Mik azok az események, történetek, amik olyan örömforrást jelentenek számunkra, amihez nem feltétlenül kell megnyerni a lottó ötöst – egyszóval: apróságok, amik boldoggá tesznek?
Erről beszélgettünk a gyerekekkel. Majd a Költészet napja előtt tisztelegve mindannyian kerestek egy-egy verset, versrészletet, mesét, történetet, idézetet, amelyben megtalálhatók az élet apró örömei, szépségei, és azt papírra is vetették. Ki így, ki úgy.
Apró örömök élvezete
Motiváció: Előre kivágott papír szíveket rejtettem el a csoportszoba különböző pontjain. Elmeséltem a gyerekeknek, hogy nagy bajban vagyok, mivel akkor tudom csak elmesélni az egyik kedvenc mesémet, ha megtalálják a rejtélyesen eltűnt szíveket. Örömmel csatlakoztak a kincskereséshez. Miután mind meglett, nagy örömmel foglaltak helyet a szőnyegen. Megkértem őket, hogy mindenki kezében legyen 1-1 szív, egy kis kéz sem maradhat üresen. Ismertettem a téma által felajánlott mesét, majd beszélgetést kezdeményeztem arról, hogy ki, mikor a legboldogabb, mi miatt vagyunk igazán boldogok, mi okozná most a legnagyobb örömöt. A gyerekek gondolatait felírtam 1-1 papírcsíkra. A mesét vizuális tevékenységbe vezettem át, ahol a rajzasztalon már előre kikészített piros, rózsaszín és barack színű temperák, különböző méretű ecsetek és szivacsok várták a gyerekeket, hogy kidíszítsék saját szívecskéjüket. Nagyon élvezték a tevékenységet, sok szép alkotás született. Minden szívet jellel ellátva kitűztem a nagy táblára, melyhez társultak a gyerekek gondolatai is. A szülők boldogan olvasgatták, mi teszi/tenné gyermekeiket igazán boldoggá.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Milyen csodálatos dolog, hogy vannak érzékszerveink.
Nagy utazást tettünk, hiszen sok érzékelő játékkal tettük gazdagabbá a felismerést.
Jó volt megtapasztalni a kis óvodások nyíltságát.
Később gyurmából megformaztuk arcunkat.
Nagyon jó hangulatban telt ez a foglalkozás is.
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Beköszöntött a tavasz, egyre többször tudunk a szabadban lenni. Nyílnak már a tavaszi virágok, megérkeznek a gólyák, a bogarak és többi állatok is előbújnak. Többször kimentünk az iskola Tündérkertjébe, hogy személyesen is megtapasztaljuk a természet éledezését. Azt tanultuk ebben a hónapban, hogy hogyan figyeljünk a természet apró csodáira, meglássuk a szépséget, mindenki azt, ami közelebb áll hozzá. Aztán meséltünk egymásnak erről, felfedeztük a többiek örömét.
Lényeges, hogy mindig a jelenben éljünk, megéljük a pillanatokat, értékeljük az aktuális helyzetünket, megtaláljuk benne azokat a pontokat, melyek által örömmel éljük mindennapjainkat.
Sokat beszélgettünk arról a gyerekekkel, hogy mikor érezték legutoljára azt, hogy örülnek. Hol voltak, mit csináltak, mi volt a kiváltó ok, és hogyan tudnák ezt újra átélni.
Az Imádok élni c. dal hallgatása és éneklése közben élhettük át ezt a pillanatot a csoportban.
Épp esős napok jöttek, de szeretünk kijárni az udvarra, így hát táncoltunk az esőben.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Március hónapban feladatunk az örömök felkutatása, felismerése volt.
Nem kellett feltétlen nagy dologra gondolni, sőt, igyekeztünk egész kicsi dolgokban észrevenni mindenféle kis örömforrást, mely megszépíthette, vidámabbá tehette napjainkat.
Néhány megtalált örömforrás: egymásra mosolygás, előzékenység, udvariasság, apró virág, születésnap, névnap megünneplése, nőnap, barátság megélése, tisztelet, hála kimutatása.
Öröm volt természetesen a hónap dalát is meghallgatni.
A gyerekekkel tudatosan fókuszáltunk sok dologra, ami mosolygóssá, vidámabbá, örömtelibbé varázsolta számunkra ezt a hónapot. Szerencsére akadtak bőven alkalmak… 🙂
A „Boldogságóra” keretében kidolgozott „Apró örömök élvezete” témakör kiváló példája annak, hogyan lehet a gyerekeket tudatosan rávezetni az élet apró, mégis jelentős örömeinek észrevételére és megbecsülésére.
A különféle gyakorlatok (pl. „Itt és most”, „Érzékszervek”, „Amit egy év adhat”) az élmények jelenbéli megélésére, tudatosítására fókuszálnak.
Az olyan feladatok, mint az „Apró örömök szigete” nemcsak az örömforrások felismerését segítik, hanem közös alkotásra és együttműködésre ösztönöznek.
A fejezet végén található integrációs gyakorlatok (pl. „Kapcsolat más témákkal”) azt mutatják, hogy az örömérzet szorosan összefügg más pozitív érzelmi állapotokkal, mint az optimizmus, hála vagy társas kapcsolatok.
A gyerekek örömmel vettek részt a különféle játékos gyakorlatokban, amelyek során felfedezhették a mindennapok apró csodáit. Különösen élvezték az „Apró örömök szigete” feladatot, ahol színes rajzokkal és közös beszélgetésekkel oszthatták meg egymással örömteli élményeiket. A tevékenységek során nyitottabbá váltak egymás felé, és megtanulták jobban értékelni a pozitív pillanatokat. A foglalkozások után többen is megfogalmazták, hogy ezentúl tudatosabban figyelnek a boldog percekre.
APRÓ ÖRÖMÖK ÉLVEZETE
1. A foglalkozást kezdő relaxáció: Repül a madár szárnyalva száll, mert szabad madár…
2. A foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella: Imádok élni
3. A téma bevezetése: Örömleltár: Soroljunk fel olyan dolgokat, eseményeket amitől szebb a világ, boldogabbak vagyunk.
4. A téma feldolgozása mesével: Kerek erdő kalandra hív téged….
Mese: Mese a szerencsebabról
Mai feladat: minden apró örömnél kiszínezünk egy napsugarat az apró örömök napsugarán.
Érzékszerveink játék.
Mf: 55. oldalán lévő feladat megoldása
5. A foglalkozás lezárása: Apró örömök jelének kiszínezése, felragasztása a boldogságvár 7. lépcsőfokára.
6. A foglalkozást lezáró éneklés: Bagdi Bella : Világomban minden rendben van
7. Téma továbbadása: Örömölelés
Reflexió: Ma is örömmel mentünk ki a boldogságórára. Beszélgettünk arról hogy kinek mitől szebbek a napjai, mitől boldog. A mesét érdeklődve hallgatták, majd megbeszéltük miről szólt. Játszottunk egy jót az érzékszerveinket igénybe véve, ami nagyon tetszett a gyerekeknek., majd megoldottuk az ehhez kapcsolódó feladatot. A foglalkozást énekkel és tánccal zártuk. Ma is nagyon kellemes egy órát töltöttünk együtt.
Felolvastam a gyerekeknek Az Öröm forrása című mesét. A meséről való beszélgetés után csoportmunkában lerajzolták, hogy szerintük milyen apró örömöket fedezhetett fel Éda a nagymamával a patakparti séta során. Sok különleges ötletük volt, nagyon élvezték a közös munkát.