Ebben a hónapban az apró örömök élvezete témát dolgoztuk fel. Március 20.-án a „Boldogság világnapja” alkalmából a Lila iskola rendezvényére, óvodánk is meghívást kapott. A nagycsoportos gyerekekkel és négy felnőttel vettünk részt a rendezvényen, ahol az ötödikesek egy mese dramatizálással készültek az ovisoknak. Majd közösen elénekeltük Bagdi Bella: Rám talál a boldogság című dalát. A dal után közösen barkácsoltak a gyerekek, az iskolás gyerekek nagy örömmel segítették az ovisokat. Egy nagyon színvonalas délelőttnek lehettünk tanúi, mindenki nagyon jól érezte magát és persze senki sem jött el ajándék nélkül.
A pillangó csoport a témát úgy dolgozta ki, hogy meghallgatták a hónap meséjét, majd átbeszélték, majd mindenki lerajzolhatta, hogy mik azok az apró örömök, amik nekik a legfontosabbak. A téma lezárásaként meghallgatták Bagdi Bella: Imádok élni című dalát. A katica csoport gyerekei a témát úgy dolgozták fel, hogy nemzetiségi intézményként március 1.-én „Tavaszváró” ünnepség van az óvodában, ilyenkor mindenki kap egy kitűzőt, amit egész hónapban kell hordani, a hónap utolsó napján a kitűzőn lévő szalagot felkötjük egy bokorra, közben kívánhatunk valamit, közben versel és énekekkel is készülünk. Ilyen apró dolgoknak is nagyon örültek a gyerekek. A mókus csoportban a téma kidolgozása úgy valósult meg, hogy közösen elénekelték a hónap dalát, majd a munkafüzetben lévő feladatlap segítségével segítették a mókust, hogy megtalálja az eleségét. Akinek kedve volt az ki színezhette az apró örömök jelét is. A maci csoport gyermekei meghallgatták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Újra együtt. A mese után a munkafüzet feladatlapját kapták meg, ahol mind az öt érzékszervünk fel van tüntetve, majd mindegyikhez olyan dolgokat kell rajzolni, ami örömet okoz a gyerekeknek. A süni csoportban a mindennapi szabad játék során próbálták velük megértetni, az apró örömök varázsát. Mik okozhatnak nekik örömöt, milyen kis apró dolog is képes mosolyt csalni a gyerekek arcukra, mint például, ha kiraknak egy puzzle-t, vagy megépítenek egy várat, vagy kapnak egy ölelést a társuktól.
Apró örömök élvezete
Március hónap örömökben bővelkedett az osztályunk számára: a félév legnagyobb kihívásaként nagy sikerrel adhattuk elő a március 15-i ünnepi műsorunkat, melyre hónapok óta nagy szorgalommal készültünk.
Kis közösségünk női tagjai nagy meglepetésben részesültek Nőnap alkalmából. Etika óráinkat is az örömök köré szerveztük: megismerkedtünk Az öröm forrása című mesével, a kis Éda története rádöbbentett bennünket, mennyi értékes dolog vesz körül. Elkészítettük örömkereső nagyítóinkat. Következő órán a VAKOG rendszer mentén, érzékszervenként csoportosítottuk a pozitívumokat.
Március témaköre:
Apró örömök élvezete
A boldogságórát megelőzően kirándultunk egy jót a falu határában található Zala folyóhoz. Célom az volt, hogy az egészséges mozgáson kívül megtapasztaljuk érzékszerveink segítségével a természet szépségeit. Tanítványaim a séta közben hangosan rácsodálkoztak a növényekre, állatokra, természeti jelenségekre stb… Természetesen gyűjtöttünk terméseket is, melyeket felhasználunk majd technika és rajzórán. Mivel jól sikerült a kirándulásunk, ezért a boldogságórán már kellő mértékben motiváltak voltak a gyerekek.
1.) Mozgással kísért dal éneklése a testrészekről, érzékszervekről: (A fejem, a vállam, a térdem, a bokám, a szemem, a fülem, az orrom, a szám…) Körben állva egyre gyorsabban énekeljük és mutatjuk a megfelelő testrészt vagy érzékszervet.
2.) Beszélgetőkör:
Emlékezzetek vissza arra, hogy a séta alkalmával milyen apró örömforrást fedeztetek fel! Egyéni észrevételek elmondása. pl.: ibolya illata, folyó (vízmorajlás), pipitér, jácint (szín, illat), madár (csicsergés), stb…
3.) A tapasztalás élményei alapján örömforrások elhelyezése.
A csoportok öntapadós jegyzettömb lapocskáira felírják a számukra legkedvesebbeket, amit az érzékszervek táblázatába ragasztva elhelyeznek.
4.) Apró örömök:
a) Rajzoljátok le egyénileg, hogy milyen örömök értek benneteket márciusban!
b) Hallgassuk meg közben Bagdi Bella: Imádok élni című dalát!
5.) Bemutató:
Az „idegenvezetők” meghallgatása a rajzok bemutatásával.
6.) Örömmeditáció
Az eltérő képességű gyerkőcök a csoportokban remekül együttműködtek az órán, folyamatosan segítették egymást a különböző feladatok és játékok oldása közben.
A tanítványaim felszabadultak és vidámak voltak az órán. Nagyon boldog voltam, hiszen az óra végén sok jutalomkártyát osztottam ki.
A Boldogságóra foglalkozáson Az apró örömök témakörét fejezzük be. Először mosolygós képeket nézegetünk, és megpróbáljuk kitalálni a mosolygás okát. Ezek után tapintás alapján kell kitalálniuk használati tárgyakat, és ahhoz valamilyen örömet kapcsolni. Végül táncolunk Bagdi Bella Imádok élni című dalára.
Románia,15-ös Normál Programú Óvoda,Szatmárnémeti
Március 15-e minden magyar ünnepe, a gyerekeké is.
Erdélyi magyarként nemzeti identitásunk nagyon fontos szerepet tölt be az óvodánk mindennapi életébe, a gyerekek nevelésébe. Ezt a nevezetes ünnepet minden évbe megünnepeljük és boldogan szavaljuk el Petőfi Sándor Nemzeti dal versét is.
Boldog és különleges nap ez számunkra mert magyarnak lenni öröm, nem csak március 15-én hanem az év minden napján.Ezen a napon boldogan tűzzük fel és viseljük a PIROS-FEHÉR- ZÖLD kokárdát.
Miútán megismerkedtek a történelmi eseményekkel, a hőseinkkel akik a szabadságért harcoltak a kisfiúk huszársapkával és karddal a kezükbe pattantak lóra és indultak a csatába.Öröm volt ez a játék és a kislányok pártával a fejükön bíztatták a kis húszárokat a bátorságra.
Öröm és boldogság gyerekként, pedagógusként és szülőként is magyarnak lenni!
Veszprémi Egry Úti Körzeti Óvoda
„Örülj velünk!”
A hónap az apró örömök és a Boldogság Világnap jegyében telt. Az örömökről az érzékszerveken keresztül gyűjtöttük az élményeket, tapasztalatokat. A tevékenységek során előkerült az egyik kedvencünk a „Szívmanó” kártyacsomag. A gyerekek a pozitív érzelmeket ábrázoló képeket válogatták nagy buzgalommal.
A Boldogság Világnapra életfát készítettünk, melyre levelek helyett most színes szíveket ragasztottunk.
Az óvoda dolgozóit és a családokat pozitív üzenetekkel, a gyermekeket mosolygós matricával vártuk reggel.
Sok pozitív visszajelzést kaptunk, mely nagy örömmel töltött el bennünket.
Mondjatok minél több dolgot, ami piros! Mutassatok rá a zöld színű dolgokra! Érintsetek
meg a szobában egy sárga színű tárgyat! Hozzatok ide egy tárgyat, ami gurul! Milyen varázseszközökkel tudjuk a kreativitásunkat serkenteni? Gyűjtsetek össze minél többet ötletet és készítsétek el őket! A természetben járva megfigyeltünk sok élőlényt volt bogár a mitől féltünk. Okozzatok meglepetést egymásnak! Akár a pedagógus is várhatja reggel valamilye meglepetéssel a gyerekeket. Ebben is partnerek voltak a gyerekek a hét végére sok gyerek hozott ajándékot. „A mindfulness egy ítélkezésmentes és kedves odafigyelés arra,
amit ebben a pillanatban megtapasztalunk.” (Bagdi Bella)
Ezzel a témával két alkalommal is foglalkoztunk. Március 20-án volt a Boldogság Világnapja, meghallgattuk a De szép az élet dalt, felolvastam Várfalvy Emőke: Boldog mondóka c. versét, aminek az első két versszakát bemásolták a gyerekek a füzetükbe, és rajzokat készítettek hozzá.
Következő alkalommal megbeszéltük, hogy mi az öröm, ki, mikor érzi? Beszélgettünk arról, mik azok a pici dolgok, amik örömöt okoznak.
A tizenkét hónap mese után, mindenki megrajzolta a saját „apró örömök” szigetét, amiket egy közös térképre ragasztottunk fel.
Nagyon jó hangulatban teltek az órák.
A 7. boldogságóránk témája az ,,Apró örömök élvezete” feldolgozása volt. Kötetlen beszélgetés kezdeményezésével megbeszéltük, hogy kinek mi jelent örömforrást. Meglepő volt számomra, hogy mennyi apró dolog jelet számukra boldogságot egy csokoládé vagy talált tárgy, egy plüss állat, egy ölelés, egy puszi, egy kedves szó azoktól, akit szeretünk. Számomra pozitív életérzés volt, hogy mennyire könnyen tudtak azonosulni a témával. A téma elmélyítése érdekében megismerkedtünk ,,Az Öröm forrása” című téma feldolgozáshoz javasolt mesével. Éda személyével nagyon sokan tudtak azonosulni. A mese folytatására szinte minden gyermeknek volt saját elképzelése, amelyet szívesen megosztottak velem és a társaikkal. Örömmel készítették el Éda öröm rajzait, majd a saját öröm pillanataikat rajzolták le. A hónapban sokat foglalkoztunk a kedvességgel és az egymással való viszonyulásokkal, gesztusokkal. Megtanultuk a kedvesség mondókát, amelyet több alkalommal is kezdeményeztek a gyermekek a szabad játék ideje alatt. Alkalmaztuk a gyakorlatban, ha valaki szomorú volt vagy sírt mert fájt valamije. Öröm volt számomra, hogy a gyermekek a tanult ismereteket hogyan tudják alkalmazni. Szív napot tartottunk, ahol a gyermekek a szívükhöz közel állókat egy apró szívvel szereztek örömöt egymásnak. Több esetben volt megfigyelhető a szívek viszonzása, de megfigyelhető volt, hogyan alakult új baráti kapcsolat a játék után. A játék célja az apró örömök szerzése volt, amit a gyermekek egymással, egymás között élhették meg. Azt gondolom, hogy nagyon izgalmas és szeretetteljes boldogság hónap volt, amiben én és a gyermekek is számos új ismerettel és érzésekkel gazdagodtak.