Márciusban az apró örömökről beszélgettünk. Mi is az az apró öröm? …A foglalkozást a gyermekek számára annyira kedvelt Kicsi Gesztenye Klub esőtáncával kezdtük. A hónap témáját sok játékos feladatba be tudtuk építeni, de tulajdonképpen mindennapjaink részét képezi, hogy mindenben meglássuk a szépet, hogy észrevegyük az élet apró örömeit. Kihasználtuk a tavaszias időjárást, séta alkalmával lehetőségünk volt megfigyelni a visszatérő gólyákat, a szebbnél szebben nyíló tavaszi virágokat. Az „Imádok élni” című Bagdi Bella dal szinte minden nap szólt a csoportban, amit a gyerekek könnyen megtanultak, és nagy örömmel énekeltek. Góliát és Pirinkó meséje egy hosszú beszélgetést indított el a gyerekek között. Szívesen beszélgettek arról, hogy kinek mi okoz örömöt, mit szeret csinálni, hogyan tölti az idejét otthon. A gyerekek nagyon sokat rajzoltak azzal kapcsolatban is, hogy mi okoz számukra örömöt. A munkafüzet feladatlapjait is segítségül hívtuk, hogy az érzékszervekről szerzett ismereteinket még inkább elmélyítsük. Mi van a takaró alatt? című érzékelős játékot játszottunk, amit nagyon élveztek a gyerekek.
Apró örömök élvezete
Márciusban az apró örömökről beszélgettünk. Mi is az az apró öröm? …amikor figyeljük az esőfelhők gyülekezését az égen, megfigyeljük az ébredező természetet, megfigyeljük az apró csigákat, akikről közösen gondoskodtunk, gyönyörködünk a mandulafa virágzásában vagy elmerülünk a kedvenc könyvünk olvasásában. Márciusban közösen megéltük ezeket a pillanatokat. Megünnepeltük a Boldogság világnapját is. Iskolánk boldogságóra csapata úgy döntött, hogy Komárom város lakosait is megajándékozza a világnap alkalmából. Iskolánk diákjai több mint 500 kavicsot festettek meg, amit iskolánk logojával a város különböző helyein rejtettünk el. Városunk lakosait arra kértük aki talál egy boldogságkavicsot fotózza le és küldje el a képet iskolánk email címére. A beérkező képek közül sorsolással nyertest is választottunk, aki egy szeretetmacit kapott ajándékba. Március 20-án pedig Hálafallal vártuk diákjainkat, amelyre mindenki felírhatta, hogy miért hálás. Rengeteg örömteli pillanatot szereztünk egymásnak!
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Az első osztályosokhoz a Boldogság Világnapja alkalmából elhívtam a volt óvónénijüket. Már többször kérdezték a gyerekek, hogy Ildikó nénit mikor hozod el? Most elérkezett a pillanat, amikor el tudtam hívni a kolléganőmet a volt óvodásaihoz, akik már első osztályosok. A boldogság nagyon nagy volt. Amikor megérkeztünk, akkor kint voltak a gyerekek az udvaron, de ahogy megláttak bennünket, rögtön odaszaladtak hozzánk. Kérdezték is egyből, hogy Boldogságóránk lesz? Az újra találkozás öröme, a viszontlátás szívmelengető volt. A gyerekek örömmel jöttek be az osztályterembe és várakozó tekintettel figyeltek ránk. Beszélgettünk az apró örömeinkről, a viszontlátás öröméről, a tavasz szépségéről, a boldogságról. Kinek mit jelent a boldogság, kinek mi okoz örömet. A gyerekek mind egyenként elmondták, hogy nekik mit jelent a BOLDOGSÁG. A beszélgetés során azonban megállapíthatjuk, hogy minden gyermeknek fontos a család, a testvérek. Még mindig szeretnek játszani, focizni, de elmondták és megmutatták, hogy már tudnak írni, olvasni, számolni. A tanító néni is megerősítette, hogy az a könyvcsomag, amit használnak a tanítás-tanulás során nagyon jó, mert a gyermekek hamarabb és játékosan tanulnak. Ez tanítónak és tanulónak egyaránt boldogság!
Meghallgattuk az aktuális dalokat, amit nagyon várnak mindig a gyerekek. Az egyik kisfiú, aki más településről jár az iskolába, ezért ő nem a mi óvodánkba járt, tehát még nem hallhatta előtte Bagdi Bella dalait többször megkérdezte, hogy mi a címe a dalnak, amit most hallgattunk. Elmondtam neki, ő pedig szépen leírta magának. Kérdeztem tőle, hogy tetszik -e neki ez a dal és azt válaszolta, hogy igen és otthon a szüleinek is elmondja, hogy ők is meghallgathassák ezeket a dalokat.
Nagy boldogság volt számomra és a kolléganőmnek is az újra találkozás öröme. Máskor is keresünk alkalmat a közös tevékenységre. Újra és újra megerősítést kapok arra vonatkozóan, hogy jól döntöttem, amikor a mesterprogramom tevékenységeként az óvoda-iskola átmenet megsegítését választottam Boldogságórák megtartásával az első osztályban.
Balázsné Barta Anikó
óvodapedagógus
Fazekas József Általános Iskola
Márciusi boldogságóránkat a Boldogság Világnapján, március 20-án tartottuk.
Hogy felkészülten vágjunk bele a téma feldolgozásába, beszélgetéssel, a téma magyarázatával, a motiváló idézetek felolvasásával és értelmezésével indítottuk a munkát. Ötleteltünk, hogy milyen örömök érnek minket, szólánccal összegyűjtöttük a mindennapi örömeinket, majd belevágtunk a megvalósításba, hogy ne csak beszélgessünk ezekről a boldog pillanatokról, hanem éljük is meg őket.
Órakezdő relaxációnak az online ötlettár „Jelenlét közösen” című légzőgyakorlatát választottuk. Iskolánk falusi kisiskola, de egyik legnagyobb pozitív hozadéka a falusi létnek a sok zöld terület, a lehetőség a friss levegőn, zöld környezeteben történő tartózkodásra. Légzőgyakorlatunkat így a fűben ülve, napsütésben, madárcsicsergést hallgatva végezhettük el. Megtapasztalhatták a gyerekek a közös légzés, a közös jelenlét örömét, az egymásra hangolódást, a nyugalmat. A gyakorlat után beszélgettünk az érzéseinkről, a feladat nehézségeiről és a pozitív élményeinkről.
Ezután kihasználva a jó időt, sétára indultunk a faluban. Így tapasztalhattuk meg a minket körülvevő apró örömöket, a természet szépségét, a tavasz illatait, hangjait, színeit. Megcsodálhattuk a közelgő ünnep díszeit, érezhettük a húsvéti hangulatot. Örömkereső sétánkról leltárt készítettünk a munkafüzeti táblázat segítségével. Pipáltuk a megtapasztalt örömforrásokat, és kiegészítettük számunkra kedves érzésekkel, hangulatokkal, színekkel, illatokkal, hangokkal.
A tanteremben kis csoportokban folytattuk a téma feldolgozását. Kicsit kitágítottuk az időt: már nemcsak a tavasz, hanem az egész év örömeire koncentrálva gyűjtöttünk szavakat, kifejezéseket: Milyen örömök érhetnek minket egész évben? Milyen érzékszervünkkel tapasztalhatjuk meg ezeket az örömteli pillanatokat? Mi az, ami tavasszal, nyáron, ősszel, télen örömteli számunkra? A csoportok összegyűjtötték a számunkra fontos örömpillanatokat, majd lejegyezték a megfelelő évszakhoz. Ezután felolvastuk, majd a csoportok kiegészíthették a saját listájukat a többiektől hallott szavakkal. Mindezt színesben, hogy a szemünknek is örömteli legyen rápillantani az elkészült örömleltárra!
Boldogságóra Pedagógus Nagykövetként egyik fontos feladatomnak tartom, hogy a Boldogságórákon szerzett tapasztalataimat átadjam pedagógustársaimnak. Ebben a hónapban lehetőségem volt arra is, hogy egy tanító szakos hallgató gyakorlatvezetőjeként leendő tanító nénit segíthessek a Boldogságóra megtartásában. Bujtor Eszter harmadéves hallgató már több alkalommal vett részt a boldogságóráimon, segítette a munkánkat, velünk együtt végezte a gyakorlatokat. A márciusi egy hetes tanítási gyakorlatán lehetőséget kapott egy Boldogságóra megtartására, így az Apró örömök témakörét közösen dolgoztuk fel, a feladatok nagy részét ő irányította, így ebben is tapasztalatot (és élményeket) szerzett.
Az iskolát is bevontuk a Boldogság Világnapjának megünneplésébe. A közösségi összetartozást erősítettük azzal, hogy először osztályonként, majd az iskola minden tanulójával egy-egy szívet alkottunk, piros pólóba öltözve igazán látványos örömpillanatokat éltünk meg együtt.
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Nagycsoport
Katica csoport
A Katica nagycsoportban is újra Boldogságóra volt a Boldogság Világnapja alkalmából. Az egész óvodát bevontuk a közös játékba, a szívecske keresésbe. A gyerekek és a felnőttek is nagyon jól érezték magukat. A várakozás, a kíváncsiság öröme a nagycsoportosokra is átragadt, amikor minden óvodás gyermek kiment a csoportokból a közös nagy öltözőbe. Már alig várták, hogy megkereshessék a „valahová” elrejtett szívecskéket. Tudták, hogy mindenkinek egy szívet kell megtalálnia. Volt, aki a kiscsoportos testvérének adta, amit először megtalált, majd csak azután keresett magának másikat. Megölelték egymást, majd együtt kerestek még egyet. Láttuk a gyerekek arcán a BOLDOGSÁGOT! Miután mindenkinek lett egy szívecskéje, amit megtalált, azután járt a finom mosolygós amerikai palacsinta, amit a középső csoportos gyermekek dajkanénije készített el. Már alig várták, hogy megkapják a jól megérdemelt jutalmukat. A gyerekekkel közös táncot is jártunk Bagdi Bella zenéjére. Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalát énekeltük és jó hangosan visítottunk, kiáltottunk is. Tapsoltunk, dobbantottunk, nyújtózkodtunk, énekeltünk. A Boldog vagyok című dalt, és a De szép az élet, de jó az élet címűt is meghallgattuk. Jól éreztük magunkat. Boldogok voltunk a Boldogság Világnapján és azután is! A szívecskéket hazavitték és boldogan mondták a szüleiknek, amikor délután jöttek értük, hogy mit csináltak egész nap. Jó kis napunk, hetünk volt!
Balázsné Barta Anikó
óvodapedagógus
Zsadányi Tündérkert Óvoda
Zsadány, Béke utca 56.
Méhecske csoport (középső csoport)
A középső csoportban már nagyon vártuk március 20-át, a Boldogság Világnapját. A gyerekekkel sokat beszélgettünk az apró örömökről, mi okoz számunkra örömet. Mindig olyan játékot játszottunk, amelyik mindenki számára örömteli volt. A közös játék, a közös beszélgetések jó érzéssel töltöttek el bennünket. A tavasz kicsalogatott bennünket is a szabadba, így megláthattuk, megnézhettük a gyönyörű tavaszi virágokat. Megillatoztuk a jácintot, az ibolyát, a nárciszt és a csillagvirágot is. Megállapítottuk, hogy a legintenzívebb illata a jácintnak van. A virágzó fák beborították az óvoda előtti parkot. Megbeszéltük, hogy melyik virág milyen színekben pompázik. Meghallgattuk a madarak énekét, csicsergését a fák, bokrok között. Az egyik kislány minden reggel elmondta, hogy látott sárga esővirágot (aranyesőt), ahogy az óvodába jött az apukájával és hallotta, ahogy a madarak csivitelnek a fákon.
Ahogy elérkezett a Boldogság Világnapja izgatottan várták a szívecske keresését a gyerekek. Bevontuk ebbe a játékba a többi csoportot is. Megbeszéltük a gyerekekkel azt, hogy akinek van kisebb csoportos testvére, az segíthet a kicsinek a keresésben. A gyerekek nagyon izgatottak voltak, ahogy elkezdődött a keresés az óvoda központi részén, ahol minden gyermek öltözik. Az egyik nagycsoportos kisfiú megtalált egy szívecskét és egyből odaadta a kiscsoportos testvérének, akinek még nem sikerült találnia egyet sem. A kislány nagyon örült ennek és összeölelkeztek, majd együtt kerestek még egyet a testvérének is. Láttuk a gyermekek arcán a kíváncsiságot, az örömöt, a lelkesedést és a BOLDOGSÁGOT! Már alig várták, hogy mindenki megtalálhassa a szívecskét, mert akkor járt a jutalom, ami nem más, mint a mosolygós amerikai palacsinta.
Az egyik dajka néni bevállalta, hogy megsüti a gyerekeknek a mosolygós amerikai palacsintákat. Megvásároltuk a hozzávalókat, én behoztam a palacsintasütőmet, amin mosolygós arcok vannak és reggel hat órakor elkezdte sütni, hogy időben kész legyen.
Bevontuk ebbe a játékba a Bölcsődés és Gyerekházba járó kisgyermekeket is. Az ott dolgozó felnőttek nagyon örültek ennek a kezdeményezésnek. A Bölcsődéseknek a gondozó nénik adták oda hazamenetelkor a szívecskéket, a palacsintákat pedig közösen elfogyasztották és azt mondták, hogy nagyon finom volt.
A Gyerekházba járó gyermekek a szüleikkel voltak ott, ezért számukra én adtam oda a szívecskét. A palacsintákat örömmel elfogyasztották és nagyon boldogok voltak, hogy rájuk és a kisgyermekeikre is gondoltunk. Több szülőnek, akik a gyerekházba járnak van óvodás gyermeke is.
Ez a nap, a Boldogság Világnapja bearanyozta az egész hetünket. Először a várakozás öröme, majd a hét többi napján is beszélgettünk arról, hogy milyen jól éreztük magunkat és milyen szép az élet! Az apró örömöket észrevettük, észrevesszük mindenben és mindenkor és mindenhol.
Meghallgattuk Bagdi Bella zenéit: Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek; De szép az élet, de jó az élet…; Boldog vagyok!
Balázsné Barta Anikó
óvodapedagógus
A téma bevezetéseként felolvastam a gyerekeknek egy történetet az apró örömök fontosságáról. Beszélgettünk arról, hogy hajlamosak vagyunk arra, hogy szép és fontos dolgok mellett úgy megyünk el, hogy észre sem vesszük őket. Utána mindenki végig gondolta, hogy kinek mi jelent örömforrást. Rájöttek a gyerekek, hogy mennyi ilyen apróság van az életünkben. Ezután csoportokban összegyűjtöttek olyan örömforrásokat, amelyek az érzékszerveinknek köszönhetők. Ezután meghallgattuk Bagdi Bella zenés meditációját. Aztán a mosolyra koncentráltunk, próbáltuk egymást megnevettetni. A tanóra végén pedig örömmandalát színeztünk. Közben arról beszélgettünk, hogy próbáljunk tudatosabban az élet apró örömeire koncentrálni, hiszen azok segítenek a mindennapok nehézségeit leküzdeni.
A hónap során elvégzett feladatok:
Március az egyik legkedvesebb boldogságórás hónapunk. Egyre többet süt a nap, melegedik az idő, kibújnak a virágok, rügyeznek a fák, csiripelnek a madarak, egyre könnyebb felfedezni a természet adta apró örömöket, szépségeket. Erre folyamatosan edzük magunkat, hiszen a boldogság érzése legegyszerűbben a ”piciségek” felfedezésében és értékelésében rejlik. Nem a drága ajándékok, juttatások, hanem a környezetünkben fellelhető természeti szépségek adnak elsősorban „örömködésre” okot. Emiatt választottuk mottónak Robert Brault gondolatait: “Élvezd a kis dolgokat! Egy nap vissza fogsz tekinteni, és rájössz, hogy azok voltak a nagy dolgok.” Az idézetet kinyomtattam nagyméretű betűkkel, köré pedig a gyerekek szív alakú papírlapra rajzolt alkotásai kerültek, amik az apró örömeikről, boldogságos pillanataikról, álmaikról, vágyaikról tanúskodtak.
Kipróbáltuk a „Jelenlét közösen” című légzőgyakorlatot is, ahol a tudatos jelenlétet, az egymásra való odafigyelést, az összhang megteremtését gyakoroltuk. A gyerekek közben, a hátukat ülő helyzetben egymásnak támasztva megtapasztalták a társuk által nyújtott biztonságérzetet, össze tudták hangolni légzésük ritmusát, teljesen koncentráltak egymásra és a feladatra. Többen számoltak be arról, hogy érezték és szinte hallották a partnerük által nekik küldött jókívánságokat, kedves üzeneteket a relaxáció végén.
Március hónap világnapjairól is beszélgettünk. Március 8-án több kisfiú is hozott kedves meglepetést a lánykáknak és a tanító néniknek is. Ennek kapcsán megbeszéltük, hogy a nők iránti tiszteletet minden nap gyakorolni kell, kedvességgel, odafigyeléssel, egyszerű udvariassággal, szeretettel. Az anyagok újra hasznosítását az „Újrahasznosítási világnap” alkalmából úgy valósítottuk meg, hogy az előző évi, kissé „megroggyant” krepp-papír dekorációból készítettünk újat, mégpedig összegyűrt „gyurmicok”-ból kokárdákat alkottunk, amik a folyosó falára kerültek fel. A „Boldogság világnapjára” a 4. osztályosok készítettek csodás ablakdíszt, ahol egy nagy öntözőkannából rengeteg szívecskét locsoltak az ablakban nyíló, szintén általuk készített papírvirágokra. A kisebbekkel a „Víz világnapjára” hívtuk fel a figyelmet keresztrejtvénnyel, vidám esőcseppek készítésével, amik a táblán alkottak egységes tablóképet.
Nagyon sok apró örömöt leltünk a tavaszi dekorációk készítésében is, amiket nemzeti színben kezdtünk el Március 15-re hangolódva. Készültek zászlók, filigránok, madarak, kokárdák, ablakdíszek. Fő feladatunknak azonban az „Örömvirágok” mandalájának elkészítését választottuk. Zöldre festett hurkapálcikákra méretarányosan színes tulipánfejeket ragasztottunk a leveleikkel együtt, majd körkörösen egymás mellé sorakoztattuk őket a szőnyegen. Miután a mandaláról fotó készült, a tulipánokat a folyosó ablakaiban álló virágcserepek földjébe tűztük, amivel derűs, friss, tavaszi hangulatot teremtettünk magunknak.
Nem apró, hanem hatalmas öröm volt számunkra, hogy Március 15-re mi készítettük az ünnepi műsort, erről már az előző havi beszámolókban is írtam. Fegyelmezett magatartással, szép beszéddel, közös énekléssel és ügyesen betanult koreográfiákkal szerepeltek a gyerekek, aminek eredménye a közönség általi elismerés lett. Büszke vagyok a gyerekek teljesítményére, megkapták jutalmukat, dicséretüket, amivel az önbizalmuk és az önértékelésük még inkább kiteljesedhet.
A szokásos „Örömkereső sétánkat” is megvalósítottuk. A séta során az volt a feladat, hogy mindenki keressen olyan apróságokat, amelyek boldogság-érzetet keltenek benne és osszák meg azt a többiekkel is. Ezek a következők voltak: napsütés, felhők, madarak, lepkék, bogarak, kavicsok, csigaház, virágok, rügyező fák, kispatak, virágzó bokrok. Közösen élveztük a tavasz által egyszerűen látható és érezhető csodákat környezetünkben. Megbeszéltük, hogy a természet gyógyító erejű, bátran és lelkesen keljünk útra, ha valami nyomasztja a lelkünket, hiszen általa felszabadulhatunk a terheink súlya alól.
Húsvéthoz közeledve is sokat „örömködtünk”. Felhívást intéztem a tanulók felé, hogy mindenki hozzon egy időjárást álló, felakasztható színes tojást/húsvéti díszt, amivel az iskola udvarán álló ifjú diófacsemetét feldíszíthetjük. Így készült el közös örömmel, szeretettel együtt működve a MI csodaszép ÖRÖM-tojásfánk. Barkaágakból tojásfát külön az osztályunkban is állítottunk, ami vidámsággal, örömteli húsvéti várakozással telített el minket.
Projektünk nagyon színes, élmény dús volt, melyben fő célunk a családhoz, társakhoz kötődő pozitív viszony kialakítása, mélyítése és a gyermekek érzelmekkel kapcsolatos tapasztalatszerzésének minél sokoldalúbb biztosítása. Az összetartozás, a szeretet, pozitív érzelmek alakítása céljából olyan játéktevékenységeket kezdeményeztem, melyben kibontakozhatnak, megnyílhatnak egymás előtt a gyermekek. Boldogságóra programunk márciusi témája az Apró örömök élvezete, ezért a gyermekek a projekt során olyan feladatokat kaptak, melyeket a családjuk körében is el kellett végezni. Első feladatként kapták olyan fotók gyűjtését a szülőkkel közösen, melyen családi és baráti kapcsolatokat láthatunk. A behozott képekből két tablót készítettünk, az egyik a családi szeretet, a másik a baráti szeretet témában volt.
Az egyik kislány hozott egy könyvet, melynek címe: Beck Andrea: Titok tündér. Ez a könyv tartalmában nagyon jól kapcsolódott témánkhoz, ezért hirtelen ötlettől vezérelve, a projekt során ezt dolgoztuk fel. Minden nap új részt olvastunk fel a gyermekeknek, melyben egy óvodás kisfiút egy titoktündér tanít az érzelmek megismerésére, feldolgozására. Így tehát minden nap egy – egy rész feldolgozására nyílt lehetőségünk: megismerkedtünk az egymás munkájának megbecsülésével, segítség nyújtás fontosságával, érzelmek kifejezésével, ,apró örömforrásokkal. Minden nap tanultunk valami újat, melyből haza is vittek a gyerekek. A szülők nagyon együttműködőek voltak, folyamatosan visszajeleztek nekünk, hogy gyermekük mivel lepte meg őket. Voltak szülők, akik a csoportunkba képet, videót küldtek be arról, milyen figyelmes, szorgalmas lett gyermeke. Vizuális tevékenységként nagy sikert aratott a „Szívem kertje” alkotás, melyben a locsolókannából szívecskékkel locsolták meg a növényeket, ezáltal a szeretet fontosságát hangsúlyoztuk. Játszótéren barátsághalót alkottunk, mely során a baráti kapcsolatok ápolására hívtuk fel a gyermekek figyelmét. Aranyosi Ervin: Baráti ölelés című verse során a testi érintés pozitív ereje, a szeretettank feltöltése domborult ki. Az érzések és a Boldog arc című dalaink pedig azt erősítették a gyermekekben, hogy bátran mutassák ki érzéseiket, akkor is, ha esetleg azok negatívak.
A projekt végére a gyermekek a könyv alapján 5 otthoni küldetést teljesítettek, melyért megkapták a titoktündér jelvényt, ezáltal létrehoztuk a titoktündér klubot, ahol a következőkben titkos, apró örömökkel csalunk mosolyt az emberek arcára.
Az apró örömök élvezete a témánk ebben a hónapban. Beszélgettünk a hazáról , hazaszeretetről, a békéről, a magyarságról. Készítettünk zászlót, kokárdát, lovas huszárokat. Közösen készültünk a községi ünnepségre. Énekeltük a Kis Kata zenekar : Magyar vagyok című dalt. Nagy örömünkre megérkezett a mi gólyánk is a fészkébe.