A hála szorosan összefügg a boldog élettel.Mivel kistelepülésen van az óvodánk nagyon jó feladat számunkra a séta.Rácsodálkozni a természet adta szépségekre. Hálásak tudnak lenni a gyerekek minden kicsi csodáért.A kő gyűjtés és utána a festés a kedvenc feladat lett számukra.Hálásan megköszönni a tárgyakat amivel épiteni szoktak,és vigyázni arra,hogy jó állapotba maradjon a játék.A” Boldog vagyok” Bagdi Bella dalt nagyon szerették a gyerekek,többször is meghallgatták.
A hála gyakorlása
A hála fogalma már kisgyermekkorban ki kell alakuljon a gyermekek tudatában. Fel kell hívnunk a figyelmüket arra, hogy mindaz, ami van az életünkben, az nem természetes velejárója az életünknek, azt a szüleink teremtik meg, amire szükségünk van, ezért hálásnak kell lennünk nekik, valamilyen módon viszonoznunk kell feléjük. Ki kell mutatnunk irántuk való hálánkat szeretettel
A tevékenység kezdetén a Napra forgó a napraforgó bemelegítő mozdulatsorral indult a hála gyakorlása csoportunkban, aztán a hálafa meséje mélyebben tudatosította a gyermekekben, hogy a minket körülvevő világnak is van miért hálát adnunk.
Boldogságóra
I. Hála
2024. 09. 23-án a Meixner Ildikó EGYMI Fejlesztő Nevelés-Oktatást végző borjádi telephelyén megtartottam hála témakörében a Hála virága című boldogságórát.
Bevezetésként üdvözöltük egymást, ismertettem az óra témáját, majd a relaxációs gyakorlatok közül a Napimádással hangolódtunk.
Ezután meghallgattuk, elénekeltük közösen az Icipici házikó című gyermekdalt, a dal ritmusára körben táncoltunk. A témánkat a következőképen dolgoztuk fel: „Miért vagyunk hálásak?” A felsoroltakat tárgyképpel egyeztettük, melyet gesztusjellel kísértünk. Ezt követte a tárgykép választása: minden gyermek választott egy tárgyképet, amelyhez tartozó színezőt kiszínezte. A feladat elvégzése után meghallgattuk Bagdi Bella: Szép nap, ölelj most át című dalát. Visszatértünk a tárgyképeinkhez és felragasztottuk őket a hálavirág szirmaira. Végül az elkészült virágot a faliújságra helyeztük.
A foglalkozás lezárásaként értékeltem az órát, majd a gyermekek kívánságának megfelelően újra meghallgattuk az Icipici házikó című gyermekdalt.
Az óra nagyon jó hangulatban telt, a gyerekek figyelmesek és könnyen motiválhatóak voltak, örömmel tekintettük meg az elkészült virágunkat, mely még sokáig emlékeztetheti őket erre a napra, és arra, hogy miért is vagyunk hálásak.
Kovácsné Vadász Szilvia
Boldogság óra szeptember / Hála az iskolában
A szeptemberi, első boldogság óránk témája a hála volt, 2024.09.25-én. A „Hálás vagyok, hogy itt vagytok” üdvözlés után röviden beszéltünk a hála érzésének jelentéséről. Az igazi ráhangolódás Bagdi Bella, „Hálával” című dalára történt. A dalt ritmushangszerekkel kísérték a tanulók. A Mese a háláról és a szeretetről című történeten keresztül dolgoztuk fel a témát mélyebben. E beszélgetés során szóba került, hogy miért adhatunk hálát az iskolában és a délelőtt folyamán. Bagdi Bella, „Hála” dalával erősítettük a hangulatot. A beszélgetés és a dal hallgatása után párosítási feladatokat végeztek a tanulók, mely során a hála tárgyát szimbolizáló képek párját keresték ki az asztalon lévő tárgyak közül. A feladatvégzés utolsó szakasza a képek színezése volt. A tanóra vége előtt még egyszer beszéltünk az érzéseinkről, és a „Hála, hogy itt a csendes reggel” című dallal zártuk az órát. A tanulók jól megérdemelt dicséretekkel elhalmozva hagyták el az osztálytermet.
A gyerekek az óra alkalmával megfogalmazhatták miért adnak hálát, miért lehetnek hálásak, és szembesülhettek azzal, hogy milyen szerencsések sok más hátrányos helyzetű gyerekekhez viszonyítva.
Hálából sünit❤️🥰🦔
A tèma feldolgozása idejèn kaptunk rengeteg vadgesztenyèt, így termèszetes volt, hogy abból fogunk kèszíteni valamit. De mit?Kíváncsiságból elkezdtem rá rajzolni ès a gyerekek kitalálták, sünire hasonlít. Az akryl filccel könnyű volt rajt nyomot hagyni, nem kenődött, kivève, ha az volt a cèl. Miután a háláról beszèlgettünk az előtte lèvő napokban, egyèrtelműen hála sünik kèszültek. Kinek ès mièrt?
Anyának-mert nagyon szeretem!
Zozinak-mert a legjobb barátom!
Szabinak ès Zsuzsinak-mert finom èteleket kèszítenek nekünk!
Betti dadusnak-mert segít nekünk pakolni!
Marcikának-mert szèp várat èpítünk közösen!
Barbinak-mert megvigasztal, amikor szomorú vagyok! stb…
A gyerekek pontosan tudják, hogy a hála pozitív èrzelem…hogy jó èrzès a szeretetünket kifejezni valaki iránt, ès jó èrzès ezt a szeretetet megkapni, akár köszönetkèppen is! 🦔🥰❤️
A héten megrendezésre került az első boldogságóránk, melynek a témája a hála volt. Az óra bevezetéséhez először is meg kellett beszélnünk a hála szó fogalmát, jelentését. Miután mindenki megtudta mit is jelent a hála, megkérdeztem tőlük, hogy miért hálásak az életükben? Rengeteg különböző válasz érkezett tőlük: a családért, a barátokért, az egészségért, azért, hogy van hol lakniuk, a háziállataikért. Ezután megkértem őket, hogy rajzoljanak egy fát, melyre olyan leveleket fognak ragasztani, amikre ráírják, hogy miért is hálásak. Az osztály közösen összedolgozva egy szép hálafát készített, melyet az osztálytermük falára fognak felhelyezni, hogy sose felejtsék el, miért is lehetnek hálásak az életükben.
Az idei nevelési évben már komolyabban tudunk foglalkozni a Boldogságóra témáival, mivel középső csoportosok lettünk. Az első foglalkozáson nagyon élvezték a relaxációs feladatot, még a téma megbeszélése során is több gyermek nagyon jó ötleteket mondott, hogy tulajdonképpen miért lehetünk hálásak. A játék során kissé meg voltak illetődve, nehezen indultunk, de a végére már megbátorodtak és hangosan, egész mondatokban kérték/köszönték meg a játékot, amit adtak/kaptak. Azért jellemzően – mint a hétköznapok során sokszor – már akkor ki akarták venni társuk kezéből játékot, mikor még el sem kérték. Minden párosnál türelmesen újra elmagyaráztam a szabályt, ezáltal sikerült rávezetnem őket a játék lényegére.
A mesét szívesen hallgatták, vidáman énekeltünk együtt.
Bízom benne, hogy hónapról hónapra ilyen jó hangulatban tudunk majd együtt játszani.
A foglalkozást Bagdi Bella: Boldogságóra Erősség Dalok – HÁLA című dalával kezdtük. Mondtam, hogy figyeljenek alaposan, mert erről fogunk tanulni az órán. A hála nagyon elvont fogalom a tanulók számára, ezért gyakorlatias módon igyekeztem bemutatni és megértetni velük a lényegét. Az iskola kertészetébe sétáltunk ki és útközben figyeltünk önmagunkra és rájöhettünk, hogy mennyi mindenért hálásak lehetünk. Az úton több alkalommal felidéztem számukra a HÁLA c. dalban hallottakat. Hálásak lehetünk az egészségünkért, mert mozognak a tagjaink, ezért sétálhatunk, és ez milyen jó. Lélegzünk, beszívhatjuk a friss levegőt. Séta közben egymással jót beszélgethettek a gyermekek, és ez is nagyon jó, hogy közösségben vagyunk. Ezáltal is jobb lesz a kedvünk. Megfigyeltük a természet szépségeit, a fákat, a bokrokat, a csicsergő madarakat, a repkedő bogarakat, pillangókat. Mennyi „sok csoda” vesz körül bennünket, ha „nyitott szemmel” járunk! A kertészetbe kiérve zamatos gyümölcsök, kék szőlőszemek és piros almák mosolyogtak ránk. A gyermekek jóízűen fogyasztottak belőle. Öröm és hála járta át szívüket, hogy ennyi mindent kaptak e séta alkalmával. Az osztályba visszaérkezve ragyogó szemmel, örömmel mesélték iskolatársaiknak az élményeiket. Zárásul újra meghallgattuk a Hála c. dalt és a tapasztalataik által jobban megértették a benne elhangzottakat.
Kincseimmel körüljártuk a HÁLA fogalmát egy bensőséges beszélgetés keretében. Bár éppen csak elkezdték iskolás éveiket, nagyon mély gondolatokat és érzéseket fogalmaztak meg.
A teljesség igénye nélkül:
Hálás vagyok, hogy megszülettem …
Hálás vagyok, hogy van testvérem …
Hálás vagyok, hogy sportolhatok …
Hálás vagyok a megkapott ajándékaimért …
Hálás vagyok, hogy ebbe az iskolába járhatok …
Hálás vagyok a barátaimért …
Én pedig hálás vagyok, hogy a tanítójuk lehetek.
A beszélgetés után elkészítettük „HÁLASZÍVEINKET”, ami egy technika és egy szabadidős óra keretében került megvalósításra/befejezésre, de örömmel és hálával alkottak és ez a lényeg. A szívek a tanterem előtti falitablót díszítik a hónapban, utána egy szerettük kapja ajándékul.
A foglalkozást nagyon élvezték a Pöttöncök.