Októberben az osztályommal összekötöttük a hála témáját az optimizmus valamint az apró örömök témákkal. Mivel még mindig nem ismerjük egymást eléggé, ezért még mindig ismerkedös játékokat játszunk osztályfőnöki órán. 5.osztályban egy új közösségben fontosnak tartom, hogy pedagógusként optimista szemléletre tanítsam a gyerekeket, ezért megalkottuk együtt az optimizmus fáját, amelyen minden tanuló egy levél, amelyre ráírta az optimista tulajdonságait, kiegészítve olyan tulajdonságokkal amelyeket szeretne megerősíteni a jövöben. Apró örömök élvezete témában kerestünk közös élményforrásokat a gyerekekkel, például az elmúlt héten Zöld hetünk volt és együtt készítettünk gyümölcssalátát, azt vígan megettük,vagy a hét végén elmentünk egy wellness fürdőbe és mindenki boldogan pancsolt együtt az őszi szünet előtt.
Apró örömök élvezete
Október hónap az apró örömökről szólt iskolánkban. A boldogságórák is erről szóltak. A gyerekek szívesen vettek részt az órákon,ezen kívül játékos vetélkedők formájában kereshettek apró örömöket, boldogság morzsákat.A kollégák szívesen kapcsolódtak be a különböző játékos feladatok szervezésébe és lebonyolításába, a gyerekek nagyon élvezték a sok játékos feladatot, mint a boldogság kereső postás,az öröm szókereső és hasonló játékok.Azt gondolom jól sikerült az október hónap.Hála…hála…hála
Úgysemegy és a Debizony
című mesét olvastam a gyerekeknek alvás időben, majd másnap körbeüléskor szintén elmeséltem s beszéltem róla nekik. Beszéljük meg mit jelent az a kifejezés, hogy úgy se megy, meg a debozony. Amikor a „úgysem megy” felhő úszik
A „úgysem megy” olyan, mint egy apró, szürke felhő, ami beúszik a fejünkbe, és azt suttogja: „Ezt ne is próbáld, nem fog sikerülni.”
Ez a felhő elveszi a kedvünket, és elhiteti velünk, hogy nem vagyunk elég jók. De fontos tudni, hogy ez csak egy gondolat, nem az igazság.
Hogyan segíthetünk, ha jön a felhő?
A „még nem” varázsszava: Ha a gyerek azt mondja: „úgysem tudok tornyot építeni”, válaszoljuk: „Még nem, de próbálkozzunk együtt!”. Ezzel azt sugalljuk, hogy a fejlődésnek van helye, a kudarc nem végleges.
A pozitív gondolatok napocskái: A „úgysem megy” felhő ellen a legjobb fegyverek a pozitív gondolatok napocskái. Mondjuk ki hangosan: „Tudom, hogy nehéz, de meg tudom csinálni!”. Ezek a napocskák elkergetik a szürke felhőt.
Apró lépések: Ha egy feladat túl nagynak tűnik, osszuk apróbb részekre. Például egy legóvár építése helyett mondjuk azt: „Először keressük meg a piros kockákat!”. Így a sikerélmény meglesz, és utána könnyebb lesz a nagyobb feladat is.
Amikor a „de bizony” napocska ragyog
A „de bizony” egy apró, ragyogó napocska, ami elkergeti a szürke felhőket. Azt suttogja a fülünkbe: „Próbáld meg, sikerülni fog!”.
A „de bizony” az a hang, ami arra ösztönöz, hogy higgyünk magunkban, és próbálkozzunk újra, még akkor is, ha először nem sikerül.
Hogyan használjuk a „de bizony” napocskát?
A kitartás ereje: A „de bizony” a kitartás erejét mutatja meg. Ha a gyerek elesik biciklizés közben, bátorítsuk: „Látod, mi történt? De bizony, legközelebb jobban fog menni!”.
Dicsérjük a próbálkozást: Ne csak az eredményt dicsérjük, hanem a próbálkozást is. Mondjuk azt: „Nagyon ügyesen raktad egymásra a kockákat, még ha le is dőlt a torony!”. Ezzel megerősítjük benne, hogy az erőfeszítés is fontos, nem csak a végeredmény.
Példamutatás: Amikor a szülő elmondja, hogy neki sem sikerült elsőre valami, és mégis megpróbálta újra, és sikerült, az a legjobb példa. Beszélj a saját „de bizony” pillanataidról.
Ebben a hónapban 3 lehetőséget gyúrtunk egybe a boldogság órán: október 15-én , az ölelés világnapja alkalmából elkészítettük az origami ölelő figurát/kártyát. Közben elmondtuk az optimizmus mondókát, amely napok óta díszíti a táblánkat. Az ölelő kártyát ebéd után a gyerekek felavatták az iskolai közösségben, több ölelést is begyűjtve.
A Boldogságóra program keretében a GYÖMRŐI EGYMI 9. előkészítő osztálya az ölelés világnapja témakört dolgozta fel együtt. Közösen készítettek egy tablót a témáról. Cetlikre írta fel minden tanuló, hogy neki mit jelent az ölelés. Nagyon értékes és megható gondolatok születtek. Az alkotás közben beszélgettünk a témáról és voltak, akik teljesen őszintén beszéltek pozitív és negatív élményekről egyaránt. Nagyon megindító volt számomra szem és fültanúja lenni annak, hogy a számtalan féle sorsok ellenére, mindannyian nagyon fontosnak tartják az ölelést. A nehéz körülmények, a család és figyelem hiánya sok sebet ejt a gyerekeken, mégis mikor érzelmi témájú beszélgetések, feladatok alkalmával nagyon őszinték és számtalan értékes érzelem és gondolat árad belőlük. Nagy szívük van és számomra öröm ilyen fiatalokat terelgetni.
Testnevelés órán a Világ Gyalogló Hónap alkalmából tettünk egy szép nagy sétát a közeli játszótérre. A gyerekek a séta és a közlekedés szabályai mellett a közös játékot és az egymásra való odafigyelést is gyakorolták. Nagyon élvezték a séta és különösen a játszótér minden percét. Egy kicsit kikapcsolódtunk a hétköznapok monotonításából és élvezhettük az élet apró örömeit.
Nyíregyházi Móricz Zsigmond Általános Iskola Kertvárosi Tagintézménye
Apró örömök élvezete a 2.c osztályban
Szeptember 30-án minden évben megünnepeljük Benedek Elek születésnapját, azaz a magyar népmese napját. Idén sem történt másképp. Negyedik osztályos tanulóim csapatokba szerveződve állták ki a három mesebeli próbát:
1.gyors csapatszervezés
2.meseírás csapatban adott szempontok szerint (a mesefajtát kapták szempontként és a terjedelmet)
3.gyakorlati tevékenység: megadott idő alatt összerakni egy puzzle-t
A tevékenység időtartama: 2 óra volt.
Az első órában kiállták a próbákat. A második órában a csapatok bemutatták a megalkotott meséket. Értékeltem a felolvasott szövegeket. Minden csapat sikeresen kiállta a próbákat.
A tanulók örömmel vettek részt az órákon.
A Székely Mikó Kollégium 6.B osztályos tanulóival a gyümölcsök fontosságáról beszélgettünk. 3-as illetve 4-es csapatokat alkottunk és készítettünk gyümölcssalátát.
A gyerekek jóízűen fogyasztották az “ alkotásokat”.🙂
A Székely Mikó Kollégium 6-ik B osztályos tanulóival ma az osztályfőnöki órán az ózonréteg fontosságáról beszéltünk. A gyerekek pár gondolatot le is írtak, rajzoltak. Tetszett a téma.
László Bogi , osztályfőnök