A mai boldogságóránk témája az apró örömök voltak. Az óra elején a közös relaxáció után meghallgattuk közösen Bagdi Bella: Imádok élni című dalát. Beszélgetést kezdeményeztünk arról, hogy mik azok a kicsi, apró dolgok, amiknek bármikor tudunk örülni. A gyerekek közös koreográfiát készítettek a dalhoz csapatokban, majd néhányan elő is adták közösen. Az óra többi részében tableten dolgoztak a gyerekek. Apró örömöket párosítottak a hozzájuk illő érzékszervekhez. majd puzzlet raktak ki és erről kezdeményeztek csapatokban beszélgetést. A puzzle az apró örömökkel kapcsolatos volt. Mivel lözösen dolgoztak a gyerekek, így az óra végén fel is hívtam a figyelmüket a közös célokra, az együttműködés és kooperáció fontosságára, majd felfedezték, hogy a mai órán is csak együtt tudták megcsinálni mindazt, amit elértek! Egységben az erő!
Apró örömök élvezete
A márciusi Boldogságóránk témája az „Apró örömök”, amely arról szól, hogy a gyerekek megtanulják észrevenni értékelni a mindennapi kis örömöket. A TANAK 1. osztályos tanulók számára különösen fontos, hogy játékos, élményszerű legyen e téma megközelítése.
Bevezető: Bagdi Bella: Jól érzem magam… ( tánclépések kitalálásával könnyed mozgás)
Főrész:
1. Beszélgetés – Kit mi tesz boldoggá? Ki minek örül? ( Meglepően komoly válaszokat kaptam: Örül, hogy ebbe az osztályba járhat. Örül annak, hogy megismerhette az osztálytársait. Az egyik kisfiút nagy örömmel töltötte el, hogy megérkeztek a falujába a gólyák, ugyanis késtek és azt hitték, elpusztultak útközben.)
2. Játék: Barátválasztó ( középen elhelyezett nyakbavalók segítségével)
Mosoly-lánc ( mindenki mond egy kedves szót vagy bókot a mellette ölő társának,
majd megöleli)
3. Mese: Bella és Bello szeretettündérek: A boldogság torta (mese mondandójának
megbeszélése)
4. Boldogságfa készítése ( egy nagy papírlapra rajzolok egy fát, a gyerekek kiszínezik, majd levelekre ragasztják az apró örömöket jelentő képeket)
5. Érzékszerveink: A különböző érzékszerveinkkel milyen apró örömöket érezhetünk? (pl.az orrunkkal a virágok fantasztikus illatát)
Lezárás:
Megbeszéljük, hogyan érezték magukat a gyerekek.
Végül zárjuk az órát egy örömtánccal. Bagdi Bella: Imádok élni…
A márciusi feladatot a Boldogság világnapjára időzítettük, s a tantermen kívülre is juttattunk a kedvességből. Iskolánk tanulóit, dolgozóit leptük meg egy kis aprósággal. Egy-egy cetlire mosolygós smile-t rajzoltunk, s ráírtuk: BOLDOGSÁG VILÁGNAPJA 2025. 03. 20. Nagyon örültek az apró kedvességnek gyerekek, felnőttek egyaránt. :-).
Fő feladatként a Figyelős színezőt választottuk, egy szép tavaszi kép színezésével. A feladat ismertetése után én indítottam a feladatsort a részlet, szín megadásával, kedves utasítással felszólítva őket. Ezután a gyerekek kérték meg egymást, törekedve arra, hogy változatosan, kedvesen kérjék a színezési feladatot. Kérlek szépen, légyszíves, légyszi, legyetek szívesek, szépen kérlek, kérlek Titeket, szeretném, mosolyogva kérem, örülnék, boldog lennék kérésekkel haladtunk a színezéssel. Nagyon büszke vagyok rájuk!
A téma feldolgozását arcizomerősítő relaxációs gyakorlattal indítottuk. A gyerekek nagyon élvezték a gyakorlatot és kacagásban törtek ki egymás arcát látva. Már jól indult a hét ezzel a vidámsággal, kacagással. Az Újra együtt! című mese élményszerű bemutatásához Góliát bábot készítettem, s általa még jobban átélték a történet mondanivalóját. A beszélgetőkör alkalmával az igaz barátságról, az egymás tiszteletéről, szeretetéről, közös örömpercekről folyt a diszkurzus. A mese szereplőit saját fantáziájuknak megfelelően megelevenítették ábrázolás alkalmával. A közös élmények, örömpercek sorát egy kisvonatos kirándulással folytattuk, ahol megfigyelhették az ébredező természet csodáit. Játékos formában felelevenítettük ismereteinket a vízi élőlényekről, költöző madarakról. A téma zárásaként meghívást kaptunk az Örökös Boldog Iskola címet viselő Báthory Iskola diákjaitól, egy felejthetetlen sportos délelőttre, ahol egy rajzpályázat díjkiosztó eseményén is érintettek voltak gyermekeink. Nagy örömmel vették át a jutalmakat és lelkesen vettek részt a játékos feladatokban. Ez a téma mindenkinek tartogatott apró örömöket, amitől még motiváltabbak lettek ovisaink.
Márciusi boldogságóráink alkalmával nagyon sok színes programra került sor:
1. Beszélgettünk a hónap nevezetes napjairól:
– Március 01. Nemzeti Faültetés napja (beszélgetés: miért fontosak a fák?)
– Március 08. : Nemzetközi Nőnap: Hogyan emlékezzünk meg róla
Az osztályból néhányan rajzoltak virágokat, egy fiú kézzel készített selyemvirágot hozott ajándékba mindenkinek.
Március 20. A Boldogság Világnapja:
Beszélgetés: Ki mitől boldog igazán?
Közös projekt: Plakátkészítés a Boldogság Világnapjára, Boldogságpontok létrehozása az iskola területén, program megvalósítása március 20.-án:) Nagyon jól sikerült, az egész iskola bevonódott a programba, kicsiktől a szakiskolásokig. A gyerekek nagyon élvezték szívesen részt vettek benne. Néhány lelkes kolléga is csatlakozott: üdvözlő, kézfogó pontokon, ölelkező pontokon, puszi küldő pontokat látogattak meg, leveleket írtak egymásnak és a tanulóknak. Megírtuk a közös Boldogságtörténetünket, melyet a farsangi készületek ihlettek meg. Elolvastuk, megbeszéltük a Boldogság forrása c. mesét, rajzillusztrációt is készítettek a gyerekek hozzá. Használtuk/kitöltöttük a mellékleteket is:) Nagyon színes és igazán remek programok sikerültek márciusban, a gyerekek nagyon élvezték:)
Hétfő reggel azt a borzasztó hírt kaptuk, hogy elveszett a „Boldog vár” kulcsa! Tovább olvasva a hírt, kiderült, hogy visszaszerezhetjük, ha kiálljuk a hét próbát! A gyerekek olyan lázba jöttek, hogy bárki betévedt a csoportunkba, elújságolták neki a nagy hírt.
Az első próba a segítségadás volt. A Zsuzsi néni, a dadusunk rögtön főzött is nekünk egy ötletadó teát, amiből mindenki jó ivott. Gondoltuk, először viszonozzuk neki a segítséget és elmosogattunk a babakonyhában, és segítettünk megöntözni a virágokat is.
A következő próbatétel a jó cselekedetek gyűjtése volt. Nagy tál vízbe két kisebb tálat úsztattam, a gyerekek körül állták és két-két pajtás vetélkedett egymással. Mondaniuk kellett olyan helyzetet, amikor jók voltak, valakinek segítettek, örömet okoztak. Minden tett elmondásakor egy-egy üveggolyót tettek a kis tálba. Akié előbb elsüllyedt, az győzött. Nagy csaták voltak!
Harmadik próba A boldog ember inge című mese meghallgatása volt. A Mese szereplőit rárajzoltam egy ingre és abba beöltözve adtam elő a történetet. Megbeszéltük, hogy észre kell venni az élet apró örömeit, és akkor boldogabbak leszünk.
A következő próbatétel ide kapcsolódott, elmentünk sétálni és mi is apró örömöket gyűjtöttünk út közben. Szépek volta a virágok út közben, meg is szagoltunk párat, gyönyörködtünk a felhőkben, rügyező fákban, de a Duna-parton a dombról legurulás mindent vitt!
Ötödik feladatunk az volt, hogy mindenki rajzolja le magát, milyen, mikor boldog. A kicsik csak a fejüket, a nagyok egész alakos képet készítettek. A szülőket is bevontuk a feladatba, megkértük őket, írják le pár sorban, miért szeret gyermekük oviba járni. Eleinte szabadkoztak, majd azt vettük észre nagy örömmel, hogy minden rajz mellé került pár kedves sor.
Hatodik próba a harag lángjának eloltása volt. (Ez az én régi vágyam volt, valamire vízipisztollyal lőni az oviban). A gyerekek is nagyon élvezték a régi szülinapi gyertyák tüzének oltását. Szomszédos csoportok irigykedve nézték, de sajnos vizes lett minden gyertyánk.
A hetedik próba az volt, hogy mindenki öltözzön pirosba. Ez a szülőkön is múlt, de mindenki partner volt és ennek eredményeként megszereztük a „boldog vár” kulcsát. Mindenki boldog volt, hogy elértük a célunkat és közben jól éreztük magunkat!
A felnőtteknek is járt egy kis játék a Boldogság nemzetközi napja alkalmából. Húzhattak egy egy pozitív megerősítést egy kosárból, valamint a folyosón három helyre is tettem ki bókokat, erősségeket, amikből, bárki húzhatott magának, vagy másnak. Mozgalmas hetünk volt, többen kérdezték, mikor lesz újra.
Apró örömök a mindennapokban
Március a tavasz kezdete sok apró örömöt tartogat a számunkra. Ezek megfigyeltetése a mi feladatunk. Ebben a hónapban a Víz Világnapját is ünnepeltük, ami eleve jó kiindulópontja az apró örömöknek.
A víz, mint érték és minket éltető forrás nagy szerepet kap a mindennapjaikban. A gyermekekkel megbeszéltük a vízfogyasztás fontosságát, a víz természetbeni erejét és komoly szerepét. Játékokon keresztül megfigyeltettük, mi mindenre használhatjuk a vizet, miért kell nagyon örülni annak, hogy számunkra olyan könnyedén elérhető.
Vizes kalandokra indultunk kalózként. Hajót vezettünk és játékosan érzékeltettük a víz erejét. Segítő, de veszélyes, vad oldalát is megtapasztaltuk. A hajónk olyankor nagy hullámokon utazott, amit a jól képzett legénységnek bírnia kellett. Apró örömeink közé tartozik a zene, a közös éneklés. A kalózok imádnak mulatni, így nem volt kérdés, hogy utazásainkat énekkel és dalokkal kísérjük. Félelmeinket és szorongásainkat is oldja a zene, így örömünk jobban szárnyalhat közben. Az éneklés mellett a tánc is helyet kapott, ami szintén örömforrás. Az improvizatív, önfeledt mozdulatok közben a gyermek jól érezheti és kifejezheti önmagát.
A kalózok élvezik az élet hozta örömöket. A mulatozás mellett szeretik a hasukat is. A közös munka pedig összekovácsolja őket. Ezt összekötve, az együtt elkészített gyümölcssaláta kellemes finomság volt a kalandozások után.
A kalózok is jól tudják, hogy mozgás közben és mozgás után sokkal jobban érezzük magunkat. A legénységnek fel kell készülnie egy-egy kincskeresésre, és leküzdeni az akadályokat. Így ezt közös „edzéssel”, párban is kipróbálható akadálypályákon végezték.
Az akadályok végigvitték őket az óceánok és tengerek partjain, ahol a vízi élővilágot is megcsodálták. Az élőlények és növényvilág gazdagsága szintén okot ad az örömre és a boldogságra. Fontos, hogy lássák, mennyi értékes állat és növényfajta létezik (még ha azokkal nem találkozunk személyesen). Érzékszerveinket használva komoly kincskeresésre indultunk, ahol megtapasztalták mekkora öröm a látás, hallás, szaglás, ízlelés és érzékelés a mindennapjaikban. Milyen jó, hogy használhatjuk ezeket az érzékszerveinket és azok segítenek nekünk a problémák megoldásában, támogatnak minket a feladatok sikeres végrehajtásában. Mindennap hálát kell adni egészségünkért és örülni ezeknek a csodás pillanatoknak.
Örömteli pillanatokat tudunk átélni, ha együtt játszunk, kirándulunk és sétálunk. Ha nagyokat nevetünk közösen, ha egymást segítjük a nehezebb pillanatokban, ha közös élményeket gyűjtünk. A könyvtárba ellátogattunk, ahol kedves üzenetet hagytunk a gyermek könyvtárosoknak, így mosolyt csalva az ő arcukra is. Egy közös játszótéri kaland is örömöt csalt az arcunkra.
Örömöt lehet lelni az ölelésben, egy nagy mosolyban és egy baráti pacsiban is. A kalózok jól tudják, hogy ezekkel igazán jó csapattá válhatnak.
Mi is erre törekszünk!
Márciusi alkalmunkat is csendes, zenés relaxációval kezdtük. Napimádással folytattuk és Tüdőtakarítással folytattuk. Ez sok sok nevetéssel járt. Így megkaptuk a felszabadult kis szíveket és hangulatot.
Boldog Dóra ezúttal is velem tartott, meg is kérdezte a gyerekeket, vajon szeretnének-e elutazni vele? Hát persze, hogy mindenki utazni akart Dórával. Közös kis léghajónkon elutaztunk és ahogy a gyermekekkel leszállt a léghajó és elhelyezkedtek. Meghallgatták az Újra együtt című mesét.
A mesét követően elbeszélgettünk róla, hogy kinek mi okoz örömet. Sokan tárgyakat mondtak először, de volt olyan, aki anya ölelését említette elsőként.
Hogy megtudjuk, mennyi minden apró szép létezik körülöttünk, megrajzoltuk az mf55. oldalon található lapot. Együtt döbbentünk rá, hogy milyen sok szép van körülöttünk.
Végül relaxációs zene mellett megpihentünk.
Március
Márciusi foglalkozásunkat is relaxációval kezdtük. Ezután felolvastam a történetet, megbeszéltük és fel is vázolták a mese történéseit. Megbeszéltük mi miért történt, mit tanítottak a hónapok, mi volt a tanulság.
Lerajzolta mindenki a kedvenc hónapját, és el is mondták kinek melyik a kedvence, így teljes képet kaptunk róla hogy valóban az év minden hónapja csodálatos valami apróság miatt. Majd megfestette mindenki a saját kavicsát.
Átismételtük az érzékszerveket, játszottunk kitaláló játékot bekötött szemmel. Foglalkozásunk a Down-szindróma világnapjára esett, melyet az osztály személyes kapcsolódás miatt minden évben felemás zokni viselésével ünnepel. Megbeszéltük hogy egy ilyen apró figyelmességgel mennyi örömet tudunk szerezni embertársainknak.
Az óra végén zenét hallgattunk, Bagdi Bella: Imádom élni c. dalát.
2025. 03. 24-én a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola borjádi telephelyén megtartottam Apró örömök gyakorlása témakörében a Megérkezett a tavasz című boldogságórát.
Bevezetésként üdvözöltük egymást, megbeszéltük, a mai boldogságóra témáját, majd a relaxációs gyakorlatok közül a „Napimádással” hangolódtunk, mely boldogságóráink állandó elemét képezi.
Meghallgattuk, elénekeltük a Tavaszi szél vizet áraszt című dalt, melyet ritmushangszerek megszólaltatásával kísértünk.
A mai órán a Tavasz című mese, kisfilm megtekintése után megbeszéltük, hogy tavasszal, a természet újraéledésével és az ünnepekkel milyen örömöket élhetünk át, mi mindennek örülhetünk.
Kiemeltük a napsütést, virágok kinyílását, a fák virágba borulását, a költözőmadarak visszatérését és a méhecskék megjelenését. Ezeket tárgyképekkel és gesztusjelükkel is bemutattuk.
Majd valós „tárgyak” érzékeltetése, megismerése következett (virágzó faág, ibolya, madártollak, méhecske fészek), melyeket tárgyképükkel is egyeztettünk. Megerősítettük, hogy mik okoznak örömöt számunkra tavasszal, kiegészítve néhány tavaszi ünneppel.
Végül az apró örömök megjelenítése következett egy közös tavaszi képen, a gyerekek által kiválasztott részek, részletek ábrázolásával: ragasztás, festés, színezés.
A foglalkozás lezárásaként elpakoltunk, rendet raktunk, és értékeltem az órát, mely jó hangulatban telt, a gyerekek motiválhatóak, aktívak és vidámak voltak.
Kovácsné Vadász Szilvia