Az idézetet is megbeszéltük. A gyerekek számára jó érzés volt ezt az idézetet hallgatni.
A mesét elolvastam nekik, ami a mellékletben található. Nagyon tetszett nekik. Azt mondták, hogy jó érzés töltötte el őket a mese hallgatása közben. A történetben Édának rosszul indult a napja és nem vett észre semmi jót a napjában, viszont ez az álmában teljesen máshogy zajlódott le. A kérdéseket megbeszéltük, amire mindenki tudott válaszolni.
Apró örömök élvezete
Ötletrohammal összegyűjtöttük azokat a pozitív élményeket, élvezetes pillanatokat, melyekre személy szerint mindenki úgy tudott visszaemlékezni, hogy az érzések szinte életre keltek bennünk és megelevenedett a belőlük származó élvezet. Majd a tanulók négy csoportban az általuk gyűjtött képek köré csoportosították ezeket az élményeiket, érzéseiket egy-egy tabló formájában.
Maci csoport
A szülinap ajándékdobozunk lett a ládika, amibe az apró örömök kerültek. Megtanultuk az ide kapcsolódó versikét és a ládikó körbe járt. Akinél megállt az elmondta, hogy azon a napon mi okozott neki örömet, minek örült. Először nehezen tudtak válaszolni, illetve ugyanazt mondta mindenki. De több napon keresztül játszottuk és a végén már nagyon érdekes dolgok kerültek elő amik örömet okoztak számukra.
Az apró örömök élvezete jegyében egy különleges kiránduláson vettünk részt, ahol a jókedv, a mozgás és az élmények kerültek a középpontba. A program során népi játékokat próbálhattunk ki, amelyek nemcsak szórakoztatóak, hanem közösségépítő erejűek is voltak. Együtt játszottunk, figyeltünk egymásra, segítettük a társainkat.
A játszótéren szabadon mozoghattunk, kipróbálhattuk az eszközöket, önfeledten játszhattunk és kiélvezhettük a friss levegőt. Jó érzés volt látni, ahogy a gyerekek örömmel fedezik fel a környezetet és együtt nevetnek.
A nap fénypontjaként mindenki egy finom fagyival koronázta meg az élményt, mert néha egy apró édesség is hatalmas boldogságot tud hozni.
Ez a nap emlékeztetett minket arra, hogy a legegyszerűbb dolgok, a közös játék, a mozgás, a természet, egy mosoly, egy fagyi, mennyi örömöt tudnak adni.
APRÓ ÖRÖMÖK
I. Az óra elején elolvastuk a Tudni kell megállni című történetet, ennek kapcsán arról beszélgettünk, előfordul-e, hogy a gyerekek iskolába jövetelkor vagy tanítás után körbenéznek, szemlélődnek kicsit, vajon észreveszik-e az élet apró szépségeit, meghallják-e a városi zajban a madarak csicsergését, meglátják-e, ha virágot bont egy fa.
II. Minden tanuló megkapta azt a mellékletet, melyen olyan egyszerű dolgok vannak felsorolva, amik az emberek számára örömforrásul szolgálhatnak, a tanulók kipipálták azokat, melyek számukra is örömet okoznak. (Boldogságóra 10-14 éveseknek, kézikönyv, BP., 2015. 82-83. oldal)
III. Megbeszéltük, hogy ezeket az apró örömöket, melyik érzékszervünknek köszönhetjük.
IV. Minden gyermek megrajzolta a maga ÖRÖMVIRÁGÁT, melynek egy-egy szirmára felírták, hogy mik azok az apróságok, amik boldogsággal töltik el őket az életben.
V. Megnéztünk a You tube-on egy videót, amelyben egy férfi nevetése átragad a többi utasra: a https://www.youtube.com/watch?v=rptMg_GgSBg . Ennek köszönhetően az óra jókedvű kacagással zárult.
Felhasznált irodalom: Bagdi Bella-Honvári Jolán: Boldogságóra 10-14 éveseknek, kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek; BP, 2015. 80-83.p.
Az óra témája a félelmeink leküzdése volt. Illetve annak elfogadása, hogy teljesen természetes ha félünk dolgoktól. De le is tudjuk küzdeni azt, hiszen apró lépésekkel előrébb tudunk jutni.
A gyerekek szinte elsőre 2 csoportra osztották magukat, a félős és a bátrak csapatába.
Aztán ahogy jöttek a próbatételek egyre többen átjöttek a bátrak csapatába.
A megerősítésekre minden gyermeknek szüksége van. Így én a szülőket is megkértem írjanak pozitív , megerősítő szavakat a gyerekeknek és azt küldjék be. Majd az összegyűlt papírokat berakjuk egy befőttes üvegbe és ezeket elő vehetik ha szükségük lesz ismét egy kis bátorításra!
Az osztály tapasztalja, hogy sokkal jobb együtt egymást bíztatva egy-egy feladatot megcsinálni, vagy hogy egymást bíztatva a másiknak is sikerülhet!
Ezek valóban apró dolgok, de segítség a másiknak!
Játszottunk szembekötősdit és csak hang utasításokkal haladtak végig egy adott pályán. Rejtettünk el plüsst majd azt kellett megtalálniuk. Élvezték a feladatok miközben észre sem vették és segítettek egymásnak.
Ebben a hónapban „Az apró örömök élvezete” kapcsán készítettek a gyerekek ppt-ket, amelyben bemutatják számukra miben rejlenek a hétköznapi apró örömök, boldogság.
Az egyik napi feladat az volt, hogy mindenki hozza be a legkedvesebb maci plüssét. Az Imádok élni című dalt bekapcsolva mindenkinek lehetősége volt táncolni a kis kedvencükkel.
Igyekeztem kialakítani a gyermekekben azt az állandó igényt, hogy próbáljanak meg saját maguk és a másik gyermek jólétére is oda figyelni. Sokszor játszottunk a szőnyegen olyan játékot, amely arról szólt, hogy megosszuk egymással hogy mi tesz bennünket boldoggá, aztán pedig kitalálni, hogy vajon a másik társunkat mi teheti boldoggá. Sokszor meghallgattuk az imádok élni című zenét is. Az ünnepre való hangolódás alatt is igyekeztünk megélni minden percet, amitől jobban éreztük magunkat.