Az új tanév első hónapját a hála gyakorlásával töltöttük. Első osztályosaim első tanítási napján egy beszélgetőkörben megosztottuk egymással, ki miért hálás kicsiny életében, valamint felfedezve az iskola épületét, hálasétát tettünk, rámutattunk azokra a dolgokra, amelyekért hálásak lehetünk. Köszönöm formákat építettünk a tantermünkben található tárgyainkból. A kis építményeinknek hálát adtunk mindazért, amiért a hasznunkra vannak, segítenek minket. Meghallgattuk a Boldog vagyok című dalt és a Szeretet dalt, melyhez egy – az irányokat gyakoroltató – mozdulatsort találtunk ki. Az Örülök, hogy látlak című játékkal szeretettel köszöntöttük egymást. Játszottunk Együttműködés játékot, amiben előzetes megbeszéléssel nagyon ügyesen megfejtették a takaró átfordításának trükkjét. A szív világnapján csinos szivecskéket készítettünk az általunk szeretett személynek. A népmese napja alkalmából megismertünk egy furcsa, ám érdekes és tanulságos mesét. A történet rádöbbentett minket, hogy hiába a gazdagság, a leghálásabbak a családunknak lehetünk, annak, hogy nem vagyunk egyedül, mert vannak, akiknek a világon a legfontosabbak vagyunk.
A hála gyakorlása
Kiscsoportosok vagyunk . A Maci bajban van történetet meséltem el nekik bábokkal.. Beszéltem a gyerekeknek a szeretetről, háláról, barátságokról,köszönetről
Játszottunk Napra forgó – napraforgó játékot ! Most gyakoroljuk a játékoss ,utánzó mozgásokat , emiatt nagyin tetszett nekik.
Ragasztottunk virágos kertet az általam kivágott virágformájból.
Körberajzoltuk a gyerekek kézfejét és hála fát készîtettem nekik belőle. Nem falevelet,hanem egy kabala zöldséget adtunk körbe hálánk jeléül és egy ölelést.
Most ismerkednek a gyerekek az óvodával, a játékokkal, nagyon tetszettek nekik ezek a kis játékok.
Orosháza Városi Önkormányzat Napközi Otthonos Óvodája, Uzsoki utcai telephely
A gyerekekkel megismerkedtünk a hálával. Beszélgettünk róla ki miért hálás, miért lehetünk hálásak, mi is a hála. Különféle tárgyakból csináltunk különböző alakzatokat, és elmondták a gyerekek miért lehetünk hálása és mit köszönhetünk a tárgyaknak. A szív világnapja alkalmából hála falat is készítettünk.
A Szia, örülök, hogy látlak játékot is eljátszottuk.
Ebben a hónapban a hála gyakorlása volt a fő témánk. A hálás gondolkodás képes semlegesíteni a negatív érzéseket, mint pl.: az irigységet, a kapzsiságot, a rosszkedvet, a magányt. Ezt próbáltam tudatosítani a gyermekekben. Nagyon sok ehhez kapcsolódó játéktevékenységeket játszottunk. A foglalkozást mozgásos relaxációs gyakorlatokkal kezdtük, majd meghallgattuk a hónap dalát. Elmeséltem nekik a Hálafa történetét, ami nagyon tetszett, majd megbeszéltük a mondanivalóját. Miért is van szükség a hálára az embereknek. Közösen játszottunk az „Add tovább a falevelet” c. játékot ami figyelmüket fejlesztette. Majd elkészítettük a mi hálafánkat. A gyerekek tenyérlenyomatai lettek a falevelek. Mindenki nagyon jól érezte magát.
Az idei nevelési évben csoporton középső életkorú lett. A tavalyi évben elkezdett, folyamatosan megtartott boldogsàgóra alkalmak beépülni làtszanak többük értékrendjébe.
A szeptember havi ràhangolódàst a pozitivy kàrtyàkkal színesítettem.
A kérdésemre, hogy miért azt a kàrtyàt vàlasztottàk többen azt felelték, hogy a csalàdjuk jutott róla eszükbe, mert ràjuk emlékezteti. Így a hàla hónapja nàlunk a csalàd irànyàba tolódott el, ami a gyermekek szàmàra nagyon is jól megfogható.
Alkotàsok is születtek, melyből màr csak kettőt tudok közzé tenni, mivel az anyukàk könnyes szemmel levették és hazavitték a faliújsàgról gyermekük rajzait, így eredeti tervem, a kollàzs készítés nem valósult meg. 😊 De ezen nem szomorodtam el, hiszen ezek az első emberàbràzolàsa a 4 éves gyermekeknek, és a részletgazdagsàgból, a színek vàlasztàsàból làtszik, hogy mekkora figyelmet fordítottak ceruzarajzaikra-szívből készítették. ❤️
Idén csatlakoztunk a Boldogságóra programhoz. A Boldogságórán résztvevő gyerekek az óvoda 3 vegyes életkorú csoportjából jöttek, mindannyian 5-6 évesek. Ismerik egymást, hiszen kis óvoda vagyunk, de közös foglalkozáson együtt még nem vettek részt. Így nemcsak a foglalkozás volt számukra újdonság, hanem a helyzet is.
A Boldogságóra elején elmondtam nekik, hogy miről szól a program, milyen témákról fogunk beszélgetni, mesét hallgatni, megmutattam nekik a „boldogság várát”, ahová el fogunk majd jutni év végén, minden hónapban 1-1 lépcsőfokot megmászva. Bemutattam nekik Boldog Dórát is, aki mesére hív majd bennünket.
A relaxáció alatt hallgattuk meg Bagdi Bella Szép nap dalát, majd beszélgettünk a hála kifejezésről. Segítségképpen megmutattam nekik a munkafüzetben található „Mi mindenért lehetsz hálás” oldalt, és a gyerekek fogalmazták meg, kinek és miért hálásak. Boldog Dóra mesére hívó mondókája után a Hálafa történetét meséltem el nekik. A tevékenység végén a gyerekek kiszínezték az óra elején megmutatott oldalt, vittek haza magukkal hálavirágot is, illetve elkészítettük a Hálakezet (tenyerüket körberajzolták, kiszínezték és kivágták ollóval). A Hálakezet kitettük az óvoda folyosóján található „Boldogságóra faliújságra”.
Téma: A hála gyakorlása
A foglalkozás szeptember 23-án történt. Előtte héten beszélgettünk a program lényegéről. Az udvaron kezdtük a HÁLA szó kirakásával. Utána bent az osztályban beszélgettünk, hogy ki és miért lehet hálás. Egy kisebb hálalevelet sikerült pár tanulónak írni, a többség csak szóban mondta el. Meghallgattuk a hála erősség mondókát és a dalt is.
Eredményesnek éreztem a foglalkozást. Az osztály többségét megérintette ez a téma.
Az Aranyoskák csoporttal ez volt az első Boldogságóra foglalkozás.
Először beszéltünk a programról, hogy mit kaphatunk tőle, valamint a foglalkozás menetéről.
Elkészítettük a ” Hála virágát”, ennek szirmaira írták fel a diákok, hogy miért is hálásak. Majd ez felkerült a falra, és így mások is láthatják, akik a teremben tanulnak.
A HÁLA szót a gyerekek önmagukból alkották meg. Sajnos az időjárás nem volt kegyes hozzánk, így a fedett teraszon készült a kép.
A foglalkozás végén már kérdezték, hogy mi lesz a következő téma, amit sikerként könyveltem el.
Talán azzal zárnám, hogy én az Aranyoskák csoportért vagyok HÁLÁS magamnak, nekik és az univerzumnak!
Üdvözlettel,
Vass Erzsébet.
Az idei 2024/2025 nevelési évben is folytatjuk a Boldogóra Programunkat, melynek értékeit szeretnénk továbbra is a gyermekeknek átadni, hogy ezáltal erősödjenek, fejlődjenek.
Az egyik leghatásosabb boldogságfokozó technikát, a hála gyakorlását, igyekeztünk minél több lehetőségekben megélni.
Bevezettük a reggeli köszöntéseket, legtöbben az ölelési módot választották. Az osztatlan figyelmünket még mindig sokan szeretnék, ezért a Gombakör játékunkat idén is folytattuk.
Az élet pozitív élményei kapcsán kirándultunk a közeli tanösvényre, amit a gyermekekkel el is neveztünk Boldog Panna hálaösvényének. Sétánk során rácsodálkoztunk a természet szépségére, gombafajtákból hármat is beazonosítottunk, elhagyott csigaházak ezernyi darabjait gyűjtögettük, a növények még zölden pompáztak, hálát is adtunk a kései nyári időjárásnak. Mintha a természet velünk együtt lélegzett volna, szerencsénkre egy kis őzike, ugrott át előttünk az úton, majd később pedig egy sikló tekergett át. Boldog Panna sokat segített ezen élmények megláttatásában, felismerésében. Rövid pihenőnk alatt, már önállóan, önzetlenül kínálták egymást, az otthonról hozott kis csemegéikkel, ami jóleső boldogsággal töltött el minket, felnőtteket, hiszen bizonyítékként szolgált, a közösség építésének sikerességében.
Nagy sikere volt a „Szia, örülök, hogy látlak” önbizalomerősítő játéknak, amit többször is kértek, így alkalmat adtuk ezen kívánságuknak. Hálanyakláncot is készítettünk, amit odaadtak annak, akihez személyes pozitív érzéseiket közvetíthették. Még a legnehezebben motiválható gyermek is kitartóan fűzögette hálanyakláncát, ami újra megmelengette szívünket, a boldogságóra eredményessége láttán.
A Szeretet dal autentikus hangzása, szinte álomba merítette gyermekeinket, későbbi tevékenységeinket sokkal nyugodtabban, kiegyensúlyozottabban végezték.
A foglalkozást relaxációs gyakorlatokkal kezdtük („Tüdőtakarítás”, „Almát szedj, ügyesedj, szőlőt szedj, ügyesedj”, „Napra forgó a napraforgó” és „Körbe-körbe-karikába”), amelyeket a gyerekek lelkesen végeztek. Ezt követően a kézikönyvben szereplő Vas István idézet segítségével példákon keresztül megfogalmaztuk, mit is jelent számunkra a hála fogalma. A munkafüzet feladataiból szemezgetve szerkesztettem egy feladatlapot, az óra folyamán ide jegyeztük le a gondolatainkat. A hála kimutatásáról a keresztrejtvény megfejtése után beszélgettünk, gyűjtögettünk példákat az életünkből: ha végignézzük egy napunkat, miért is lehetünk hálásak és kinek. Felolvastam a tankönyvben szereplő „Csodakantár” című mesét, értelmeztük a szöveget és megkerestük a hálás szereplőket. Készítettünk „hálavirágot”: minden gyermek kapott egy papírszirmot, amire ráírta, hogyan fejezné ki a háláját egy számára kedves személynek. Az óra végén lecsendesedésképpen meghallgattuk a „Szép nap, ölelj most át engem” című dalt.