2. osztály
Apró örömök élvezete
A hetedik téma az apró örömök élvezete volt a boldogságóra keretében.
Cél, feladatrendszer: Élvezzék, éljék át a gyermekek az adott pillanat örömét, a jelen pillanat örömét! Érezzék biztonságban magukat! Okozzanak egymásnak apró meglepetéseket, apró örömöket! Kiemelt fejlesztési terület: önbizalom erősítése, egymásra figyelés képessége, empátia fejlesztése, érzelmek árnyalt kifejezése, szervezett tevékenységhez fűződő érzelmi viszony alakítása.
Relaxáltunk, hallgattuk az apró örömök élvezete hónap dalát (Bagdi Bella: Imádok élni a Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról.) Örömleltárt végeztünk! A gyermekek felsorolták, mi okoz nekik örömöt a hétköznapokban! Ezen a héten minden nap másik játszótérre mentünk a gyermekekkel, szerencsénkre végig gyönyörű időnk volt! Természetesen imádták! Rengeteget beszélgettünk közösen, időt szánva minden egyes gyermek érzéseire, gondolataira. Ezek nagy hatással voltak egymásra. Mosolygó képeket nézegettünk laptopon, és fénykép formájában is. Következett Bezzeg Andrea: Újra együtt! című meséje. Tornyokat építettünk, egyet Pirinkónak, egyet Góliátnak. Ehhez kapcsolódva beszélgettünk a barátságról is. Törpék vidám társas játékkal játszottunk. „Törpék és óriások” vidám csapat versenyt szerveztünk, mely mozgásos feladatokat tartalmazott. A végén együtt örültünk egymás sikerének! Gerinc és lábtornát rendszeresen tartunk, amit szintén nagyon szeretnek, és kérik is a gyermekek. „Bunkereket” készítettek, ahonnan hangos kacagások érkeztek. Nőnapot köszöntöttek a fiúk, a lányok nagy-nagy örömére. A Boldogság Világnapján mindenkit megölelgettünk akivel találkoztunk! Lefestették mit jelent számukra a boldogság, ahol színekkel játszottunk! Életünk valóban fontos feladata, hogy napjainkat boldoggá tegyük, és hogy észre vegyük az élet apró örömeit. A legfontosabb és legnehezebb, hogy hogyan tegyünk boldoggá másokat. Napi szinten hoznak a gyermekek egymásnak apró meglepetéseket: egy saját maguk által készített barátság karkötőt, rajzokat stb. Sokat játszottunk az érzékszerveinkkel. Ebben a évben a Víz világnapja szombatra esett, ezért akkor egész héten a vízzel foglalkoztunk. Minden nap kísérleteztünk, ami teljesen elbűvölte a gyerekeket. Meg is beszéltük, hogy elmegyünk a debreceni Agóra Tudományos Élményközpontba, ami a mindennapi életünk csodáit magyarázza meg mindenki számára közérthetően és élményszerűen. A keleti régióban egyedülállónak számító intézmény elsődleges célja a természettudományok népszerűsítése, a tudományos ismeretterjesztés szórakoztató és kreatív módon, valamint a gyermekek és fiatalok figyelmének felkeltése a természettudományok és a természettudományos pályák iránt. Nagyon lelkesen fogadták az ötletet a gyermekek, hiszen a csoportból eddig 1 gyermek járt még itt. Elindult a szervezés, aminek lebonyolítására áprilisban fog sor kerülni, mert előzetes bejelentkezés szükséges csoportos látogatás esetén, és ekkora kaptunk időpontot. Megbeszéltük, hogy esős napon minek lehet örülni. pl. meglessük az előbúvó gilisztákat stb. Megbeszéltük mi az a patak, tó, folyó, tenger. Milyen állatok laknak benne? Vizuális tevékenységekkel alkották meg a gyermekek a víz nélkülözhetetlen hatását az élethez, a víz körforgását. Közös munkák is készültek. A művészi tevékenység aktivizálja az agy boldogságközpontját. Beszéltünk arról, hogyan védjük vizeink tisztaságát. Ehhez nagyon sokféle örömteli játékokat játszottunk a gyermekek ötletei alapján, „kihasználtuk” kreativitásukat. pl: Szemetet szedtünk a „vízből.” Fontos volt, hogy hogyan tudunk takarékoskodni a vízzel. A játékos ötletekkel a célunk az volt, hogy már kisgyermekkorban kialakítsuk azokat a szokásokat, ismereteket, amelyek birtokában a gyerekek tudatosan viszonyulnak majd a víz használatához, és óvják a természetben található vizeket. Sokat játszottunk, sétáltunk a napsütésben! Az Örömölelést többször játszottuk a hónapban. Ez a „játék” is túlmutatott a csoporton kívül. Végül felragasztottuk a Boldogság vár hetedik lépcsőfokát.
Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
A Boldogság Nemzetközi Világnapja március 20-a. Az ENSZ által 2012 óta jegyzett Világnap célja felhívni a figyelmet a boldog és értelmes élet lehetőségére, amely tanulható és gyakorolható.
A Derecskei Bocskai István Általános Iskola alsó tagozatán BOLDOGSÁG PROJEKTHETET szerveztünk március 17-21. között.
Minden osztály BOLDOGSÁGLELTÁRT készített, amellyel bizonyította, hogy átélte az adott nap örömét.
Havi témánk feldolgozását relaxációs gyakorlattal indítottuk „Repül a karom, ha akarom…., majd közös tánc következett Bagdi Bella: Imádok élni című dalára. a gyermekeken teljes életöröm, vidámság uralkodott él a közös tánc folyamán. Apró örömpillanatokat nézegettünk a róluk készült képek segítségével és mindenki próbált visszaemlékezni az adott kép örömeseményére. Elkészítettük „Örömkét” érzékszerveit megrajzoltuk s minden érzékszervhez rajzoltak a gyerekek egy örömforrást. Érzékszervenként beszélgető körben minden gyermek társított egy örömérzettel, mindenki sorra kerülve. „Mi van a kendő alatt” tapogatós játékkal folytattuk, az érzeteket körülírták és kitaláltuk mi van a kendő alatt. Megismerkedtünk az apró örömök jelével a Napocskával, ami a csoportunk jele is még nagyobb örömforrást okozva a gyermekeinknek. Majd közös tánc és énekkel zártunk.
A boldogság világnapjához kapcsolódóan rengeteget dolgoztunk.
Kipróbáltunk egy csomó játékot, amely kapcsolódott az örömökhöz, az apró szépségek észrevételéhez, valamaint önmagunk elfogafásához, szeretetéhez.
Mini mindfulness gyakorlattal kezdtük, amely megalapozta a nyugodt, szeretetteljes légkört az osztályban. Megfejtettük, hogy mi számít értéknek, majd passzoltuk is az Értéklabdát. Kerestünk, találtunk, alkottunk és még a kreativitásunkat is megdolgoztattuk a Mi ez, ha nem toll játékkal. Kifejezetten kreatív és vicces megoldások születtek.
A ráhangolást követően alkottunk is. Elsőként az apró örömöket vettük nagyító alá, valamint megfogalmaztuk azokat a tulajdonságainkat, melyekre szeretettel gondolunk.
Természetesen Az öröm forrása című mese em maradt ki, hiszen ezzel dolgoztak a gyerekek az iskolai rajzversenyen.
Az osztályunkra jellemző a mindennapi vidámság és humor. Ezért örömmel valósítottuk meg ezt a feladatot és könnyen beillesztettük a farsangi készülődésbe. A gyerekek egyéni humora és vidámsága megjelenik a munkájukban. A vidám délutánunkat kacagó versennyel zártuk.
Először is megbeszéltük, hogyan kezdődött a napunk. Volt-e a reggelünkben valami kis apróság aminek örülhettünk, ami jókedvre derített minket.
Mik azok az apróságok amelyekkel örömet szerezhetünk magunknak és másoknak, ha rossz a kedvünk vagy fel akarunk vidítani valakit.
Milyen örömök érnek minket nap mint nap, amiket esetleg természetesnek veszünk, mert a mindennapjaink része.
Kinek, mi okoz örömet?
A márciusi Boldogságórát a Boldogság világnapján tartottam meg, a gyermekek így még inkább át tudták élni a nap üzenetét.
Boldog Dóra köszöntője, bevezető beszélgetése után arcizom lazító relaxációs gyakorlatot végeztünk, mely nagyon jó hangulatot alapozott. Ezt követően Dóra alaposan kikérdezte őket, hogy tudnak-e mindig mindenben örömöt találni. A válasz természetesen ekkor még a nem volt. Elmeséltem Dóra segítségével a Az elégedett kő meséjét, ami nagyon megmozgatta a fantáziájukat, és többen is másként látták már, hogy bizony, mindenben lehet örömet találni.
Ekkor megbeszéltük, hogy kinek mi okoz örömet, mivel több gyermeknél is kiemelt volt a mozgás, tánc, épp ideje volt Bagdi Bella Imádok élni zenéjére táncolni.
Lecsendesedésként még el tudtuk játszani az Érzékszerveink játékot is, amit nagyon élveztek a gyermekek.
A délelőttöt az udvaron való gyülekezés, közös ének, közös tánc zárta, természetesen elkísért bennünket Boldog Dóra is.
Nagyon szép, sok apró örömmel teli napunk volt!
Óvodánkból néhány óvónéni meglátogatta a mostani Boldogság foglalkozásunkat.
Kezdésnek ,Maros Krisztina: Az illatok és hangok őrzője című meséjét választottam. A mese végére becsempésztem egy szivárványt is( ezt egy szivárványszínű kendő képviselte), amit később még használtam a foglalkozáson.
Kérdéseket tettem fel az öröm érzéssel kapcsolatban. Ezután vidám, színes,kedves dolgokat ábrázoló képekből választhattak a gyerekek, melyekről elmondhatták benyomásaikat.
Relaxációs gyakorlathoz egy lágy szimfonikus művet választottam. Megkértem a gyerekeket, hogy mindenki feküdjön le kényelmesen a szőnyegre, csukja be a szemét, ha szeretné és zenehallgatás közben a szivárványos , lágy kendővel körbejárva megsimogattam őket.
Ezután az asztalhoz ültünk és egy kincses ládikából mindenki választhatott egy apró papír szívet, amit tetszőlegesen kiszínezett. Mindenki eldönthette, hogy kinek ajándékozza oda ezt az apró ajándékot.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Márciusi témánk Az apró örömök megélése volt. Már hagyománnyá vált, hogy a jeles napokkal kezdjük a hónapot. A nőnap megörvendeztette a lányokat, a fiúk apró figyelmességgel köszöntötték őket. Az alvás világnapján a mennyiségi és minőségi alvásról beszéltünk. A víz világnapján a víz fontosságáról, védelméről beszélgettünk, néztünk meg filmet, oldottunk meg feladatokat, festettünk képeket.
A Boldogságóra témái közül Az öröm forrását dolgoztuk fel. Megismertük a mesét, és próbáltunk az érzékszerveink segítségével minél több apró örömöt találni a természetben. Az Apró csodák boltja feladatban igyekeztünk összegyűjteni, mi az, ami bennünket boldoggá tehet, mi az, amit ebben a boltban meg lehetne venni. Kapni lehetne ebben a boltban mosolyt, ölelést, barátságot, nevetést, sportot, zenét, könyvet, táncot, kisállatokat és sok egyebet.
Megismertük még az 5 szeretetnyelvet, és fejlesztettük képzeletünket. Igazán örömteli volt ez a hónap!