Mindennap tartogat számunkra és a gyerekek számára is apró örömöket.A mesébe hívogató mondóka segítségével és a vonatos mondókánk segítségével elutaztunk a meseerdőbe,ahol meghallgatták a dínóról és kis törpebarátjáról szóló mesét. Megbeszéltük, a mese mondanivalóját,majd minden gyerek elmondhatta, hogy számára mi jelent apró örömöt. Nagyon ügyesen fogalmaztàk meg gondolataikat. Majd közösen felelevenítettük a közelmúltban megélt apró örömöket is.Örültünk a gólyák érkezésének, a tavaszi virágok megjelenésének,amelyeket közösen ültettünk ősszel, és az ablakban nevelt kis paradicsom,paprika magok növekedésének.Apró öröm az,hogy reggelente a kapun belépve a jácint illata köszönt bennünket.De örülünk a társunktól kapott apró figyelmességnek,segítségnek,egy egy kedves mosolynak.Minden gyerek kiszínezte a mesében ĥszereplő két barátot,majd lerajzolták azokat az apró örömöket,amelyeket a érzékszerveink által tapasztalunk meg.A sószobába utazva Bagdi Bella dalával zártuk a boldogságóránkat.
Apró örömök élvezete
Március: Apró örömök élvezete
1. „A boldogságpad” című történet által hangolódtunk rá a témára: Mennyire fontos, hogy megtaláljuk az apró örömöket a hétköznapok gondterhelt, rohanó világában! Mindegy hogy a szép emlékek felidézése, a szeretteinkkel való együttlét, a természet szépsége vagy „amikor nem kell semmit csinálni” érzés okoz örömet.
„Mert a boldogság nem a végállomásokon, hanem azon az úton van, amit hol kisebb, hol nagyobb szárnycsapásokkal teszünk meg.” (Idézet a történetből)
2. Mi is készítettünk „Napfogót” („A Sun Catcher kifejezés szó szerint „Napfogót” jelent, ami azonban egy olyan dísztárgyra utal, amely a nap fényét összegyűjti és visszaveri. Ilyen például a színes üvegekből, kristályokból, ásványokból készült dekoráció, amit az ablakba szoktak akasztani. Az üvegeken átszűrődő fény szétszóródik a szobában, és vidám színjátékkal tölti meg a teret. … A Napfogó metaforikusan lehet egy olyan dolog, tevékenység, ill. személy is, ami „elkapja” a Nap fényét, vagyis kellemes érzést, örömöt, boldogságot hoz magával.” Ld. útmutató)
3. Március 20-án – iskolai szinten – megünnepeltük a boldogság világnapját: a reggelt köszöntővel és Maurice Maeterlinck „A kék madár” című meséjének meghallgatásával kezdtük, majd Bagdi Bella „Jobb veled a világ!” című dalával teremtettünk örömteli hangulatot. Délben az iskola minden tanulója, pedagógusa, dolgozója felsorakozott a bejárat előtt, kezében az előre elkészített szívecskéjével, s szív alakú élőképünkkel fejeztük ki összetartozásunkat, egymás elfogadásának, segítésének, megbecsülésének fontosságát.
A különböző formájú, színű, más-más technikával készített szívek délután már az iskola galériáját díszítették.
„A Kék madarat nem kell távoli országokban keresni. A Kék madár mindig velünk van, ha szeretjük egymást, és örülünk az élet legkisebb ajándékainak is. De mindig elrepül, ha bántjuk egymást, ha irigykedve figyeljük a mások örömét. Mert a Kék madár maga a boldogság, és kalitkája; az emberi szív.”
4. „Az apró örömök élvezete” jegyében telt március 28-i csapatépítő osztálydélutánunk, a Szülők, a gyerekek és az osztályfőnök részvételével. Örültünk a kötetlen beszélgetésnek, a jó hangulatú együttlétnek, a finom ételeknek, italoknak. A tanév végén megismételjük!
„Ne várj nagy dolgot életedbe,
Kis hópelyhek az örömök,
Szitáló, halk szirom-csodák.” (Reményik Sándor: Csendes csodák)
Izsákos7.a és Mariann néni
Márciusban a 8. osztály a szeretetnyelvekkel foglalkozott. Megnéztünk róla videót, tesztet oldottunk meg, majd mindenki készített plakátot valamelyik szeretetnyelvről.
A 2.a osztály márciusi alkotása az „Apró örömök” címet kapta.
A márciusi boldogságórát elkészítette: Búzás Béla Attiláné Erika
Ebben a hónapban megpróbáltunk tudatosabban figyelni arra, hogy minél több apró örömöt találjunk a mindennapjainkban. Jutott belőle bőven: Csendes sorakozó, aktív órai munka, sok helyes felelet jutalomkártyáért, jó jegyek, kimagasló szereplések versenyeken, szép írás, szép zene, tánc, madárcsicsergés, gyermekkacaj, finom ebédek, család, játék, sport …. Megrajzoltuk a nagyítónkat is, melyre a legtöbben a családjukat varázsolták rá. Ez is bizonyítja az erős köteléket, mely nem kis öröm, hanem nagyon nagy dolog, nagyon jó dolog. A sok márciusi feladat közül az Kreatív akadálypálya építésének és kipróbálásának volt a legnagyobb sikere.
Az iskolánk kedvező környezeti feltételekkel rendelkezik. Van nagy iskolaudvarunk, szép parkunk hatalmas fákkal és kertészetünk gyümölcsössel. A világot, így Magyarországot és minden lakóját is érintő klímaválság kisebb-nagyobb mértékben mindenhol érezteti hatását. Ezért az ökológiai egyensúlyt elősegítő mozgalomhoz csatlakoztunk mi is, mint a Boldog Iskola címet viselő intézmény bekapcsolódtunk a Nemzeti Faültetés Napjához. A Csodakertész Barna Faiskola ingyenesen felajánlott a faültetéshez egy szabadon választott gyümölcsfa csemetét. A projektfeladatban az ültetést megelőzte a környezeti adottságok és a kertművelési feltételek vizsgálata alapján a csemete kiválasztása. A talajunk közepesen kötött, napos fekvésű a kertünk. A választásnál másik fő szempont volt, hogy ízletes gyümölcse legyen és az őszi időben teremjen, mikor a tanulók visszajönnek a nyári szünetről. Figyelembe kellett venni, hogy jó ellenállóképességű legyen, mivel az iskolánkban nem használunk vegyszeres permetezést. Így esett a választás a „Bagoly könnye” szilvafára, mely régi fajta, biztonsággal terem nagy ízletes gyümölcsöket. Nyersen és feldolgozva is fogyasztható. Közepesen késői és öntermékeny fajta, a közepesen kötött talajokat kedveli, amilyen nálunk is van és napos helyen lesz, melyet szintén szeret. A hely kiválasztása után az ültető gödröt a nagyobb tanulók kiásták. A belocsolást követően szerves trágya került az aljára, erre pedig kis föld lett szórva, hogy a gyökér ne érintkezzen közvetlenül a trágyával. A fa beállítása után kezdődött a betakarás, időnként locsolással. A munkában több osztály is kivette a részét, egymást lelkesítették. Nagyon jó volt a közös tevékenység, mely hasznos a számunkra és a Föld javára is szolgál. Szívesen veszünk részt a kezdeményezésben a későbbiekben is.
Micsoda örömök vannak körülöttünk! Ahhoz, hogy ezt észre vegyük csak egy csodálatos nagyító kellett. Nagyon élveztük a felfedezéseket. A foglalkozás óta úton-útfélen apró örömökbe botlunk, felismerjük őket, ki is mondjuk és ÉLVEZZÜK!
Apró örömök élvezete
A hónap témájához több iskolai tevékenység is kapcsolódott. Március elején a Nemzeti Emlékezetpedagógiai program keretében múzeumlátogatáson vettünk részt, amely kiváló lehetőség volt az örömszerzésre. Ezt követően a megyei szavalóversenyen egy tanulónk első helyezést ért el, amire rendkívül büszkék vagyunk. A nőnap alkalmából az osztály fiú tanulói saját készítésű virággal köszöntötték az osztály lánytanulóit, valamint mézeskalács virágokkal lepték meg az iskola valamennyi lánytanulóját és női dolgozóját, mellyel mosolyt csaltak az arcukra. A boldogság nemzetközi világnapján igyekeztünk minél több boldog percet ajándékozni egymásnak kedvességgel, öleléssel, mosollyal.
A boldogságórán több feladatot is elvégeztünk. Elkészítettük az apró örömök kincsesládáját, majd elhelyeztük benne a cetlikre felírt, átélt örömöket. Beszélgettünk az önszeretetről, a szivecskékbe beleírták, milyen tulajdonságokat szeretnek magukban. Átélték a zene és tánc együttes örömét. Virágot is ültettünk, melynek gondozása a tanulók feladata lesz. Úgy gondolom, hogy igyekeztünk megragadni minden olyan pillanatot, ami örömet okozott számunkra.
A gyerekek meghallgatták Éda történetét, a feladatok és a kérdések segítségével beszélgettünk róla. Elkészítettük az Örömkereső Nagyítót, ezzel örömforrásokat kerestek a nap folyamán.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Márciusban egy szívünknek kedves témával, a mindennapjainkban felfedezhető apró örömökkel foglalkoztunk.
Lazító mondókával kezdtük az órát, majd beszélgettünk arról, hogy mi az, ami örömet okozhat számunkra, mivel tudunk örömet szerezni másoknak is akár…
Mindenki kapott egy „örömkereső nagyítót”, melyet kiszínezhetett kedve szerint, majd le is rajzolta, hogy mi okozna számára éppen örömet. Rajzolás, színezés közben boldogságórás dalokat hallgattunk Bellától.
Aki szeretett volna, készíthetett még kreatív figurákat is formákból. 😊