A Boldogság Világnapján a gyerekek egy kis apró meglepetést készítettek a tanároknak, egy kezet, ami egy szívet tart. A nagyszünetben ezen a napon Bagdi Bella zenéit hallgattuk, amire vidáman táncoltak a gyerekek az udvaron. Az egyik Boldogág-órán pedig szíveket rajzoltunk a kezeinkre.
Apró örömök élvezete
-Zenehallgatás mozgásimprovizációval: -márciusi dal
-artikulációs-és légzőgyakorlatok párban
-Mese: Az öröm forrása- közben megérintik a szövegnek megfelelő érzékszerveket
-mesefeldolgozás-kérdés-válasz
– Játék: -Itt a láda, mi van benne…-az ének alatt körbeadogatjuk a kincsesládát, akinél megáll, az a gyerek elmondja az aznapi apró örömét.
Már február elején megszületett bennem az ötlet, hogyan is kellene megünnepelni gimnáziumunkban a Boldogság világnapját. Tartottam egy kis megbeszélést a diáknagykövetekkel és felvezettem a BOLDOGSÁGEXPO ötletét. Azt szerettem volna, hogy ne csak egy napra korlátozódjon az ünneplés, így lett belőle Boldogsághét.
Február közepén Boldogság Világnapi rajzversenyt is hirdettem (A Boldogság nyomában címmel), amire folyamatosan gyűltek a szebbnél szebb rajzok.
Első lépésként arra gondoltam, hogy a stresszkezelés után rá kellene hangolni az iskola közösségét a márciusi témára. Nagy segítség volt ehhez a segédanyagok között megtalálható Boldogságpad című történet, amit dramaturgiailag feldolgoztam és előadtuk nagyszünetben kolléganőmmel, a Diáknagykövetekkel és nagy örömömre egy 9.-es fiú is elvállalta az egyik szerepet. Nagyon jól lehetett szemléltetni a darabbal a pillanatok boldogságát. Bevezetésképpen azt kértem a jelenlévőktől, hogy képzeljék el, hogy mindannyian bemenekültünk a szakadó eső elől egy megállóhelyre (jelen esetben a dísztermünk vált azzá), s míg várakozunk, hogy elálljon az eső és továbbszaladjunk utunkon, érdekes történeteknek lehetünk szemtanúi….
A hónap első áhítatán ismét kihirdetésre került, hogy folyamatosan várjuk a diákok, osztályok meglátásait, gondolatait az apró örömök témához. Sok értékes gondolat született, melyek (a februári stresszkezelési tippekhez hasonlóan) ismét kikerültek a Boldogságórás faliújságunkra.
Március 17-én megnyitotta kapuit iskolánkban a Boldogságexpo, melynek megnyitójára nagy örömünkre még a Hajdúnánási Televízió is ellátogatott. Felvezetésképpen egy 7. osztályos tanítványomat kértem meg, hogy olvassa fel Márai Sándor gondolatait a Boldogságról a Füveskönyvéből. A jelenlévő diákok és tanárok köszöntése után egy interaktív gyakorlatra hívtam a megjelenteket. Az 5-4-3-2-1 gyakorlattal szerettem volna felhívni a figyelmet arra, hogy az apró örömök olyan természetesnek vélt dolgok, amiket ha nagyító alá veszünk és hajlandóak leszünk észrevenni őket, hatalmas kinccsé válnak. Tudatosítottuk közösen, jelen pillanatban mi az, ami örömet okoz a szememnek, lehunyt szemmel ráhelyeztük a hangsúlyt a fülünkre/a hallottakra, tapintottunk ami a kezünk ügyébe kerülhetett, megillatoztuk a ruhánk vagy a bőrünk illatát vagy csak beszippantottuk a levegő illatát, majd végül, amikor az ízleléshez érkeztünk, megkértem a diáknagyköveteket, hogy segítsenek a mazsolák és a sós perecek kiosztásában. Ki-ki ízlése szerint választhatott egy szem mazsolát vagy egy darab perecet, amit koncentráltan, tudatosan, együtt elfogyasztottunk. 🙂
A megnyitós együttlétet a budapesti gálaműsoron előadott vizualizációs, lufis gyakorlatunkkal zártuk és jókívánságainkat küldtük el az iskola közösségének és Hajdúnánás lakóinak és egy kézszorításos mozdulat továbbadásával köszöntünk el a résztvevőktől.
A hét folyamán egy javasolt látogatási menetrend szerint mind a 19 osztály végigjárta a Boldogságexpót osztályfőnökével vagy hitoktatójával. A dísztermünket a gyerekek segítségével egy interaktív játéktérré alakítottuk, ahol 6 állomást, boldogságpontot lehetett végigjárni. Mindegyik állomásnak volt egy felirata, mindegyikhez tartozott egy idézet és egy leírás, hogy miért fontos ez az állomás a boldogságunk szempontjából, illetve olvasható volt az adott ponthoz tartozó játékszabály.
A Hálaponton megfogalmazhatták, jelen pillanatban mi az a 3 dolog, amiért leginkább hálásak és minden osztály befejezhette a „Hálás vagyok, hogy Kőrösis lehetek, mert…” kezdetű mondatot is. A „Csak pozitívan!” elnevezésű állomáson a hasonló elnevezésű Pozitivity társasjáték kártyapaklijának segítségével gyakorolhatták, hogyan lehet átformálni a negatív gondolatokat pozitívvá. Az osztályomból az egyik kislány készített a játékhoz egy varázssapkát, ami akinek a fejére került, pozitívvá alakította a húzott kártyán lévő mondatot. Azt hiszem ennek nagy sikere volt! A „Kapcsolódások” állomáson megerősítő melegzuhanyt adhattak egymásnak: aki leült az üresen álló székre, annak bekötöttük a szemét, majd várta, ki megy mögé és mit mond neki. Az állomásokon többek között a zene boldogító hatását és a flow élményt is megtapasztalhatták. Az utolsó állomás a „Boldogságpad -megállóhely” volt, ami egy 2 perces légzőgyakorlatra hívta a látogatókat, melyet egy vizualizációs gyakorlat zárt: idézz fel egy kedves, boldogító emléket, maradj vele 2 percen keresztül majd szívedre helyezve vidd magaddal a nap további részére!
A látogatók megörökíthették élményeiket a „Jobb Veled a Világ!” feliratú fotófal előtt, amit egy 9.-es kislány készített az anyukája segítségével, valamint megtekinthették a rajzversenyre érkezett alkotásokból készített kiállítást. 5 előzsűrizett rajzot instagram-szavazásra bocsájtottunk és a legtöbb szavazatot kapott mű alkotóját jutalmaztuk.
Március 20-ra egy meglepetéssel szerettem volna készülni és a flashmob jutott az eszembe. Megkértem iskolánk egyik kiváló táncos lányát, hogy tanítson be néhány egyszerű mozdulatot Pharrell Williams Happy című híres dalára. A megmozduláshoz csatlakoztak táncoslábú diákok és 4 pedagógus is. Nagyszünetben levonult az egész iskola az udvarra. Röviden ismertettem a Boldogság világnapjának eredetét és célját, majd elhangzott egy ősi norvég vers is. Ezután csendült fel a zene és bemutattuk rövid kis táncunkat.
Jól sikerült hét volt. 3 osztályt kiemeltünk és jutalmaztunk is, mert plusz feladatként az osztály tagjaiból megalkották a kért szív formát is és elküldték a róla készült fotót!
A Boldogságexpo célja az volt, hogy a tanulók közösségi élményként, interaktív módon szerezzenek tapasztalatot a pozitív szemléletről, boldogságfokozó technikákról, hogy elinduljanak boldogságuk nyomába, mert nekünk fontos mindenki boldogsága!
A márciusban megtartott boldogságóra során a diákok a pillanat erejét és az apró örömök élvezetét dolgozták fel.
A foglalkozás központjában a drámapedagógia állt, ahol a diákok A boldogságpad történeten keresztül tapasztalták meg, hogy mennyire fontos megélni a jelen pillanatot.
A mesélő szerepében egy tanuló irányította a csoportot, aki kiválasztotta a karaktereket, hogy eljátsszák a különböző szituációkat, és ezzel segítette a mélyebb megértést.
Pszichológiai szemszögből a figyelem és a tudatos jelenlét kulcsfontosságú volt, hiszen a diákok a drámai folyamat során reflektálhattak saját életük apró örömeire.
Beszélgettünk arról is, hogy napjainkban mennyi képet készítünk telefonjainkkal, de gyakran nem figyelünk arra, hogy mennyire elrepülnek a pillanatok.
Ezután mindenki kapott egy idézetet a pillanat erejéről, és megosztotta, hogy mit jelent számára. Az idézetek segítettek a diákoknak a tudatos figyelem és a jelenben való élés fontosságának felismerésében, és az óra végén azok, akik akarták, egy-egy idézettel egészítették ki a nap idézetét.
A tevékenység hozzájárult a pedagógiai célokhoz, mivel a diákok empátiáját, önismeretét és a jelen pillanatai iránti tiszteletüket is fejlesztette.
Mazsoláim számára mind a zene, mind a tánc kikapcsolódást, örömet jelent. Nagy érdeklődéssel vetik bele magukat bármely iskolai programon táncos produkciók tanulásába és engem is megkérnek időnként, hogy énekeljek nekik. A téma kapcsán nem is lehetett más ötletünk, mint rendezni egy karaoke délutánt, amire zenés-táncos produkciókkal (és saját kezűleg készített ritmushangszerekkel) készültek és adták elő azokat nagy lelkesedéssel. Öröm volt látni a boldogságot és az izgatottságot az arcukon, valódi felszabadult, felszabadító örömünnep volt az együtt töltött délután. A gyerekek visszajelzéséből kiderült, hogy nagyon élvezték ezt a programot és biztos vagyok benne, hogy a jövőben is sort kerítünk hasonló alkalmakra, de pihenésképpen egy-egy órán is fogunk együtt énekelni és táncolni.
Ezen a héten tovább folytatódott a vizes témák élménygazdag, tapasztalati úton történő feldolgozása a csoportunkba, amelyhez a hónap Boldogságóra témáját: „Apró örömök élvezete” is igyekeztem integrálni. Célom a természet szépségének megláttatása, az öröm érzésének átélése, a gyermekek érzelmi életének gazdagítása volt.
A Duna útjának a megismeréséhez a videók mellet a könyvtárból kölcsönzött gyermekkönyvek képei adtak színes élményeket.
A tapasztalatok, élmények feldolgozását a szervezett tevékenységeken kívül egész héten a játékos tevékenységek gazdagításával is biztosítottam (terepdoboz a Duna útjáról, szenzoros tenger műanyag tengeri állatokkal, kagylók, csigák, tojástartóból árbocos hajók, zokni halak, műanyag halak, nagy papírdobozból hajó, halacskás játék, térképek, mozgásos játék). A gyermekek arcán a felfedezés, az apró örömök átélését fedeztem fel, elegendő időt, helyet, eszközt biztosítottam a tevékenységek csoportos és egyéni gyakorlására, a gyermekek egyéni képességeihez igazítottam a képességek fejlesztését.
Érzékszervi szféra fejlesztése a „Apró örömök élvezete”:
Látás: „Kett” padlókép vizuális képi világának megjelenítése a közösen készített kincsesládához kapcsolódó tevékenységhez, érzékszervek színes képei (a Boldogságóra online melléklete) a kincsesláda elvarázsolta, megnyugtatta a gyerekeket, vizuális lenyomatott adott víz kincseiről, vizes kísérletek: örvény, tavirózsa
Hallás: mondóka (Itt a láda), vers (Gyurcsó István: Pici patak mondókája), dal (Gryllus Vilmos: Kis hajó), hajókürt, tengeri hangjáték színesebbé tette a tevékenységet
Tapintás: tengeri kavics, dunai kavics, csigák, kagylók, hal, a hullámzás- örvény festékkel való megjelenítése
Szaglás: tengeri illat
Ízlelés: hal, palackos forrásvíz, kakukktojás (Duna kavics), tengeri só
A gyermekek által átélt pozitív élmények, naponta átélt apró örömök felidézése az ősztől készült képek nézegetése közben valósult meg. Megkérdeztem a gyermekeket miért voltak mosolygósok a képeken?
Pl.: szép volt a betlehem, vicces volt a mese, jó volt hóembert építeni, szép volt a kerti tó, karácsonykor ajándékot kaptunk az óvodában. A gyermekek csillogó szeme a megfogalmazott gondolataik megerősítettek abban, hogy jó módszert választottam a nyelvi kifejező képességük fejlesztésére. érzelmi életük gazdagítására is.
Több alkalommal használtam ezen a héten Mindfulness Program tudatos légzés gyakorlatát, „színes légzés”, amellyel az érzelemszabályozás alakulását támogattam.
Úgy érzem sikerült egy olyan hetet megvalósítanom a kollégáim segítségével, ahol nagyon sok olyan pillanat volt, ahol a hónap témáját átéltük: „Az apró örömök élvezete”
A 6-7 éves gyermekek számára az apró örömök megélése kulcsfontosságú a boldogságuk és érzelmi fejlődésük szempontjából. Ebben az életkorban még rendkívül érzékenyek a környezetükre, és a legegyszerűbb élmények is mély benyomást tehetnek rájuk. Felszabadultan tudnak kacagni egy kutyus dögönyözésekor vagy amikor a barátaikkal együtt játszanak. Nekik nem kell elmagyarázni, hogy mik is azok az apró örömök, hiszen ebben élnek szabad idejük legnagyobb részében. A játék, a mozgás, a természetben való időtöltés és a kreatív tevékenységek mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy megtapasztalják az öröm pillanatait.
A gyermekek számára a közös játék, például egy társasjáték nemcsak szórakoztató, hanem fejleszti a szociális készségeiket is. Az alkotás, például rajzolás vagy gyurmázás, segíthet abban, hogy kifejezzék önmagukat és sikerélményhez jussanak, nemcsak a világ iránti kíváncsiságukat erősíti, hanem a jelen pillanat szépségének felismerésére is tanítja őket. Az ölelés, a simogatás is hozzájárul az egészséges mentális fejlődésükhöz.
A hétköznapi kis sikerek, mint például egy ügyesen megoldott feladat vagy egy szépen elmondott vers, növelik az önbizalmukat és a kitartásukat.
Az apró örömök átélése hosszú távon hozzájárul a pozitív életszemlélet kialakulásához, csökkenti a stresszt, és segít abban, hogy a gyermekek könnyebben találjanak boldogságot a mindennapokban. Az ilyen élmények megalapozzák az érzelmi stabilitást és a mentális ellenállóképességet, ami felnőttkorban is nagy jelentőséggel bír.
A csoportban tudatosan segítem abban a gyermekeket, hogy észrevegyék, és értékeljék az apró örömöket, mert hiszek abban, hogy hosszútávon egy kiegyensúlyozottabb, elégedettebb életet élhetnek. Az ilyen pozitív tapasztalatokból építkezve megtanulják, hogy a boldogság nem csupán nagy eseményekben rejlik, hanem a mindennapok apró pillanataiban is.
Ismét megismerkedtünk két új relaxációs gyakorlattal: a „Puha, meleg …” és a „Kitárom a világom …” kezdetűekkel. Ezt követően mindenki felidézett a közelmúltból valami apróságot, aminek nagyon örült és megbeszéltük, mi más adhat hasonló érzést. Felolvastam a „Tizenkét hónap” című mesét, és kiemeltük a szöveg legfontosabb mondatát. Megbeszéltük, kinek melyik a kedvenc hónapja, évszakonként csoportokat alkottak a gyerekek és bemutatták, mit szeretnek benne (pantomimmal). Az „Eszem-iszom” és az „Érzékszervek” gyakorlattal folytatódott a foglalkozás, majd ismét csoportokba rendeződtek a gyerekek és elkészítették az apró örömök szigeteit érzékszervek szerint; a kész munkákat pedig kitűztük a faliújságra.
Boldogságóra elején kerestük az örömforrásokat a hétköznapjainkban. Mikor már sokat gyűjtöttünk, megegyeztünk abban, hogy jó lenne, ha ezekhez az apró örömökhöz bármikor hozzá juthatnánk, ha nem épp rózsás a kedvünk. Ezért megterveztük az APRÓ CSODÁK BOLTJÁT. Az „Apró Csodák Boltja” egy varázslatos kis üzlet, amely tele van különleges, apró, de csodálatos tárgyakkal. Ezek a dolgok nemcsak szépek, hanem titkos képességekkel is rendelkeznek, hogy örömöt, reményt és varázslatot hozzanak az életünkbe. Nézd meg az összefoglaló videónkat és megtudod, hogy hogyan néznek ki ezek a tárgyak és mire képesek.
Március az apró örömök élvezetének hónapja, ezért a boldogságórán ezzel a témával foglalkoztunk. Először megnéztünk egy rövid, német nyelvű videót arról, miért fontos észrevenni a hétköznapok apró, boldog pillanatait. Egy kis trükköt is tanultunk a filmből: ha minden reggel egy marék gyöngyöt, vagy üveggolyót rakunk az egyik zsebünkbe, és minden egyes alkalommal, amikor valamilyen öröm ért bennünket, egyet áthelyezünk a másik zsebünkbe, akkor este átgondolhatjuk (és ezzel együtt újraélhetjük), mennyi boldog pillanatunk volt a nap során.
Ezután a diákok németül elmondták, mi minden okoz nekik örömet, mi az, ami boldoggá teszi őket. Sok minden szóba került, az olvasástól a zenehallgatáson át az iskolai sikerekig és a barátokkal eltöltött időig. Ezután egy fontos gyakorlat következett, a diákokban tudatosítani akartam, mennyire fontos, hogy értékeljék saját magukat is, ezért azt kellett megfogalmazniuk, mi az, amiben kimondottan jók, mik az erősségeik, milyen tulajdonságaikra a legbüszkébbek. Ezután a Boldogság és a Költészet Világnapja tiszteletére verset írtunk, néhányan a rajzaikkal illusztrálták a költeményeket.
Nagy örömünkre az órát meglátogatta az iskolánk boldogságóra-koordinátora is, aki kíváncsi volt a csoport munkájára.