Az idén az új kis elsős csapattal, nagy izgalommal fogtunk neki a Boldogságóráknak. Amikor megkérdeztem tőlük fogalmuk sem vot róla mit is fogunk csinálni. Azt mondták, hogy matematikát meg írást lehet tanulni, de mi az a boldogság egyáltalán. Így jutottunk el kissé kanyargós úton az érzelmekhez, majd kimelve közülük, a hálához. Innem már minden könnyebben ment. Maga a HÁLA szó nem volt ismerős nekik, de az érzés igen. Ezek után csak úgy özönlöttek az ötletek, miért lehetünk hálásak: a szülőkért, a barátokért, hogy megvárt a sofőr bácsi és nem késtünk el az iskolából. Alig várták, hogy nekilássunk a HÁLA-BEFŐTTNEK. Találtunk egy szép tartót a hálalapoknak és mivel nem tudnak még írni, megegyeztünk, hogy rajzolnak. A kép jól mutatja, hogy szem előtt és kézközelben van a befőttesüvegünk és szépen gyűlnek a hálák.
A hála gyakorlása
Mivel nálunk , olyan gyerekek járnak akik hátrányos helyzetuekk probalunk, itt ennivalót is adni nekik vagy épp elkészíteni. Nagyon ugyess osztályfonokuk van , akik oda figyel rájuk és egyutt próbalnak mindennapokat eltolteni. Csokitorta világnapj alkalmábol készítettek kozosen egy csoki tortát. Ami képeken is látszik mennyie boldogok. Mert nekik a mindennapi kuzdes az etel.
Az e havi boldogság-osztályfőnöki óránk témája a hála gyakorlása volt. Kötetlen beszélgetéssel kezdtük az órát, hogy kinek mit jelent a hála, miért lehetünk hálásak, kiknek, miknek lehetünk hálásak. A tanulásban akadályozott gyerekeknek nagyon nehéz az elvont fogalmakat megérteni, vagy megfogalmazni, mégis minden tanulóm tudott olyat mondani, amiből arra következtetek, hogy nagyon is érzik a hála fogalmát, fontosságát.
A foglalkozás végén a „HÁLA” szót tettük ki a padlóra különböző tárgyakból, amelyekért hálásak lehetünk, és közben el is mondtuk, hogy melyiknek miért vagyunk hálásak.
Hálabefőttet készítettünk, hogy megtanuljuk: még a legapróbb dolgokért is hálásak lehetünk!
A hónap fő témája a hála volt. A gyermekekkel együtt jártuk körbe a témát: kinek mit jelent a hála, mit jelent hálásnak lenni valamiért, mikor vagyunk, lehetünk hálásak, stb. Szinte mindenkinek volt ötlete, gondolata, hogy miért hálás. Voltak olyan gyermekek, akik azért voltak hálásak, mert valaki játszott vele, voltak, akik a szüleikért, testvérükért, barátjukéért voltak hálásak. Beszélgettünk a negatív és pozitív érzésekről, mint például az kapzsiság és a megosztás/osztozkodás ellentétpárokról.
Ennek zárásaként az egyik kislány hozott fügét, amit megosztott mindenkivel.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
A Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola 8. osztályosai összegyűjtöttek olyan tulajdonságokat, melyekkel az egymás iránti hálát szeretnék kifejezni. A szavak a táblára is felkerültek. Majd kiválasztották a legjobban tetsző tulajdonságot, és egyenként felírták kavicsokra. A kavicsgyűjtemény az osztálydekoráció része lett.
Az 1.c osztályban a párban rajzolást (átrajzolást) valósítottuk meg. A gyerekek nagyon élvezték a páros munkát, és sokan ügyesen megfogalmazták gondolataikat a hála érzéséről.
7.b osztállyal mi is foglalkoztunk a hála témakörrel. A Boldogságórát relaxálással kezdtük, ami szerintem nagyon tetszett a legtöbb tanulónak. Majd beszélgettünk a hála fogalmáról, arról, hogy a rossz dolgokat is hálásan el kell fogadnunk az életünkben, mert ezek is tanítanak bennünket. Idézeteket olvastunk, és feldolgoztuk a felsős könyvben megtalálható Egy pohár tej c. olvasmányt. Végül a közös alkotás a Hálafa lett, mely most a 17-es termet díszíti. (Kitaláltuk, hogy mivel pont 24-en voltunk, adventben minden nap elolvasunk egyet. Külön öröm nekem, hogy ezt a gyerekek találták ki.)
A 3. b osztállyal összegyűjtöttük, hogy mely nyári pihenés alatt szerzett élményekért lehetünk leginkább hálásak, amelyek testileg-lelkileg feltöltöttek, hogy friss erővel kezdhessük el az új tanévet. Nagyon sok gyereknél a legfontosabb momentum az volt, hogy a család együtt lehetett. Apró post it lapokra írtak, melyeknek vidám rajzok adták a hátteret.
Betti néni a felsős osztályokkal az etika órák keretében olyan puzzle játékokat készített, melyek elemein a gyerekek megfogalmazzák, miért is hálásak.