdonságokkal.
A téma zárásként közösen énekeltük a Világomban minden rendben van című dalt.
Az óra jó hangulatban telt, sikerült elkészíteni az „optimista szemüvegeket” és gyakorolni az optimista szemléletmódot.
Az optimizmus hónapja alkalmából a diákok megválaszolták a témához kapcsolódó kérdéseket, feldíszítették a táblát, és mindannyian írtak egy fogalmazást arról, hogy mit szeretnek az osztályközösségükben. Emellett lejegyezték azokat a dolgokat is, amelyek szerintük hozzájárulhatnának ahhoz, hogy az osztály még jobb legyen.