Reflexió a szeptemberi Boldogságórás foglalkozásról
A foglalkozás témája : A Hála gyakorlása
A foglalkozás vezetője: Gyenge-Kovács Judit
Ideje: 2025.09.08.
Helyszín: Városközponti Óvoda, 7624. Pécs, Budai Nagy Antal u. 5.
Ebben a nevelési évben nagycsoportosok lettünk. 3 középső csoportos korú gyermek mellett, 23 olyan kisgyermek jár hozzánk, aki tanköteles korú lesz ebben a nevelési évben. 13 fiú és 13 kislány a nemek szerinti megoszlás. Ebben a nevelési évben is folytatni szeretném a gyerekekkel a Boldogságórák megtartását, mert nagyon jó tapasztalataim voltak az előző nevelési évben. A Boldogságórák nagyon sokat adtak a gyermekek személyiségének pozitív irányú fejlesztéséhez, érzelmi intelligenciájuk növeléséhez.
Elsőként a csoport Katica bábjával, Boldog Dórával hívtam játékba néhány relaxációs gyakorlattal a gyerekeket. Emlékeztek Boldog Dórára, így örömmel jöttek hívására, és aktívan vettek részt a bevezető játékban.
Egy színes kislabdás-mozgásos játékkal derítettem őket jókedvre, majd elmeséltem nekik Fésűs Éva : A bukfencező mókus c. meséjét.
A mese után, egy beszélgetőkör során átbeszéltük a mesében szereplő állatok, jó és rossz tulajdonságait, de természetesen igyekeztem a pozitív megerősítésre és a jó tulajdonságok hangsúlyozására. Nagyon fontosnak tartottam, hogy kiemeljem a bukfencező kismókus jócselekedetét, amivel beteg kis barátján segített.
Aktualitása van a témának csoportunkban, mert sajnos egyik kis társunk egy tartós betegség miatt, hosszasabban távol lesz tőlünk ebben az évben.
Neki készítettünk ajándékot, és küldtünk gyógyító, erősítő üzeneteket, és egy kis videót, amellyel szerettünk volna neki kedveskedni, és hozzájárulni a jobb hangulatához.
Megbeszélgettük, hogy az egészségért mennyire hálásak lehetünk, és hogy milyen sokat jelent, hisz anélkül semmit sem tudunk csinálni.
Kedves gondolatokat fogalmaztak meg a gyerekek, és saját kezük körberajzolásával és a kéz díszítésével miután mindenki elkészült, a kezeket kivágtuk, és egy nagy közös lapra felragasztottuk. Így integettünk kis hiányzó beteg társunknak, és üzenetek megfogalmazásával és szívecskék felragasztásával elkészítettük a kedves ajándékot. Mindenki megfogalmazta a saját kis gondolatát, amiket felírtam a lapokra.
Jó érzéssel töltött el a sokféle gondolat, és főként az, hogy a gyermekek ilyen mértékben, mondatokba szőve meg tudják már ennyi idősen is fogalmazni, gyógyító üzeneteiket, szeretetüket, jókívánságaikat.
Levezető játékként még relaxáltunk és az őszi erdőben sétálva, táncoltunk, és öleléssel kifejezhették érzéseiket egymás iránt.
A program lezárásaként megkértem őket, hogy a Boldogság táblára tegyék fel a jelüket a tábla széléről, ahhoz az érzelmet kifejező archoz, ahogyan érezték magukat a tevékenység alatt.
Minden jel a Boldog, Mosolygós archoz került, ami nekem nagyon pozitív megerősítésként szolgált, hogy minden kisgyermek jól érezte magát.
Az elkészült alkotást pedig eljuttattuk kedves kis csoport társunkhoz.
A hála gyakorlása
Az első osztályosok napközis csoportjában is megismerkedtünk a Boldogságórával.
Egy játékos köszöntés után egy új érzéssel találkozhattak a gyermekek, mégpedig a hálával. Ehhez
egy mesét olvastam nekik, mely egy olyan mackóról szól, aki az első napját kezdte meg az
iskolában. Ehhez kapcsolódva a diákoktól is megkérdeztem, hogy volt-e bennük izgatottság
mielőtt jöttek hozzánk. Ezután megbeszéltük, hogy mik azok a dolgok, amikért az iskolához
kapcsolódóan hálásak lehetünk. Így mindenki kiszínezhette azt, amiért ő igazán hálás. Végül
elkészült a színezett képekből a hálanaplónk.
Kis csoportom különös nyitottsággal, őszinteséggel fordul egymáshoz, az első téma feldolgozása során teljes örömmel tevékenykedtek!
1. A bemelegítő, hangolódó Légzőgyakorlatokkal, az „Irka-Firka” rajzokkal még motiváltabbak lettek a gyakorlatokra.
2. Hálacetliket írtunk, adtunk át a velünk kapcsolódó felnőtteknek ( pedagógusok, segítők, portás néni, konyhás néni…)
3. Hálaleveleket alkottunk-emberekért, tárgyakért – Minden jóért, ami körülvesz bennünket.
4.. Megalkottuk saját „Örömjeleinket”
5. Hálaüveget állítottunk a tanári szobában, melybe mindenki beledobhat egy-két „Hálabombát”!
Kis csoportom különös nyitottsággal, őszinteséggel fordul egymáshoz, az első téma feldolgozása során teljes örömmel tevékenykedtek!
1. A bemelegítő, hangolódó Légzőgyakorlatokkal, az „Irka-Firka” rajzokkal még motiváltabbak lettek a gyakorlatokra.
2. Hálacetliket írtunk, adtunk át a velünk kapcsolódó felnőtteknek ( pedagógusok, segítők, portás néni, konyhás néni…)
3. Hálaleveleket alkottunk-emberekért, tárgyakért – Minden jóért, ami körülvesz bennünket.
4.. Megalkottuk saját „Örömjeleinket”
5. Hálaüveget állítottunk a tanári szobában, melybe mindenki beledobhat egy-két „Hálabombát”!
Mindennap van okunk a hálára: a családunkért, a barátainkért, a tanítóinkért és azért, hogy tanulhatunk. A hála segít észrevenni, mennyi jó dolog vesz körül bennünket, és erőt ad a nehezebb napokon is.
Az emberiség egyik legnagyobb kalandja az űrkutatás. Az űrhajósok bátorsága és a tudósok szorgalma megmutatja, milyen messzire juthatunk, ha kíváncsiak vagyunk, és ha kitartóan tanulunk. Az űrkutatás nemcsak a csillagokat hozza közelebb, hanem új találmányokat is ad, amelyek a földi életünket teszik könnyebbé.
A tanulás mindehhez kulcs. Aki nyitottan figyel, kérdez és felfedez, annak a jövő rengeteg lehetőséget tartogat. Ti, harmadikosok vagytok a jövő nemzedéke: belőletek lehetnek a következő mérnökök, orvosok, művészek vagy akár űrhajósok.
Legyetek hálásak a tudásért, amit nap mint nap kaptok, mert a tanulás a legnagyobb ajándék: olyan kincs, amit senki sem vehet el tőletek.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Az idei tanévben különleges módját választottam a boldogságórák elindításának. A hála világnapjához kapcsolódva, szeptember 22–26. között különleges élmény részesei lehettek diákjaink az Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskolában. Az Éneklés Zöld Szigetének becézett kórusteremben ugyanis megnyílt egy titokzatos kapu: a Láthatatlan Színház világa. Az előadás középpontjában Melódia, a kottatündér állt, aki egy régi öreg zongorában lakik. Az ő hívására indultak útnak a gyerekek – bekötött szemmel, csak hangokra, érintésekre és képzeletük erejére hagyatkozva.
A mesés történetben a Boldogságóra 10 témája jelent meg varázslatos állomások formájában:
A Boldogító jócselekedetek apró kövecskék ajándékaként kerültek a tenyerükbe, emlékeztetve arra, hogy a legkisebb kedvesség is boldogságot hoz.
A kapcsolatok táncoló fákként keltek életre, ahol a segítők érintése mutatta meg, milyen fontos a közösség.
A testmozgás játékos szélben és közös ritmusban bontakozott ki, amikor mindenki együtt mozdult.
A hála pedig végül fénylő kapuként tárult fel: csak azok tudtak belépni rajta, akik szívükben köszönetet mondtak mindazért, amijük van.
A gyerekek minden érzékükkel megtapasztalták, hogy a boldogság nem tárgyakban vagy külső élményekben rejlik, hanem bennünk, egymásban és a közösen megélt pillanatokban.
Egy negyedikes tanuló így mesélt az élményről:
„Azt hittem, félelmetes lesz bekötött szemmel, de inkább olyan volt, mintha varázslatba csöppentem volna. Amikor kavicsot kaptam a kezembe, tényleg elhittem, hogy az egy jócselekedet köve.”
Egy ötödikes pedig ezt mondta:
„Itt nem a szemünkkel láttunk, hanem a szívünkkel. A hála tényleg egy kulcs, amit most már mindig magammal szeretnék hordani.”
A Láthatatlan Színház egyszerre volt mese, közösségi élmény és önismereti kaland. A gyerekek nemcsak hallottak a Boldogságóra témáiról, hanem saját bőrükön, érzékeiken keresztül tapasztalták meg azokat. Ajándékul egy hangjegy matricát kaptak, melyet a szívük fölé ragasztottunk.
Pedagógusként úgy érzem, hogy ezzel az előadással maradandó élményt adhattunk tanítványainknak: a képzeletük szárnyalt, közben pedig erősödött a bizalmuk, együttműködésük és hálaérzésük. Köszönöm kollégáimnak és 6.z osztály tanulóinak segítségét.
A Hála Kapuja valóban megnyílt – és reméljük, a gyerekek szívében örökre nyitva is marad.
„Most egy titkos út kezdődik,
szemünk pihen, fülünk nyílik.
A képzelet varázstükrén
mese kél ma lelkünk mélyén.”
Íme a Láthatatlan színház meséje, erkelesen
„Melódia és a hála kapuja
Egy hosszú tanítási nap végén a táskám olyan nehéz volt, hogy majdnem lehúzott a földre. A folyosó tele volt zajjal, könyvcsapódással, nevetéssel, cipőkopogással. Haza akartam menni…már csak a táskám bezárása volt hátra – indulás haza… vagy mégsem? Különös, csilingelő hang ütötte meg a fülemet.”
A hang felém közeledett, és egyszer csak ott állt előttem egy apró, fénylő tündér: Melódia, a kották őrzője. Ruháját, mintha apró hangjegyekből szőtték volna, és minden mozdulatát halk dallam kísérte.
– Hallom, hogy fáradt vagy – mondta mosolyogva –, de van számodra egy titok. A hála kapuja csak ma nyílik ki, és csak annak, aki összegyűjt tíz ajándékot… tíz boldogság-pillanatot. Gyere velem!
Az első ajándék: Boldogító jócselekedetek
Ahogy elindultunk az iskolaudvarból, egy kavicsos ösvény kezdődött. Minden lépésem koppant, Melódia lágy hangja csengett: „Ne félj, induljunk el együtt.”– Ez itt a boldogság kertje, ahol minden fa ágán nevetés ül. Vedd észre, mennyi apró pillanat mosolyog rád minden nap. Gondolj vissza egy ilyen boldog pillanatra!
Melódia, a kottatündér, szárnyát meglebbentette, és halk csilingelés hallatszott.
– „Most megkapjátok az első ajándékot” – súgta titokzatosan. – Ezek a Boldogító jócselekedetek kövei. Mindegyik egy apró csoda, amit te tehetsz másért. Ha elteszed, és valakihez odalépsz, megoszthatod vele a mosolyodat, a segítségedet, vagy egy kedves szavadat. Látod, a jócselekedet nem nagy dolog, csak apró fény, ami mégis beragyogja a világot.”
Második ajándék: Hála
Ismét kézen fogott, rövid sétát követően a Hála hídjához értünk, amin egy pad helyezkedett el. A padon egy varázsfüzet feküdt. – írj bele három dolgot, amiért ma hálás vagy – kérte. A füzet fényleni kezdett, ahogy leírtam: ’A barátaimért, a tanítómért, és hogy ma is felkeltem.’ Melódia elmosolyodott. – Ez a legfontosabb kulcs, a hála. Kedves hallgató, Most te is gondolatban írj a varázsfüzetbe 3 dolgot, amiért hálás vagy.
Harmadik ajándék: Optimista életszemlélet
Tovább vándoroltam, és egyszer csak egy tóhoz értem. A víz zavaros és sötét volt, mintha kételyek és félelmek kavarogtak volna benne. Át kellett jutnom, de nem láttam, hogyan.
Ekkor egy híd kezdett formálódni előttem. Az első pillanatban szürke és törékeny volt, mintha bármelyik lépésemre összetörhetne. De amikor ráléptem, valami különös történt: a híd alatt apró fények gyúltak ki, minden egyes lépéssel világosabb lett.
A szívemben megszületett a gondolat: ‘Talán sikerül. Talán van megoldás. Talán több erő van bennem, mint gondolom.’
A híd fénylő szivárvánnyá változott, és minden fény azt súgta: ‘Lehet, hogy ma felhő van az égen, de a nap mögötte mindig ott ragyog.’
Ahogy átértem, visszanéztem, és a tó már nem is tűnt olyan ijesztőnek. Megértettem: az optimizmus nem azt jelenti, hogy sosem esik az eső… hanem hogy tudom: egyszer mindig kisüt a nap.” A víztükörben a nap rám kacsintott. – Minden nap új lap – súgta a tó. – A hibáid is lehetőségek.
Negyedik ajándék: Célok
Ez a séta egyre inkább boldoggá tett. Még az előttem tornyosuló magas lépcső sem ijesztett meg. Főleg mikor megláttam, hogy minden fokon egy cél felirata állt: ’Tanulni egy új szót’, ’Befejezni a rajzot’, ’Segíteni valakinek’. Ahogy lépkedtem felfelé, egyre erősebbnek éreztem magam. A lépcsőhegy tetején a kilátás messzire nyúlt.
Ötödik ajándék: Megküzdés
Itt hatalmas kaput pillantottam meg. Olyan volt, mintha két óriási kőszárny tartotta volna. Már messziről hallottam a süvítést: a kaput a Szél őrizte.
Amikor közelebb léptem, a szél erősen belém kapott. Először hátra akart lökni, mintha azt mondaná: ‘Nem vagy elég erős!’
De aztán eszembe jutottak a korábbi lépcsők, a táncoló fák, a barátok mosolya… és minden apró erő ott volt bennem. Lassan előreléptem, a szél ellenére. A szél próbált jobbra-balra taszigálni, de minden lépéssel bátrabb lettem.
Amikor végül átértem a kapun, a szél hirtelen elcsendesedett. Mintha elmosolyodott volna, és azt súgta volna: ‘Nem ellenség vagyok. Én vagyok a próbád. Aki átmegy rajtam, erősebb lesz.’
A szívem mélyén éreztem: ha valami nehéz az iskolában vagy az életben, nem kell félnem. Csak lépésről lépésre előre kell haladnom. És a nehézség egyszer majd csenddé válik.”
Hatodik ajándék: Apró öröm
Egy tágas rétre értem. Olyan volt, mintha a levegő tele lett volna szikrázó fényekkel. Körülöttem apró szappanbuborékok szálltak, és mindegyikben egy kép villant fel: valaki nevetett, egy barát integetett, vagy egy tanító mosolya csillant meg.
Az apró örömök ott táncoltak körülöttem, és ahogy hozzáértem egy buborékhoz, mintha halkan megszólalt volna: ‘Emlékszel, amikor sikerült megoldani azt a nehéz feladatot?’, vagy ‘Emlékszel arra a pillanatra, amikor a barátod megölelt?’
Ekkor egy piros labda gurult felénk. Elrúgtam, visszapattant, és mindketten nevettünk. – Néha ennyi is elég, a hatodik ajándék az apró örömök – mondta Melódia.
Megértettem, hogy az apró örömök nem tűnnek el. Bennünk ragyognak, mint a buborékok színei a napfényben.”
Hetedik ajándék: Testmozgás
Az ösvény hirtelen széles rétbe torkollott. Körülöttem óriási fák álltak, magasabbak, mint az iskola tornaterme. A leveleik susogtak, mintha beszélgetnének. Egyszer csak észrevettem: nem is állnak mozdulatlanul! A fák ringtak, hajladoztak, és halkan így súgtak: ‘Mozdulj velünk!’
Először csak a karjaimat mozgattam, mintha az ágak lennének. Aztán a lábam is apró lépésekkel követte a fák ritmusát. Éreztem, hogy a szívem is együtt dobban a dallammal, amit Melódia játszott. A mozgás könnyűvé tette a testem, mintha én is fa lennék, aki szabadon táncol a szélben.
És ekkor rájöttem: a mozgás nem fáradtság, hanem öröm. A testem hálás volt, hogy élhet, hogy lélegezhet, hogy együtt játszhat a világgal. A Táncoló Fák azt súgták: ‘Amíg mozogsz, addig mindig fiatal maradsz belül.’”
Nyolcadik ajándék: Kapcsolatok
Az ösvény végén megpillantottam két öreg fát, ágaik összeértek, mintha egymást védték volna a vihartól. Gyökereik összefonódtak és erős hidat képeztek– Ilyenek a barátok – suttogta Melódia. – Összetartanak. Rögtön megértettem, a barátaink tartanak meg minket, mint a föld a fákat.
Kilencedik ajándék: Megbocsátás
Különleges helyre érkeztünk. Ebben a kertben sok-sok korsó állt. Volt köztük egy repedt is, amiben mégis virágok nőttek. – A hibáink nem vesznek el tőlünk semmit, ha elfogadjuk őket – mondta a tündér –, és megtanulunk megbocsátani magunknak és másoknak.”
Tizedik ajándék: Fenntartható boldogság
Amikor visszaértünk az iskolába, a kapu eltűnt. De tudtam: bennem van. A tíz ajándék ott ragyogott a szívemben, és Melódia szavai visszhangoztak:
– Most már tudod: a hála a kulcs minden kapuhoz. Énekeld a saját dalodat minden nap!”
Melódia átölelt.
„Ez a te hangjegyed – tette hozzá. – Tedd a szívedbe.”
Megígértem magamnak, hogy minden nap keresek egy új okot, amiért hálás lehetek. Mert így a kapu soha többé nem zárul be.”
Sajnos a csodás effektek, tárgyak, a csend és a varázslatos hangulat ide nem tudnak felkerülni, de bízom benne, hogy beszámolóm valamelyest átadja azt, amit az előadások alatt átéltünk.
1. A téma kitűzése
Ismertetem a gyerekekkel, hogy ma egy „hála-szemüveget” készítenek, amin keresztül megláthatják azokat a dolgokat, amikért hálásak lehetnek.
2. Munka megindítása
Kézműves tevékenység:
Megmutatok egy mintadarabot. A gyerekek kivágják a kartonból a szemüvegformát. Színes ceruzákkal, matricákkal díszítik. A lencsék helyére átlátszó fóliát vagy színes celofánt is ragaszthatnak.
Beszélgetés a szőnyegen:
Minden gyermek felveszi a saját hála-szemüvegét, és körülnézve megosztja, mit lát maga körül, amiért hálás lehet (pl. barátok, játékok, szüleik).
Segítő kérdéseket teszek fel:
• Kinek köszönheted, hogy van egy kedvenc játékod?
• Ki segít neked, amikor szomorú vagy?
• Mi az, ami minden nap boldoggá tesz?
• A válaszokat egy nagy közös „hála-falra” is felragaszthatják.
3. Utalás a munka befejezésére
A gyerekek elmondhatják, hogy milyen érzés volt a hála-szemüvegen keresztül nézni a világot.
Kiemelem, hogy a való életben is mindig megtalálhatjuk azokat a dolgokat, amikért hálásak lehetünk.
4. A tevékenység lezárása
„Adjunk hálát egymásnak!” – A gyerekek párban mondanak egymásnak egy kedves dolgot, amiért hálásak a másiknak.
A Boldogságóra program keretében a hála témáját dolgoztuk fel a beszoktatási időszakban lévő, hároméves kiscsoportos gyermekekkel. A tevékenység célja az volt, hogy a gyerekek pozitív élményeken keresztül tapasztalják meg a hála érzését, és erősödjön bennük a csoporthoz való tartozás élménye, miközben fejlődnek szociális és érzelmi készségeik is.
A foglalkozás első részében egy nagy piros textilszívet helyeztünk el a csoportszobában, amely a csoport közös „szívét”, lelki középpontját szimbolizálta. Minden gyermek – egyenként – felhelyezhette saját jelét a szívre tépőzár segítségével. Ez az egyszerű, de szimbolikus mozzanat segítette az énazonosság, az önállóság és a csoporthoz való tartozás érzésének erősítését. A tevékenység különösen szép példája volt a csoport elfogadó, nyitott légkörének. A gyermekek között egy vietnámi kislány is van, akit a csoport szívből befogadott. A többiek természetes nyitottsággal, szeretettel fordulnak felé, ami jól mutatja, hogy már ebben a korai életkorban is kialakulhat az elfogadás, a különbözőség értékként való megélése. A gyerekek nagy örömmel és büszkeséggel tették fel saját jelüket, ezzel mintegy „kapcsolódtak” a közösséghez. Miután mindenki elhelyezte a jelét, körbeálltunk, és egy-egy szeretetteljes öleléssel köszöntük meg egymásnak a részvételt, az együtt töltött időt. A tevékenység végén közösen kimondtuk: „Egy csapat vagyunk, összetartozunk.” Ez a mondat megerősítette a gyermekekben a közös élmény jelentőségét, és mélyítette a csoporthoz való érzelmi kötődést. A tevékenység zárásaként a piros textilszívet – rajta a gyermekek jelével – kihelyeztük a csoportszoba falára, jól látható helyre, hogy a gyerekek nap mint nap láthassák azt. Így ez a szimbólum állandó megerősítésként szolgál számukra: emlékezteti őket arra, hogy fontos tagjai a közösségnek, és hogy egy elfogadó, szeretetteljes csapathoz tartoznak.
Ezután következett a hálafa elkészítése. A fa alapját mi, felnőttek – óvodapedagógusok és dajka – festékkel készített tenyérlenyomatai alkották, ezzel is szimbolizálva azt, hogy biztonságot nyújtó, támogató hátteret biztosítunk a gyermekek számára az óvodai élet kezdetén. Ezután a gyermekek is elkészítették saját színes tenyérlenyomataikat (ők választhattak színeket), amelyeket a fa ágain helyeztünk el. Ez a játékos alkotás fejlesztette finommotorikájukat, szenzoros tapasztalataikat, valamint segítette kreatív önkifejezésüket. Emellett megerősítette őket abban, hogy ők is értékes részei a közösségnek, hiszen egy közös alkotásban vettek részt. A végén kihelyeztük a csoportunkban a nagy mágneses táblánkra, hogy mindig láthassák a közös hálafánkat.
Reflexió, szakmai indoklás:
A tevékenység során a hála és az összetartozás élményét játékos, élményszerű és szimbolikus formában élhették át a gyermekek. A különálló, textilből készült piros szív, amelyre mindenki a saját jelét helyezte fel, lehetőséget adott az egyéni identitás kifejezésére, miközben a közösséghez való tartozás érzését is elmélyítette. A tépőzáras megoldás önálló cselekvésre ösztönzött, sikerélményt adott, és erősítette a kompetenciaérzést.
A foglalkozás során megmutatkozott a csoport sokszínűsége is: egy vietnámi kislány aktív, boldog résztvevője volt a tevékenységnek. A többiek szeretettel fogadják őt, ami jól tükrözi az elfogadó, nyitott csoportlégkört, és erősíti a gyermekek kulturális érzékenységét is. Az ilyen pozitív interakciók korai tapasztalatai hozzájárulnak a másság elfogadásához, az empátia fejlődéséhez. Az ölelés, valamint a közös mondat („Egy csapat vagyunk, összetartozunk”) érzelmi lezárásként hatott, és mélyítette a gyermekek közti kötődéseket. A piros szív, és a hálafa csoportszobai elhelyezése pedig hosszú távon is vizuális és érzelmi kapaszkodót nyújt a gyermekeknek, különösen a beszoktatási időszakban. Segíti a biztonságérzet kialakulását, és folyamatosan emlékezteti őket a közösséghez való tartozásukra. A festékes kézlenyomatok készítése során fejlődött a finommotorikájuk, szenzoros észlelésük, valamint kreativitásuk. A felnőttek kézlenyomataiból készült faalap biztonságot és stabilitást szimbolizált, amelyre a gyermekek bizalommal építkezhettek.
Elsősök vagyunk, így nagy érdeklődéssel vártuk az első óránkat, melynek a hála volt a témája. A beszélgetőkörben elhangzottakat le is rajzoltuk és az osztály Boldogság falára tettük.
Az első témánk a hála feldolgozása volt. Elmeséltem a gyerekeknek, hogy van egy boldogságvár, becsukott szemmel elképzeltük, amelyhez 10 lépcsőt kell megtennünk. Elénekeltük a háladalt, ahol kicsit mozogtuk, sokszor megöleltük magunkat és a társainkat. Napfény légzést gyakoroltuk, mellyel beszívtuk a sok, sok jót és minden rosszat kifújtunk. A hálás kisfecske mesét meséltem nekik majd a hálaverset is elmondtam, utána mindenki elmondhatta, hogy miért hálás. Ezután elkészítettük a közös hálaszívünket, amit a körberajzolt, kiszínezett kezecskékből készült.