A mai délután igazi, önfeledt játékkal telt. Az apró örömök értékelése jegyében, többféle tevékenységet próbáltunk ki és csak játszottunk és játszottunk. Volt a délutánban bábozás, homokanimáció, társasjáték, dicséret játék, értékek játék és sok-sok vidám pillanat.
Apró örömök élvezete
A márciusi boldogságóra fő témája „Az apró örömök élvezete” címet kapta. Ebben a hónapban igyekeztem a pozitivitásra, a jókedvre és a boldogság fontosságára felhívni az elsősök figyelmét, valamint ráébreszteni mindenkit arra, hogy a boldogságot mi magunk is megteremthetjük akár egy kedves szóval, egy jó cselekedettel, vagy egyszerűen csak egy mosollyal.
A tavasz első hónapja bővelkedett örömteli, szívet melengető pillanatokban – megfigyeltük az ébredő természetet, megemlékeztünk a magyar forradalom és szabadságharc hőseiről, megünnepeltük a boldogság világnapját, takarékoskodtunk az ivóvízzel, örültünk egymás sikereinek, sokat játszottunk és nevettünk.
Március 20-án, a Boldogság Világnapján iskolánk különleges módon ünnepelt. Ezen a napon a kisdiákokkal a város utcáin papírból készült szíveket osztogattunk. Minden egyes szívre kedves jókívánságokat, pozitív idézeteket írtunk, azzal a céllal, hogy mosolyt csaljunk az emberek arcára, és egy kis boldogságot vigyünk a mindennapjaikba. Ezen a napon felkerestük városunk polgármesterét, Mgr. Keszegh Bélát is, hogy kifejezzük tiszteletünket és hálánkat, valamint, hogy egy szívet ajándékozzunk neki, amelyen az „Add tovább a boldogságot!” felirat szerepelt. A polgármester örömmel fogadta az ajándékunkat, és kifejezte, mennyire fontos számára is a közösség boldogsága.
Az iskolánk belső terei sem maradtak ki az ünneplésből: a faliújságon különböző, a boldogságról szóló idézetek és gondolatok kerültek kihelyezésre.
A márciusi boldogságórák nagyon tanulságosak és meghatóak voltak mindannyiunk számára.
Az ötödikesek áprilisban napfogót készítettek, amellyel elkaphatják az élet apró örömeit és a mindennapok értékes pillanatait.
Siófoki Széchenyi István Általános Iskola Kiliti iskolarész
Elsőként felidéztük, hogy tavaly milyen apró örömöket fedeztünk fel az érzékszerveinkre hagyatkozva, melyek feldobhatják a napunkat. Éppen tavaszodik, megfigyeltük ennek első jeleit. Csendben a padra borulva füleltünk, hogy milyen hangjait halljuk a tavasznak. Nem volt napsütéses idő, de csendes eső kopogott a tetőn, a madarak pedig vidáman csicseregtek. A hangokból, illatokból indultunk ki, majd kinéztünk az ablakon és felfedeztük a játszótér mögött virágzó gyümölcsfát. Ezután elolvastuk Az öröm forrása című mesét. A befejezést a gyerekeknek kellett kitalálni. Beleképzeltük magunkat a főszereplő helyébe, és gondolatban végigsétáltunk az erdőn, ami a forráshoz vezetett. Közben megbeszéltük, hogy milyen apró csodákat láthatott, hallhatott, tapinthatott, ízlelhetett útja közben Éda. Következő alkalommal a szeretetnyelvekkel foglalkoztunk. Meséltem Gary Chapman amerikai íróról, aki könyvet írt az 5 szeretetnyelvről. Ezeket sorra vettük a Harmat Kiadó rövidfilmjeinek segítségével. Meghallgattuk a vizualizációs hanganyagot is. Az Erősség Program kapcsán a szépség és kiválóság erősségéről beszélgettünk. Újra elolvastuk, hogy decemberben ki milyen tulajdonságokat írt a maga Én-képére, majd játszottunk „értéklabda” játékot. A kedvesség és a kreativitás erősségét a Boldogság Világnapjára való készülődéskor is kihasználtuk. Piros szívekből hajtogattunk borítékot, majd a belsejébe írtunk egy-egy jókívánságot rajzzal kiegészítve. Mivel az egész iskolában egyedül a mi osztályunkban van boldogságóra, így az iskola többi tanulóját leptük meg és próbáltuk bevonni őket is a játékba. Létrehoztunk egy boldogság pontot, ahova felcsipeszeltük a borítékokat egy kis ismertetővel. Egy asztalkára tettünk egy dobozt, mellé üres szívekkel. Arra invitáltuk a többieket, hogy vegyenek el egyet az általunk készített szívekből, majd ők is írjanak hasonlót és tegyék a dobozba. A nap végén hazamenetelkor mindenki húzhatott magának egy-egy jókívánság-borítékot. A játékba sokan bekapcsolódtak, így sikerült mosolyt csalni az arcokra. Ugyanezen a napon bevezettük a pozitív árulkodást is. Hatalmas sikere volt! Ezután következett a kreatív játék: Keress, találj, alkoss! Két 5 fős csapatban játszottuk. Először téglalap alakú tárgyakat kellett gyűjteni, aztán sárgákat, végül pedig alma nagyságúakat. Rengeteg dolgot felhalmoztak a gyerekek, mert nagyon élvezték az ide-oda rohangálást. Talán még olyan dolgokat is összeszedtek, amik igazából nem feleltek meg a megadott kritériumnak, de nem voltam szigorú a játék öröme miatt. Ezután óriási lelkesedéssel álltak neki építeni, végül elkészültek a kreatív kupacok. A rózsaszín plüss malac nem tudom, végül melyik tulajdonság végett került oda, de az egyik csapatban ő lett a főszereplő. Nagyon ötletes házikót terveztek neki. A másik csapat is házat épített virágos kerttel. A „Mi ez, ha nem toll?” játékot először nem értették, de hamarosan annyira elengedték a fantáziájukat, hogy abba sem akarták hagyni. Összefoglalva, sok-sok apró örömet éltünk meg együtt ebben a hónapban (is)!
Tavaszi mondókákat, verseket mondtunk, tavaszi dalokat énekeltünk. Apró örömöket gyűjtöttünk össze, amik ilyenkor tavasszal örömet, boldogságot okoznak. Ezeket le is rajzolták a gyerekek.
ALVÁS VILÁGNAPJA- Március 17.
Óra célja:
• Megérteni az alvás fontosságát
• Egészséges alvási szokások megismerése
• Érdeklődés felkeltése az egészséges életmód iránt
Óra menete:
1. Ráhangolódás
Beszélgetés:
• Ki mit álmodott ma éjjel?
• Ki mikor szokott lefeküdni?
• Mit csináltok lefekvés előtt?
Mesefilm nézése: Mese a kislajhárról, aki nem akart aludni
– Mi történik, amikor alszunk?
– Miért fontos az alvás?
– Hány órát kell aludni egy gyereknek?
3. Interaktív játék – Alvás vagy nem alvás?
Játék: A gyerekek felállnak. Állításokat mondok.
Ha az alváshoz kapcsolódik, leülnek. Ha nem, állva maradnak.
• Fogmosás előtt elalszunk.
• Lefekvés előtt mesét hallgatunk.
• Reggel pizsamában megyünk iskolába.
• Sötétben könnyebb elaludni.
• Fontos, hogy melegen süssön a nap.
• Lefekvés előtt lezuhanyozunk.
• 8-10 órát kell aludni.
4. Kreatív rész
Készítsetek rajzot a legemlékezetesebb álmotokról! Lehet az nagyon kellemes, amiből nem akartatok felébredni, vagy ijesztő, amire gondolni sem jó!
Szerintetek mi szükséges ahhoz, hogy nyugodt és szép álmaitok legyenek?
5. Zárás – Alvás-kvíz Igaz vagy Hamis?
1. Alvás közben az agy teljesen kikapcsol.
2. Egy gyereknek legalább 9 órát kell aludnia.
3. A telefonozás segíti az elalvást.
4. Egy izgalmas esti film segít az elalvásban.
5. Ha jól bevacsorázom, kellemesen alszom.
6. Az esti beszélgetés vagy mese anyától segíti a nyugodt alvást.
Alsózsolcai Herman Ottó Ált.Iskola és AMI.
“Hagyj időt magadnak, hogy felfedezd az apró dolgok varázsát. Ez az egyik legszebb módja annak, hogy kapcsolódj a világgal. Ha keresed a csodát, rá fogsz találni.”(Maybell Eequay)
Relaxálás:
Meglengetem a karom, pedig alig akarom.
Dal: Bagdi Bella: Imádok élni
Feldolgozás:
Ráhangolódás –
A gyerekekről készült mosolygós képek nézegetése IKT eszköz segítségével.
Beszélgetés:
Miért mosolyogsz? Emlékszel még?
Miért szoktunk mosolyogni?
Ha mosolygunk jól érezzük magunkat?
Ha örülünk a dolgoknak, észre vesszük a szépet, akkor szebb lesz a világ? stb…
Meséhez készülődés: gyertya gyújtás,.éneklés.
( Ég a gyertya, ég.
el ne aludjék,
A szívünkből a szeretet
ki ne aludjék).
Mesehívó mondóka.
Mese: Újra együtt
Beszélgetés a meséről.
Egy másik napon megrajzoltam Örömkét egy csomagolópapírra,
a gyerekek pedig kiszinezték.
(A legkisebb lányt rajzoltam körbe).
Érzèkszerveinket megneveztük, mutattuk.. Közben megbeszéltük, milyen jó dolgokat tudunk csinálni érzékszerveink segítségével.
Ki is próbáltuk, és ez nagyon tetszett a gyerekeknek..
Játék: kígyózás,
Húzz, húzz engemet…
Újabb napon ” Mi van a zsákban” című játék
Dal: Ha jó a kedved üsd a tenyered….
Az apró örömök jelének kiszinezése..
Március a 3. osztályban
Apró örömök
A hónap témájára Bagdi Bella dalával hangolódtunk, majd egykötetlen beszélgetéssel folytattuk.
Mi okozott neked ma örömet?
Mitől lennél ma boldog?
Ezeket az egyszerűnek tűnő kérdéseket tettem fel a gyerekeknek. A válasz sajnos nem volt könnyű. Volt néhány gyerek, aki egyáltalán nem tudott semmit sem mondani, hogy minek örülne, mi tenné boldoggá. Ez nagyon aggasztó.
Ezt követően a gyerekek azt a feladatot kapták, hogy másnap egy apró meglepetéssel lepjék meg valamelyik osztálytársukat. 2 gyerek kivételével mindenki részt vett a „játékban”. Kis rajz, pici játékfigura, de egy ölelés is jól esett annak is aki adta és annak is, aki kapta. Nagyon örültem neki, hogy volt olyan tanuló is, aki több társát is megajándékozta. ( Volt, aki rám is gondolt.)
A boldogság világnapja alkalmából a 3. osztály is osztogatott Jászdózsa lakosságának papírból készült szíveket! Öröm volt nézni a járókelőket, hogy ennek a kis apróságnak mennyire örülnek. Sok-sok ember köszönte meg az interneten, hálásak voltak az ötletért.
Az apró örömökről mi felnőttek gyakran elfeledkezünk. Szerencsére a gyerekek nem. Amikor a mese kapcsán erről beszélgettünk, minden gyermek meg tudta fogalmazni, mi az az apróság, ami szebbé teszi a napját. Ilyeneket mondtak: Ha én lehetek első a sorban, ha napos lehetek, ha az udvaron játszhatunk, megnézhetem a nyíló tulipánokat, ha csokit ehetek, ha apával szerelhetek, ha sétálni megyünk, ha focizhatok a barátommal. De a legjobban a világ legegyszerűbb játékának örülnének a legjobban, a labda egyensúlyozásra közösen egy lepedőn. Sokáig, nagyon vidáman játszottuk ezt a játékot.