Apró örömök élvezete
Apró örömök élvezete
Bevezetés: Apró öröm szőnyege – mindenki rárajzol vagy -ragaszt egy dolgot, amitől jól érzi magát.
Tevékenységek:
• Kreativitás: „Másként használjuk!” – mit csinálnál egy kanállal, ha nem enni kellene vele?
• Kedvesség: Kedvesség-kocka – dobás után teljesíteni kell egy apró jócselekedetet.
• Szépség és kiválóság: Képnézegetés – mi szép benne? Hogyan alkotnál hasonlót?
• Feltétel nélküli önszeretet: Rajzold le magad, és írj 3 jó dolgot mellé!
Zárás: Öröm-fa – levelekre írunk apró boldog pillanatokat.
Fogalmak, tették, cselekedetek, események összegyűjtése, mely boldogabbá tesz minket. Tudatosítottuk, hogy mennyi minden apró dolognak lehet örülni.
Készítsünk közösen egy összefoglalót az év örömforrásairól. Rajzolj le egy-egy kedves élményedet mindegyik évszakból.
2. Optimista életszemlélet
Cél: A pozitív gondolkodás erősítése, jövőbe vetett hit fejlesztése.
Eszközök: Poszterlapok, filcek
Felépítés:
• Bevezető játék (5 perc): „Mi volt ma a legjobb dolog, ami történt?”
• Fő rész (25 perc): Negatív mondatok átfogalmazása pozitívba (pl. „Elrontottam a dolgozatot” -> „Most már tudom, mire kell figyelnem”). Csoportos poszterkészítés „Pozitív mondatok falára”.
• Megosztás (10 perc): Egy-egy mondat bemutatása, visszajelzések.
• Levezetés (5 perc): „Mai optimista üzenetem saját magamnak…”
Boldogságóra a Cica csoportban – Téma: Apró örömök
A Boldogságóra középpontjában az élet apró örömeinek felismerése és megélése állt. A gyerekekkel együtt fedeztük fel, hogy a boldogság nem mindig valami nagy és különleges dolog – sokszor elég egy pici hóesés, egy mosoly, egy közös nevetés.
A foglalkozást egy megnyugtató relaxációval kezdtük:
„Puha meleg, felengedek, meleg vagyok, elolvadok”
Ez a játékos mondóka segített a gyerekeknek ellazulni, és már ezzel is ráhangolódtak az apró, hétköznapi élmények értékelésére.
Ezután Bagdi Emőke: „Imádok élni” című dalt hallgattuk meg. A zene közben utánzó mozgásokat végeztünk: a gyerekek utánozták a napfényt, a madarakat, a virágokat – az élet szépségeit. A dal segített megélni, hogy öröm van a mozgásban, a zenében, az együttlétben.
A téma bevezetésekor beszélgetőkört tartottunk. A gyerekek felsorolták, milyen kis dolgok szereztek nekik örömet az elmúlt napokban. Többen említették az első havat, amiből ugyan csak egy pici hóember készült, mégis hatalmas boldogság volt számukra.
Ezután IKT-eszközök segítségével korábbi közös programjainkról néztünk képeket. A gyerekek örömmel emlékeztek vissza:
– „Emlékeztek, mikor ez a kép készült?”
– „Miért mosolyogtunk akkor?”
A képek segítették az emlékek felidézését, az örömforrások tudatosítását.
A feldolgozás során a gyerekek a munkafüzetben dolgoztak, ahol az érzékszerveken keresztül kapcsolódtak az örömélményekhez. Tapintás, szaglás, látás, hallás és ízlelés – minden érzékszervünk segít boldogságot találni a mindennapokban.
A mesehallgatáshoz csengettyűvel és Boldog Dóra mondókájával hívtam a gyerekeket:
„Kerekerdő kalandra hív téged… mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll…”
A mese Bezzeg Andrea: „Újra együtt!” volt . Góliát és Pirinkó barátságán keresztül a gyerekek megtapasztalhatták, hogyan lehet örülni egymás társaságának, segíteni másokon, és értékelni a különbségeket is.
A mese után beszélgettünk:
– Milyen állatok lakhatnának Pirinkó vagy Góliát házában?
– Hogyan segíthetünk azoknak, akiknek valamely érzékszervük nem működik?
– Mi lenne, ha csak a szívünkkel „látnánk” vagy „hallanánk”?
Ezután ízérzékelő játékot játszottunk, ahol bekötött szemmel kóstoltak meg gyümölcsöket, zöldségeket. Ez a játék nagy derültséget és igazi örömöt hozott a csoportba.
A munkafüzet 49. oldalán található színezőt is elkészítették, amely az örömélményhez kapcsolódott. A gyerekek nagy lelkesedéssel színezték ki, miközben elmondhatták, miért választották azt a színt vagy képet.
Zárókörben minden gyermek elmondhatott egy optimistán csengő mondatot, például:
– „Örülök, hogy együtt játszhattunk!”
– „Ma is volt egy kis boldogságom!”
– „Szeretem, amikor havazik!”
A foglalkozás minden eleme segítette a gyerekeket abban, hogy észrevegyék és értékeljék azokat az apró dolgokat, amik nap mint nap mosolyt csalnak az arcukra – és ez az igazi boldogság.
1. „Abban a pillanatban, amikor valaki figyelmet szentel valaminek, legyen az akár egy fűszál, a dolog maga rejtélyes, bámulatos, leírhatatlanul pompás világgá változik.” – értelmezzük az idézetet.
2. Megbeszéljük az „apró örömök” kifejezés jelentését, hogy kinek mit jelent.
3. Mindenki összeszed 5-5 apró örömöt, amit reggel, délben és este tud észrevenni.
4. Kapnak egy listát, és ki kell pipálniuk azokat az apró örömöket, amiket ők maguk is tudnak azonosulni.
5. A különböző érzékszerveknek megfelelően mindenki ír 3-3 apró örömöt, ami feldobja a napját. (Hallás, látás, szaglás, ízlelés, tapintás).
6. Közös szófelhő készítése arról, kinek mit jelentenek az apró örömök.
Gyulaffy László Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola
4. évfolyamosokkal etika óra keretében a honlapról letöltött feladatlapokat oldottuk meg, az önismeret és önelfogadás erősítésére.
Ebben a hónapban a boldogságórás tevékenységet egy nevezetes naphoz – a Víz világnapjához kötöttem, melyet március 21-én valósítottam meg. Az előző évhez hasonlóan az idén is csatlakoztunk a Happy-Hét elnevezésű programhoz. Ismereteket szereztek a gyerekek a víz fontosságáról, védelméről. Összegyűjtöttük, mi mindenre használjuk a tiszta ivóvizet. Beszélgettünk arról. hogy kinek van igazán szüksége az iható vízre és, hogy miért fontos a víztakarékosság. Tudatosítani próbáltam bennük, hogy a víz milyen drága kincs az életünkben. A mi lakóhelyünkön az ivóvíz nem jó minőségű, ezért az óvodánkban vízadagoló automatából fogyasztjuk az ivóvizet. Év elején több gyerek nem volt hajlandó „tiszta vizet inni”, most már csak egy-két gyerek nem szereti.
Egyik kedvenc mozgásos tevékenységüket is eljátszottuk: Tűz, víz, repülő. A vízhordásos játék kicsit nehéznek bizonyult számukra, de mindenki önmagához képest szuperül teljesített.
Ráhangolódás után minden tanuló kapott egy-egy napocskát, amelynek sugaraira azt írták, hogy aznap (vagy az elmúlt napokban, hetekben) mi volt az, ami örömöt okozott nekik. Utána aki szerette volna, az megoszthatta hangosan is egy-egy emlékezetes örömpillanatát társaival is. A különleges napok felkerültek a terem falára is, emlékeztetve a gyerekeket arra, hogy bizony, akárcsak a napsugarak olyan természetességgel vesznek körül bennünket az apró örömök is.