A márciusi Boldogságóránk témája: Apró örömök élvezete. A boldogság egyik legfontosabb összetevője az a képesség, hogy élvezni tudjuk életünk pozitív élményeit a jelenben.
Először összeszedtük, hogy mik azok a tevékenységek, melyek örömet okoznak:
1. Játsszunk!
A gyerekek legfőbb tevékenysége a játék. Szorongás- és feszültségoldó hatása mellett fejleszti az érzelmekre épülő képességeket. Aki megőrzi gyermeki énjét, óriási örömet lelhet a játékban.
2. Meséljünk!
Amikor megosztjuk másokkal a pozitív élményeinket, újra átéljük a jó dolgokat.
3. Mozduljunk!
Mindannyiunk alapvető szükséglete a mozgás, ezért erre mindennap teret és időt kell biztosítanunk.
4. Készítsünk „apró örömök élvezete” listát!
Körben ülve megbeszéltük, hogy kinek mi okoz örömöt. Például egy jó reggeli, a friss kenyér illata, heverészés a kanapén, biciklizni, anyát megpuszilni… stb.
Apró örömök élvezete
A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük arról, hogy kinek milyen apró örömök szokták szebbé tenni a napját. Közösen megfogalmaztuk miért fontos észrevenni az apró csodákat és örülni, megbecsülni azokat. Nemzetközi nőnap alkalmából rajzokat, apró ajándékokat készítettek a gyerekek. A víz világnapja alkalmából saját poharat terveztek a gyerekek.
Az osztály feladata elkészíteni egy napfogóhoz hasonló rajzot. Azt kértem, hogy a nap sugarainak végein azok a dolgok szerepeljenek, amelyek az életükben örömöt, boldogságot okoz számukra és feltölti őket minden nap. Sokaknak szerepelt a család, a barátok, de természetesen az otthon/ játék mellett töltött idő sem maradhatott le róla.
Színes és sötét napok is keletkeztek, kinek éppen milyen volt a hangulata. A rajzok egy igazán áprilisi héthez igazodó időjárás előrejelző is lehetett volna. Néha napos, néha szürke, néha fénytelen, de mindegyik sugár végén ott volt valami pozitív, valami jó.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
A 3.és 4.osztályos diákok boldogságóráikon „varázsnagyítón” keresztül kezdték szemlélni világukat, s lerajzolták mik azok a dolgok, melyek az ő gyermeki lelküket boldogabbá teszik.
KIsnánai Szent Imre Ált. Iskola
Mindenki lerajzolt egy utánozható arckifejezést, ami őt megnevetteti!
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Mindennap megtaláljuk a nap legjobb pillanatait, a csoportszobában az építőjátékban napról napra kreatívabbak, ötletesebb alkotások születnek. A közös játékokban is szívesen részt vesznek. A szülők számára szervezett nyílt napról is azt a visszajelzést kaptuk, hogy kiegyensúlyozott, vidám gyerekek, akik számára igazán kerek a világ.
Boldogságóra a Katica csoportban.
Apró örömök élvezete
A gyerekek már izgalommal, várakozó tekintetekkel néztek rám a már jól ismert kezembe levő boldogságórás könyv láttán.
Picit átmozgattam a gyerekeket, majd relaxációs gyakorlatokkal figyelmüket koncentráltabbá tettem.
Így kezdődhetet Boldog Dóra bezető versikéje után a gondolatokat ébresztő történet meghallgatása.
Kis hatásszünet után beszélgettünk a történetről. Sorra vettük az érzékszerveinket és fontosságukat.
Okosan, igazán átgondoltan helyes kis válaszokat adtak.
,, Örülök, ha érzem az orrommal , hogy anya palacsintát süt!”
,, Nagyon jó hallgatni a madarak csicsergését!”
,, Örülök, ha finom gombócot főz anya!”
,, Szeretem simogatni a puha, kedves plüsskutyusomat.”
,,Örülök, ha látom, hogy Peti is megjött már az oviba.”
A gondolatok csak úgy özönlöttek felém.
E gondolatok közül egyet kértem, hogy rajzoljon le mindenki.
Pár pillanat múlva már készültek a helyes kus rajzok szivárványról, virágos rétről, medencézésről, kutyusról…
Nagyon érdekes volt megtapasztalni, hogy e kis tórténet és beszélgetés milyen erővel bír és mennyi- mennyi gondolatot ébreszt e kicsi gyerekekben. E gondolatok remélhetőleg hozzásegítik őket, hogy apró dolgokban is megtalálják az örömet, a boldogságot.
Számomra is szép, szívet melengető érzés volt e tevékenység ismét.
A foglalkozást Bagdy Emőke:Kitárom a világom, mint egy virág kinyílok… relaxációs gyakorlatával kezdtük.
Majd beszélgettünk..
Az életben fontos meglátnunk a hétköznapi csodákat. Örülnünk tudni kell az apróságnak tűnő dolgoknak is. A gyermekekkel beszélgettünk mennyi mindennek tudunk örülni az életben,mik azok a dolgok amelyeket természetesnek veszünk ,mert megszoktuk őket,mégis hálásnak kellene lennünk hogy van.Ilyen pl a tiszta víz.
Vizuális foglalkozás keretében ,Álmaink vizespoharát készítettük el,amelyből mindenki szívesen fogyasztana.
Boldogságóra tervezet – március
A tevékenység címe: Az én apró örömöm
Életkor: 3-7 év
Csoport: Katica csoport
Ismeretkör: Mesélés, verselés
Fő didaktikai feladatok: Érzékszereken keresztüli tapasztalatok szerzése a körülöttünk lévő világról séta közben. Apró tárgy, dolog, érzés, élmény begyűjtése a séta során saját boldogságtarisznyába.
Tevékenységek közötti átjárhatóság: külső világ tevékeny megismerése
Felhasznált források: : Bezzeg Andrea: Újra együtt! (Bagdi Bella-Prof. Dr. Bagdy Emőke-Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek)
A tevékenység menete:
A csoport szokás és szabályrendszerének megfelelően a „mese mese mátka” című mondókával mesére hívom a gyermekeket. Bezzeg Andrea. Újra együtt! című meséjének élőszavas elmondásával hívom fel a gyermekek figyelmét az apró örömök meglátására. Kiemelem, hogy az érzékszerveink segítenek abban, hogy megláthassunk, megérezhessünk olyan dolgokat, amik minket boldoggá tudnak tenni.
A mesét követően a gyermekeknek felajánlom saját boldogságtarisznyájuk filccel, zsírkrétával, festékkel történő kidíszítését.
Következő nap séta közben apró örömök észrevétele (akár egy-egy érzés, akár tárgy), és tarisznyában történő elhelyezése. Felajánlom a gyermekeknek, hogy az érzett örömöt akár meg is rajzolhatják, saját elképzelés alapján el is készíthetik majd az oviban. Ezeket elhelyezhetik a tarisznyájukba.
Párhuzamosan végezhető tevékenységek a szabad játék és mesélés verselés közben:
-érzelemtükör
-illatzsákok párosítása
-csörgő hangjainak párosítása
-érzelem pálya Bee Bottal