Az órát az Öröm forrása című történet olvasásával és feldolgozásával kezdtük. Ezután átbeszéltük , hogy az életben milyen örömforrásaink lehetnek. Az óra zárásaként pedig, mindenki önállóan megrajzolhatta, hogy a öröm kereső nagyítóján át, milyen öröm forrásai vannak.
Apró örömök élvezete
Március 20-a a Boldogság Világnapja. Ez alkalomból az egész iskolát megmozgató egész napos programot szerveztünk. Már egy héttel korábban egyeztettünk, hogy minden szünetre tervezzünk valamilyen feladatot a boldogsággal kapcsolatosan. Kértük a tanulókat, hogy mindenki piros pólót viseljen ezen a napon.
Hétfőn első lépésként elkezdődött a fotózás. Az iskola önkéntes tanulóiról készültek mosolygós fotók. Ezekből lett egy kiállítás az iskola aulájában. A képekről ki lehetett találni, hogy kit ábrázol. Ezzel kezdtük meg a 20-ai programot. Az első szünetben zenés Boldogságvonatot indítottunk, ahová „fel lehetett szállni” és együtt utazni minden vidám tanulóval.
A következő szünetben egy Boldogságfát raktunk ki az aulába. Lehetőség volt színes virágokra apró üzeneteket írni a boldogsággal kapcsolatosan, és ezt felragasztani a fára. Ez egy csodálatos tavaszi dekoráció is lett.
Harmadik szünetben mindenki téphetett magának egy boldog üzenetet, egy pozitív gondolatot vagy egy apróságot, amire éppen szüksége van. Ezeket leszedhette saját részére is, de lehetőség volt arra is, hogy továbbadja olyan embernek, akinek éppen szüksége van egy pozitív megerősítésre.
A negyedik szünetre aszfaltkréta rajzos feladatot kaptak. A kosárlabda pályán volt lehetőség, egy mosoly, egy szív, egy smile jel rajzolására.
Nemcsak egy finom falat, a kiskutyánkkal való játék, a focizás, hanem a színcápázás, a kedvenc tanóránk és anya ölelése is örömet okoz a 3.a tanulóinak.
Csólyospálosi Általános Iskola
Iskolánkban boldogság világnapot tartottunk:
– boldogság világnapja plakát érdekességekkel, képekkel, szinonimákkal, viccekkel, idézetekkel
– tépj magadnak boldogságot cetlik
– minden szünetben vidám zenék szóltak az iskolarádióból
– boldogság BINGO
– keressük a boldogságot plakát: mindenki felírhatta, miért hálás aznap
– boldogság köre: a körbe lépve lelkesítő mondókát mondhattak el a gyerekek
Iskolánkban boldogság világnapot tartottunk:
– boldogság világnapja plakát érdekességekkel, képekkel, szinonimákkal, viccekkel, idézetekkel
– tépj magadnak boldogságot cetlik
– minden szünetben vidám zenék szóltak az iskolarádióból
– boldogság BINGO
– keressük a boldogságot plakát: mindenki felírhatta, miért hálás aznap
– boldogság köre: a körbe lépve lelkesítő mondókát mondhattak el a gyerekek
Az apró örömök élvezete nekem is az egyik kedvenc témám, részben ezért választottam ezt a feladatot, másrészt a genrációkról tanultunk a 7.osztállyal, és ilyen módon kapcsolódott a feladat az órai anyaghoz.
A következő lépéseket találtam ki a két Boldogságórához:
1. Meghallgattuk Pharrell Williams ‘Happy’ című dalát. A dalszöveget is megkapták a gyerekek.
Másodszori hallgatásra kértem, hogy próbálják pantomimszerűen eljátszani a szöveget.
2. Három fős csoportokban lefordították angolra a szöveget (hat bekezdés- hat csoport).
3. Az angol szöveget legépelve kiosztottam másnap, először sorba kellett rakni a bekezdéseket (szövegértési feladat), majd címet kellett neki adni.
4. Házi feladatként a Google Classroom-ban két videót kellett megnézniük boldogságpadokról. ‘A’ és ‘B’ tanuló. Kérdésekre válaszoltak a videók alapján. Másnap párokban megbeszélték. (Hallott szövegértés, kommunikáció.)
5. Az óratervben megadott kérdéseket angolul megkapták a gyerekek és párokban, majd együtt megbeszéltük.
6. Házi feladat: írják le, hogy a saját életükben milyen apró örömök voltak, vannak és miket várnak.
Az órát én is, a gyerekek is és az órát megtekintő igazgató helyettes kolléganő is nagyon élvezte.
A mai boldogságórán először is a költészet világnapjáról beszélgettünk. Majd ezt követően tavaszi mondókákat, verseket gyűjtöttünk össze és mondtunk el. Majd gitárkísérettel elénekeltünk egy-két tavasz dalt is. Örömkereső nagyító segítségével apró örömöket gyűjtöttünk össze, amik ilyenkor tavasszal, örömet, boldogságot okoznak. A gyerekek nagyon jó ötleteket soroltak fel pl.: családdal töltött idő, ünnepek, kirándulás, közös játék. Majd ezeket kisebb piktogramok képében is megjelenítették. Nagyon élevezték a gyerekek ezeket a feladatokat is.
A Bólyi Általános Iskola és AMI német nemzetiségi iskolaként a boldogságórákat is két nyelven tartjuk. A felsős gyerekeivel az apró örömök témakörben kavicsokat festettünk. Összesen több, mint 200 db-ot. Majd kisebb szívecskékre hálaüzeneteket írtunk, illetve jó kívánságokat az apró örömök jegyében. Abainé Hohmann Mária pozitív idézeteket gyűjtött.
Az előkészületek után boldogságpontokat jelöltünk ki a városban:
– városháza előtt
– kitelepítési emlékmű körül
– gyógyszertár
– buszmegálló
– iskolánk bejárata.
A boldogság pontokon eldugtunk egy adag kavicsot, felkötöztünk üzeneteket, s ölelj meg köröket rajzoltunk. Mindezt titokban…Viszont az 5 pontot kihelyeztünk egy üzenetet, ha van kedvük a lakosoknak, köszönetképpen a gyerekeknek, csak egy képet rakjanak fel a facebookra.
Nagy örömünkre elárasztották a közösségi oldalt képekkel, történetekkel, hogy miért pont az a kavics/üzenet adott nekik erőt, így a gyerekek napról napra boldogabban adták tovább a hírt egymásnak, hogy milyen jó dolgot is csináltak: „Adni mindig jó!”
Az alulánk nagy faliújságából fotófalat készítettünk, ahol a gyerekeket kérésre lefotóztuk: A boldogság szárnyakat ad!, majd megbeszéltük mit jelent számukra ez a mondat.
Majd következett a boldogság világnapja. Piros felsőben érkeztek egymás után a gyerekek. A csengő helyett a Boldogság dal jelezte az órák végét/elejét. Majd a nagyszünetben, a leendő elsősöket is elhívva szeretetünk jeléül szivet formáltunk, majd nagyszabású testvérosztálytáncot jártunk, természetesen két nyelven: Wenn du fröhlich bist, Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek, Repülj velem, Glücklich muss man einfach sein.
A boldogság világnapja lezárásaként a technikaórák keretében virágokkal színesítjük iskolánk udvarát.
A márciusi témánk az „apró örömök élvezete” volt. Az 5. osztályban a téma feldolgozását ráhangoló beszélgetéssel kezdtük. Motivációnak egy Wass Albert idézetet hoztam, amit, közösen értelmeztünk. Aztán mindenki végig gondolta, hogy mi jelent számára a mindennapokban apró örömet, és ezt egy általa választott színes „buborékban” rögzítette. Ezt követően elkészítettük az osztály „közös öröm térképét”.
A boldogság világnapját is megünnepeltük. Reggel pirosban érkeztek a tanulók iskolába, és lelkesen énekelték az erre az alaklomra írt dalt. Az iskolában 1-1 iskolatársuknak és 1-1 felnőttnek kívántak szívecskével szép napot. Gondolataikat pedig rögzítették az erre a célra kihelyezett faliújságon. Nagy boldogságot okozott a gyerekeknek a DÖK ajándéka!
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A máciusi hónapban a Boldogság Világnapjára összponosítottunk és egy virágokból megalkotott boldogságpontot is felállítottunk a teremben, ahol a gyerekek elmondthatták mikor voltak utoljára boldogok illetve eljárhatták a saját boldogságtáncukat is. Ezen kívül, mint egy kihívásképpen a boldogságtáncot követően játszottunk az érzékszervekkel egy párosító játékot.