A hála gyakorlása volt az első témánk, amit a heti témával, az őszi gyümölcsökkel, összekapcsoltam. Olyan mesét kerestem, melyben mint a két téma megjelenik. Így a hálás gyümölcskösár című mesét választottam a gyerkeknek, melyet érdeklődve hallgattak . A mesét követően átbeszéltük, hogy mi a hála, miért tudunk hálásak lenni az életben. Egy labdát körbe ülve dobáltunk a gyerekekkel, és elkellett mondaniuk, hogy az nap miért voltak hálásak. Sok pozitív dolgot soroltak fel miért is lehetünk hálásak. A heti témának megfelelően hála befőttet készítettünk, színezéssel, festéssel, vágással, amibe belekerült a gyerekek által megfogalmazott három hála. A vizuális tevékenységben szívesen vettek részt. A téma lezárásaként felkerültek a hála befőttek a faliújságra, melyet a gyereke boldogan mutattak meg szüleiknek.
A hála gyakorlása
A hála csodája az, hogy olyan mértékben változtatja meg az érzékelésedet, hogy átalakítja a világot is, amelyet látsz.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A hónap témáját egy mozgásos játékkal kezdtük. A Nagy szél fúj mindazokra , akik c. játékkal vezettem rá a gyerekeket a hónap témájára, ezután meghallattuk a hónap dalát. Megvitattuk, mi a közös a két dologban. Ezután a gyerekek megfogalmazták, mit jelent számukra a HÁLA szó. Megkérdeztem tőlük, ki kinek adna hálát és miért. Egy rajzos feladattal a gyerekek palackba zárták a nyár számukra leghálásabb pillanatát. Zárásként elkészítettük az osztály Hála-hálóját, melynek segítségével a hónap végéig a gyerekek egymásnak jelezhették, ki kinek hálás .Ezzel a hálós feladattal szerettem volna elérni, hogy ebben a hónapban jobban figyeljenek egymásra , törődjenek egymással és ezt a törődést egymás felé is jelezzék, fejezzék ki egymásnak a hálájukat . Igyekeztem tudatosítani bennük, hogy nemcsak nagy dolgokért lehetünk hálásak, hanem az élet apró kis mozzanatait is értékeljük.
Szeptember: A hála gyakorlása
Havi tevékenységeink:
I. Ráhangolódás: a „Hálás vagyok minden napért” c. gyönyörű dal meghallgatása
A dalszöveg alapján összegyűjtöttük, hogy mi mindenért adhatunk hálát.
II. Hálafánk „felfrissítése” új hálaadó üzenetekkel
(KÉPEK)
III. Pozitív üzenetek iskolatársainknak: Kis színes cetlikre bátorító üzeneteket írtak a gyerekek, amelyeket csengetés előtt elrejtettek az iskola különböző pontjain (mosdók, ajtók, pingpongasztal, korlátok…), hogy örömet szerezzenek annak, aki megtalálja.
Egy-egy kedves szóra, bátorító mondatra mindenkinek szüksége van:
„Jó, hogy ide jársz!”
„Értékes emberke vagy!
„Jó fej vagy!”
„Meg tudod csinálni!”
„Jó, hogy az Izsák sulit erősíted!”
„Szerethető vagy!”
„Képes vagy rá!”
„Számítasz!”….
Jó érzés volt látni, hogy üzeneteink mind gazdára találtak. Szerezzetek örömet valakinek Ti is, a hálaérzés megtapasztalása bennetek is pozitív érzést ébreszt!
(KÉPEK)
IV. Köszönet a Szülőknek: a csoport tagjai nemcsak nyári élményeikért mondtak köszönetet szüleiknek, hanem a tanév eleji örömteli közösségépítő napért is.
(KÉP)
„A hála ébren tartja a szíved szeretetét és a lélek fényét.”
(Osho)
Izsákos8.a és Mariann néni
Az óvodás csoportomban a Hála kifejezésének módjairól beszélgettünk. Legelőször a szőnyegen ülve egy mesét játszottam el a gyerekeknek kesztyűbábokkal, Sün Samuval és Brumi Macival. A bábok mesélték el barátságuk történetét, mert nem voltak ők mindig jóban, de Sün Samu megmentette Mackó Brumit, s attól kezdve a legjobb barátok lettek. Mackó Brumi hálás volt Sün Samunak a bátorságáért, a Süni pedig hálás volt a mackó barátságáért, mert addig bizony senki sem barátkozott vele szúrós bundája miatt. A mese után beszélgettünk a köszönetről, a háláról és arról, hogyan fejezhetjük ki: egy kedves szóval, mosollyal, öleléssel, simogatással. A beszélgetés végén emoji arcok segítségével készítettünk egy „Hála rétet”.
Szeptember hónapban a 3. osztályosokkal miért, kiért lehetünk hálásak témát dolgoztuk fel. Több órát keresztül is tudtunk foglalkozni a hálaadással. Többek között meghallgattuk „Bagdi Bella: „Szép nap, ölelj most át engem” című dalát. Hálajáték után elkészítettük osztályunk „Hála-gyöngysorát!”- Minden színes gyöngyszemre a tanulók egyenként írták rá, hogy miért, kiért lehetnek hálásak.
Sikerült feldolgoznunk Bartos Erika: Megsértődött a Gellért-hegy című meséjét. A gyerek meghallgatták a mesét, majd kiemeltük, ki, miért lehetett hálás a mesében.
A mese feldolgozás után a gyerekek kihúztak egy-egy nevet a kalapból; a kihúzott osztálytársuknak rajzoltak valami kedveset és úgy adták át neki…..Köszönöm neked…. Hálás vagyok azért, hogy……
A tanulók szépen kifejezték, elmondták, mennyire örülnek annak, ha egy osztálytársuk figyel rájuk vagy együtt játszanak, tanulnak.
Jó volt látni, hogy a gyerekek ezen a napon még jobban igyekeztek egymásnak kedveskedni, egymásra figyelni.
Nagyon lelkesen vetettük bele magunkat az idei első témába a 4 -es osztályommal. Az ózon világnapja alkalmából a környezetismeret tantárgy keretein belül adtunk hálát a Földnek az ózonrétegnek. Megismerkedtünk az ózonréteggel és az üvegházhatással különböző játékos feladatokon keresztül.
Etika órán hálabefőttet készítettünk az osztálynak.
„Minden napot mosollyal kezdj és hálával zárj” mottó elkísért minket az iskola első hónapjában.
Boldogságóra
A hála
Osztály:II. A
Tantárgy: személyiségfejlesztés-boldogságóra
Téma: Hálás vagyok
Fő didaktikai feladatok: érzelmi intelligencia fejlesztése, gondolkodás fejlesztése, problémakezelés, verbális emlékezet fejlesztése, kreativitás, személyiség fejlesztése, pozitív gondolatok és érzelmek a társak iránt, a hála gyakorlásának az elsajátítása.
Tantárgyi, foglalkozási átjárhatóság: magyar, vizuális kultúra
Az óra menete:
Ráhangolás- relaxációs tevékenység
1. A téma bevezetése keresztrejtvénnyel. (Megfejtés: Köszönöm)
2. Beszélgetés
Mikor, kinek mondjuk a KÖSZÖNÖM szót?
Mindig jól esik, ha valaki elismeri, amit teszünk, és nem természetesnek fogja fel. Köszönjük meg mi is, ha hálásak vagyunk valamiért!
Közösen ötleteljünk, hogy mi mindenért és kinek lehetünk hálásak!
A hála mondóka meghallgatása
3. Mesefeldolgozás
A mesékben gyakori, hogy a hős valami jót tesz egy másik szereplővel, az pedig hálából viszonozza neki jóságát.
A csodakantár c. mese közös megbeszélése.
Kik a szereplők? Ki, kinek és miért lehetett hálás a mesében? Rajzold le azokat a szereplőket, akik Jancsink hálásak lehettek.
4. Még egyszer felolvasom a mesét és közben kérek vállalkozó szereplőke, akik közben eljátsszák!
5. Mindenki kap egy szivecskét és egy levelecskét! Gondolj valakire az osztályban és írj 1-2 mondatot, amiért hálás vagy neki!
6. Aki elkészült adja át a hálamondatot társának, aki majd felragassza a hálafára, a táblára felrakott papírra.
7. A tanulók próbálják meg különböző eszközökből kirakni a HÁLA szót.
8. A következő napokban itt lesznek még szivecskék az asztalon. A következő napokban, ha hálás leszel valamelyik osztálytársadnak, családtagodnak, írd meg és add oda neki!
9. Zárás: Hogy érezted magad az órán?
Reflexió:
Az óra nagyon jól sikerült. A gyerekek nemcsak megértették a hála fogalmát, hanem gyakorolták is annak kifejezését. Minden tanuló meg tudott fogalmazni egy rövid gondolatot valamelyik társának. Különösen tetszett, hogy nem állt meg a tanítási órán a tanultak gyakorlása, hanem hosszú távú hatást biztosított az asztalon hagyott szivecskék alkalmazása.
A Hála gyakorlása
Szőnyegre leülünk és köszöntjük egymást, bemutatkozunk egymásnak. A hála szó jelentése gyerekszemmel: Öröm, boldogság, szeretet. Beszélgetünk arról hogy mit jelenz a Hála szó? Mond el kinek vagy hálás , és miért.
Mese: Bezzeg Andrea: A Hála fa története.
A mese után a fa mondókáját 2x 3 elismételjük.
Hálafa készítése: Gyerekek tenyérnyomata, ősz színeivel.
Közben zenehallgatás: Bagdi Bella: Szép nap ölelj most át engem
Zsadányi Református Általános Iskola
Első osztály
Boldogságóra
A HÁLA gyakorlása, Egészséges önbecsülés
Az első osztályosoknak én voltam az óvónénije, ezért nagycsoportban már tartottam a Boldogságórákat. Azért is tettem, hogy majd első osztályban könnyebbé tudjam tenni az óvoda-iskola átmenetet Boldogságórákkal. A mesterprogramomnak a fő célja, hogy segítsem a gyermekek beilleszkedését az iskolába. Elkezdődött a tanév. Az évnyitón már ott voltam a Református Templomban és egy kis ajándékkal kedveskedtem a még kicsit bátortalan elsősöknek. Ahogy odaérkeztem, a gyerekek örömmel köszöntek. Odaültem közéjük, hogy ezzel is segítsem, oldjam a feszültséget. Így már nagyobb biztonságban érezték magukat a volt nagycsoportosaim. Az Igazgató Úrral és a tanító nénikkel megbeszéltem, hogy ott fogom átadni a gyermekeknek a kitűzőket, amire rá van írva, hogy: „Pá ovi, irány az iskola!” Egy kisfiú és egy kislány megy rajta iskolatáskával a hátán. Nagyon büszkén viselték a gyermekek, amíg hallgatták az igazgató bácsi megnyitó beszédét. Úgy láttam, hogy segített a gyermekeknek ez a kis ajándék abban, hogy ne szorongjanak annyira, hogy biztassuk őket az iskolás életre. Az egyik kisfiú megkérdezte, hogy holnap te is jössz, ott leszel az iskolában? Megnyugtattam, hogy jó kezekben lesznek a tanító nénikkel, akik szintén velem együtt várták a gyermekeket, ahogyan gyülekeztek a templomban.
Több elsős gyermeknek van még óvodás testvére, így reggelente szoktunk találkozni és egy pár szót beszélgetni, hogy hogyan telnek a napjaik. Az egyik reggel megkérdezték tőlem, hogy:
„- Mikor jössz Anikó néni hozzánk Boldogságórát tartani az iskolába?”
Pontosan előző nap egyeztettem a tanító nénivel, így tudtam válaszolni a kislánynak, hogy:
„- Holnap fogok hozzátok menni!”
Nagyon vártak már, mert ott ültek az osztályban és boldogan megmutatták és mondták, hogy kinek mennyi pirospontja, nyomdája, vagy valamilyen dicsérete van. Igaz, volt olyan gyermek, aki ezekkel még nem dicsekedhetett, de legalább bevallotta, hogy ő nem mindig jó gyermek. Ezért hálás voltam neki, és arra biztattam, hogy próbálja meg ő is úgy csinálni, hogy neki is sikerüljön. „- Bízok benned!”
A gyerekek örömmel vették, hogy egy kicsit megmozgattam őket a relaxációs tornagyakorlatokkal, még a tanító néni is csatlakozott a mozgásunkhoz. Ezután beszélgettünk arról, hogy kiknek és miért lehetnek hálásak a gyermekek. Általában a szüleiket említették, de én mást is mondtam számukra. Hálásak lehettek a tanító néniknek is azért, mert ők fognak titeket megtanítani. Mire is fognak megtanítani, kérdeztem a gyerekeket. Ekkor felcsillant a szemük és sorban mondták: Hálásak lehetünk azért, mert megtanítanak számolni, írni és olvasni és még sok mindenre. Az egyik kisfiú pedig ezt mondta: „- Neked is hálásak lehetünk Anikó néni azért, mert eljössz hozzánk Boldogságórákat tartani.”
Azt hiszem, ezért is érdemes ezt folytatni! Én is nagyon hálás voltam ezért az egy mondatért, nagyon meghatódtam.
A beszélgetésünk végén megkérdeztem a gyerekeket, hogy meghallgatnák- e még a Hálafa története című mesét?
Azt kérték, hogy mondj még egy mesét! Ezért a hálás kisfecske történetét is elmondtam, hiszen ez aktuális az ősz kapcsán, mert a költöző madaraink elköltöznek melegebb éghajlatra.
Szívesen meghallgatták, én pedig örömmel elmondtam nekik mindkettőt!
A végén kapott minden gyermek egy rajzlapot, amire rá kellett rajzolniuk a kezüket HÁLA KÉZ, valamint a HÁLA VIRÁGOT is. Nagyon ügyesen megcsinálták, hiszen az óvodában is készítettünk már hasonlót. Minden gyermek elővette a tolltartóját és a színes ceruzákkal szépen kiszínezték. Egy kislánynak el volt törve a bal keze, ezért segítettem neki a keze körbe rajzolásában, amiért nagyon hálás volt nekem. Amikor elkészültek, többen nekem szerették volna adni a gyönyörű rajzokat. Megkértem őket, hogy vigyék haza inkább és mutassák meg a szüleiknek és adják oda hálájuk jeléül, tegyék ki otthon olyan helyre, ahol bármikor láthatják.
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus