Márciusi hónapban a Boldogság és a Víz Világnapját is ünnepeljük. Ezért elhatároztuk, hogy a boldogság napon pirosban, a víz napján pedig kék ruhában érkezünk óvodába. Relaxációs gyakorlat után, az Öröm forrása című mesét hallgatták meg a gyerekek, foglakozásunk lezárásaként, elsétáltunk a Holt-Tisza partjára.
Apró örömök élvezete
A Bólyi Általános Iskolában az apró örömök hónapját idén egy egész iskolára kiterjesztett vidámsággal zártuk április 1-én, amikor a bolondos frizurák napját tartottuk mosolyt csalva minden arcra iskolában, buszon, boltban s mindenhol aki csak látta a gyerekeket. Külön örömünkre szolgált, hogy a kollégák mellett a szülők is részt vettek a programon, s többen a gyermekükkel együtt vidám frizurában mentek a munkahelyükre.
A napot a gyerekek csínyjei tették még vidámabbá. Egy boldog, vidám nap, ahol mindenki arcán szívből jövő mosoly lapult.
A hónap adtad apró örömök élvezete
Nagyon tartalmas hónap van mögöttünk!
Mint eddig minden hónapban, most is Bagdi Bella dalával indultak a reggelek. Ez a dal is elnyerte a gyerekek tetszését. A hónap végére spontán módon dudorászták, énekelték.
Március 10-én Tudásmegosztás foglalkozást tartottunk a Boldogságóráról alsós – és gyógypedagógus kollégáinknak. Nem titkolt szándékunk volt, hogy minél több nevelő kapcsolódjon be ebbe a programba, így még több diák részesülhessen iskolánkban a program pozitív hatásaiból.
Bemutattam a program által ajánlott prezentációt a nevelőknek, majd az elmúlt hónapok tapasztalatairól meséltem. A bemutatót kiegészítették a programban tanító kollégáim. Játékokkal, mókás feladatokkal, videókkal tettük színesebbé a délutánt. Az eredmény sem maradt el: több pedagógus kíváncsiságát is felkeltettük, akik érdeklődnek a képzés iránt!
A Boldogságórán Örömleltárt készítettünk, majd felolvastam a Segédanyagokban ajánlott Az öröm forrása című mesét.
Lelkesebb tanítványaim másnapra lerajzolták, ők milyennek képzelik az Öröm Forrását.
Csoportban, évszakonként összegyűjtötték az érzékszervekhez kapcsolódó apró örömöket.
Az óra végén közösen megterveztük a boldogság világnapjához kapcsolódó feladatokat.
Március 20-ra a Bank épület 5 osztályával közösen szerveztük meg a Boldogság világnapját.
Két Boldogság Fal volt – egy a kapunál az utcai érdeklődőknek, egy az udvaron, a gyerekeknek – ahol pozitív gondolatokat lehetett húzni és „Tépj egy mosolyt!”, felirat alatt a következő szöveget szakíthatták le maguknak:
„Az arcomon mosoly ragyog, amit neked tovább adok!
Kérlek, Te is add majd tovább, hadd legyen boldogabb a világ!”
Volt két Boldogság Fal, ahová a gyerekek által megfogalmazott gondolatok kerültek kiszúrásra a boldogságról. A Végtelen Boldogság volt az ötödik pont, amit az épület előtti utcaszakaszon alakítottunk ki közösen a gyerekekkel. Itt a tanulók által készített Szeretetkavicsokból végtelen jelet formáltunk. Az osztályok saját – és a település facebook oldalán meghirdettük a világnap alkalmából kialakított pontokat, ahová szeretettel vártuk az érdeklődőket. Álmunkban sem gondoltuk, hogy ennyi szülő, nagyszülő, és járókelő látogat meg minket. Egy nyugdíjas óvónőtől még köszönőlapot és szívekkel díszített kaspót is kaptunk, amiért ilyen szeretettel foglalkozunk a gyerekekkel.
Az egyik szünetben meglátogatott minket a 2.c osztály is. Velük közösen énekeltük és játszottuk el az udvaron Bagdi Bella Ha boldog vagy kezdetű dalát.Több mint 120 gyerek harsogta a refrént, majd vonatozással kapcsolódtak össze. Örömteli délelőtt volt!
Ebben a tanévben az egri színházban három alkalmas bérletünk volt. Az utolsó előadást éppen a Színházi világnapon tekinthettük meg. Ez alaklomból egyeztettem a színházzal, így az előadás után a gyerekek felmehettek a színpadra, ahol közös fotó készült a színészekkel.
Apró örömökből nem volt hiány ebben a hónapban!
Persze nálunk sem minden rózsaszín, így már nagyon várjuk a megbocsátás gyakorlása témát!
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az óra elején megbeszéltük, milyen apró örömök érnek minket nap, mint nap és ezek milyen fontosak. Ezután csoportmunkában rajzolták meg a gyerekek az „Apró csodák kicsiny boltját”. Ez a fajta tevékenység remek módja annak, hogy megértsék és értékeljék az együttműködés és a kreativitás szerepét, valamint, hogy az apró örömök gyakran a mindennapi élményekben és a közös alkotásban rejlenek.
Az apró örömök megélése és értékelése hozzájárul a mentális jólléthez, hiszen ezek a pillanatok erősítik az érzelmi kapcsolódást másokkal és növelik az élet iránti hála érzését. A gyerekek számára különösen fontos az ilyen tevékenységek során szerzett tapasztalat, mivel ezek alapozhatják meg a pozitív életszemléletet és az érzelmi intelligenciát.
Reflexió a márciusi Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : Apró örömök élvezete
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2025.03.31.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
Katica csoport
A mai Boldogságórás foglalkozást Boldog Dóra színre lépésével kezdtem el.
Játékba hívtam őket a szőnyegre és a bevezető relaxáció után, Bagdi Bella: Jól érzem magam dalára, egy sétálós, ölelgetős, arc simogatós játékra hívtam őket. Örömszerzés céljából, igyekeztem a pozitív érzelmekre ráhangolni őket, és célom volt, hogy mindenkit mosolyogni láthassak.
Majd ezután a játék után, mondókával meséhez hívtam őket, amikor is Bezzeg Andrea: Újra együtt! c. meséjével a barátság fontossága mellett, az egymásnak való örömszerzés lehetőségére próbáltam felhívni a mese kapcsán a figyelmüket.
A mesehallgatás után, egy igazán mély érzésekre alapuló beszélgetés kerekedett. Ehhez felhasználtam a mese utáni ajánlott kérdéseket, kiegészítve a saját ötleteimmel. És egészen meglepő volt, ahogyan a gyermekek megfogalmazták gondolataikat, főként akkor, amikor arról beszélgettünk, hogy hogyan tudnánk segíteni azokon az embertársainkon, akiknek valamelyik érzékszervük nem megfelelően működik.
Nagyon empatikusak voltak a gyerekek, és szívemet melengető segítségnyújtási lehetőségeket, technikákat soroltak fel, minden területen. Éreztem, hogy ezzel, azoknak is nagyon sokat tudtunk segíteni, akik bátortalanabbak, kevésbé szólalnak meg, vagy képességeik miatt nincs esetleg ötletük. Nagyon kevés ilyen gyermek volt. Jó volt látni, ahogy fellelkesülnek, és örömmel osztották meg egymással az ő kis „örömszerző”, segítségnyújtó ötleteiket.
Az ajánlott mese elolvasása és a hozzá kapcsolódó beszélgetés után, képeket adtam a gyermekeknek. A képeket lefelé fordítva elhelyeztem a szőnyeg közepén, melyet körbe ülve, mindenki egyet húzhatott egymás után, és az öt érzékszer valamelyikét ábrázoló képhez tette. Minden alkalommal megbeszéltük, hogy mit látunk a képen, miért oda kell tenni, és bátran megfogalmazták gondolataikat. Remek lehetőség rejlett ebben a játékban, mely nem csak a figyelmük koncentrálásában, türelmük fokozásában segített, hanem kognitív képességeik, és anyanyelvi fejlesztés lehetőségét, a mondatalkotási képesség, a logikus gondolkodás, ok-okozati összefüggések meglátásának képességét is remekül fejlesztették.
A játék után „Jó kívánságok” könyvét készítettünk az éppen e napon születésnapját ünneplő kisgyermeknek. Mindenki készített egy-egy rajzot, amire ráírtuk, hogy mit kíván az ünnepeltnek. Az összes rajzot összefűztük egy könyvvé és ezzel köszöntöttük meg a szülinapost. (Egyébként ez hagyomány a csoportunkban, minden kisgyermeknek ez az egyik ajándéka minden évben).
Ezután kiszíneztük az Apró örömök élvezetének szimbólumát és felragasztottuk a Boldogságvárhoz vezető út 7. lépcsőfokára.
Meghallgattuk a témához tartozó dalt Bellától, és feltették a gyerekek a jelüket a Boldogságtáblánkon a Boldog vagy a Szomorú smilehoz, jelezve ezzel, hogy hogy érezték magukat a foglalkozás alatt.
Levezető relaxációval zártam a tevékenységet.
Érintős köszöntő, vidám nevek-alliterációs, fejrecsapós-nevetős, spagettis bogozódó, lépj a körbe, ha…, evolúciós játék, sárkány, királylány, lovag, ez nem toll, hanem…, értéklabda, szeretem magamban, mert…, apró csodák boltja, tapsfordító, öröm a zene, víz világnapja-poszter, levendulanyuszi készítése. Ez a hónap sok-sok közös játékkal, kooperatív tevékenységekkel telt el.
A hatodik osztály márciusi alkotása „A mi Napfogónk” címet kapta.
A márciusi boldogságórát elkészítette: dr. Beleznayné Váradi Anett Eszter
Az ötödik osztály márciusi alkotása „A mosoly öröme” címet kapta.
A márciusi boldogságórát elkészítette: Kereki Kristóf
A 2.b osztály márciusi alkotása az „Örömkereső nagyítónk” címet kapta.
A márciusi boldogságórát elkészítette: Brezsnyákné Baksi Ildikó