Márciusi Boldogságóra foglalkozásunk témáját a Víz világnapjához való megemlékezéshez terveztük.
Egy előadáson vehettek részt a gyerekek a víz védelméről, fontosságáról, majd beszélgetőkör keretében gyűjtöttük össze, hogy mi mindenre használjuk a tiszta vizet, miért van rá szükségünk, és mi lenne, ha nem lenne a földön víz, így miért nagyon fontos, hogy vigyázzunk rá
Megismertük Zelk Zoltán: Párácska című kis meséjét is, majd megtanultuk Gryllus Vilmos: Kis hajó című dalát is.
Aztán csodás halakat készítettünk csoportunk képzeletbeli akváriumába.
Apró örömök élvezete
Apró ömömök élvezete:
1.Foglalkozást kezdő relaxáció: ( kb. 4 perc)
„Hervad a virágom – éled a virágom..”
2.Foglalkozást kezdő éneklés: ( kb. 5 perc)
Eszköz: zenelejátszó
3. Téma bevezetése: ( kb. 8 perc)
Beszélgetőkör kezdeményezése: Ötlettár
Minél több hétköznapi dolog felidézése, melyektől úgy érezzük, szép a világ, szebb az élet, jobb a kedvünk.
4.Témafeldolgozás meséveé: ( kb. 6 perc)
Bezzeg Andrea: Újra együtt
5.A foglalkozás lezárása: ( kb. 5 perc)
Színezzék ki az apró örömök jelét! ( Mf. 54. old.)
Eszközök: Kinyomtatott feladatlapok, filctollak.
6. Foglalkozást záró éneklés: ( kb. 8 perc)
Bagdi Bella: Öröm tölti be a szívemet
Eszközök: zenelejátszó
7. Téma továbbadása:
„Terülj, terülj asztalkám!” A közös étkezés örömének átélése szülőkkel, gyerekekkel, óvodai dolgozókkal.
8.Óvoda bevonása:
„Örömölelés”
Ez az egyik kedvenc témám.
Ebben a hónapban is összekapcsoltam a projektem témáját a boldogóra témájával.
Bemutató foglalkozást tartottam pályakezdő pedagógusok részére. Természetesen vittem bele egy kis ” Boldogságot” is.
Foglalkozásom során szigetekre látogattunk a Víz világnapja alkalmából, ahol különböző feladatok elvégzése után apró örömöknek lehettek részesei a gyerekek. Vízzel és az érzékszerveink segítségével leltük meg az örömöket.
A gyerekeknek nagyon tetszett az Öröm forrása című mese.
A Boldogság világnapja alkalmából kolleganőmmel összefogva e nap reggelén hagyományunkhoz híven zenével, meglepetés ajàndékkal vártuk a gyerekeket és szüleiket.
Márciusban a sok apró örömre fokuszáltunk a gyermekekkel ami nagyon sok boldog pillanatot okozott nekünk. A szeretetkörben sokat beszélgettünk, hogy milyen jó együtt lenni, levegőt venni , inni, enni, csodálni a természetet, megvizsgálni a felhőket, madarakat az első tavasz i virágokat stb. Dobolást szerveztem a gyermekeknek, amit mindenki nagyon szeretett, szüli napoztunk, tortáztunk, megünnepeltük a március 15-t. Elvittem a gyermekeket színházba , ami szintén fokozta az örömüket. Sokat játszódtunk , énekeltünk táncoltunk, jó érzés volt tudatosan figyelni és a gyermekek szemét is ráhangolni arra a sok apró örömre, ami minden nap adódik, csak észre kell nekünk venni.
Jobb adni, mint kapni!? Gyerekként is? És ha nem kapunk? Most magunk szeretetével foglalkoztunk mélyebben. Magunkban kerestük meg az örömforrásokat, írtunk szeretetlevelet is a minta alapján. Természetesen a boldogság világnapja alkalmából a kollégákat és a gyerekeket is megleptem egy-egy kedves üzenettel.
„Ha az apró örömökre odafigyelünk, rájövünk, milyen sok okunk van a boldogságra.”
Először hallgassuk meg közösen az „Imádok élni” című dalt. Mondjátok el azokat a mondatok amelyek a legjobban tetszettek és miért pont ezeket választottátok. Én többször meghallgattam és annyira jó a szövege, hogy nehéz volt választanom. A legjobban ami megragadott: „De jó, hogy élek!” „Imádok reggel hittel kelni.” „Imádok szívből szeretve lenni. Imádok önfeledten szeretni.” „Imádok semmitől se félni.” „Imádok egész nap boldognak lenni! Imádok, imádok élni!” Fontos, hogy élünk és annyi minden vár még ránk. Szuper megtapasztalni milyen hittel és félelem nélkül lenni. Csodálatos szeretni és szeretve lenni. Lehet barátnő, családtag, nevelő vagy tanár, akit nagyon szeretünk és viszont szeret. Annyi minden van, amiért imádhatunk élni. Annyira jó érzés boldognak lenni. Gondoltatok már rá milyen érzés lehet imádni élni? Mi jut az eszetekbe róla?
A Boldogságórák által szeretném elérni, hogy tegyetek érte, érjétek el, sőt tartsátok is meg a boldogságérzetet. Mit szóltok hozzá? Képzeljétek el a boldogság képlete így hangzik: „Boldogság: Öröklődés + Körülmények+ Akarat” B= 50% + 10%+ 40% Igazából engem is meglepett, a környezet 10%- a, vagyis a körülmények kevésbé számítanak. Hogyha akarunk és teszünk érte képesek vagyunk boldogok lenni. Mit jelent számotokra a boldogság? Párokban beszéljétek meg.
„Ha az apró örömökre odafigyelünk, rájövünk, milyen sok okunk van a boldogságra.” Most elolvasok egy történetet: „Tudni kell megállni”. Kérlek figyeljetek!
A YouTube-on megnézzük és meghallgatjuk a Gene Weingarten által eltervezett 2007-es kísérletet.
Nektek mi okoz örömöt? Lehet választani mondjátok el vagy írjátok le nekem. Válasszatok ki legalább egy-két örömöt, amiket megosztotok velünk.
Gondoljatok egy pozitív élményre és játsszátok el pantomim módon, elmutogatva. Mi megpróbáljuk kitalálni, ha nem sikerül segítséget kérünk. Milyen érzés volt?
Minden órán az apró örömeinkről való beszámolással kezdtünk. Ez nem volt egyszerű a gyermekek számára, sok bíztatásra, segítő kérdésekre, dicséretekre volt szükségük.
A gyermekek örömére a foglalkozásokat „Az ellazulni jaj de jó- zenés relaxáció”-val zártuk.
A mai boldogságórán a Gyermeknap jegyében egy különleges kalandra indultunk: állatok bőrébe bújtunk, szerepeket vettünk fel, és közösen játszottunk. A játékos feladatok során nemcsak a fantáziánkat mozgattuk meg, hanem az empátiát, az egymásra figyelést és az örömteli együttlét erejét is megtapasztaltuk.
A gyerekek örömmel választottak maguknak állatfigurát, amelynek szerepébe beleélhették magukat. Voltak köztünk vidám kispandák, fürge békák, bátor bocik és még sok más kedves állatka. A kis állatos fejpántokat meglepetésként kapták ajándékba, és nagy örömmel viselték őket a nap folyamán.
A közös játék, a szerepjátékok és a sok nevetés mind hozzájárult ahhoz, hogy ez a nap valóban különleges, örömteli és emlékezetes legyen. Igazi boldogságóra, ahol a mosoly és az együtt töltött idő állt a középpontban.
Az idézetet is megbeszéltük. A gyerekek számára jó érzés volt ezt az idézetet hallgatni.
A mesét elolvastam nekik, ami a mellékletben található. Nagyon tetszett nekik. Azt mondták, hogy jó érzés töltötte el őket a mese hallgatása közben. A történetben Édának rosszul indult a napja és nem vett észre semmi jót a napjában, viszont ez az álmában teljesen máshogy zajlódott le. A kérdéseket megbeszéltük, amire mindenki tudott válaszolni.
Ötletrohammal összegyűjtöttük azokat a pozitív élményeket, élvezetes pillanatokat, melyekre személy szerint mindenki úgy tudott visszaemlékezni, hogy az érzések szinte életre keltek bennünk és megelevenedett a belőlük származó élvezet. Majd a tanulók négy csoportban az általuk gyűjtött képek köré csoportosították ezeket az élményeiket, érzéseiket egy-egy tabló formájában.