A márciusi hónap témája az „Apró örömök”, ezért a Bogyó és Babóca csoport óvodásai meghallgatták Aurélie Chien Chow Chine „Gaston érzelmei – Bízom magamban” című meséjét.
Gaston egy kis unikornis, aki éppen olyan, mint mindenki más: néha boldog, néha nem boldog, néha bolondos, néha szégyenlős, néha durcás. Gaston mindenféle érzelmet érez, ahogy mi is. Gastonban van valami különleges: a sörénye varázserővel bír, azaz mindig olyan színűvé válik, ahogyan épp érzi magát: sárga=boldog, narancssárga=bűnbánó, piros=dühös, rózsaszín=féltékeny, zöld=ijedt, égszínkék=durcás, sötétkék=szomorú, lila=szégyenlős.
Gaston nem érzi jól magát, mert szürkeség uralja a szívét. A gyerekek csúfolni kezdték az iskolában, mert szivárványszínű sörénye van. Gaston azon gondolkodik, hogy nem lenne-e jobb ha az ő sörénye is egyszínű lenne. Gaston már nem bízik magában, főleg a színeiben nem, melyek eddig annyira meghatározóak voltak számára. És mivel kételkedni kezdett bennük, Gaston színei elhalványultak és egyszer csak egy kis dobozban találták magukat bezárva, és a kis unikornis nem tudott többé hozzájuk férni.
Mi lenne, ha egy légzőgyakorlattal segítenénk Gastonnak visszanyerni a színeit? Ha kétségeink néha akadályoznak abban, hogy önmagunk legyünk, ez nekünk is segíthet visszanyerni az önbizalmunkat.
Változzunk mi is Gastonná és:
1. Képzeljük el a kis dobozt, amelybe beleszorultak a színeink. Ezután emeljük fel és nyújtsuk magunk elé a bal kezünket.
2. Magunk elé képzeljük a kis dobozt, az orrunkon keresztül beszívjuk a levegőt, jobb kezünket ökölbe szorítva felhúzzuk a jobb vállunkhoz és visszatartjuk a lélegzetünket.
3. Megcélozzuk a kis dobozt a jobb öklünkkel, miközben erőteljesen fújtatva kiengedjük a szánkon keresztül a levegőt, hogy kiszabadítsuk a színeket.
4. Könnyedén lélegzünk tovább, és leengedjük a testünk mellé a karjainkat.
Ezt a gyakorlatsort háromszor elvégezzük, hogy minden kétségtől megszabaduljunk, így visszanyerjük a csodálatos színeinket és jó hangulatunkat.
Mikor Gaston színei visszatérnek, megérti, hogy mindegyik fontos szerepet tölt be az életében, a személyiségében és abban, hogy kiegyensúlyozott legyen. Gaston visszanyeri az önmagába és a színeibe vetett bizalmát. Nélkülük nem lenne az, aki.
Az interaktív mese meghallgatása után, a gyermekek közelebbről is megtekinthették a mese képeit, valamint kezükbe vehették a dobozba zárt érzelmeket is. Gaston érzelmeit pedig egy dobókocka segítségével sikerült közösen életre kelteni.
A tevékenység végén a gyermekek szembe álltak egy barátjukkal, megfogták egymás kezét, egymás szemébe néztek és közösen vettek egy pár mély levegőt, figyelve egymásra, egymás lélegzetvételére. Levegőt vettek egyszerre, majd felváltava. A gyermekek elmesélték, hogy milyen érzéseket váltott ki belőlük a közös- és váltakozó légzőgyakorlat.
Apró örömök élvezete
Kis csoportunk a boldogság világnapja alkalmából festegetettt kavicskákat városunk lakói legnagyobb meglepetésére. A megfestett kavicsok elhelyezésre kerültek a város különböző pontjain.
Az Apró örömök élvezetét a természet ébredésében, szépségeiben kerestük és találtuk meg. Élményszerző sétáink alkalmával megfigyelési szempontok alapján vizsgálódtunk a természetben. Gyönyörködtünk a nyíló tavaszi virágokban, amelyeket részletesen kielemeztünk. Ellátogattunk egy közeli virágüzletbe is, ahol tavaszi cserepes virágokat vásároltunk és amelyeket majd elvirágzásuk után közös munka során kiültetünk ládákba az óvoda udvarára. Sétáink során fotókat készítettünk, nagyító segítségével az apró növényi részeket is megtekinthettük. Rövid ismeretterjesztő film keretében tanultunk meg nem szokványos tavaszi virágok neveit, gyönyörködtünk szépségükben. Közösen hallgattuk a természet hangjait, madarak csicsergését, a patakok csörgedezését stb. A délutáni alvást segítette a természet hangjai tavaszi relax zene, amelynek nyugalmat, békét árasztó hatása hamar álomba ringatta az óvodás gyerekeket. Nagyon sok új dalt, dalos játékot, verset, mondókát tanultunk, amelyekhez mozgást kapcsoltunk, így még örömtelibb élményt nyújtott a gyermekek számára.
Báthory István Általános Iskola
Idén rendhagyó módon emlékeztünk meg a nemzeti ünnepről. A hagyományos, rövid ünnepi megemlékezést egy teljes napot átölelő játékos programsorozat követte. A március 15-i témanapon- amelyen rengeteg játékos és interaktív és kreatív feladat színesítette a délelőttöt, piros-fehér-zöld hozzávalókból készültek el az osztályszendvicsek.
Az elkészült képek igazán jól adják vissza a remek hangulatot!
Báthory István Általános Iskola
2024. március 7-én Budapestre kirándult a 6.b osztály. Az időjárás kicsit mostoha volt, de ez nem zavart őket abban, hogy sétáljanak a Duna parton, és a Kossuth téren. Ezután vezetéssel egybekötött Parlament látogatáson vettek részt. Szerencsések voltak, mert pont látták a koronázási jelképek őrségváltását a kupolateremben. Megnézték hol, hogyan szavaznak a képviselők, hol ül Orbán Viktor az ülésteremben, majd múzeumpedagógiai foglalkozás keretében rekonstruáltak és eljátszottak egy királykoronázást, ahogy az Magyarországon régen történt, a királyi párral, lovagokkal, püspökkel, miniszterrel és a néppel. Persze a lazítás sem maradhatott el az Etele Plazaban.
Remek nap volt!
Felgyorsult , rohanó világunkban talán még nagyobb jelentőséggel bírnak azok az apró örömök, melyek megszépíthetik a mindennapjainkat és ezáltal boldogabbá is tesznek bennünket. Meg kell tanulnunk észre venni ezeket a dolgokat. Minél korábban fókuszálunk rájuk, annál hatékonyabban fejtik ki boldogság fokozó képességüket.
Tevékenységünket a „Napimádás” koncentrációs-relaxációs gyakorlattal kezdtük. Ez a játékos gyakorlat megteremtette az „itt és most” állapotát. Ezt követően Öröm-táncot jártunk , a Kicsi gesztenye klub-Esőtánc c. zeneszámára. Időközben megérkezett hozzánk Szomorú Szilárd , akiről most egy nagyon tanulságos kis történetet osztottam meg. Szilárd egy szép napon elhatározta, hogy megpróbálja észre venni azokat a dolgokat, amik mosolyt, örömet, boldogságot lopnak a szívéve. Ehhez egy marék babot is a zsebébe tett. Azt találta ki, minden egyes alkalommal, amikor észre vesz egy örömet, egy babocskát a jobb zsebéből a balba fog át tenni. Az első nap végén meglepődve vette észre, hogy csak kettő bab vándorolt a jobb zsebből a balba. Így hát esete elhatározta, hogy a következő napokban sokkal figyelmesebb lesz. Így is történt : rácsodálkozott a tavaszi nyíló virágokra, a simogató napsütésre, a vidáman csicsergő madarak énekére. Az oviban, a barátai kedves közeledésére, finom ovis ebédre. Szilárd örömmel vette észre, hogy nap, mint nap számtalan olyan dolog történik , melyek valóban örömet jelentenek számára.
A mese meghallgatása után beszélgettünk a mese üzenetéről, majd a gyermekek is elmondták, mi az ami számukra örömet okoz a mindennapokban. Ezt követően a csoportszobánkban jól látható és a gyermekek számára is elérhető helyre helyeztem kartonpapírból kivágott befőttes üveg sablonját . Megállapodtunk a gyerekekkel , hogy közösen töltjük meg az apró örömöket jelképező piros szivecskékkel, melyet ők saját maguk rajzolnak bele. A készülő öröm-befőttet, minden nap figyelemmel követjük. Tevékenységünk zárásaként színeztünk, alkottunk és hallgattuk a hónap dalát.
Újból jól éreztük magunkat. A gyermekek aktívak, jól motiváltak voltak .❤❤❤
Boldogságóránk e havi témájában megpróbáltunk a mindennapjaink apró örömeire fókuszálni, s célzottan figyelni arra, hogy ha nem is érezzük minden napunkat jónak, mégis mindegyikben van valami jó.
Heti foglalkozásaink során több minden is mosolyt csalt az arcunkra, mégis az egyik leginkább összekovácsoló eseményként a március 15-éhez fűződő kézműves foglalkozásainkat sorolnám, melyek remek légkört teremtettek ahhoz, hogy az alkotás folyamata során kötetlenül és oldottan tudjanak beszélni azokról a dolgokról, melyek örömöt okoznak számukra az életben.
Öröm várat készítettünk.Az ablakokba írták bele a gyerekek, hogy mi okoz nekik örömet.
Többször is meghallgattuk a hónap dalát, nagyon tetszett a gyerekeknek. Ezután az idézetek közül néhánynak a tartalmi lényegéről beszélgettünk, majd a számunkra sokat jelentő apró örömökről. Sok-sok kedves gondolat jutott a gyerekek eszébe, szép emlékek, néhányan el is érzékenyültek a foglalkozás alatt.
Elkészítettük az ajtódekorációnkat az otthoni apró örömökkel kapcsolatban, nagyon örültem annak, hogy több kisgyermeknél is a szeretet, a figyelmesség, a társas kapcsolatok fontossága, a természet és az állatok szeretete került előtérbe.