Motiváló idézetek meghallgatása után elkészítettük az ,, Örömkereső Nagyítót,,, melyet többen ki is színeztek.
Az első tavaszi napsütéses időt kihasználva kimentünk az udvarra,ahol nem kellett várakozni a pozitív élményekre, egyszeriben özönlöttek a szép dolog élénk. Először több, -egyik ágról a másikra repülő – cinkét láttunk,majd sokan felfedeztek egy vadgalambpárt . Futottunk tovább az iskola hátsó udvarára, ahol megállva észrevettük a Holdat,mely mellett kis idő múlva egy utasszállító repülőgép húzott nagy csíkot. Mindenki hosszan nézte az eget, amely érzés sokáig megmaradt. ,,Hab volt a tortán,” hogy a gyönyörű napsütésben felénk szállt egy pillangó. Nagyon könnyű dolgunk volt, ugyanis nem kellett az apró örömforrásokat felkutatni, hiszen a gyönyörű idő előcsalogatta a kis szálldogáló élőlényeket. A Hold és a repülőgép megkoronázta a napunkat.
…és valóban a csoda mindenütt jelen van, s mi ezen a délutánon megéltük ezt a nagyító segítségével. Nagy boldogsággal mondták a gyerekek, milyen jó volt ez a délután.
A zárókörben érdeklődően játszottak a szókártyákkal, miközben kiderült kinek, mire van szüksége. Ők maguktól megkeresték az azonos igényű társukat, s kielégítették vágyukat.
Kicsi irányítással, az igazi élvezeteket erőfeszítés nélkül, gyorsan felfedezték, az apró örömöket lelkesen fogadták.
Nagy sikere volt ennek a témának a csoportomban.
Apró örömök élvezete
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Ráhangolódásképpen megtanultuk az „Imádok élni” című dalt. Megbeszéltük, mi történik ilyenkor tavasszal a természetben. Majd – példám után – elmesélték, milyen jó dolgok történtek velük reggel óta, fontos minden, még ha apróság is! Mesehallgatás után mindenki lerajzolta, mit szeret az egyes évszakokban. El is mesélték egymásnak, mit rajzoltak és miért. Végezetül újra énekeltünk.
A témát bevezető beszélgetőkörben szó volt arról, kinek mit jelent az “öröm”. Összegyűjtöttük mindazt aminek örülni szoktunk, vagy amivel másoknak örömet tudunk szerezni. Közösen elolvastuk “Az Öröm forrása” című történetet, melynek kapcsán saját meséket alkottunk csoportokban. A Boldogság világnapjához kapcsolódva összegyűjtöttünk pár gondolatot az “örömforrásokról”, végül a mondatok kezdőbetűiből a “boldogság” szót olvashattuk össze.
A márciusi boldogságórán csoportmunkában dolgoztak a tanulók. Meghallgattuk a hónap dalát, majd A boldogságpad című történetet, amelyet a tanulók kérdések segítségével dolgoztak fel. Végül maguk is megrajzolták a saját boldogságpadjukat. Közösen megismerkedtünk az érzelemkerékkel, néhány érzelmet külön ki is emeltünk és beszélgettünk róla. Végül elhelyeztünk az osztályban egy örömfalat, ahová bármikor rajzolhatnak mosolygós arcokat, ha jól érezték magukat aznap.
Az első osztály márciusi alkotása az „Apró örömök” címet kapta.
A márciusi boldogságórát elkészítette: Tamás-Szalai Szintia
Március hónapban sok apró örömöt sikerült megélnünk. Beszélgettünk arról, mitől érezhetjük szépnek az életet, mi az, ami örömet jelenthet a mindennapokban, ki mit szeret magában vagy éppen egy csoporttársában. Visszagondoltunk, hogy milyen sok örömteli pillanat ért mostanában bennünket. A közösen megélt élmények minden gyermek számára az első helyre kerültek a képzeletbeli listán.
Meghallgattuk, énekeltük a hónap dalát: Bagdi Bella: Imádok élni.
Ebben a hónapban a fiúk kézzel alkotott ajándékkal (virág, nyaklánc) lepték meg a lányokat Nőnap alkalmából. Ellátogattunk a Debreceni Repülőtérre, ahol felejthetetlen élményt szereztek a gyerekek, felnőttek egyaránt. Nemzeti ünnepünk alkalmából kokárda virágot készítettünk, melyeket a közeli emlékműnél helyeztünk el. Sulinéző délelőtt keretében betekintést nyertünk az iskola világába, melynek meglett a pozitív hozadéka: mindannyian nagyon várják az iskolakezdést. A Víz világnapja alkalmából sok új ismerettel gazdagítottuk tudásunkat „Csilicsepp”, a kis vízcsepp segítségével: a víz szerepe életünkben, hasznossága, felhasználási lehetőségei, a vízszennyezés problémája, a víz körforgása. Hogy hogyan kerül a víz a háztartásokba, arról a helyi VÍZMŰ telepen szereztünk fontos információkat. Sok érdekes kísérlet segítette a szerzett ismeretek elmélyítését.
Kedvenc játéka lett a csoportnak az „Itt a láda, mi van benne?”, melynek eredményeképpen szépen megfogalmazták örömeiket, és azok miértjét.
A szeretetnyelv bevezetése és gyakorlása nagyban elősegítette, hogy a gyermekek még jobban figyeljenek egymásra, társaik érzelmi állapotára.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Foglalkozás címe: Hétköznapi apró csodák
Foglalkozást tartó tanár neve: Dr Csehóné Just Réka
Évfolyam: 9-14.
Épület: M21/331 tanulószoba
Foglalkozás pontos ideje: 2025.március 31. 18:00
Foglalkozáson részt vevő diákok száma: 8 fő
Pedagógiai módszerek: tanári ismertető, kiselőadás, beszélgetés feladatokon keresztül
Eszközök: laptop, nyomtatott színes képek, papír, tollak, ceruzák, Pozitivity társasjáték
A foglalkozás célja: A Boldogságóra program március havi témája az apró örömök megbecsülését vette célba. A diákok törekedjenek a hétköznapi apró csodák felfedezésére és megélésére, majd ezt tudatosan építsék be a már korábban megismert boldogságfokozó technikáik közé.
A foglalkozás rövid tartalma:
– a program céljának ismertetése az újonnan becsatlakozó diákokkal
– ráhangoló gondolatok; „így jöttem, ezt hoztam magammal”
– téma feldolgozása korábbi évek feladatai közül szemezgetve
„Ébredéstől érkezésig”
„Téged mi tesz boldoggá?” Hétköznapi példák,csatolt cikk; saját bakancslista írása https://www.stylemagazin.hu/hir/Az-elet-apro-oromei-teged-mi-tesz-boldogga/14426/divat-es-stilus/fesztelen-mindennapok/?fbclid=IwAR2EHg9bGLRJWk5lI_-2cimy3w1f6qiz8zPKpDqK8kZdZRATxiqBCNYyiow
– játék a Pozitivity társasjátékkal
– zárókör; „így távozom, ezt viszem magammal”
Reflektálás a célokra, a foglalkozás tartalmára: Mind az újonnan érkezett, mind a korábbi foglalkozásokon már résztvevő diákok nyitott, oldott jelenlévői voltak az órának, érzelmi érettségről, fejlett empátiáról tettek tanúbizonyságot. Az óra elején kitűzött témát véleményem szerint teljes mértékben, megfelelő színvonalon sikerült feldolgozni.
Budapest,2025. március 31.
Dr Csehóné Just Réka
Témaindítónk most is a hónap dala volt. A dal meghallgatása után arról beszélgettünk ki minek tud / szokott örülni. Első körben bizony a legtöbb válasz valami nagy, értékes “ajándékot” takart… Ebből kiindulva egy héten keresztül azt a feladatot kapták a gyerekek, hogy a nap végén írják le, milyen öröm érte őket azon a napon. A hét vége felé közeledve, egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy nemcsak a “nagy” dolgoknak lehet örülni. Egyre több olyan válasz került a papírokra, mint például a “Ma végre nem esett, tudtunk kint is játszani!”, “Végre megértettem a … feladatot!”, “Jót játszottunk a barátaimmal.”… Március 20-án mi is megemlékeztünk a Boldogság világnapjáról. A “boldogság” szó betűivel alkottunk mondatokat, melyek mindegyike az élet örömeit tükrözi.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Apró csodák boltja.
Csak egy a sok játék közül, amit ebben a hónapban játszottunk.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Milyen örömöket szerezhetünk, élvezhetünk az öt érzékszervünkkel? Ezeket beszéltük és rajzoltuk le. Iskolánkban megünnepeltük a Boldogságnapot egy flashmobbal. A szeretet üzenetét az iskolánk környékén levő házak postaládájába tettük bele. Szép nap volt!