Jobb adni, mint kapni!? Gyerekként is? És ha nem kapunk? Most magunk szeretetével foglalkoztunk mélyebben. Magunkban kerestük meg az örömforrásokat, írtunk szeretetlevelet is a minta alapján. Természetesen a boldogság világnapja alkalmából a kollégákat és a gyerekeket is megleptem egy-egy kedves üzenettel.
Apró örömök élvezete
„Ha az apró örömökre odafigyelünk, rájövünk, milyen sok okunk van a boldogságra.”
Először hallgassuk meg közösen az „Imádok élni” című dalt. Mondjátok el azokat a mondatok amelyek a legjobban tetszettek és miért pont ezeket választottátok. Én többször meghallgattam és annyira jó a szövege, hogy nehéz volt választanom. A legjobban ami megragadott: „De jó, hogy élek!” „Imádok reggel hittel kelni.” „Imádok szívből szeretve lenni. Imádok önfeledten szeretni.” „Imádok semmitől se félni.” „Imádok egész nap boldognak lenni! Imádok, imádok élni!” Fontos, hogy élünk és annyi minden vár még ránk. Szuper megtapasztalni milyen hittel és félelem nélkül lenni. Csodálatos szeretni és szeretve lenni. Lehet barátnő, családtag, nevelő vagy tanár, akit nagyon szeretünk és viszont szeret. Annyi minden van, amiért imádhatunk élni. Annyira jó érzés boldognak lenni. Gondoltatok már rá milyen érzés lehet imádni élni? Mi jut az eszetekbe róla?
A Boldogságórák által szeretném elérni, hogy tegyetek érte, érjétek el, sőt tartsátok is meg a boldogságérzetet. Mit szóltok hozzá? Képzeljétek el a boldogság képlete így hangzik: „Boldogság: Öröklődés + Körülmények+ Akarat” B= 50% + 10%+ 40% Igazából engem is meglepett, a környezet 10%- a, vagyis a körülmények kevésbé számítanak. Hogyha akarunk és teszünk érte képesek vagyunk boldogok lenni. Mit jelent számotokra a boldogság? Párokban beszéljétek meg.
„Ha az apró örömökre odafigyelünk, rájövünk, milyen sok okunk van a boldogságra.” Most elolvasok egy történetet: „Tudni kell megállni”. Kérlek figyeljetek!
A YouTube-on megnézzük és meghallgatjuk a Gene Weingarten által eltervezett 2007-es kísérletet.
Nektek mi okoz örömöt? Lehet választani mondjátok el vagy írjátok le nekem. Válasszatok ki legalább egy-két örömöt, amiket megosztotok velünk.
Gondoljatok egy pozitív élményre és játsszátok el pantomim módon, elmutogatva. Mi megpróbáljuk kitalálni, ha nem sikerül segítséget kérünk. Milyen érzés volt?
Minden órán az apró örömeinkről való beszámolással kezdtünk. Ez nem volt egyszerű a gyermekek számára, sok bíztatásra, segítő kérdésekre, dicséretekre volt szükségük.
A gyermekek örömére a foglalkozásokat „Az ellazulni jaj de jó- zenés relaxáció”-val zártuk.
A mai boldogságórán a Gyermeknap jegyében egy különleges kalandra indultunk: állatok bőrébe bújtunk, szerepeket vettünk fel, és közösen játszottunk. A játékos feladatok során nemcsak a fantáziánkat mozgattuk meg, hanem az empátiát, az egymásra figyelést és az örömteli együttlét erejét is megtapasztaltuk.
A gyerekek örömmel választottak maguknak állatfigurát, amelynek szerepébe beleélhették magukat. Voltak köztünk vidám kispandák, fürge békák, bátor bocik és még sok más kedves állatka. A kis állatos fejpántokat meglepetésként kapták ajándékba, és nagy örömmel viselték őket a nap folyamán.
A közös játék, a szerepjátékok és a sok nevetés mind hozzájárult ahhoz, hogy ez a nap valóban különleges, örömteli és emlékezetes legyen. Igazi boldogságóra, ahol a mosoly és az együtt töltött idő állt a középpontban.
Az idézetet is megbeszéltük. A gyerekek számára jó érzés volt ezt az idézetet hallgatni.
A mesét elolvastam nekik, ami a mellékletben található. Nagyon tetszett nekik. Azt mondták, hogy jó érzés töltötte el őket a mese hallgatása közben. A történetben Édának rosszul indult a napja és nem vett észre semmi jót a napjában, viszont ez az álmában teljesen máshogy zajlódott le. A kérdéseket megbeszéltük, amire mindenki tudott válaszolni.
Ötletrohammal összegyűjtöttük azokat a pozitív élményeket, élvezetes pillanatokat, melyekre személy szerint mindenki úgy tudott visszaemlékezni, hogy az érzések szinte életre keltek bennünk és megelevenedett a belőlük származó élvezet. Majd a tanulók négy csoportban az általuk gyűjtött képek köré csoportosították ezeket az élményeiket, érzéseiket egy-egy tabló formájában.
Maci csoport
A szülinap ajándékdobozunk lett a ládika, amibe az apró örömök kerültek. Megtanultuk az ide kapcsolódó versikét és a ládikó körbe járt. Akinél megállt az elmondta, hogy azon a napon mi okozott neki örömet, minek örült. Először nehezen tudtak válaszolni, illetve ugyanazt mondta mindenki. De több napon keresztül játszottuk és a végén már nagyon érdekes dolgok kerültek elő amik örömet okoztak számukra.
Az apró örömök élvezete jegyében egy különleges kiránduláson vettünk részt, ahol a jókedv, a mozgás és az élmények kerültek a középpontba. A program során népi játékokat próbálhattunk ki, amelyek nemcsak szórakoztatóak, hanem közösségépítő erejűek is voltak. Együtt játszottunk, figyeltünk egymásra, segítettük a társainkat.
A játszótéren szabadon mozoghattunk, kipróbálhattuk az eszközöket, önfeledten játszhattunk és kiélvezhettük a friss levegőt. Jó érzés volt látni, ahogy a gyerekek örömmel fedezik fel a környezetet és együtt nevetnek.
A nap fénypontjaként mindenki egy finom fagyival koronázta meg az élményt, mert néha egy apró édesség is hatalmas boldogságot tud hozni.
Ez a nap emlékeztetett minket arra, hogy a legegyszerűbb dolgok, a közös játék, a mozgás, a természet, egy mosoly, egy fagyi, mennyi örömöt tudnak adni.
APRÓ ÖRÖMÖK
I. Az óra elején elolvastuk a Tudni kell megállni című történetet, ennek kapcsán arról beszélgettünk, előfordul-e, hogy a gyerekek iskolába jövetelkor vagy tanítás után körbenéznek, szemlélődnek kicsit, vajon észreveszik-e az élet apró szépségeit, meghallják-e a városi zajban a madarak csicsergését, meglátják-e, ha virágot bont egy fa.
II. Minden tanuló megkapta azt a mellékletet, melyen olyan egyszerű dolgok vannak felsorolva, amik az emberek számára örömforrásul szolgálhatnak, a tanulók kipipálták azokat, melyek számukra is örömet okoznak. (Boldogságóra 10-14 éveseknek, kézikönyv, BP., 2015. 82-83. oldal)
III. Megbeszéltük, hogy ezeket az apró örömöket, melyik érzékszervünknek köszönhetjük.
IV. Minden gyermek megrajzolta a maga ÖRÖMVIRÁGÁT, melynek egy-egy szirmára felírták, hogy mik azok az apróságok, amik boldogsággal töltik el őket az életben.
V. Megnéztünk a You tube-on egy videót, amelyben egy férfi nevetése átragad a többi utasra: a https://www.youtube.com/watch?v=rptMg_GgSBg . Ennek köszönhetően az óra jókedvű kacagással zárult.
Felhasznált irodalom: Bagdi Bella-Honvári Jolán: Boldogságóra 10-14 éveseknek, kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; BP, 2015. 80-83.p.