Apró örömök élvezete témában rajzokban mutatták be a 2. c osztály tanulói az öröm forrásait.
Apró örömök élvezete
A tanulók önállóan fogalmazták meg írásban, hogy mit tekintenek apró örömnek az életükben. Kiderült, hogy sokkal több élményt nem élnek meg, mert fel sem ismerik.
Végigolvastuk a Tudni kell megállni című olvasmányt, majd levontuk a tanulságot: meg kell állni, időt kell szakítani arra, hogy észrevegyük a világ, a pillanat által nyújtott apró örömeket, melyek folyamatosan áradnak felénk.
Szóban fogalmaztuk meg, hogy milyen örömforrást nyújthat nekünk a természet, a család, a barátok, a hobbi és a saját képességek kiaknázása.
Házi feladatként örömmandalát színeztek a tanulók, amely feladat főleg a fiúknak okozott problémát, mert az aprólékos munka nem az erősségük.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az órán az apró örömök fontosságát jártuk körbe, mely segítette a gyerekeket abban, hogy észrevegyék és értékeljék a mindennapokban rejlő szépségeket. Közösen gyűjtöttük össze, mi minden okoz számukra örömet- egy finom ebéd, egy közös játék, a napsütés vagy éppen a hóesés…. A gyerekek lelkesen meséltek, rajzoltak, és hallgatták egymás élményeit is. Az óra hozzájárult ahhoz, hogy figyelmük egyre inkább a pozitív élmények felé irányuljon.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Ebben a hónapban is több világnapról megemlékeztünk. A faültetés napjáról, a nőnapról, amikor az osztály lányai ajándékot kaptak a fiúktól. A gyerekek egyik kedvence az alvás világnapja volt, amikor kispárnát hozhatott, aki akart. Természetesen nem hagytuk ki a Boldogság világnapját sem. Ünnepi megemlékezést tartottunk március 15-hez kapcsolódva. A költészet napján ki-ki elszavalta/felolvasta a kedvenc versét. A víz világnapjára pedig festettünk. Mindezekhez pedig igyekeztünk becsempészni a mindennapokba apró örömöket, vidámságot, pozitívumot. Az apró csodák boltjához mesét és meseillusztrációt készítettünk. Mindenki megfogalmazta magáról, mit szeret magában, amit a társai kiegészítettek. Mozgalmas hónapot hagytunk a hátunk mögött.
Március 22-én, a Víz Világnapja alkalmából különleges délelőttre került sor az óvodában, amelynek középpontjában a víz fontosságának megismerése és az apró örömök tudatos megélése állt. A napot közös meséléssel kezdtük, amelyben a vízcsepp kalandos útját követtük végig – a felhőktől a tengerekig. Ezután arról beszélgettünk, kiknek van igazán szükségük az iható vízre, és mik azok a helyzetek, amikor néhány csepp víz is örömet tud okozni.
Fő célom az volt, hogy a gyerekek ne csak megértsék a víz jelentőségét, hanem rácsodálkozzanak a mindennapok apró csodáira – egy csepp víz csillogására, egy buborék lebegésére, a közös nevetés örömére.
Az apróbb örömök eltörpülnek a mindennapokban. Az osztály tanulóin azt vettem észre, könnyebben észreveszik a rosszat, mint a jót. Ha rossz tulajdonságot kell magukról mondani, egész listát sorolnak. Jó tulajdonságot nem tudnak mondani saját magukról.
Ugyan ez történik az apró eseményekkel, gyakran észre sem veszik.
Nehezen összegyűjtöttünk olyan eseményeket, dolgokat, melyek nem bírnak olyan hatalmas jelentőséggel, mégis boldogságot okoznak, pl. elmarad egy dolgozat, kapnak egy cukorkát a padtársuktól.
A tanulókkal készítettünk egy pörgettyűt, aminek nagyon örültek, hiszen egy apró mozdulattal pörgött egy olyan tárgy, amit ők készítettek. Ezzel azt is megtapasztalták, milyen ügyesek, kreatívak.
Ezen a foglalkozáson beszélgettünk arról, milyen kis dolgok tudnak boldoggá tenni bennünket a mindennapokban – mint például egy ölelés, egy kedves szó, vagy egy közös játék a barátainkkal. A gyerekek saját élményeiket is megosztották, majd rajzban is megjelenítették a számukra legkedvesebb apró örömöket.
Az Alapprogram feladatai közül Az érzékszervek örömei és az Itt a láda, mi van benne? című játékokat játszottuk el. Szerencsére igen gyorsan, szinte magától értetődően érezték meg az apó örömök lényegét. Sok személyes példát, ötletet is soroltak. A feltétel nélküli önszeretetről is beszélgettünk, ami most az Önbizalom Program ajánlott témája. Ennek kapcsán a szeretetnyelvekről beszélgettünk, majd mindenki elmondhatja szerinte neki mi a szeretetnyelve és mi az amit szeretne kapni, mi az ami neki jól esik. Az Erősségprogram feladati közül a „Bogárvilág”, „Csigaház” valósult meg. A „Lépésváltó” nagy sikernek örvendett, de az udvaron a „Felhőszemle” is jó kis elfoglaltságnak bizonyult. Az Erősségprogram a kedvességet hangsúlyozta. Mi is alkalmaztuk a „Hogyan kedveskedjünk” beszélgetés során és a kedvesség erősségmondókát is elmondtuk egy párszor játékos keretek között. A „Pozitív árulkodás” nagyon tetszett, nem győztek eleget tenni. Nagyszerű ötletnek bizonyult, máskor is hasznunkra fog válni ez a módszer.
A hónapban ünnepeltük az alvás világnapját és mi is nagyon szeretünk aludni. Beszélgettünk ki hogyan szeret aludni, el is játszottuk. Én voltam az álom tündér, aki álom port szórt a gyerekek szemébe. Utána lejátszottunk az apró öröm a kezemben játékot, a gyerekek örömére.
Foglalkozást kezdő, ráhangoló relaxáció:
„Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… kitárom a világom”
Foglalkozást kezdő ének:
Meghallgattuk Bagdi Bella Imádok élni című dalát, megpróbáltuk vele énekelni.
A téma bevezetése:
Megbeszéltük, hogy milyen hétköznapi dolgok vannak, amitől úgy érezzük, hogy szép az élet, szép a világ.
-Ti minek szoktatok örülni?
-Akkor is örülhetünk, ha valami rossz történik velünk?
A téma feldolgozása:
Előbújt Boldog Dóra és kezdődhetett is a mese.
Mese:
Bezzeg Andrea: Újra együtt
Beszélgetés:
– Milyen tulajdonságai vannak Góliátnak és Pirinkónak?
– Milyen apró örömei vannak Góliátnak, és milyenek Pirirnkónak?
– Azoknak is vannak apró örömeik, akik nem hallanak, vagy nem látnak, vagy mozgássérültek? Milyen örömeik lehetnek?
A téma lezárása:
Illusztráció színezése a meséhez.