1. Foglalkozást kezdő relaxáció – Prof.Dr. Bagdy Emőke – kézikönyv 36.-39.o. 9. sz. gyakorlat
2. Daltanulás: Bagdi Bella: Imádok élni c. dala https://www.youtube.com/watch?v=N2rc4JqDSGU
3. Téma bevezetése : Rajzold le, mi okoz neked örömöt – Boldogságóra munkafüzet 50. oldal
4. A téma feldolgozása mesével: Bezzeg Andrea: Újra együtt! c. mese előadása, bemutatása
5. A foglalkozás lezárása: Apró örömök jel elkészítése – Boldogságóra munkafüzet 54. oldal
6. A foglalkozást záró éneklés: Bagdi Bella: Szép napot c. dalának meghallgatása
Apró örömök élvezete
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája Bácska u Telephely
Minek örülök és te minek örülsz? Beszélgetés. Relaxálás, Éneklés segítségével hangolódtunk a témára.
Globális jólét témában, megmagyaráztuk a szókapcsolat jelentését, felsoroltuk mit foglal magába. Gyűjtöttünk ötleteket arra hogyan segítünk egymásnak, hogy mindenki jól érezze magát.
A „boldogság apró örömei” témájú foglalkozások során beszélgetések, rajzos élménymegosztások, mesék és játékok segítségével ösztönözhetjük a gyerekeket arra, hogy tudatosan keressék és értékeljék az őket körülvevő szépet és jót.
Megfigyeltük, mi mindenben találhatunk örömöt a hétköznapokban. A gyerekek „öröm-fotókat” rajzoltak, és hálás pillanatokat osztottak meg. Továbbá e témában tablót készítettünk. Az óra jó hangulatban telt el.
Márciusban a Boldogságóra program keretében az „Apró örömök élvezete” volt a hónap központi témája. A Katica és a Csiga-biga csoportban e gondolat mentén szerveztük tevékenységeinket, amelyek során arra ösztönöztük a gyermekeket, hogy észrevegyék és értékeljék a mindennapi élet apró, mégis jelentős pillanatait.
A tavasz érkezésével sétáink során figyeltük a természet változásait, madárcsicsergést hallgattunk, virágokat szagoltunk, faleveleket, ágakat gyűjtöttünk, amelyeket egy „boldogságkosárban” helyeztünk el a csoportszobában. Ezek az egyszerű tevékenységek sok örömet szereztek a gyerekeknek, és segítettek megélni a jelen pillanatait.
Mindkét csoportban külön időt szántunk az „örömnapló” vezetésére: a gyermekek rajzban fejezhették ki, mi okozott nekik aznap örömet, legyen az egy mosoly, egy közös játék, egy finom falat vagy egy ölelés. Mindezeket közösen megbeszéltük, ezzel is erősítve az élmények tudatosítását és a hála érzésének fejlődését. A közös játékokban is tudatosan kerestük az örömforrásokat: egyszerű, de sok nevetéssel és boldogsággal járó játékokat játszottunk, mint például buborékfújás, tánc színes kendőkkel, vagy épp közös mesekitalálás. A mesék feldolgozásánál mindig segítségünkre sietett Boldog Dóra, aki a gyermekek kedvence.
Fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek megtapasztalják: a boldogság nem mindig a nagy dolgokban rejlik, hanem sokszor épp egy apró, hétköznapi pillanatban köszönt ránk. Ezt a szemléletet igyekeztünk megerősíteni minden tevékenységünkben – vidáman, szeretettel, a gyermeki kíváncsiságot támogatva.
Különleges alkalmakban sem volt hiány márciusban. Március 8-án Nőnap alkalmából a fiúk saját készítésű kis ajándékokkal, versikékkel, dalocskákkal, virágokkal lepték meg az anyukákat és a csoportba járó lányokat, ami nagy örömöt szerzett mindannyiunknak.
Március 15-én nemzeti ünnepünket méltó módon ünnepeltük meg. A gyermekekkel zászlót festettünk, kokárdát készítettünk, és megemlékeztünk a szabadságharc hőseiről a korosztálynak megfelelő formában. Mindkét csoportban készült egy-egy közös rajz, amelyet szeretettel küldtünk el Szlovákiai testvéróvodánknak. A gyerekek izgatottan dolgoztak rajta, büszkék voltak arra, hogy részt vehetnek ebben a közös nemzetközi kapcsolatépítő kezdeményezésben.
A Katica csoportban ebben a hónapban veteményezésre és csíráztatásra is sor került. A gyermekek nagy lelkesedéssel vettek részt a növénygondozásban – ők locsolták és figyelték nap mint nap, hogyan fejlődnek az elvetett magok. Kerti zsázsát, citromfüvet, metélő petrezselymet, brokkoli- és borsócsírát nevelgettünk. A növények fejlődése és gondozása újabb lehetőséget adott arra, hogy a gyerekek megtapasztalják a gondoskodás örömét, a kitartás és a türelem jutalmát.
Március hónapja igazán színes és élményekkel teli volt óvodánkban. A gyerekek észrevették és értékelték az apró örömöket – legyen szó egy kibújó növényről, egy mosolyról, egy közösen elkészített rajzról vagy épp egy ünnepi pillanatról. Ezek az élmények hosszú távon segítik őket a pozitív életszemlélet kialakításában és a boldogság megtapasztalásában.
Ma az óvodásokkal az Öreg néne őzikéje című diafilmet néztük meg, majd beszélgettünk arról, milyen apró örömöket rejt a történet – és a saját mindennapjaink.
A mese kapcsán a gyerekek megfigyelték, hogy az öröm néha egészen apró dolgokban rejlik: egy tál meleg ételben, egy szelíd simogatásban, vagy abban, hogy segíthetünk egy másik élőlényen. Az öreg néni örömét lelt abban, hogy gondoskodhatott a sérült őzikéről – nem várt viszonzást, csak szeretettel fordult hozzá. A gyerekek ezt nagyon jól megértették.
A beszélgetés során mindenki elmondhatta, minek örült ma. Volt, aki annak, hogy reggel anya megölelte, más annak, hogy napos idő volt, vagy hogy ma tejbegríz volt az ebéd és fagyiztunk is. Valaki örült, hogy rajzolhatott, más meg annak, hogy a barátja vele játszott az udvaron.
Az „apró örömök” fogalmát közösen így értelmeztük: ezek olyan dolgok, amik nem nagy ajándékok vagy különleges események, hanem egyszerű, hétköznapi pillanatok, amelyek boldoggá tesznek bennünket. A történet segített felismerni, hogy a törődés, a figyelmesség és az együtt töltött idő mind-mind ilyen örömforrás lehet.
A gyerekek érzékenyen és lelkesen kapcsolódtak a meséhez – jó volt látni, hogyan rezonálnak a történet melegszívű üzenetére.
A foglalkozás témája: Apró örömök (március)
Korcsoport: 3-7 éves korosztály
A témát azzal vezettem be, hogy a gyerekeknek el kellett mondaniuk, hogy miért szeretik saját magukat.
Meghallgattuk Bagdi Bella: Imádok élni dalát, mozgással kísérve.
Bevontuk az érzékszerveket is a témába: kóstoltunk, ízleltünk.
Zárásként A pozitív gyerek vagyok dalra mozogtunk, táncoltunk.
A foglalkozás témája: Optimizmus gyakorlása (október)
Korcsoport: 3-7 éves korosztály
Az optimizmus kifejezés nem igazán ismert a gyermekek számára, de Tódi törpe varázsszemüvege meséje sokat segített nekik megérteni a jelentését. „Jó reggelt, jó reggelt elindult a nap. Kíváncsian várom, hogy ma mit tartogat. Szomorúság, vidámság hozzám tartozik, ha mérges vagyok ölelj meg és mindjárt elmúlik.” mondóka már ismert számukra, ezzel kezdjük a napot.
Elkészítettük optimista szemüvegünket, amin keresztülnézve sokkal szebb a világ.
Mik azok az események, történetek, amik olyan örömforrást jelentenek számunkra, amihez nem feltétlenül kell megnyerni a lottó ötöst – egyszóval: apróságok, amik boldoggá tesznek?
Erről beszélgettünk a gyerekekkel. Majd a Költészet napja előtt tisztelegve mindannyian kerestek egy-egy verset, versrészletet, mesét, történetet, idézetet, amelyben megtalálhatók az élet apró örömei, szépségei, és azt papírra is vetették. Ki így, ki úgy.