A tevékenységet egy relaxációs gyakorlattal kezdtük, amely a könyv ajánlásán alapult: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom”. Ez segített a gyerekeknek lecsendesedni, ráhangolódni a közös mesélésre és megfigyelésre.
A téma bevezetéséhez Bezzeg Andrea Újra együtt! című meséjét mondtam el, amely számos vidám és humoros jelenetet tartalmaz – ezeket külön is kiemeltem, hogy a gyerekek jobban ráérezzenek az örömre, a nevetés felszabadító erejére. A mese után közösen beszélgettünk a történtekről, valamint kérdésekkel segítettem a megértést és az élmények mélyebb feldolgozását.
Ezután érzékszervi játékokat játszottunk a könyv javaslata alapján. Célunk az volt, hogy a gyerekek tudatosabban figyeljenek érzékszerveikre, hiszen azok is segítenek az örömélmények átélésében és megélésében. Az alábbi játékos feladatokat próbáltuk ki:
• Szaglás vakon – illatok felismerése bekötött szemmel
• Ízteszt vakon – különböző ízek beazonosítása
• Honnan hallod a hangot? – a hang irányának meghatározása
• Mi van a takaró alatt? – tapintás alapján tárgyak felismerése
• Milyen színt látsz? – gyors színfelismerő játék
A játékok után leültünk egy közös beszélgetésre, ahol mindenki megoszthatta, mi okoz neki örömet a mindennapokban – akár egy finom falat, egy ölelés, egy kedvenc játék, vagy egy szép természeti jelenség. A foglalkozást a gyerekek kedvenc dalos játékával zártuk, a „Bújj, bújj zöld ág”-gal, amely szintén közös örömforrás volt számukra.
A hét további napjain is tudatosan figyeltünk az apró örömökre, és megosztottuk egymással ezeket a pillanatokat. Ilyenek voltak például a tavaszi virágok felfedezése a sétán, a „Fordulj kisszék!” című játék játszása, egy katicabogár megtalálása, vagy az udvari játékok öröme, amelyet a jó idő egyre gyakrabban lehetővé tett.
Apró örömök élvezete
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE- Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Kmety György Evangélikus Általános Iskola és Óvoda, Marcaltő
A foglalkoztatott korcsoport: vegyes
A foglalkozást vezeti: Pus Tiborné Kalmár Katalin- óvodapedagógus
A foglalkozás témája: Az APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE, mint boldogságfokozó technika gyakorlása
A foglalkozás célja: A jelen pillanat aktív megélése, tudatos élvezete sok más pozitív jelenséggel is együtt jár: nagyobb önbizalom, elégedettség, kisebb a valószínűsége a depressziónak, stressznek, bűntudatnak, szégyennek. Egyéni kiváltó okok felismertetése, tudatosítása.
A foglalkozás feladatai: Az apró örömök felismerése képeken, mesével, egyéni élményeink felidézésével és játékos gyakorlatokkal megtapasztaltatva. Az öröm megélése önálló cselekedeteinkben.
0. (MOTIVÁCIÓ):
A foglalkozás eszközeinek előkészítése, elhelyezése a csoportszobában.
1. MOZGÁSALAPÚ RELAXÁCIÓS GYAKORLAT:
„Napimádás”: A gyerekek körbe állnak, kis terpeszbe rézsutosan széttárt karokkal szívják be a levegőt az orrukon, majd lassan leengedve a kart, fújják ki! Kifújáskor minden olyat engedjünk ki, ami fáradtságot, feszültséget, izgalmat vagy bánatot okoz. Legalább ötször ismételjük. (Boldogságóra 3-6 éveseknek 37.o.)
2. ZENEHALLGATÁS- KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Amíg megpihentek a szőnyegen, hoztam nektek egy dalt, valaki talán már emlékszik is rá. Hallgallátok meg! Bagdi Bella: Pozitív mondóka- www.doldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
3. A TÉMA BEVEZETÉSE:
Tudnál-e a képek közül választani? Melyik kép tetszik a legjobban? Mi jut eszedbe róla? Melyik számodra az a kép, ami szebbé teszi a világot? (beszélgetőkör indítása, a kicsik csak képet választanak, a középsősök elmondják, amit látnak, a nagycsoportosoknak és a bátrabbaknak időt hagyok a gondolataik kifejezésére, átadására)
4. A TÉMA FELDOLGOZÁSA:
Kerekerdő kalandra hív téged,
hallgasd mit súgnak a tündérek,
…
A mai mesém arról fog szólni, hogy két jó barát miként találkozott, mi volt az ő örömük.
(Boldogságóra 3-7 éveseknek 155.o. Újra együtt)
A mese végén megbeszéljük, hogy kik szerepeltek a mesében?
Mi szerzett örömet Pirinkónak? Mi szerzett örömet Góliátnak?
Volt ma olyan dolog, aminek örülni tudtál?
Próbáljuk ki!
Vegyünk mély lélegzetet és fújjuk ki- ötször ismételve. Lassulj le egy pár percre és figyelj magadra!
Nézz körül és figyelj meg 5 dolgot, ami közel van hozzád! (lehet a szőnyeg mintája, … a lábadra simuló nadrágod, …a társad ruhája, …egy közeli játék, …az ablakból látható dolgok….
Érints meg 4 dolgot (szőrös takaró, párna, hab, melegvíz)
Most hunyd le a szemed és figyeld meg a hangokat, felfigyelhetsz zajokra is, vagy egy kellemes hangra!
Szagolj meg 2 dolgot! Szippantsd be az illatát!
Ízlelj meg valamit! (Csoki, csips, gumicukor)
Hunyd le a szemed és lélegezz mélyeket! Képzeld magad elé az eget, … a napsugarakat, …a hullámzó vizet, a virágokat… a fákat, … a szárnyaló madarakat, … a zöld rétet, …katicát, lepkét.
Hogy érzed most magad? Mi tetszett a legjobban?
FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Eléneklem újra Bagdi Bella: Pozitív mondóka dalát
Napszimbólum színező kiosztása a résztvevőknek.
5. A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
• Óvodai – A gyerekek által elmondott örömeik beírása vagy lerajzolása a napszimbólum közepébe.
• Otthonra- Laminált pozitív gondolatok hazaküldése és kipróbálása.
(„az életben a legjobb dolgok ingyen vannak”)
Kedvesség: meglepetés. A Boldogságóra márciusi témája az apró örömök élvezetének gyakorlásával foglalkozik. Ennek gyakorlására a nőnap alkalmából a kisfiúkkal papírvirágokat készítettünk a kislányoknak, amelyet egy rövid mondókával, köszöntéssel át is adtak egymásnak.A lányok nagyon megörültek, hogy a fiúk e napon gondoltak rájuk. Nagyon aranyos kis alkalom volt, ahol a fiúk és a lányok is részesei lehettek az apró örömök élvezetének, mert a köszöntés után a lányok egy kis apró süteménnyel kínálták meg a fiúkat. Délután a lányok büszkén mutatták szüleiknek a virágokat, és minden gyermek készített az anyukájának is egy kis virágot.
A mai Boldogságóra során az apró örömök fontosságára hívtuk fel a gyerekek figyelmét. Beszélgettünk arról, hogy a rohanó hétköznapokban is érdemes megállni egy pillanatra, észrevenni és megélni a kis dolgokban rejlő boldogságot – például egy mosolyt, közös játékot vagy egy finom falatot.
Kiemelt témánk volt az egészség, melynek kapcsán a gyerekekkel közösen gyümölcssalátát készítettünk. A közös tevékenykedés során nemcsak az egészséges táplálkozás fontosságáról beszélgettünk, hanem arról is, milyen jó érzés együtt alkotni és megosztani egymással az élményeket.
Különleges élményt nyújtott a Teddy Maci program, melynek keretében orvostanhallgatók látogattak el hozzánk. A gyerekek játékos formában ismerkedhettek meg a testük működésével, az egészségmegőrzés fontosságával, és félelmeik oldódhattak az orvosi vizsgálatokkal kapcsolatban.
A foglalkozás célja az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják: a boldogság nem mindig nagy dolgokban rejlik, hanem sokszor épp az apró, szeretetteljes pillanatokban – melyekből minden napra juthat, ha nyitott szívvel élünk
A hétköznapok rohanó világában jó időzni az apró örömökben. A megélés, átélés során valamennyi érzékszervünk jelen van. Az itt és a most megtapasztalható az orvostanhallgatók látogatásakor.
1. Bevezetésként a szokásos relaxációval és énekléssel kezdtünk.
2. A fő részben átismételtük az általuk már jól ismert évszakokat. Majd ötletleltárt készítettünk az évszakokhoz kapcsolódóan. Ezután mindenki elmondhatta az adott naphoz kacsolódó örömét. Játszottunk is: egy örömláncot készítettünk. A tizenkét hónap című mese osztatlan sikert aratot, mindenki szívesen le is rajzolta.
3. Az óra lezárásaként énekeltünk és meditáltunk.
Óriási apró öröm töltötte be a csoport szobát, mikor életében először lett születésnapja ünnepelve a kislánynak. Minden születésnapot szintén Bagdi Bella Boldog Isten éltessen boldog születésnapot c. dalával indítunk egy csillagszórót meggyújtva, és a végén minden gyermek oda megy az ünnepelthez és kívánhat neki valamit, majd megöleli.
A „Kicsi vagyok én”, ölelőperc, Boldogságmondóka kezdőrituálénk után egy új („Kitárom a világom…”) és két ismert („Együtt az Á, O és U hangokban”, „Hintaszék”) relaxációs gyakorlatot elevenítettünk fel. Ráhangolódásként mosolygós állatok képeit nézegettük meg és mindenki megpróbált valamilyen (lehetőleg nem tárgyi dolog) apró örömöt megnevezni.
A víz világnapjához kapcsolódóan csatlakoztunk a 15. Happy-héthez, a boldogság világnapján pedig nyílt napon vettünk részt a nagycsoportosokkal az iskolában. Néhány kisfiú (szüleik közreműködésével) nőnap alkalmából meglepetéssel kedveskedett a csoportunkba járó lányoknak, felnőtteknek, mely különleges örömet jelentett mindannyiu(n)k számára.
Az apró örömök élvezete hónapban több projektet is összekapcsoltunk, melyek párhuzamosan futottak óvodánkban. Ennek értelmében éppen az Állatbarát Óvoda cím elnyerésére koncentráltunk, tehát adta magát az ötlet, hogy az állatok, azon belül is a kutya legyen a hónap témája.
A csoportból minden gyermek jár kutyaterápiára, és minden alkalommal hatalmas élmény számukra a kutyával való közös foglakozás. Ezért idén minden olyan dolgot becsempésztünk ezekbe a foglakozásokba, amik örömet okoznak nekik. Tehát sokat festettünk, játszottunk vízzel és jéggel, igyekeztünk minél maszatosabbak lenni. Ez remekül ráépült az előző hónapban, a szenzoros játékokra.
A boldogság világnapja alkalmából apró rajzokat, üzeneteket készítettek a gyermekek, melyeket aztán egy séta alkalmával elrejtettünk a környező házaknál, autók szélvédőjén.
Ebben a hónapban intézményi szinten egy állatmenhely számára gyűjtöttünk, a szülői közösséggel közösen. A gyűjtés egy hónapon keresztül zajlott és sikerrel zárult. Számos állateledelt, nyakörvek, pokrócot és tisztítószert sikerült közösen összegyűjteni.
A mese ebben a témában is megállta a helyét. Önálló öröm megfogalmazásánál első körben többen kézzel fogható, anyagias ajándékokra gondoltak. A feldolgozás után egyre több gyerekben merült fel a mindennapi apró „örömök” gondolata (pl. anya ölelése, testvérem szeretete stb.). A hónap dala ismét nagy sikert aratott a tanulók körében.