Március 20. Ezen a napon a gyerekek piros pólóban, piros ruhában jöttek óvodába, az óvónénik is piros felsőt vettek fel.
A gyerekek már a reggeli érkezéskor elővették az elmúlt napokban készített díszes boldogság kavicsokat, és még egy kicsit csinosítottak rajtuk, vagy még néhányat el is készítettek.
Reggeli után a kavicsokkal útra keltünk. Először elmentünk a közeli zöldségesbe. Már többször jártunk itt a csoportunkkal vásárolni is, de most ajándékot vittünk. A gyerekek választották ki, hogy melyik 2 kavics legyen az ajándék, és át is adták az eladó bácsinak.
Mindig érdekes megfigyelni, hogy miként reagálnak a felnőtt emberek az idegenek kedves megnyilvánulásaira. Most is lehetett látni a csodálkozást, meglepődést, meghatottságot, és a gyerekek is észrevették, hogy örült a bácsi a boldogságkavicsoknak.
Ezután sétára indultunk, Olyan útvonalat kerestünk, amerre a közelben óvodásaink laknak. Ezen az útvonalon a járda mellett, kapuban, csatornafedélen helyezték el a gyerekek a kavicsokat. Megbeszéltük, hogy azért tesszük le a kavicsokat, hogy azoknak, akik észreveszik örömet szerezzünk. Azt kértem a gyerekektől, hogy a következő napokban figyeljék, hogy megtalálja-e valaki a boldogságkavicsot.
A séta után visszatértünk az óvodába és csatlakoztunk a közös udvari játékhoz.
A délelőtti játékidőben, a játék végén óvodánk négy csoportjának gyerekei egy nagy szívet alakítottak ki az udvaron, és egy közös dallal zártuk a délelőttöt.
Apró örömök élvezete
Ebben a hónapban az apró örömökre fordítottuk figyelmünket.
Az első foglalkozás elején megkértem a gyerekeket, hogy fogalmazzák meg milyen apró örömök jutnak eszükbe, majd egy-egy idézetet húztak, és megbeszéltük, ki hogyan értelmezi ezeket. Ezt követően felovastam nekik a „Tudni kell megállni” című történetet, és elmélyedtünk mondanivalójában.
A következő foglalkozásunkon került sor a „Pipáld ki, ami rád is igaz!” és az „Örömforrások” lista kitöltésére. Közösen rádöbbentünk, hogy mennyi olyan hétköznapi dolog tesz minket boldoggá, amit természetesnek veszünk, és elvésznek mindennapi rutinjaink során.
Konstatáltuk, hogy ezekre sokkal jobban oda kell figyelnünk, értékelnünk kell őket, és nyitott szemmel, orral, füllel, szívvel kell élnünk mindennapjainkat.
A hónap során azzal foglalkoztunk, mik azok a lehetőségek, amik a legegyszerűbben kéznél vannak annak érdekében, hogy az élet apró örömeit élvezzük.
Ezekben a hetekben minden órán egy könnyed relaxációval kezdtünk. Légzőgyakorlat és a test ellazítása után egy alkalommal belső örömforrás és gyógyítás imaginációs gyakorlatot végeztünk, máskor pedig odafigyeltünk környezetünk hangjaira, vagy éppen a testünkben lejátszódó folyamatokra.
Elolvastuk A boldogságpad című írást és elgondolkoztunk az üzenetén. Ezt követően az iskola udvarán kerestünk olyan apró örömöket, amik elnyerik a figyelmünket. A gyerekek nagy örömmel és kedvvel fedezték fel mindennapi környezetükben az olyan apró, mégis kedves és fontos részleteket, mint egy-egy bodobács bogár, a falevelek, egy giliszta, egy virágszirom, vagy éppen egymás társasága.
Ózdi József Attila Gimnázium, szakgimnázium és Kollégium
Az „Apró örömök” témát Bagdi Bella dalával kezdtük: Imádok élni. A dal szövegének és párosával kapott idézetek segítségével kellett kitalálni a gyerekeknek a témát, egyikük kitalálta, hogy az élet pillanatnyi, apró örömeiről lesz szó. Mindenki összegyűjtötte az utolsó 3 nap apró örömét, egyet felírtak egyszerre a táblára is, így lett egy „örömtáblánk”.Beszélgettünk örömet okozó tevékenységekről, a jelenben élés fontosságáról, a flow – élményről. Majd feladatokat oldottak meg a diákok, gyakorolták, hogyan lehet a rossznak tűnő dolgokban is meglátni a jót, az apró örömöt, azaz a boldogtalan útban a boldogat (tk.- feladat). Az óra végén örömmandalát készítettünk, közben újra meghallgattuk a nyitó dalt.
A mai délután igazi, önfeledt játékkal telt. Az apró örömök értékelése jegyében, többféle tevékenységet próbáltunk ki és csak játszottunk és játszottunk. Volt a délutánban bábozás, homokanimáció, társasjáték, dicséret játék, értékek játék és sok-sok vidám pillanat.
A márciusi boldogságóra fő témája „Az apró örömök élvezete” címet kapta. Ebben a hónapban igyekeztem a pozitivitásra, a jókedvre és a boldogság fontosságára felhívni az elsősök figyelmét, valamint ráébreszteni mindenkit arra, hogy a boldogságot mi magunk is megteremthetjük akár egy kedves szóval, egy jó cselekedettel, vagy egyszerűen csak egy mosollyal.
A tavasz első hónapja bővelkedett örömteli, szívet melengető pillanatokban – megfigyeltük az ébredő természetet, megemlékeztünk a magyar forradalom és szabadságharc hőseiről, megünnepeltük a boldogság világnapját, takarékoskodtunk az ivóvízzel, örültünk egymás sikereinek, sokat játszottunk és nevettünk.
Március 20-án, a Boldogság Világnapján iskolánk különleges módon ünnepelt. Ezen a napon a kisdiákokkal a város utcáin papírból készült szíveket osztogattunk. Minden egyes szívre kedves jókívánságokat, pozitív idézeteket írtunk, azzal a céllal, hogy mosolyt csaljunk az emberek arcára, és egy kis boldogságot vigyünk a mindennapjaikba. Ezen a napon felkerestük városunk polgármesterét, Mgr. Keszegh Bélát is, hogy kifejezzük tiszteletünket és hálánkat, valamint, hogy egy szívet ajándékozzunk neki, amelyen az „Add tovább a boldogságot!” felirat szerepelt. A polgármester örömmel fogadta az ajándékunkat, és kifejezte, mennyire fontos számára is a közösség boldogsága.
Az iskolánk belső terei sem maradtak ki az ünneplésből: a faliújságon különböző, a boldogságról szóló idézetek és gondolatok kerültek kihelyezésre.
A márciusi boldogságórák nagyon tanulságosak és meghatóak voltak mindannyiunk számára.
Az ötödikesek áprilisban napfogót készítettek, amellyel elkaphatják az élet apró örömeit és a mindennapok értékes pillanatait.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Elsőként felidéztük, hogy tavaly milyen apró örömöket fedeztünk fel az érzékszerveinkre hagyatkozva, melyek feldobhatják a napunkat. Éppen tavaszodik, megfigyeltük ennek első jeleit. Csendben a padra borulva füleltünk, hogy milyen hangjait halljuk a tavasznak. Nem volt napsütéses idő, de csendes eső kopogott a tetőn, a madarak pedig vidáman csicseregtek. A hangokból, illatokból indultunk ki, majd kinéztünk az ablakon és felfedeztük a játszótér mögött virágzó gyümölcsfát. Ezután elolvastuk Az öröm forrása című mesét. A befejezést a gyerekeknek kellett kitalálni. Beleképzeltük magunkat a főszereplő helyébe, és gondolatban végigsétáltunk az erdőn, ami a forráshoz vezetett. Közben megbeszéltük, hogy milyen apró csodákat láthatott, hallhatott, tapinthatott, ízlelhetett útja közben Éda. Következő alkalommal a szeretetnyelvekkel foglalkoztunk. Meséltem Gary Chapman amerikai íróról, aki könyvet írt az 5 szeretetnyelvről. Ezeket sorra vettük a Harmat Kiadó rövidfilmjeinek segítségével. Meghallgattuk a vizualizációs hanganyagot is. Az Erősség Program kapcsán a szépség és kiválóság erősségéről beszélgettünk. Újra elolvastuk, hogy decemberben ki milyen tulajdonságokat írt a maga Én-képére, majd játszottunk „értéklabda” játékot. A kedvesség és a kreativitás erősségét a Boldogság Világnapjára való készülődéskor is kihasználtuk. Piros szívekből hajtogattunk borítékot, majd a belsejébe írtunk egy-egy jókívánságot rajzzal kiegészítve. Mivel az egész iskolában egyedül a mi osztályunkban van boldogságóra, így az iskola többi tanulóját leptük meg és próbáltuk bevonni őket is a játékba. Létrehoztunk egy boldogság pontot, ahova felcsipeszeltük a borítékokat egy kis ismertetővel. Egy asztalkára tettünk egy dobozt, mellé üres szívekkel. Arra invitáltuk a többieket, hogy vegyenek el egyet az általunk készített szívekből, majd ők is írjanak hasonlót és tegyék a dobozba. A nap végén hazamenetelkor mindenki húzhatott magának egy-egy jókívánság-borítékot. A játékba sokan bekapcsolódtak, így sikerült mosolyt csalni az arcokra. Ugyanezen a napon bevezettük a pozitív árulkodást is. Hatalmas sikere volt! Ezután következett a kreatív játék: Keress, találj, alkoss! Két 5 fős csapatban játszottuk. Először téglalap alakú tárgyakat kellett gyűjteni, aztán sárgákat, végül pedig alma nagyságúakat. Rengeteg dolgot felhalmoztak a gyerekek, mert nagyon élvezték az ide-oda rohangálást. Talán még olyan dolgokat is összeszedtek, amik igazából nem feleltek meg a megadott kritériumnak, de nem voltam szigorú a játék öröme miatt. Ezután óriási lelkesedéssel álltak neki építeni, végül elkészültek a kreatív kupacok. A rózsaszín plüss malac nem tudom, végül melyik tulajdonság végett került oda, de az egyik csapatban ő lett a főszereplő. Nagyon ötletes házikót terveztek neki. A másik csapat is házat épített virágos kerttel. A „Mi ez, ha nem toll?” játékot először nem értették, de hamarosan annyira elengedték a fantáziájukat, hogy abba sem akarták hagyni. Összefoglalva, sok-sok apró örömet éltünk meg együtt ebben a hónapban (is)!
Tavaszi mondókákat, verseket mondtunk, tavaszi dalokat énekeltünk. Apró örömöket gyűjtöttünk össze, amik ilyenkor tavasszal örömet, boldogságot okoznak. Ezeket le is rajzolták a gyerekek.
ALVÁS VILÁGNAPJA- Március 17.
Óra célja:
• Megérteni az alvás fontosságát
• Egészséges alvási szokások megismerése
• Érdeklődés felkeltése az egészséges életmód iránt
Óra menete:
1. Ráhangolódás
Beszélgetés:
• Ki mit álmodott ma éjjel?
• Ki mikor szokott lefeküdni?
• Mit csináltok lefekvés előtt?
Mesefilm nézése: Mese a kislajhárról, aki nem akart aludni
– Mi történik, amikor alszunk?
– Miért fontos az alvás?
– Hány órát kell aludni egy gyereknek?
3. Interaktív játék – Alvás vagy nem alvás?
Játék: A gyerekek felállnak. Állításokat mondok.
Ha az alváshoz kapcsolódik, leülnek. Ha nem, állva maradnak.
• Fogmosás előtt elalszunk.
• Lefekvés előtt mesét hallgatunk.
• Reggel pizsamában megyünk iskolába.
• Sötétben könnyebb elaludni.
• Fontos, hogy melegen süssön a nap.
• Lefekvés előtt lezuhanyozunk.
• 8-10 órát kell aludni.
4. Kreatív rész
Készítsetek rajzot a legemlékezetesebb álmotokról! Lehet az nagyon kellemes, amiből nem akartatok felébredni, vagy ijesztő, amire gondolni sem jó!
Szerintetek mi szükséges ahhoz, hogy nyugodt és szép álmaitok legyenek?
5. Zárás – Alvás-kvíz Igaz vagy Hamis?
1. Alvás közben az agy teljesen kikapcsol.
2. Egy gyereknek legalább 9 órát kell aludnia.
3. A telefonozás segíti az elalvást.
4. Egy izgalmas esti film segít az elalvásban.
5. Ha jól bevacsorázom, kellemesen alszom.
6. Az esti beszélgetés vagy mese anyától segíti a nyugodt alvást.