A boldogság világnapjához kapcsolódóan rengeteget dolgoztunk.
Kipróbáltunk egy csomó játékot, amely kapcsolódott az örömökhöz, az apró szépségek észrevételéhez, valamaint önmagunk elfogafásához, szeretetéhez.
Mini mindfulness gyakorlattal kezdtük, amely megalapozta a nyugodt, szeretetteljes légkört az osztályban. Megfejtettük, hogy mi számít értéknek, majd passzoltuk is az Értéklabdát. Kerestünk, találtunk, alkottunk és még a kreativitásunkat is megdolgoztattuk a Mi ez, ha nem toll játékkal. Kifejezetten kreatív és vicces megoldások születtek.
A ráhangolást követően alkottunk is. Elsőként az apró örömöket vettük nagyító alá, valamint megfogalmaztuk azokat a tulajdonságainkat, melyekre szeretettel gondolunk.
Természetesen Az öröm forrása című mese em maradt ki, hiszen ezzel dolgoztak a gyerekek az iskolai rajzversenyen.
Apró örömök élvezete
Az osztályunkra jellemző a mindennapi vidámság és humor. Ezért örömmel valósítottuk meg ezt a feladatot és könnyen beillesztettük a farsangi készülődésbe. A gyerekek egyéni humora és vidámsága megjelenik a munkájukban. A vidám délutánunkat kacagó versennyel zártuk.
Először is megbeszéltük, hogyan kezdődött a napunk. Volt-e a reggelünkben valami kis apróság aminek örülhettünk, ami jókedvre derített minket.
Mik azok az apróságok amelyekkel örömet szerezhetünk magunknak és másoknak, ha rossz a kedvünk vagy fel akarunk vidítani valakit.
Milyen örömök érnek minket nap mint nap, amiket esetleg természetesnek veszünk, mert a mindennapjaink része.
Kinek, mi okoz örömet?
A márciusi Boldogságórát a Boldogság világnapján tartottam meg, a gyermekek így még inkább át tudták élni a nap üzenetét.
Boldog Dóra köszöntője, bevezető beszélgetése után arcizom lazító relaxációs gyakorlatot végeztünk, mely nagyon jó hangulatot alapozott. Ezt követően Dóra alaposan kikérdezte őket, hogy tudnak-e mindig mindenben örömöt találni. A válasz természetesen ekkor még a nem volt. Elmeséltem Dóra segítségével a Az elégedett kő meséjét, ami nagyon megmozgatta a fantáziájukat, és többen is másként látták már, hogy bizony, mindenben lehet örömet találni.
Ekkor megbeszéltük, hogy kinek mi okoz örömet, mivel több gyermeknél is kiemelt volt a mozgás, tánc, épp ideje volt Bagdi Bella Imádok élni zenéjére táncolni.
Lecsendesedésként még el tudtuk játszani az Érzékszerveink játékot is, amit nagyon élveztek a gyermekek.
A délelőttöt az udvaron való gyülekezés, közös ének, közös tánc zárta, természetesen elkísért bennünket Boldog Dóra is.
Nagyon szép, sok apró örömmel teli napunk volt!
Óvodánkból néhány óvónéni meglátogatta a mostani Boldogság foglalkozásunkat.
Kezdésnek ,Maros Krisztina: Az illatok és hangok őrzője című meséjét választottam. A mese végére becsempésztem egy szivárványt is( ezt egy szivárványszínű kendő képviselte), amit később még használtam a foglalkozáson.
Kérdéseket tettem fel az öröm érzéssel kapcsolatban. Ezután vidám, színes,kedves dolgokat ábrázoló képekből választhattak a gyerekek, melyekről elmondhatták benyomásaikat.
Relaxációs gyakorlathoz egy lágy szimfonikus művet választottam. Megkértem a gyerekeket, hogy mindenki feküdjön le kényelmesen a szőnyegre, csukja be a szemét, ha szeretné és zenehallgatás közben a szivárványos , lágy kendővel körbejárva megsimogattam őket.
Ezután az asztalhoz ültünk és egy kincses ládikából mindenki választhatott egy apró papír szívet, amit tetszőlegesen kiszínezett. Mindenki eldönthette, hogy kinek ajándékozza oda ezt az apró ajándékot.
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma és Általános Iskolája Arany János téri feladatellátási helye
Márciusi témánk Az apró örömök megélése volt. Már hagyománnyá vált, hogy a jeles napokkal kezdjük a hónapot. A nőnap megörvendeztette a lányokat, a fiúk apró figyelmességgel köszöntötték őket. Az alvás világnapján a mennyiségi és minőségi alvásról beszéltünk. A víz világnapján a víz fontosságáról, védelméről beszélgettünk, néztünk meg filmet, oldottunk meg feladatokat, festettünk képeket.
A Boldogságóra témái közül Az öröm forrását dolgoztuk fel. Megismertük a mesét, és próbáltunk az érzékszerveink segítségével minél több apró örömöt találni a természetben. Az Apró csodák boltja feladatban igyekeztünk összegyűjteni, mi az, ami bennünket boldoggá tehet, mi az, amit ebben a boltban meg lehetne venni. Kapni lehetne ebben a boltban mosolyt, ölelést, barátságot, nevetést, sportot, zenét, könyvet, táncot, kisállatokat és sok egyebet.
Megismertük még az 5 szeretetnyelvet, és fejlesztettük képzeletünket. Igazán örömteli volt ez a hónap!
Ebben a hónapban az apró örömök témakörben az alapprogram könyv meséjét választottam, mert nagyon szeretik a dinoszauruszokat a csoportunkban. Játékidőben mindig szívesen játszanak a figurákkal és könyveket is kedvelik. Az a témakör jól össze tudtam kapcsolni a tematikus tervben rögzített témához, mivel a tavaszi virágok és azok szépségeit figyeltük meg a gyermekekkel. A boldogóra indító relaxáció az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok”. Nagyon tetszett a gyerekeknek a nyújtást, oldást tartalmazó játék. Beszélgetést kezdeményeztem a tavaszi virágokról, azok szépségeiről, hogy milyen örömet okoz nekünk a külsejük, formájuk, színük, illatuk. Igyekeztünk meghatározni a tavasszal nyíló virágfajtákat. Az intézményünkben a csoportok nevei is virágnevek, ezért ez a téma közel áll hozzájuk, meghatároztuk képek alapján, melyik nyílása várható először és melyik utoljára. Séta közben meghatároztuk a hajtások nevét, és folyamatosan figyelemmel fogjuk követni nyílásukat. Megbeszéltük továbbá, hogy milyen érzékszerveket használnak, hogy mivel észleljük a szép virágokat. A foglakozást kezdő éneklés az „Imádok élni” című dal ritmusos hangszerelése táncra ösztönözte a gyermekeket. Utána beszélgetést kezdeményeztünk arról, hogy milyen apróságok tesznek minket boldoggá. A gyermekek többnyire anyagi dolgokra gondoltak, de én próbáltam a természet szépségére, a kedvességre, az ölelésre, szóval nem anyagi vonatkozásokra terelni a beszélgetést. Utána képeket nézegettünk arról, hogy melyik arc a vidám és milyen érzelmeket lehet felismerni. Van olyan társasjátékunk is, amelynél négy elemből kell az arcokat összeilleszteni. Kiválogattuk a vidám arcokat és kiraktuk a képeket. Elkészítettük hajtogatással a csoportunkat ábrázoló tulipán képkompozíciót is. A mese az „Újra együtt” volt, amelyet figyelmesen hallgattak a gyermekek. Pirinkó és Góliát története nagyon tetszett a gyermekeknek, tudatosult bennük, hogy aki nagy zord megjelenésű, lehet, hogy belső tulajdonságai, kedves, szeretetteljes. Az ehhez kapcsolódó kifestőt színeztük ki a gyerekekkel. A hónap jelképét is kiszíneztük és felragasztották a vár következő lépcsőfokára. Szorgalmasan készültünk a Boldogság Világnapjára, amelyet, mint minden évben, a boldogságórát tartó csoportok összefogva együtt valósítunk meg programokat. Március 20- ra fél 10- től folyamatosan programokat szerveztünk. Bejöttünk korán az óvodába, a járdára szíveket rajzoltunk, amelybe szöveget írtunk. Amennyiben érkeznek a szülőkkel az óvodába olvassák el a boldogság üzeneteket. Fotó falat készítettük, amelynél kedvükre fogózkodtattak a gyerekek a szülőkkel. Az udvaron kezdődtek az események. A gyermekeket bevontuk egy mesejátékba, amely szerepeket szívesen vállalták. „A gomba alatt” című mesét adták elő közösen. Nagyon élvezték a szereplést a gyermek. A következő program mozgásos játék volt zenére, amely során szabadon táncolhattak, majd a mikor megállítottuk a zenét, meg kellet keresni a csoportinkat ábrázoló szívet és bele kellett szaladni. Végezetül a közeli parkba sétáltunk és elhelyeztük a készített szívecskéket a boldogság üzenetekkel, ha valaki arra jár, bárki vehet belőle, szebbé téve a napját.
Szentlőrinci Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Általános Iskola és Kollégium
Boldogságóra a kollégiumban:
Március hónap témája az “apró örömök élvezete”.
Hangolódásnak meghallgattuk Bagdi Bella Öröm tölti be a szívemet dalát.
Beszélgettünk arról, mik is azok a dolgok amik örömet okozhatnak nekünk, mely érzékszerveink segítenek abban, hogy ezt megérezzük, s vajon mit is érzünk valójában ha azt mondjuk, örülünk boldogok vagyunk.
Próbáltuk összeszedni a közelmúltból vagy épp az előző napból, azokat a dolgokat, ami nekünk örömöt okozott, és azt gondolom a mai napot is ide sorolhatjuk, a Víz Világnapja aljalmából vizes élőhelyet tisztítottunk meg a szeméttől.
Megbeszéltük továbbá azt is, hogy milyen érzések lehetnek bennünk, és azokat arcmimikával és gesztusokkal is kifejezhetjük: öröm, elégedettség, vidámság, derű, nyugalom, büszkeség.
Végül a gyerekek egy nagyítóba belerajzolták ezeket az érzéseiket, örömeiket, kiemelve számukra legfontosabbat! Csodásak lettek! 🤗
Márciusi Boldogságórám fő témája az Apró örömök élvezete volt. Újra megérkezett hozzánk Boldog Dóra, aki szeretettel köszöntötte újonnan érkezett gyermekünket és a többieket. Megosztotta velük, hogy mi lesz a mai Boldogságóra témája. A gyerekekkel együtt megnéztük, kiszámoltuk, hogy a Boldogságvár 7. lépcsőfokára lépnek akkor, ha ügyesen dolgoznak.
Relaxációs gyakorlattal kezdtük meg a munkát. „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár.” Ügyesen utánozták a madár repülését. Szerettem volna ezzel a relaxációs gyakorlattal érzékeltetni a gyerekekben, hogy hogy tudunk szabadon szállni, ha csak magunkra figyelünk, összpontosítunk, és hogy tudunk úgy szállni szabadon, mint a madár. Ezt a gyakorlatot „Dagasztással” oldottuk fel. 1-2 gyermek kivételével teljes átéléssel csinálták a gyerekek a feladatot, miután bemutattam azt nekik. Foglalkozást kezdő énekléssel folytattuk „Imádok élni” (Jobb Veled a Világ Boldogság című albumról). A gyerekek körben állva fogták egymás kezét, együtt énekeltük a dalt és ringatóztunk rá.
Beszélgetőkörrel folytattam tovább. Apró örömök élvezetéről beszélgettünk a gyerekekkel. Elmagyaráztam nekik, hogy az apró örömök élvezete kifejezés mire vonatkozik. Úgy érzem, hogy sikerült megértetnem a gyerekekkel azt, hogy a jelent kell megélni és élvezni. Beszéltem még nekik arról is, hogy akik élvezni tudják az adott pillanatot, azoknak nagyobb az önbizalmuk és elégedettebbek, mint mások. Ami számomra egy kicsit megdöbbentő volt, hogy a gyerekek az apró örömök élvezetéhez tárgyat társítottak. Még jobban belemélyedtünk ebbe a témába, s a végére éreztem csak azt a válaszaikból, hogy megértették az élet apró örömeit. Megkérdeztem tőlük, hogy melyik az az 5 érzékszerv, melynek köszönhetően élvezhetjük a mindennapok apró örömeit. Ebben még sokat kellett segítenem a kicsiknek, képkártyával segítettem őket. Természetesen ezeket elkészítettem, kis négyzet lapokra ragasztottam, melyet ki is tettünk a szekrényünk ajtajára, így képszerűen is tudtam szemléltetni a kisebb gyermekek számára.
Boldogságmondókával (melyet már jól ismertek a gyermekek) mentünk az asztalokhoz és ott egyénileg dolgoztak a gyerekek. Madarakat színeztek különleges pasztell krétával. Kiscsoportos létükre nagyon szerették a színezést, szépen keverték a színeket.
Szélcsengő megszólalása után Boldog Dóra mondókájával mese hallgatásra hívta a gyermekeket. A gomba alatt című mesét meséltem el a gyermekeknek, meseszőnyeggel és filc bábokkal. Csillogó szempárokkal találkoztam a mese alatt, annyira lekötötte a figyelmüket.
Játékokkal folytattuk tovább ezt a foglalkozást:
Első játék: Mi van a kendő alatt? A gyermekek számára ez volt a legkedvesebb játék. Olyan tárgyakat gyűjtöttem össze, ami lehet apró öröm az életben. Úgy nehezítettem, hogy egy sállal bekötöttem a szemüket, persze csak aki szerette volna. 1-2 gyermek volt az, aki nem találta ki azt, amit kitapogatott a kosárban. Időben is elég sokáig játszottuk, mert nagyon lekötötte őket.
Második játék: Piros laminált szívet kellett egy ovis társuknak odaadniuk, s meg kellett indokolni, hogy miért őt választotta.
A Boldogságóra után a gyerekekkel lementünk az óvoda udvarára, s a Boldogság Világnapja alkalmából a többi csoporttal közösen elénekeltük Bagdi Bella: Ha boldog vagy, mutasd meg mindenkinek című számát.
Németh Kálmán Általános Iskola es A.M.I.
Osztályunkban hagyomány, hogy a víz világnapja alkalmából egész napos programot tartunk.
Számoltuk a vízcseppeket, olvastunk a víz fontosságáról. Testnevelés órán vízzel kapcsolatos játékokat játszottunk.
Rajzos foglalkozáson a víz alatti világot álmodtuk papírra.
A program lezárásakéni a településen lévő Somlyó tónál „Tóöleléssel” zártuk a projektet.