„Itt a láda, mi van benne?”
Az óvodánk öt csoportjában kiemelt figyelmet fordítottunk a kedvesség és a segítőkészség gyakorlására.
A Maci csoportban az „angyalkázás” és a „segítő angyalok” nevű játékokban a gyerekek örömmel és nagy lelkesedéssel vettek részt, szívesen segítettek egymásnak. Ezen alkalmak vidám hangulatban teltek, mivel egymással törődtünk és önzetlenül segítettük egymást. Nyitott szemmel jártunk, hogy felfigyeljünk az apró örömök csodáira. Közös séta alkalmával felfigyeltünk a tavasz ébredésére, a rügyező fákra, a virágok szirmaira.
A Süni csoportban tudatosítottuk a gyerekekben, hogy a kedvesség lényege a másik ember értékességének elismerése. Hogyan törődjünk másokkal és segítsünk másokon önzetlenül, mert ez örömet okoz nekünk is. Megtanultuk a „kedvesség-erősség mondókát” és bevezettük a „Pozitív árulkodást”, amit sikeresen megvalósítottunk a mindennapok során. Az „Angyalkázás” során minden gyerek kedveskedett valamivel annak, akit kihúzott a kosárból.
A Napsugár és a Katica csoportokban az „Itt a láda, mi van benne?” játékot játszottuk, melynek során minden gyerek elmondhatta, hogy aznap mi a dolog, aminek a legjobban örül.
A Napraforgó csoportban a gyerekek kreativitását és problémamegoldó képességét erősítettük.
A „Lépésváltót” többféle mozgásformával játszottuk. Az „Angyalkázás”-t minden reggel játszottuk, így a gyerekek egész délelőtt során igyekeztek kedvesek és figyelmesek lenni egymással.
A mindennapok örömeivel boldog hónapot tudhatunk magunk mögött.
Apró örömök élvezete
Márciusi boldogságóra keretében felfedeztük a minket körülvevő természeti környezet apró csodáit. Felfigyeltünk az ébredő természetre apró mozzanataira, ahogy a földből előbukkan a kicsi zöld növényke, ahogy napról napra megjelennek az ibolyák, ahogy a tavaszi napsütésben el-ellibben egy-egy pillangó. A gyerekek csodálkozva figyelték, és mondták „itt is egy virág, ott is egy virág, és ezek tegnap még nem voltak”.
A tavasz apró örömeit becsempésztük a játékainkba is. A gyerekekkel elővettük a színes tulipánjainkat, és azokból megadott szempontok szerint kertet varázsoltunk. A játékainkat énekek, mondókák színesítették, valamint mozgásos mozdulatok kísérték.
Kíváncsiságukat az origami virág vízzel való spirccelése utáni kinyílás keltette fel még jobban.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
KISCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 7.
Apró örömök élvezete
A kiscsoportos gyermekekkel együtt mozogtunk Bagdi Bella zenéjére: Imádok élni!
Március 20-án a Boldogság Világnapján közös örömölelésre hívtuk a nagycsoportosokkal a középső és kiscsoportos gyerekeket és felnőtteket. Előtte igazán jó hangulatban táncoltunk, mozogtunk közösen, amit a kicsik is örömmel tettek. Megnéztük a virágoskertben az óvoda előtti tavaszi virágokat, megillatoztuk a jácintot, ami nagyon jó illatú volt. A napocska hétágra sütött, ettől még jobb volt a kedvünk. Táncra perdültünk és örültünk egymásnak, a jókedvnek. A végén mindenki megölelte a mellette álló gyermeket, felnőttet. A kicsik odaszaladtak az óvónénihez és csoportos örömölelés volt a végén. Jó kis Boldogság Világnapját tartottunk!
Ezért is vagyunk mi boldog óvodások, mert minden apróságnak tudunk örülni!
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Furtai ÁMK Bakonszegi Zöldliget Óvoda
A csoport gyermekei nagyon élvezték a játékos tevékenységeket. Ügyesen vettek részt a relaxációs gyakorlatokban és váltak széllé, vonattá stb. Nagyon szeretik a dalokat, így lehetőségük volt Imádok élni c. dalra improvizálni táncos mozdulatokat. Nagyon kreatívak voltak, egyénileg és társakkal is mozogtak. Mesehallgatást követettek az érzékszerveikkel való játékok, amellyel sikerült még több apró örömöt szerezni egymásnak. Előkerült a ládika, amely vándorútra indult közöttük, mindenki elmondhatta mi lenne az aminek nagyon örülne, ha megkapná, a ládikába belevarázsolnánk. Sokat beszélgettünk arról hogyan tudnánk egymásnak kedveskedni, hogy tudjuk kimutatni a szeretetünket egymás iránt miközben egy macit adogattunk egymásnak. Nagy kedvenc volt a képzelt színek belélegzése és kilélegzése játékosan, így sikerült vidáman lezárnunk a játékos tevékenységet.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke utca 56.
NAGYCSOPORT
BOLDOGSÁGÓRA 7.
(A Boldogságóra Alapprogram)
Apró örömök élvezete
(Önbizalom Program)
Fejlődési szemléletmód
A Méhecske nagycsoportosokkal jó kis Boldogságórás hetünk volt. Az előző héten a tavaszi időjárással ismerkedtünk. Március 15. alkalmából elsétáltunk a kopjafához és közben megfigyeltük az éledező természetet. Kitűztük a nemzeti színű virágokat az óvoda előtti virágoskertbe. A fák és a tavaszi virágok a jó idő hatására virágba borultak. Az időjárás engedte, ezért elsétáltunk a közeli tó partjára, hogy megfigyelhessük a természetet. A tavaszi virágokat is megnéztük az én virágoskertemben.
A gyerekek mindig várják a Boldogságórákat és jól érezzük magunkat a beszélgetések során. Az apró örömök élvezete témában sokan megértették, hogy most kell észre venni a természet nyiladozását, a természet szépségeit. Elsétáltunk a Bölcsődésekhez és vittünk nekik szép tavaszi virágos képeket kiszínezve. Felrakhatják a falra. Vittünk nekik „örömölelést”. Nagyon cukik voltak a bölcsisek, mert mosolyogva várták az óvodások ölelését. A nagycsoportos gyerekek közül sokan jártak bölcsődében és a gondozó nénikkel való találkozás nagy örömmel töltötte el őket. A gondozó néniknek is voltak kedvenc gyermekei, ezért ez a találkozás számukra is boldogságos volt. Úgy ölelték a gyermekeket, hogy el sem akarták engedni őket. Nagyon jó kis apró örömök találkozás volt. A séta során élveztük a napsütést és még kint maradtunk az udvaron egy kis örömszaladgálásra. A Gyerekházba ekkor mentünk be, (a Gyerekház az óvoda épületében van) azért, hogy ott is megölelhessük az ott lévő anyukákat a kisgyermekeikkel és az ott dolgozó felnőtteket. Számukra is kedves gesztus volt, hogy bementünk egy örömölelésre és nekik is vittünk szépen kiszínezett tavaszi virágokat. Az óvodásokkal és az ott dolgozó felnőttekkel örömtáncot jártunk Bagdi Bella zenéjére: Imádok élni. A végén örömöleléssel zártuk a táncot. Jó kis örömpercek voltak! Igyekszünk a gyerekekkel észre vetetni az apró mindennapi örömöket. Az itt és most kell, hogy jólérezd magad érzés elsajátítása, megéreztetése. A Boldogságórás hetünk mindig jó érzéssel tölt el bennünket.
Az iskolások megkértek bennünket, hogy a víz világnapja alkalmából vegyünk részt mi is a rajzpályázatukon, ezért a legjobban sikerült rajzokat elvittük az iskolába.
Köszönjük, hogy ilyen jó együttműködő partnereink vagytok: Bölcsőde, Gyerekház, Általános Iskola.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus
Az élet apró órömeit a mindennapi életben fedezzük fel és ne vegyük természetesnek. A gyerekek számára a legapróbb tárgyak és pillanatok azok amelyek számukra a legnagyobb örömet szerezheti. például: az udvaron talált kavicsok, tollak, ölelés stb.
A pozitív emlékek vissza emlékezésével és felelevenítésével újr átélik az apróbb örömöket. A siker utáni önelismerés és ünneplés átélése. A mások sikereinek való közös örömök átélése.
I. Bevezetés: – Relaxációs gyakorlat: „Dagasztás” (24.)
– Gyerekdal: Bagdi Bella: Imádok élni (Máskor is.)
II. Főrész: Ráhangoló gyakorlat: Problémafelvetés:
– Ötletbörze. –Mi az, amiért azt mondhatom, hogy „Imádok élni!”? Milyen érzések okozzák? Mi okozhat, örömet, boldogságot?
Téma megbeszélése, feldolgozása:
Célkitűzés: Beszélgetés a témakörről. „Tudtad?”
Téma feldolgozása:
– „Apró örömök” asszociációs lánc-gyakorlat.
Véleményformálás:-Melyik tetszett? Miért?
– Állókép készítése a szószerkezetekhez.
– „Lelkes Lóri hete” gyakorlat.
Hetirend elkészítése, benne az apró örömökkel.
III. Befejezés: – „Örömkereső séta-mozdulj ki!” gyakorlat.
– Meditációs gyakorlat: örömmeditáció.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A márciusi boldogságórákon az Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Közösen gyűjtöttünk olyan apró, de mégis örömteli örömforrásokat, melyek naponta körülvesznek bennünket. Mindenki mondott valamit, aminek nagyon örült. Az örömkereső nagyítóra örömforrásaikat rajzolták le. Olyan szép dolgokat, melyek jó érzésekkel töltötték el őket, amikre rácsodálkozhattak. Az öröm forrása c. történetet feldolgoztuk a kérdések és feladatok segítségével, majd lerajzolták Éda álmát az Öröm forrásáról. A hónap nevezetes napjairól is megemlékeztünk:
• 8-án a Nemzetközi Nőnap alkalmából kézműveskedtünk, majd a fiúk versekkel és virággal köszöntötték a lányokat.
• 17-én A alvás világnapján beszélgettünk a jó alvás és az alvási idő fontosságáról és megnéztük a Mese a kislajhárról, aki nem akart aludni c. történetet.
• 20-án a Boldogságóra világnapján egész nap boldogok voltunk.
• 22-én A víz világnapján rajzokat készítettünk vizeink megóvásáról.
• 17-21-ig bekapcsolódtunk a 15. Happy-hét programjaiba is, mely a tiszta ívóvíz fogyasztását népszerűsítette a cukros üdítőkkel szemben.
• 24-28-a között 10. alkalommal került megrendezésre iskolánkban a Digitális témahét. A hét során a digitális technológiai eszközöket még hatékonyabban alkalmaztuk az órákon és felhívtuk a gyerekek figyelmét a biztonságos internethasználat fontosságára is.
Keresni egy szép felhőt, kutyát sétáltatni, cicát simogatni vagy focizni egy jót. Ezekben a tevékenységekben találnak a gyerekek örömöket.
Márciusi foglalkozásunkat Bagdi Bella: Imádok élni c. dalának meghallgatásával kezdtük.
A témát az „Érzékszervek” játékkal vezettük be. Az öt érzékszervhez kapcsolódva mondtunk különböző megállapításokat: olyan dolgokat, amiket szívesen látunk, hallunk, tapintunk, szagolunk és ízlelünk. Vagyis olyan dolgokat soroltunk fel, amelyek általában örömmel töltenek el minket. Sokan említették, hogy a szívünket is eltölti egy csomó olyan érzés, amely örömforrás lehet (pl. a szeretet, egy kedves élmény is okozhat örömet).
Ezután elmeséltem nekik Bezzeg Andrea Újra együtt című meséjét, amelyet a tankönyv kérdéseinek segítségével meg is beszéltünk.
Az óra elején megbeszéltek alapján közösen elkészítettük ÖRÖMKÉT.
Örömöleléssel fejeztük be ezt a boldogságórát.